Prisvärd olja på Jula

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Den är inte låst utan är under utveckling ständigt.

Jag har också gjort samma upptäckt som dig.............

Jag hittar ingen klassning på den oljan redovisad heller.......men en otrolig
massa jättebra egenskaper ska den tydligen ha enl. mååånga experter.

KentW
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Skulle det vara något konstigt med det? Nu är det förståss himla svårt att beskriva en komplicerad ojektiv verklighet med två generella adjektiv men när du säger att en olja är blöt och inte klibbig höjer i alla fall inte jag på ögonbrynen. Hur menar du att den borde kännas? Torr och klibbig? En sån oja skulle i alla fall inte jag vilja ha i min motor. Om du menar att den var allt för lättflytande så beror det på att oljan blivit utblandad med bensin, det kan man väl knappast anklaga oljan för? Hur tjock olja motorn ska ha varierar men rent generellt är ju motoroljor inte "klibbiga" som tjära, majoriteten av oljor rinner likt vilken matolja som hellst, känns hälften så feta och är inte klibbiga alls.

Hehehe,,, man käner skillnaden mellan smörjande olja och icke smörjande olja.Likaså att en olja känns sträv när den är skitig.:hihi

Som ni håller på...

Fan vad du ska garva hemma hos dig, men detta är ju skitkul..:rofl
 
Last edited:

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Och vad tror du smörjer oljepumpen??????:huvet

Ja, givetvis oljan men jag menade alltså att det var pumpen som var trasig. Tror knappt att det finns olja som är så dålig att köpa så att den inte klara av att smörja en impeller. Dock, om du kände skillnad på oljorna med handen så kan det ju varit att du fått bensin eller vatten i oljan. Inte heller så bra för lagren.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Gör Motul den bästa oskuldsoljan oxå? Alltså olivoljan? :tummenupp
Eller går de lika bra med 5100 på salladen?

Kör själv med lite olika fabrikat. Vet inte vilket som smörjer mitt inre bäst. Är det risk för min motor rasar?

Såg själv en löjligt fet dam i ICA-affären idag och hon handlade Zeta olivolja. Så fet och välsmörjd vill jag inte bli så ingen Zeta för mig! :mad:
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
W.T.F är du :fatta! :sissy :tummenner köper du spillolja eller :brinnerup Motul 300V Factory Line The best:yoparty


:fakta :fakta :fakta :rock :rock My words exactly.........:tummenupp

Samma olja i mina spisar nu...Även i GammelBlejden innan spiloljan.....

Gör Motul den bästa oskuldsoljan oxå? Alltså olivoljan? :tummenupp
Eller går de lika bra med 5100 på salladen?

Kör själv med lite olika fabrikat. Vet inte vilket som smörjer mitt inre bäst. Är det risk för min motor rasar?

Såg själv en löjligt fet dam i ICA-affären idag och hon handlade Zeta olivolja. Så fet och välsmörjd vill jag inte bli så ingen Zeta för mig! :mad:


Hon kör ZETA Extra Virgin 10-30.
Smörjer bra för motorer med stora volymer.
Var hon jenkare åxå?:D

Tyvär så härsknar alla vegetabiliska oljor vid upphättning och bildar transfetter som fastnar i blodomloppets inre delar, så glöm all veggo-olja i spisarna..:sjuk
 
Last edited:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Hon kör ZETA Extra Virgin 10-30.
Smörjer bra för motorer med stora volymer.
Var hon jenkare åxå?:D

Nä, hon prata som en 08 å va jävla dryg. Tänkte YES!
När hon äntligen försvann :hihi

Själv kör jag på Biltema bilolja i min R1100S :) Funkar finfint med min koppling. Van att fylla på en del oxå... tankar olja ofta och fyller på bensin när det behövs.
Min F650 går på Biltema racing. Drar mkt lite. Ev. en liten påfyllning av olja på de 1.000 milen mellan service.

