Prisvärd olja på Jula

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad skönt, nu har jag köpt färsk olja som bara väntar på att få hällas ner i motorn och göra underverk. Och vilket bra pris! 69 kr / litern på Jula.

Motorcykelolja MC-X
Semisyntetisk motorolja för motorcyklar med 4-taktsmotorer vid normala körhållanden och racing. För att smörja växellåda och koppling.

Som hittat, eftersom min övertygelse är att kvaliteten på olika oljor är minimal; Castrol, Biltema, Shell, Jula... Så länge de uppfyller etablerade normer och man inte tävlingskör eller har en ovanligt känslig motor, så tror jag det smakar likadant för motorn.

Ni andra som också ska eller har bytt olja - vad häller ni i?

Bifogat

• 624012_d.jpg
    624012_d.jpg
    26.2 KB · Visningar: 339
  • p1000734.jpg
    p1000734.jpg
    28 KB · Visningar: 1,112
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Varför köpa semisyntetisk för samma pris som du kan få helsyntetisk olja för på biltema:va

Semisyntetisk olja är, eller kan i alla fall vara bluff! (tex 1% syntetiserad och 99% mineral)
Står det på din olja hur mkt mineral/syntetiserad?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Precis min undran, semisyntetiskt hade jag aldrig köpt. I övrigt kör jag på biltemas kvalitetsoljor i både hoj och bilar.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...eller så beställer man en dunk a' 20 liter SBK 15-50 hos den lokala ok-macken, vill minnas jag pyntade lite över 1100:- för en sådan, turligt nog är det precis rätt viskositet för både Husa och Mille. :yoparty

/J

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Biltema! Svårt att hitta en bättre klassad olja än biltemas helsyntet för mc.
API: SM, alltså den högsta klassningen hitills.
Dessutom endast 75:-/L

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
de har ju Kendall oljor på Jula, men att köra på starta... hmmm.... e inte det renad spillolja? XD

cjim66

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Yamaha FZR1000
Motorolja

Ville bara upplysa om ett problem som uppstod vid oljebyte på en FZR1000 -95
Många tycker att biltemas olja för motorcyklar är bra. Så jag testade också, vilket slutade med att jag fick byta olja igen. Mc´n är ju inte ny direkt så jag tänkte att den tjockare oljan skulle bli bra (15w-40). Första gången jag startade den gick det bra, men sen började den slira på startkopplingen. Så efter lite sökande på nätet efter andra som hade liknande problem, så kom jag fram till att det måste vara oljan som inte passade för min motor. Efter byte till en kvalitetsolja med annan viskositet 10w-40 (Fabrikat: Castrol Power 1 GPS 4T) så var problemet borta. Kan hända att det skulle gått med biltemas röda racingolja 10w-40, men vill inte chansa igen.

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Ville bara upplysa om ett problem som uppstod vid oljebyte på en FZR1000 -95
Många tycker att biltemas olja för motorcyklar är bra. Så jag testade också, vilket slutade med att jag fick byta olja igen. Mc´n är ju inte ny direkt så jag tänkte att den tjockare oljan skulle bli bra (15w-40). Första gången jag startade den gick det bra, men sen började den slira på startkopplingen. Så efter lite sökande på nätet efter andra som hade liknande problem, så kom jag fram till att det måste vara oljan som inte passade för min motor. Efter byte till en kvalitetsolja med annan viskositet 10w-40 (Fabrikat: Castrol Power 1 GPS 4T) så var problemet borta. Kan hända att det skulle gått med biltemas röda racingolja 10w-40, men vill inte chansa igen.

Det har ju inget med att oljan i sig är kass utan att din hoj inte funkar med den oljan. Och vadå kvalitetsolja? Nja, det brister här någonstans.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Synd att du inte köpte biltemas helsyntet istället då.
Den har en bra mycket bättre klassning än den oljan du köpte.
Api sj, har din castrol olja, Api sm har biltemaoljan.

Tänk att folk aldrig tar reda på fakta, istället för att dra sina egna fördomsfulla slutsatser.

cjim66

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Yamaha FZR1000
Synd att du inte köpte biltemas helsyntet istället då.
Den har en bra mycket bättre klassning än den oljan du köpte.
Api sj, har din castrol olja, Api sm har biltemaoljan.

Tänk att folk aldrig tar reda på fakta, istället för att dra sina egna fördomsfulla slutsatser.
Fick köpa vad som fanns på orten en Lördag, vill se om det var det var mitt val av olja som var fel. Vilket det var. Givetvis finns det bättre olja än vad jag köpte. Men denna får hänga med tills nästa oljebyte.:huvet

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring