Priser (blocket)

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Carpe me skrev:
Tror inte att folk med sånna priser vill sälja utan är mer ute efter att se ett eventuellt intresse för hojjen...

Ibland gör jag så med mina hojar när man ena dagen är lite sugen på något annat men nästa dag älskar sin hoj. Då slänger man ut annonsen på ett medvetet högt pris ifall det nu finns någon som vill betala för den, har lyckats ett par gånger men jag har också varit med om att folk försöker pruta 17000kr och hänsvisar till en kompis som känner en kompis köpte en banhoj med krashkåpor för den pengen. :)

Köparen kan väl tänka sig lite för innan han yttrar sådana saker trots att priset är högt ibland. :confused:

Vill man inte köpa så varför bry sig om den? Hitta ett annat exemplar och var tyst bara så är båda nöjda och glada. :va

Någon som varit med om att köpare säger "Det går ju få en 1000 för" om man säljer en 600/750? :huvet

Vill man ha en 600 så går man väl inte och köper en 1000? Jag hade heller inte köpt en 1000 om jag ville ha en 600. :kocko

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tycker att jag gjorde ett ganska ok klipp. Kawasaki ZX7R -97. 3680 mil på mätarn, svensksåld och fullstämplad servicebok. Fick till och med manual och allt annat. Inga skavanker alls, bara en lite spricka i lacken på framskärmen vilket syns knappt.

Fick betala 34 lök. Först sattes den ut på 43, sen ner till 39. Till slut fick vi den för 34.

Bra köp?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
H4 skrev:
Fick betala 34 lök. Först sattes den ut på 43, sen ner till 39. Till slut fick vi den för 34.

Bra köp?

Min gick ner först från 40 000 till 35 000, och sen från 35 000 till 30 000 :arsele

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
yamaha -06
repan skrev:
jag tycker hojpriserna är otroligt låga. Att tappa 30-40% av värdet på ett år tycker jag är lite väl mycket. Men det är ju det som ni kallar marknadsvärde.

Ex: cbr600rr-05 nypris 105 000 säljes i bästa fall för 70' alltså en minskning på 33%

Honda återförsäljarna kommer säkert att kränga iväg dom nya cbr 600 05:eek:r som finns kvar i butik för runt 85000kr nu i vår.
Så ca70-75000 för en urplågad begagnad är knappast ett underpris.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Verkar som om det e samma sak varje år.

Ser -04 1000cc på upp till 80kkr
-05 upp till 95kkr
-06 upp till nypris för nya 07
-07 beg för över nypris

normalt borde väl vara
-04 60-70
-05 max 75
-06 max 85
-07 max 90

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Verkar som om det e samma sak varje år.

Ser -04 1000cc på upp till 80kkr
-05 upp till 95kkr
-06 upp till nypris för nya 07
-07 beg för över nypris

normalt borde väl vara
-04 60-70
-05 max 75
-06 max 85
-07 max 90

Vad dom borde vara är ju en helt annan sak än vad man faktiskt får. Tillgång och efterfrågan. Tillgången är väl som alltid men efterfrågan är bra mycket större på våren än vad den borde vara för att anses normal. Sen får folk pruta hur mycket dom vill med sina "rådande marknadspriser" varför sälja bara för att vara snäll när det finns sådana som faktiskt betalar den där tusenlappen extra utan en massa tjaffs om sista priset kompis och "Den där är inte värd mer än ditten så därför får du bara datten"?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Vad dom borde vara är ju en helt annan sak än vad man faktiskt får. Tillgång och efterfrågan. Tillgången är väl som alltid men efterfrågan är bra mycket större på våren än vad den borde vara för att anses normal. Sen får folk pruta hur mycket dom vill med sina "rådande marknadspriser" varför sälja bara för att vara snäll när det finns sådana som faktiskt betalar den där tusenlappen extra utan en massa tjaffs om sista priset kompis och "Den där är inte värd mer än ditten så därför får du bara datten"?

Jo, fast det e ju så att sätter man ut dom till de priser 15-20kkr över marknadsvärde så får man ju räkna med att man får behålla knarren (då får det var hur mycket vår det vill).

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Jo, fast det e ju så att sätter man ut dom till de priser 15-20kkr över marknadsvärde så får man ju räkna med att man får behålla knarren (då får det var hur mycket vår det vill).

