Priser på nya/beg MC???

fourstroke

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Honda cbr
WTF? Hur tänkte du där?

När ett företag nyimporterar fordon så kan du inte efteråt se i regbeviset att fordonet är importerat av någon annan än generalagenten. Det syns bara om man importerar fordon som redan varit registrerade.

ok då kan jag ha missuppfattat lita av den informationen jag har fått

men som jag har fått fram så om jag vill ha suzukis märkesförsäkring så måste mc:n vara importerad av generalagenten KGK för att jag ska få en vettig premie, det var dom väldigt tydliga med att berätta.
men om det ej går att se som du Boris JR skriver så är det ju fan bara för mig att köpa :D
men jag ska luska lite mer i detta.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
ok då kan jag ha missuppfattat lita av den informationen jag har fått

men som jag har fått fram så om jag vill ha suzukis märkesförsäkring så måste mc:n vara importerad av generalagenten KGK för att jag ska få en vettig premie, det var dom väldigt tydliga med att berätta.
men om det ej går att se som du Boris JR skriver så är det ju fan bara för mig att köpa :D
men jag ska luska lite mer i detta.

Suzuki märkesförsäkring är inte särskilt förmånlig. Däremot så erbjuder KGK en 1års vagnskadeförsäkring (så man kan halvförsäkra istället för att helförsäkra första året) på de cyklar man själv säljer.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Pisken skriver

Gissar det gäller hojar importerade av "KGK".
Efter läst lite på webben om Olssons Bil & MC efter jag googlat så känns 79995kr GSXR 1000 inte som aktuell alls för mig.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...n-i-sk%E5ne-som-kan-titta-p%E5-en-R1-%E5t-mig

Prexis , en hoj importerad av KGK och såld av en Sukka(eller nån av deras andra märken) dealer har :
1 års vagnskadegaranti
2 års reklamationsrätt (helt enligt sevensk konsumentlagstiftning)
5 års förlängd reklamationsrätt motor och elektronik (typ normal garanti,gäller efter 2 år upp till 5)

Inga garantier gäller om det inte finns stämplar av auktoriserad verkstad i boken (fel av mig tidigare,läste igenom min servicebok där står det svart på vitt) .... jo vagnskadan gäller ju förståss då den inte har med kvaliteten på fordonet att göra

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Köp ny i Tyskland. Sååå mycket billigare. Tänk på att få momsen lyft då du måste betala svensk moms när den når Sverige.
Utöver det är det samma förfarande som med begagnat fordon vid införsel.
Ja, även om man tar in en ny, ej tidigare registrerad MC från annat lan, även inom EU så kommer den stå i registret som import. Har kollat upp detta. Men som sagt, det är inte komplicerat att importera från annat EU land. Mååååånga kronor att spara.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Pisken skriver

Gissar det gäller hojar importerade av "KGK".
Efter läst lite på webben om Olssons Bil & MC efter jag googlat så känns 79995kr GSXR 1000 inte som aktuell alls för mig.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...n-i-sk%E5ne-som-kan-titta-p%E5-en-R1-%E5t-mig

Hur fel tänker du att det kan bli på en ny cykel?

2 års garanti täcks ju av Suzuki worldwide. Därefter är det en trygghetsförsäkring från KGK som kräver att man servar hos aukt handlare=svindyrt. Handlar man hos oseriöse olssons får man de 3 sista åren trygghetsförsäkring hos något annat fbolag som kanske inte är lika bra. Är den försämringen av garantin värd skillnaden mellan:

Lindroth billigaste GSXR1000 på blocket från aukt handlare 126900

och Ohelige Olsson 79900kr.

47000kr är rätt mycket pengar.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
*suck* ännu en tråd... Hur svårt skall det vara?

Och du Boris som gnäller om att man skall köpa från svenska ÅF mm. Stå ditt kast och köp från "rätt ställe".
Varför stödja en fulimportör med halvdant ryckte?
Du tycker ju att man skall lägga pengar på 100% påslag bara för att stötta de svenska åf. Nu pratar vi bara om 50% påslag så det är ju peanuts? Eller varför inte köra den klassiska: Har man inte råd... bla bla så kanske man inte skall ha en motorcykel?

