Prisvärd mutterdragare?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag köpte en kina-variant för några år sedan för runt 1,000:- och den höll för en bilrenovering och har även använts som hammare. Nästa gång köper jag en Milwaukee, men denna håller faktiskt riktigt bra.

På rea nu på Amazon för $80, men vet inte om den säljs i Sverige.

219990f7e9239f61d8a93f9e4de3b055.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är egentligen omvänd till att vara en förespråkare för batteridrivet efter att ha skaffat batteridriven cirkelsåg, men mutterknackern med sladd för att lossa framdrevet köpte jag på biltema - 380 kr för 450Nm. Prisvärt minst sagt och gjorde jobbet jag inte klarade för hand. Mer än Ryobis 400Nm om man litar på siffrorna. Något som används så sällan vill man ha sladd till, kände jag. Men det tycker man väl återigen sålänge som man inte testat batteriversionen.

Fördelen med batteri är att du kan ha med den i bilen för snabba byten vid punktering.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är egentligen omvänd till att vara en förespråkare för batteridrivet efter att ha skaffat batteridriven cirkelsåg, men mutterknackern med sladd för att lossa framdrevet köpte jag på biltema - 380 kr för 450Nm. Prisvärt minst sagt och gjorde jobbet jag inte klarade för hand. Mer än Ryobis 400Nm om man litar på siffrorna. Något som används så sällan vill man ha sladd till, kände jag. Men det tycker man väl återigen sålänge som man inte testat batteriversionen.
Ja, om jag bedömer den mutterdragare jag hade så ligger den troligen i klassen ca 400Nm.
Men Royobin ger typ det dubbla (den jag bifogade bild på) ca 900Nm, och det finns en ännu kraftigare.
Så man bör ju klara sig tänker jag? :va
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, om jag bedömer den mutterdragare jag hade så ligger den troligen i klassen ca 400Nm.
Men Royobin ger typ det dubbla (den jag bifogade bild på) ca 900Nm, och det finns en ännu kraftigare.
Så man bör ju klara sig tänker jag? :va

Gott och väl. Den jag köpte är på 450Nm och räcker till det mesta.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vilken batterimaskin ska man ha som verkligen klarar hjulbultar?

Kan man ha samma för att köra upp/ner stödbenen på husvagnen utan att köra sönder mekaniken? Min lilla 12v Decker skruvdragare orkade inte.

Riktigt trött på veven.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Någon som har någon bra rekommendation? Ska användas sparsamt. Blir väl till hjulbyten på bilen vår och höst. Samt till primärdrevsbyte, och kanske vid gaffeljobb på hojarna någon gång då och då.

Edit: gäller elektriska i första hand
jag köpte denna till däckbyten, lite lyxigt men jag hade redan batteri o laddare liggandes, jag ser nu de höjt priset med 700 sedan jag köpte den https://www.hornbach.se/p/mutterdragare-makita-dtw300z-18v-utan-batteri-och-laddare/10337760/
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Vilken batterimaskin ska man ha som verkligen klarar hjulbultar?

Kan man ha samma för att köra upp/ner stödbenen på husvagnen utan att köra sönder mekaniken? Min lilla 12v Decker skruvdragare orkade inte.

Riktigt trött på veven.
jag kör med denna, urstark och batteriet håller länge. Nackdelen är priset men jag tröttnade fullständigt på dra med armkraft bultarna https://www.hornbach.se/p/mutterdragare-makita-dtw300z-18v-utan-batteri-och-laddare/10337760/
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Gott och väl. Den jag köpte är på 450Nm och räcker till det mesta.
Tack för infon.
Hittade en exakt kopia av den jag hade, på "skruvat.se".
En del saker verkar inte ha utvecklats sedan 1996, förutom att den troligtvis är mycket billigare nu än då.
Och då stämmer det nog med att den bara har 340Nm.
Men har jag klarat mig med att ta bort svänghjulsmuttrar mm i nästan 30år, då bör momentet vara ok med en batteridriven tänker jag.
Känns bara konstigt när man är van vid tryckluften, men man slipper slangen, så det blir nog bra med tiden.

Mutter_1.png

Och den här på Jula, som är nästan gratis, är läskigt lik den på skruvat.se.
Även den 340Nm, men priset!!!
Kanske köper en bara för att ha som backup, eller för att kasta på eventuella inkräktare.


Mutter_2.png
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tack för infon.
Hittade en exakt kopia av den jag hade, på "skruvat.se".
En del saker verkar inte ha utvecklats sedan 1996, förutom att den troligtvis är mycket billigare nu än då.
Och då stämmer det nog med att den bara har 340Nm.
Men har jag klarat mig med att ta bort svänghjulsmuttrar mm i nästan 30år, då bör momentet vara ok med en batteridriven tänker jag.
Känns bara konstigt när man är van vid tryckluften, men man slipper slangen, så det blir nog bra med tiden.

View attachment 503155

Och den här på Jula, som är nästan gratis, är läskigt lik den på skruvat.se.
Även den 340Nm, men priset!!!
Kanske köper en bara för att ha som backup, eller för att kasta på eventuella inkräktare.


View attachment 503156

Om inte annat så låter ju tryckluft mycket, mycket coolare. Det är ju värt en del.

Min sladdlösa gick nästan bet på kardanknutens mutter mot växellådan på en pickup från -69, men den klarade även det. Personligen vill jag ha en med mer kräm i bara för att ha en, men jag tycker den jag har nu är fullt tillräcklig och gör det lättare att ha fingertoppskänsla när man drar åt saker.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hej på er.
Lyfter en gammal tråd på förekommen anledning.
Min trotjänare (tryckluftsdrivna mutterdragare) från 1996 tackade för kaffet i helgen.
Tänkte att jag knallar in på Laitis eller Ojanperä och köper en ny av motsvarande hobbykvalitet som den jag hade.
Men....trycklyft är ju helt ute blev jag varse, intet ett verktyg fanns på hyllan, och dessutom sålde dom bara proffsprylar, så man hamnade på typ 4kkr och uppåt :3freak
Frågan är egentligen om det finns någon övervägande fördel med trycklyft jämfört med batteri?
Kikar hos Classe i Sjön, och eftersom jag redan har Royobis system, så finns en på pappret schysst mutterdragare för ca 2kkr

View attachment 503145

Dom säljer också en tryckluftsdriven Bacho med ungeför samma spec.
Det jag kan se är att generellt sett så verkar tryckluftsdrivna maskiner ha betydligt högre frekvens på slaget än batteridrivet, om det nu är någonting avgörande?

View attachment 503146

Är det någon som har erfarenheter från batteridrivna mutterdragare, och kanske rentav från Royobis prylar?
Och som sagt var, finns det någon övervägande fördel för att fortsätta med tryckluftsdrivet?
Jag har den Ryobin och den är skitbra till hobby. Den drar hårdare än min tryckluftsmaskin som jag ändå gillar och jag har inte behövt ta fram 1" jätteluftmaskinen sedan jag köpte Ryobin.

Jobbade jag på en däckverkstad så tryckluften alltid var framdragen på rätt ställe så är en tryckluftsmaskin lättare och därmed bättre att jobba med men för hemmabruk är batteri så mycket smidigare än att dra slang.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag har modellen innan den du visar dvs. ej borstlös.
Fungerar alldeles utmärkt till det mesta, ingen större skillnad förutom detaljkvalite jämfört med motsvarande Milwaukee, Bosch, hilti etc (för hobbybruk alltså).
Tror inte Ryobin klarar sig lika länge om den används professionellt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har en Einhell Impaxxo 18/400 på jobb, har aldrig lossat en hjulmutter med den men inga klagomål alls efter att ha bytt ut alla pallställ på vårt lager och bankat ner en jäkla massa betongskruv.
Noll tvivel på att en sådan drar loss det mesta man utsätter den för utan att vara svindyr.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min Biltema-knack har jag använt på några svänghjul och ett framdrev.
Kostade lite, har bara använts lite och är därmed mycket prisvärd. Jag meckar bara nära eluttag så jag behöver ingen batteridriven knack.
Bilhjulen skiftar min lokala verkstad. Den kostnaden kan jag ta. 🙂
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Korkad fråga, hur drar ni hjulbultar med dessa "lagom hårt"?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Korkad fråga, hur drar ni hjulbultar med dessa "lagom hårt"?
Bra fråga tycker jag - drar loss med knackare av ren bekvämlighet och drar åt med momentnyckel - 140Nm på ena bilen 160Nm på den andra - allt enligt spec.
På större verkstäder har man koll o använder momentstavar, på de firmor som tar in praktikanter eller smäller upp på lokala köpcentret så kan hjulen vara allt från lösa till skadligt åtdragna
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag vet inte hur andra gör men jag har mutterdragaren inställd på svagaste och sedan drar jag åt det sista med fälgkorset. Sen kör jag ett par mil innan jag efterdrar alla skruvar med fälgkorset.
Jag gör likadant sedan 1988, och det känner jag mig trygg med.
Har mutterdragaren för att "skruva mängder med varv", inte för att dra fast hjulmuttrarna, det gör jag också med fälgkors eller dragskaft.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Plåtfälgar kör jag på känn, medan aluminiumfälgar får smaka på momentnyckeln.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top