Oftast så vill jag nog säga att den blir såld i alla fall trots att man har ett överpris. Sen finns det dom som är realistiska i sin prissättning och det blir lite nackdel för dom som försöker hålla marknadsvärdet uppe. Sen oavsett vår så är inte R1 -00 en 65000kr maskin längre. Däremot lite nyare saker som du angav har rätt bra sting på vårkanten fortfarande. Det går aldrig komma till en säljare och försöka argumentera om marknadsvärdet. Däremot kan man alltid diskutera prislappen. Klaga på maskinen men inte för mycket, den som kommer och prutar 15-20 lök på min maskin har åkt i onödan, den säljer jag inte till alls sen. :D

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Oftast så vill jag nog säga att den blir såld i alla fall trots att man har ett överpris. Sen finns det dom som är realistiska i sin prissättning och det blir lite nackdel för dom som försöker hålla marknadsvärdet uppe. Sen oavsett vår så är inte R1 -00 en 65000kr maskin längre. Däremot lite nyare saker som du angav har rätt bra sting på vårkanten fortfarande. Det går aldrig komma till en säljare och försöka argumentera om marknadsvärdet. Däremot kan man alltid diskutera prislappen. Klaga på maskinen men inte för mycket, den som kommer och prutar 15-20 lök på min maskin har åkt i onödan, den säljer jag inte till alls sen. :D

Har du ett litet överpris på typ 10% så håller din argumentation. Men det går inte att sälja en tusenlapp för tvåtusen kr.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag trodde att det skulle minska ännu mer från 2007... men våren har inte börjat än så det är svårt att säga.

Men med tanke på de senaste "dåliga rykten" ang. dyr försäkring och farliga maskiner, så trodde jag att efterfrågan skulle bli mindre på sporthojjar.

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Har du ett litet överpris på typ 10% så håller din argumentation. Men det går inte att sälja en tusenlapp för tvåtusen kr.

Eftersom du valde en 1000cc så kan vi ta det som exempel igen. Hade jag ägt en r1 -04 så hade jag ju aldrig fått tanken att släppa den för 60000kr. Inte under 70 för den delen heller, en polare sålde sin "väldigt billigt" i höstas för då 73 vill jag minnas och det var fruktansvärt stort intresse på den, en femtusing till hade inte varit några problem alls med sina dåvarande 960 mil eller nåt sånt.

Så jo, det går alldeles utmärkt att begära hutlösa priser för saker. Jag har då haft 13 hojar sedan 2001 och alla är sålda. Husaberg däremot ska man inte diskutera detta på. De sjunker som en gråsten i vatten :huvet

ÄDIT:
Tror du mig inte? Sätt ut din hoj på massor för mycket och testa till våren, får du vad du begär så bara sälj, det är anledningen till att jag byter ofta. Jag hade inte sålt 13 maskiner med förlust :tuttar

Jag trodde att det skulle minska ännu mer från 2007... men våren har inte börjat än så det är svårt att säga.

Men med tanke på de senaste "dåliga rykten" ang. dyr försäkring och farliga maskiner, så trodde jag att efterfrågan skulle bli mindre på sporthojjar.

Förra året kändes efterfrågan väldigt hög på begagnade sporthojar, butiker sålde nytt som aldrig förr här i vetlanda var känslan.

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Förra året kändes efterfrågan väldigt hög på begagnade sporthojar, butiker sålde nytt som aldrig förr här i vetlanda var känslan.

Hm, visserligen bodde man i Luleå så man kanske inte hade koll på marknaden. Men i höstas o sensommaren var det många billiga hojjar på blocket. Får se om det blir hyffsade priser i år.

Priset kan variera från 1 till 1o-tusen när man väl står där med pengarna och om säljaren är sugen på att sälja...
Så prsierna på blocket är ju inte direkt fasta!

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Så prsierna på blocket är ju inte direkt fasta!

Här kom det vettigaste!:yoparty
En sann smålänning vet att man kan pruta. :yoparty Frågan är bara hur mycket. Lite sport ska det vara. Sen kan ju hojen också vara så fin så den är värd pengarna förstås men det är ju en helt annan femma. Sånna utsocknesfolk känner ju inte till prutningens förmåner i samma utsträckning.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Eftersom du valde en 1000cc så kan vi ta det som exempel igen. Hade jag ägt en r1 -04 så hade jag ju aldrig fått tanken att släppa den för 60000kr. Inte under 70 för den delen heller, en polare sålde sin "väldigt billigt" i höstas för då 73 vill jag minnas och det var fruktansvärt stort intresse på den, en femtusing till hade inte varit några problem alls med sina dåvarande 960 mil eller nåt sånt.

Så jo, det går alldeles utmärkt att begära hutlösa priser för saker. Jag har då haft 13 hojar sedan 2001 och alla är sålda. Husaberg däremot ska man inte diskutera detta på. De sjunker som en gråsten i vatten :huvet

ÄDIT:
Tror du mig inte? Sätt ut din hoj på massor för mycket och testa till våren, får du vad du begär så bara sälj, det är anledningen till att jag byter ofta. Jag hade inte sålt 13 maskiner med förlust :tuttar

Ja, det låter fruktansvärt märkligt. 13 hojar och du är 22år. Du byter ofta för att du annonserar ut dom till överpriser ?? Då borde det ta lång tid att sälja. Normalt sett går det inte hälla mer vatten i ena sidan av badkaret. Men detta kanske är ett undantag.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Beg.marknaden är sjuk... Inte konstigt så många köper nytt istället. Hayabusa och zx12 tex är äckligt övervärderade och har legat still eller ökat? i några år nu. De är gamla nu! Särskilt när nya uppföljare släppts.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor