Priser på nya/beg MC???

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tänk på att ALLT som täcks av helförsäkring INTE täcks av vagnskadegarantin. Det finns fullt med undantag. Kom inte och säg något annat. Ett exempel som vanligtvis INTE täcks av vagnskadegarantin är tex viltolyckor/skador...

Det har man ju i försäkringsdelen ... om man nu inte väljer endast trafikförsäkring :rolleyes:
Vagnskadegarantin ersätter endast vagnskadeförsäkringen , dock utan premie och oftast rätt phet självrisk

För att klargöra lite ...
När du köper ett nytt fordon som omfattas av vagnskadeGARANTI så behöver du bara teckna halvFÖRSÄKRING för att få fullgott försäkringsskydd .... glöm då inte att ÄNDRA din försäkring till HELförsäkring när vagnskadegarantin gått ut.
VagnskadeGARANTIN påverkar inga premier vid eventuell skada(du har ingen premie på den)
VagnskadeFÖRSÄKRINGEN innebär (oftast) premieförlust vid skada (vid vållande)

kort å gott, vagnskadegarantin ersätter vagnskadeförsäkringen fast utan premie

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om vi går vidare från diskussionen om handlare som är billiga delvis pga sidoimport så kan man lite snabbt kika på Yamaha R1:

Sveriges billigaste nya Yamaha R1 -09 kostar hos aukt handlare 99900kr. Ett riktigt bra pris med tanke på hur lite som har hänt maskinellt fram till -12. För de 60kkr till en -12 kostar får man typ TC.

Men om en ny cykel kostar 99900kr så kan man ju vänta sig att beg cyklar skall kosta typ 80kkr. Därför ringde jag tidigare i veckan till Yamaha Sthlm om denna annons . Helt standard, rullat 1100 mil och garantin har inte ens 2 år kvar. Säljaren lät meddela att priset var fast.

Mascot motor säljer denna R1 -09 740mil helt standard, garanti till mars 2014. 93900 kr. Var intresserad av den i början av veckan men de har inte behagat att svara på mail.

Oavsett så får vi glädjas åt att några år gamla sporthojar som står kvar hos handlarna just nu betingar väldigt rimliga pengar.

Anki72

Låt inte hjärnan rinna ner i händerna...
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Hojlös för tillfället :(
*suck* ännu en tråd... Hur svårt skall det vara?

Och du Boris som gnäller om att man skall köpa från svenska ÅF mm. Stå ditt kast och köp från "rätt ställe".
Varför stödja en fulimportör med halvdant ryckte?
Du tycker ju att man skall lägga pengar på 100% påslag bara för att stötta de svenska åf. Nu pratar vi bara om 50% påslag så det är ju peanuts? Eller varför inte köra den klassiska: Har man inte råd... bla bla så kanske man inte skall ha en motorcykel?

Snacka om att kasta sten i glashus...

Jaha då har Richo blivit bannad för att han sa att Boris måtte boffat bensin eller något för inkonsekvens av köpandebeteende och moral. Det var ju smått med glimten i ögat med boffningen och inte menat som personligt påhopp som sådant utan ett ifrågandesättande om varför TS vänder kappan efter vinden när det passar denne.

Sett betydligt värre påhopp som godkänts och än mer way of topic men det är ju skillnad på folk o folk.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jaha då har Richo blivit bannad för att han sa att Boris måtte boffat bensin eller något för inkonsekvens av köpandebeteende och moral. Det var ju smått med glimten i ögat med boffningen och inte menat som personligt påhopp som sådant utan ett ifrågandesättande om varför TS vänder kappan efter vinden när det passar denne.

Sett betydligt värre påhopp som godkänts och än mer way of topic men det är ju skillnad på folk o folk.

Det är inte riktigt första gången Richo blir bannad för att han uttrycker sig nedlåtande om mig. Det är något han gör regelbundet och nu tyckte en moderator att det fick vara nog.

I den ursprungliga tråden för några månader sedan så frågade en herre " Jag skall beställa mc-kläder på internet, vilken handlare har störst sortiment i min närhet så att jag kan åka och prova innan jag beställer".

Då uttryckte jag åsikten att det är sniket att utnyttja sin handlare som provrum. Skall man dra fördel av internethandelns lägre pris får man också ta nackdelarna av det nämligen att det är svårt att prova. Behöver man däremot inte sin lokale handlares hjälp med rådgivning och utprovning kan man givetvis beställa online.

Denna åsikt var uppenbarligen så impopulär hos Richo att han har känt sig nödgad att påpeka att jag är en inkonsekvent idiot många gånger sedan dess.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Finns många förklaringar till att priserna ser ut som de gör just nu. Finanskrisen slog till hösten 2008 och Euron blev starkt värderad mot kronan vilket även Yenen blev. Nypriserna gick upp en hel del och begagnatpriserna stabiliserade sig. Men nu har det gått fyra år och handlarna sitter kvar på ett lager gamla hojar som de inte blivit av med. Givetvis pressar det ner priserna på begagnatmarknaden för hojar av samma vintage. Dessutom har Euron försvagats (Yenen har jag inte lika bra koll på). Även gamla 90- tals och hojar från tidigt 2000 tal har fått sig ett hack i värdekurvan på senare tid. Kanske har säljarna inte anpassat sig till hur verkligheten ser ut?

Det verkar vara så att folk inte har så gott ställt för tillfället för att köpa hobbyfordon. Det är inte längre bara att gå till banken och belåna sin bostadsrätt eller villa för det övervärde som byggts upp av nerpressade räntor. Jag tycker att det är sunt det som händer nu även om det är många som kommer att få vakna upp till en hård verklighet.

Det går nog att göra en bra affär i nuläget om man är intresserad av att köpa en fyra år ny hoj från en handlare med alla garantier. Likaså borde det gå att pruta ner begagnade hojar från privatpersoner när de väl förlikats med tanken att deras hoj inte är värd mer än marknaden är villig att betala under rådande omständigheter. Sedan kan det mycket väl vara så att ägaran av dessa hojar tycker att nyttovärdet är högre än försäljningsvärdet och behåller hojarna istället. Mycket möjligt att man hade resonerat så om man köpt sig en ny R1 2008 från ett YC i Sverige.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Kingen var ju nästan 40k billigare att köpa ny 2011 än den var 2009..... vettefan , känns som generalagenten och nasarna antingen har jättehög avans på nytt , eller så gör dom jätteförluster varje gång tom tar hem förmånga nya hojjar och gråter blod när dom får släppa dom för under inköpspris.

vet iaf på nybilar så är inte avansen speciellt hög...knappt någon vinst alls , det man tjänar på är allt runtomkring bilaffären, serviceavtal och dylikt

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Blev själv lite sugen men det är ju 750´n som kostar 79´ & "litern" 89´. Hursomhelst så är det ju otroligt mycket hoj för pengarna. Det är ju F*n att man bara får skambud på Augstan :huvet

Gixxer 750´an hade jag gärna åkt ngn säsong på :banana

Fast med sådana priser på ny hoj så har du ju faktiskt råd att acceptera ett skambud. :7peta

Anki72

Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Det är inte riktigt första gången Richo blir bannad för att han uttrycker sig nedlåtande om mig. Det är något han gör regelbundet och nu tyckte en moderator att det fick vara nog.

I den ursprungliga tråden för några månader sedan så frågade en herre " Jag skall beställa mc-kläder på internet, vilken handlare har störst sortiment i min närhet så att jag kan åka och prova innan jag beställer".

Då uttryckte jag åsikten att det är sniket att utnyttja sin handlare som provrum. Skall man dra fördel av internethandelns lägre pris får man också ta nackdelarna av det nämligen att det är svårt att prova. Behöver man däremot inte sin lokale handlares hjälp med rådgivning och utprovning kan man givetvis beställa online.

Denna åsikt var uppenbarligen så impopulär hos Richo att han har känt sig nödgad att påpeka att jag är en inkonsekvent idiot många gånger sedan dess.

HALLÅ DÄR! Det där var i alla fall FEL! Det ÄR första gången Richo blir bannad så varför påstår du massa saker som inte är sanna? Aldrig hört eller sett någon kritik dessförinnan om ämnet över huvudtaget så snacka inte. Vad sägs om att prata om saken istället för att banna? Du kunde ju bara skickat ett PM eller vad som om något störde dig från Richo? Efter att läst tråden så tycker jag dessutom du förskönar dina ord. Det kanske finns en andledning att några tryckte på + efter Richos inlägg?
Kanske är det fler som inte förstår din inkonsekvens?

Jag råkar dessutom känna till att Richo har fått möjligheten att banna andra efter påhopp men valt att hellre fria än fälla. Men det är han det...

Last edited:

Anki72

Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Det har man ju i försäkringsdelen ... om man nu inte väljer endast trafikförsäkring :rolleyes:
Vagnskadegarantin ersätter endast vagnskadeförsäkringen , dock utan premie och oftast rätt phet självrisk

För att klargöra lite ...
När du köper ett nytt fordon som omfattas av vagnskadeGARANTI så behöver du bara teckna halvFÖRSÄKRING för att få fullgott försäkringsskydd .... glöm då inte att ÄNDRA din försäkring till HELförsäkring när vagnskadegarantin gått ut.
VagnskadeGARANTIN påverkar inga premier vid eventuell skada(du har ingen premie på den)
VagnskadeFÖRSÄKRINGEN innebär (oftast) premieförlust vid skada (vid vållande)

kort å gott, vagnskadegarantin ersätter vagnskadeförsäkringen fast utan premie

Richo hälsar att han just kört på vilt med halv med helt nytt fordon och vagnskadegarantin gick inte in och blivit utan ersättning då detta bolag hävdat det inte ingår i deras halv. Det var förvisso några år sedan så det är om reglerna har ändrats?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Richo hälsar att han just kört på vilt med halv med helt nytt fordon och vagnskadegarantin gick inte in och blivit utan ersättning då detta bolag hävdat det inte ingår i deras halv. Det var förvisso några år sedan så det är om reglerna har ändrats?

åja då hadde han en kass halvförsäkring ... vagnskadeförsäkringen ELLER vagnskadegarantin täcker inte viltskador (som är lite speciella) inget konstigt i det ... bara läsa villkoren (undra vad det var för skitbolag som ej hadde viltskador med i sin kaskodel av försäkringen :confused:)

Back to topic igen dårå kanske :krama

ps. anki ... läste du ens posten jag skrev som du citerade ?? står ungefär samma sak i den som jag skrev här ....

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
vet iaf på nybilar så är inte avansen speciellt hög...knappt någon vinst alls , det man tjänar på är allt runtomkring bilaffären, serviceavtal och dylikt

Utan att ha på fötterna för det här påståendet eller ifrågasättandet..

Men är det verkligen så? På samma sätt säger man att bensinmackarna inte tjänar nåt på soppan, utan allt runtomkring. Anledningen är att vinsterna alltid flyttas till moderbolagen, ofta av skattetekniska skäl.

Många branscher funkar så, MediaMarkt (om jag minns rätt) betalar skyhöga royalties till tyskland t.ex.

Handlarna här tjänar nog inte mkt på kläder, men Duells skor (;)) sig gött..

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Utan att ha på fötterna för det här påståendet eller ifrågasättandet..

Men är det verkligen så? På samma sätt säger man att bensinmackarna inte tjänar nåt på soppan, utan allt runtomkring. Anledningen är att vinsterna alltid flyttas till moderbolagen, ofta av skattetekniska skäl.

Många branscher funkar så, MediaMarkt (om jag minns rätt) betalar skyhöga royalties till tyskland t.ex.

Handlarna här tjänar nog inte mkt på kläder, men Duells skor (;)) sig gött..

Joupp det stämmer .. vinsten på själva bilen är inte många % alls längre ... det var mycket mera förut , det är därför du knappt kan pruta på en nybil , men däremot få bra pris på tillbehör å sånt ... vill du bara ha själva bilen så finns det nog inte en enda bilnasare som kan krypa många spänn utan att tappa all slags förtjänst

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Joupp det stämmer .. vinsten på själva bilen är inte många % alls längre ... det var mycket mera förut , det är därför du knappt kan pruta på en nybil , men däremot få bra pris på tillbehör å sånt ... vill du bara ha själva bilen så finns det nog inte en enda bilnasare som kan krypa många spänn utan att tappa all slags förtjänst

Men det behöver ju inte betyda att priserna sänks, bara att handlarna inte längre har marginalen. Om det beror på högre omk., lägre priser eller att vinsterna flyttats till moderbolagen vet vi fortfarande inte eller?

Fast för diskussionens räkning har du givetvis fortfarande en poäng. :)

Hur längre har det varit såhär? Jag hade några beggade bilar, några tjänstebilar och sen köpte vi "ny" fast demobil som gått 300 mil. Den fick vi för 90´ under listpris (även om det verkar som de räknade lite galet där :D) Så jag vet inte hur det är..

Såg nåt program för typ 10 år sen där de prutade typ 60´ på en ny MB.

Hojar: KTMs sänkning med typ 40000 på RC8Ren visade ju lite vilken marginal de hade också.. (Å andra sidan kanske de räknade med en mkt sämre försäljning, och då sjunker ju utvecklingskostnaden enormt helt plötsligt jämte deras kalkyl.. De är pessimister dem jävlarna! :mad:)

Anki72

Gick med
29 Jun 2004
Hoj
åja då hadde han en kass halvförsäkring ... vagnskadeförsäkringen ELLER vagnskadegarantin täcker inte viltskador (som är lite speciella) inget konstigt i det ... bara läsa villkoren (undra vad det var för skitbolag som ej hadde viltskador med i sin kaskodel av försäkringen :confused:)

Back to topic igen dårå kanske :krama

ps. anki ... läste du ens posten jag skrev som du citerade ?? står ungefär samma sak i den som jag skrev här ....

Absolut. Kanske missade något dock? Tänkte bara nämna att här har vi ett case IRL där vagnskadegaranti och halvförsäkring ihop INTE ersatte en helförsäkring... Det fanns i alla fall då fler "hål" sedan om det är ändrat till idag är möjligt. Detta hände 2000 ca så det är iofs ett bra tag sedan. Var mest i all välmening så inte folk tror det är fullförsäkrade men inte är det ~ som alltid. läs det finstilta i försäkringen flera ggr...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
HALLÅ DÄR! Det där var i alla fall FEL! Det ÄR första gången Richo blir bannad så varför påstår du massa saker som inte är sanna? Aldrig hört eller sett någon kritik dessförinnan om ämnet över huvudtaget så snacka inte. Vad sägs om att prata om saken istället för att banna? Du kunde ju bara skickat ett PM eller vad som om något störde dig från Richo? Efter att läst tråden så tycker jag dessutom du förskönar dina ord. Det kanske finns en andledning att några tryckte på + efter Richos inlägg?
Kanske är det fler som inte förstår din inkonsekvens?

Jag råkar dessutom känna till att Richo har fått möjligheten att banna andra efter påhopp men valt att hellre fria än fälla. Men det är han det...

Jag vill minnas att Richo var bannad för något år sedan men jag kan ha fel på den punkten. Ursäkta i så fall!

Det är fritt för alla att läsa tråden och ha sin egen uppfattning i frågan. Vill du räkna antal + så fick jag väl en sisådär 60st på första inlägget. Skillnaden är att jag inte hoppar på de som haft en åsikt avvikande från min i gamla trådar....