Snacka om att kasta sten i glashus...

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Hur fel tänker du att det kan bli på en ny cykel?

2 års garanti täcks ju av Suzuki worldwide. Därefter är det en trygghetsförsäkring från KGK som kräver att man servar hos aukt handlare=svindyrt. Handlar man hos oseriöse olssons får man de 3 sista åren trygghetsförsäkring hos något annat fbolag som kanske inte är lika bra. Är den försämringen av garantin värd skillnaden mellan:

Lindroth billigaste GSXR1000 på blocket från aukt handlare 126900

och Ohelige Olsson 79900kr.

47000kr är rätt mycket pengar.

lusläste min garanti/servicebok ... även sukkas "woldwide" garanti kräver stämplar enl intervall för att garantin ska gälla
men för att hårddra det hela så kostar KGK's extra 3 år 47 kakor ... så "gråinport" eller ta hem själv låter ganska lockande i detta fall

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
lusläste min garanti/servicebok ... även sukkas "woldwide" garanti kräver stämplar enl intervall för att garantin ska gälla
men för att hårddra det hela så kostar KGK's extra 3 år 47 kakor ... så "gråinport" eller ta hem själv låter ganska lockande i detta fall

Mja....

Iom EU så är det inte längre tillåtet att kräva att man servar på aukt verkstad utan det räcker med att man kan visa upp att service är utfört på ett fackmannamässigt vis. I bilbranchen kan därför numera Mekonomen stoltsera med "Din garanti gäller hos oss". När det gäller de 5 årens trygghetsavtal så är det däremot fritt fram att kräva då det är en försäkring och inte en garanti och då kan man ha vilka försäkringsvillkor som helst.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Kanske är ute och cyklar nu men svensk åf känns lika fräscht som hundskit. Båda finns men varför? Marknaden är minst eu nuförtiden.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Mja....

Iom EU så är det inte längre tillåtet att kräva att man servar på aukt verkstad utan det räcker med att man kan visa upp att service är utfört på ett fackmannamässigt vis. I bilbranchen kan därför numera Mekonomen stoltsera med "Din garanti gäller hos oss". När det gäller de 5 årens trygghetsavtal så är det däremot fritt fram att kräva då det är en försäkring och inte en garanti och då kan man ha vilka försäkringsvillkor som helst.

Citerar från boken
"Det är viktigt att lämna in motorcykeln för regelbunden service hos auktoriserad SUZUKI-verkstad.
OBS!Om servicen inte utförs enligt anvisningar på ett fackmannamässigt sätt och dokumenterats av en auktoriserad SUZUKI-verkstad gäller inte SUZUKI:s europeiska reklamationssystem ELLER den förlängda reklamationsrätten i Sverige." (reklamationsrätt=det vi kallar för garanti , red's anm :D )

Dock gäller den svenska konsumentköpslagen i 2 år , men lycka till och få igenom något slags garantiärende utan stämplar , desamma gäller på bil-sidan (som förövrigt har samma regler gällande konsumenköpslagen) ... det är som kund ett helvete och bevisa att felet är ursprungligt OM man inte fått boken stämplad ... att Mekonomen å andra stoltserar med att "garantin gäller" är rent skitsnack.....OM dom skulle få något som kan klassas som "garanti" så mörkar dom och tar kostnaden själva ... dom har inte ens tillgång till garantisystemen och kan inte ens ANSÖKA om garantier hos bilfabrikanten.

Men normalt sett så går faktiskt inte nya fordon sönder "dyrt"(rasad motor/låda/elskit) inom 2 år ... sen om man vill betala för tryggheten eller inte är upp till var och en :tummenupp

//Edit ... förövrigt står ungefär samma text som i Sukkans garanti/servicebok i alla bilar oavsett märke ... det enda garantihandläggarna hänvisar till om boken inte är stämplad är att fordonet ej skötts enligt anvisningar=garantin förbrukad ... då får man som kund gå via konsumenköpslagen och själv bevisa att felet var ursprungligt och EJ har uppkommit pga handhavandefel eller på annat sätt misskötsel

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller med dig Boris JR till fullo :) Såg någon som sålde en 2 år gammal hoj som hade gått 500 mil, för 3900 kr mindre än vad kunde få en 2 år och HELT ny hoj av samma märke.

Sen är det visst är det tråkigt för de som köpt en ny hoj dyrt och året efter sänks nypriset. Men så är det ju vid bilköp med..När jag köpte min nya Volvo så kom uppdatering året efter samt att man kunde köpa den billigare än vad jag gav, yippei. Men köpa nytt är ju aldrig bra ur ekonomisk synpunkt ;)
Och blocket kan man ha som "riktlinje" för vad man kan BEGÄRA för ett fordon, sen vad man får eller blir erbjuden är ju upp till gemene man att acceptera eller förkasta budet, men man kan ju kallt räkna med att priserna på blocket så prutas det ner en bit till på.

Men som alltid så är det tillgång och efterfrågan som styr alla priser :)

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har också noterat att handlarna har bättre priser än Blocketsnubbar och det gjorde mig inget när jag bytte.
Enkelt att handla av någon som kan ställa på direCkt och är skyldig att upplysa mig om potentiella fel enligt konsumentköpslagen om det dessutom blir bättre pris.

Det som slår mig i tråden är all trygghetsnarkomani - garantier på nya hojar, helförsäkringar/vagnskada, servicenoja...
Har någon här verkligen råkat ut för garantiras?
Om Yamahas femårsgaranti ska gälla ska den servas årligen - typ 1500:- om man inte är uppe i något intervall och de flesta lämnar väl ändå in när det är dags för en X-milaservice? (För övrigt "ärvde" jag den vid detta tillfället)
Ni som inte gör det är väl ändå såpass mekbegåvade att ni inte råkar ut för ras eller kan bevisa att det är "fackmannamässigt utfört"?

Angående vagnskada så har jag blivit mer och mer tveksam till sådan:
* Går man omkull på bana gäller den oftast inte och i de lägena är man i princip oskadd
* Går man omkull FÖR EGEN MASKIN på gata slår man sig inte alltför sällan halvt fördärvad och har hela vintern på sig för lite rehab och hojfux/pengasamlande
* Ser man till att inte vara vållande på gata gäller trafikförsäkringen

Återstår smitparkeringsskador då. De är tråkiga.

(Inget flameande nu, ni får ha precis vilka åsikter ni vill och det är ok för mig.)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mja....

Lite fult att döpa försäkring till garanti

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
.

Angående vagnskada så har jag blivit mer och mer tveksam till sådan:
* Går man omkull på bana gäller den oftast inte och i de lägena är man i princip oskadd
* Går man omkull FÖR EGEN MASKIN på gata slår man sig inte alltför sällan halvt fördärvad och har hela vintern på sig för lite rehab och hojfux/pengasamlande
* Ser man till att inte vara vållande på gata gäller trafikförsäkringen

Vagnskadegarantin (eller försäkringen) täcker skador på det egna fordonet , det gör inte trafikförsäkringen .
Har du en hoj som är värd 100k å klotar (i trafiken) och den blir skrot (är du ickevållande så träder motpartens trafikförsäkring in och ersätter skador på ditt fordon som du skrev) .... så är det bara skrot och du får inte en spänn för den av något FB
Anser man att man har råd att langa sina 100 lax i sjön om man kanar av i en kurva å skrotar hojjen , fine for me ... men betänk att vagnskade delen är oftast inte den dyra biten på en MC försäkring....det är trafikdelen som 8oftast) är den stora kakan i premien pga just rehab kostnader.
Sen att den inte gäller vid banåka/tävling är nog ganska självklart .... finns säkert föräkringar för det med med en herrejösses premie