Jag är inte moderator och känner inte ens någon så det är inte jag som friar eller fäller. För mig får Richo gärna vara obannad. Anser du att han är orättfärdigt behandlad så ta upp det med en moderator.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
heppe.... fasen snott Boris tråd helt här :brynad

Agile ... jag jobbar i branchen (ej som nasare dock gudbevaremig väl :rolleyes: ) ...har själv försökt få "bästa pris" av mina nasarkollegor , fan vi får knappt personalrabatt längre....det har förändrats en hel del dom sista 10 åren i bilvärlden , sen att det dyker upp "klipp" och sånt som kan ligga VÄLDIGT mycket lägre än dåvarande pris styrs mycket av bilfabriken ... tror att hojvärlden ligger rätt långt efter troligen för att deras marknad är såpass mycket mindre...därav plockar dom ut ganska mycket högre marginaler per sålt fordon=kan dumpa priser på ej sålda "kommisions hojjar"(styrs av generalagenten)

Anki ... prexis , vagnskadegarantin ersätter bara vagnskadeförsäkringen .. man måste kolla noga när man tecknar halv(kasko) delen och läsa villkoren ... annars finns risk att man blir bränd .. men även domflesta FB idag har stramat upp sina villkor så man ska kunna känna sig mera trygg på vad man köper för tjänster utan att behöva läsa allt finstilt

Anki72

Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Jag vill minnas att Richo var bannad för något år sedan men jag kan ha fel på den punkten. Ursäkta i så fall!

Det är fritt för alla att läsa tråden och ha sin egen uppfattning i frågan. Vill du räkna antal + så fick jag väl en sisådär 60st på första inlägget. Skillnaden är att jag inte hoppar på de som haft en åsikt avvikande från min i gamla trådar....

Jag är inte moderator och känner inte ens någon så det är inte jag som friar eller fäller. För mig får Richo gärna vara obannad. Anser du att han är orättfärdigt behandlad så ta upp det med en moderator.

Kanon. Ursäkten godtas. Poöngen med plusen var att det vart fall folk som hade samma åsikter men fine.
Jag förstår varför Richard tyckte du kastade sten i glashus. Det är väl ett fritt forum och fullt möjligt att ifrågasätta?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hur fel tänker du att det kan bli på en ny cykel?

2 års garanti täcks ju av Suzuki worldwide. Därefter är det en trygghetsförsäkring från KGK som kräver att man servar hos aukt handlare=svindyrt. Handlar man hos oseriöse olssons får man de 3 sista åren trygghetsförsäkring hos något annat fbolag som kanske inte är lika bra. Är den försämringen av garantin värd skillnaden mellan:

Lindroth billigaste GSXR1000 på blocket från aukt handlare 126900

och Ohelige Olsson 79900kr.

47000kr är rätt mycket pengar.

47000 är mycket pengar, men om det var denna du syftade på:
http://www.blocket.se/angelholm/Suzuki_Gsxr__Helt_ny__39770055.htm?ca=15&w=3

Så är det väl inte helt rättvist att jämföra 750 från ett ställe mot 1000 på andra ställen?

Men visst är det värt att gå ner lite i kubik om det är så stora prisskillnader.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
47000 är mycket pengar, men om det var denna du syftade på:
http://www.blocket.se/angelholm/Suzuki_Gsxr__Helt_ny__39770055.htm?ca=15&w=3

Så är det väl inte helt rättvist att jämföra 750 från ett ställe mot 1000 på andra ställen?

Men visst är det värt att gå ner lite i kubik om det är så stora prisskillnader.

Tror jag länkade till en GSXR1000 i något av mina tidigare inlägg för 79900kr. Fast nu när jag tittar på blocket så kostar billigaste 1000 89900kr dvs bara 37000kr billigare. Ingen aning om den är såld eller jag blandat ihop annonserna.

GSXR750 får ju lovord av sina brukare men många 1000cc åkare ger den inte en chans. Kan man tänka sig att åka 600 går de ju ännu billigare 74900kr om man vill åka GSXR och 89900 om CBR600RR är valet.

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Fast med sådana priser på ny hoj så har du ju faktiskt råd att acceptera ett skambud. :7peta

Det har du ju förståss rätt i men ligger man redan redan billigast till i hela europa (mil/år) och man dessutom vill pruta 20% till så behåller jag den istället.. :tummenupp

Får väl skaffa en hoj till istället så att grabben kan åka med :lol

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...