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vagnskadegarantin (eller försäkringen) täcker skador på det egna fordonet , det gör inte trafikförsäkringen .
Har du en hoj som är värd 100k å klotar (i trafiken) och den blir skrot (är du ickevållande så träder motpartens trafikförsäkring in och ersätter skador på ditt fordon som du skrev) .... så är det bara skrot och du får inte en spänn för den av något FB
Anser man att man har råd att langa sina 100 lax i sjön om man kanar av i en kurva å skrotar hojjen , fine for me ... men betänk att vagnskade delen är oftast inte den dyra biten på en MC försäkring....det är trafikdelen som 8oftast) är den stora kakan i premien pga just rehab kostnader.
Sen att den inte gäller vid banåka/tävling är nog ganska självklart .... finns säkert föräkringar för det med med en herrejösses premie

Tänk på att ALLT som täcks av helförsäkring INTE täcks av vagnskadegarantin. Det finns fullt med undantag. Kom inte och säg något annat. Ett exempel som vanligtvis INTE täcks av vagnskadegarantin är tex viltolyckor/skador...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Tänk på att ALLT som täcks av helförsäkring INTE täcks av vagnskadegarantin. Det finns fullt med undantag. Kom inte och säg något annat. Ett exempel som vanligtvis INTE täcks av vagnskadegarantin är tex viltolyckor/skador...

Och efter att ha dammat in i en älg borstar man av chinnstället, kvitterar ut hojen och drar en ny bombrepa. Oskadd och körsugen.

Jag förstår argumenten men tar mig friheten att ha en liten annan syn på det hela.
Var det inte gerry nordström som skrev en artikel om att fixa upp en lagd zx10r för egna pengar?
Typ 20.000 istf ca 80.000 som fb skulle pröjsat?
För varje år som går tycker jag mer och mer att helförsäkring är för folk som vill att andra ska stå för deras fel och brister.

Klart, ska man bli som roller/tepsa kommer det kosta.
Återigen: inget krig. Jag tycker bara inte resonemangen är sunda.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj

Tack för att du förtydligade mitt budskap, jag kan ha lite svårt att uttrycka mig i textform ibland.

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Nu är jag lite petig, men det är väl inga hojar som har 5 års garanti i Sverige?
Som jag ser det.
Garantin på hojen är 1 år eller möjligen 2 år.
5 års garantin förutsätter att du gör tilläggs(garanti)betalningar varje år genom att göra all service, och minst serva en gång om året oavsett körsträcka hos firman som sålt hojen.
Och bor man inte i Ulricehamn så blir det inte så billigt.
Och lönar det sig betala x antal 1000-lappar för att byta olja och filter i Ulricehamn?
När Q8 SBK 10W-50 kostar 1400kr för 20 liter hos SWEDOL.
Men alla meckar inte själv.
Men visst hade jag i Göteborg kunnat tänka mig en ny GSXR 1000 från Ängelholm för 79995 kr.
http://www.blocket.se/angelholm/Suzuki_Gsxr__Helt_ny__39770055.htm?ca=15&w=3
Om jag var förare nog att hantera den.
Vilket jag inte är. :(

Blev själv lite sugen men det är ju 750´n som kostar 79´ & "litern" 89´. Hursomhelst så är det ju otroligt mycket hoj för pengarna. Det är ju F*n att man bara får skambud på Augstan :huvet

Gixxer 750´an hade jag gärna åkt ngn säsong på :banana

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Martin B skriver
Var det inte gerry nordström som skrev en artikel om att fixa upp en lagd zx10r för egna pengar?
Typ 20.000 istf ca 80.000 som fb skulle pröjsat?
För varje år som går tycker jag mer och mer att helförsäkring är för folk som vill att andra ska stå för deras fel och brister.
Det är en viktig inkomstkälla för försäkringsbolagen också. Och för branschen. Därför försäkring är en hårt konkurrensutsatt bransch och vinsten är bara några % av omsättningen. Så det gäller få upp omsättningen. Och här finns två intressen som samarbetar (försäkring och de som sköter jobbet vid helförsäkring). Det ska kosta att reparera.
Annars tjänar försäkringsbolagen mindre, för deras vinst är några % av omsättningen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...