Ni får prata lite tystare här. Får mina bumsar reda på de inte får de dyraste så kanske de kastar av mig på nästa tur

:shrules
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Slirande koppling med SBK Racingoljan var ingen inbillning......:fakta

Och min GSX slirar koppling med Biltema oljan!:skrämd

Och dumme jag skall sätta i likadan olja nästa byte... och styvare kopplingsfjädrar.

Finns mer saker än olja som kan få en koppling att släppa...:fakta
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Nä, hon prata som en 08 å va jävla dryg. Tänkte YES!
När hon äntligen försvann :hihi

Själv kör jag på Biltema bilolja i min R1100S :) Funkar finfint med min koppling. Van att fylla på en del oxå... tankar olja ofta och fyller på bensin när det behövs.
Min F650 går på Biltema racing. Drar mkt lite. Ev. en liten påfyllning av olja på de 1.000 milen mellan service.

Ni får prata lite tystare här. Får mina bumsar reda på de inte får de dyraste så kanske de kastar av mig på nästa tur

:shrules

I polarens Bumse står föreskrivet Motul i handboken.:gnissla
Jag törs inte säga detegentligen eftersom alla här tycks hata denna olja.:gnissla

Och min GSX slirar koppling med Biltema oljan!:skrämd

Och dumme jag skall sätta i likadan olja nästa byte... och styvare kopplingsfjädrar.

Finns mer saker än olja som kan få en koppling att släppa...:fakta

Kan räcka med att schimsa fjädrarna,, mkt billigare- samma effekt.:yoparty
 
Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Ändrar mitt förra inlägg och kopierar in följande text från www.garaget.org.
då jag följer oljedebatten med stort intresse.
Länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=88733&action=new

Den senaste tidens oljetrådar på detta forum säger annat än detta påstående.

"Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom stCörsta skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM! Har man en bil som man anser är värd mer en en dagslön så anser jag att det är rena idiotin att hälla i en Biltema olja i den...

En bra olja är den billigaste försäkringen emot ett haveri...
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Ändrar mitt förra inlägg och kopierar in följande text från www.garaget.org.
då jag följer oljedebatten med stort intresse.
Länk: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=88733&action=new

Den senaste tidens oljetrådar på detta forum säger annat än detta påstående.

"Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom stCörsta skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM! Har man en bil som man anser är värd mer en en dagslön så anser jag att det är rena idiotin att hälla i en Biltema olja i den...

En bra olja är den billigaste försäkringen emot ett haveri...

Now we are talking....
Pay peanuts get peanuts brukar jag säga..
Köp en Audi eller skoda av samma handlare, det är skillnad.
Jag lägger nog ett par hundringar om året extra på min kära och ser till att den håller.Men jag har hört bekanta säga att " jag ska ju inte ha den för alltid, så det drabbar ju inte mig"....Han kör på Biltemaolja....

Dessutom kan man ju då börja undra över mångas däckval när det gäller en sån billig sak som olja.Bakelitdäck från Taiwan el dyl som heter Machelin Palot Pawer eller så???
Toppluva istället för hjälm eftersom toppluvan inte går sönder när den släpps från 10k m höjd.:rofl
Vad är ett ras gentemot en röding extra på olja per år?
 
Last edited:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
"Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom stCörsta skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM!

Vad är det för tester då? Vart finns de att läsa?
Vem är personen som gör uttalandet? :)

Jag kan hålla med honom till viss del.
Pay peanuts and get peanuts.
Det är därför man köper en riktig hojj som är aningen dyrare än Japsskräpen som finns. Alltså BMW! Skillnaden är enorm! Skål för det :fyllisar
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Vad är det för tester då? Vart finns de att läsa?
Vem är personen som gör uttalandet? :)

Jag kan hålla med honom till viss del.
Pay peanuts and get peanuts.
Det är därför man köper en riktig hojj som är aningen dyrare än Japsskräpen som finns. Alltså BMW! Skillnaden är enorm! Skål för det :fyllisar

Appappaa, vad läser jag? Japsskräp!? Jag trodde vi pratade olja här smartswede?:)

Ska iväg med familjen nu och till "betala 50kr och är så mycket kakor du vill" ställe men jag ska ladda och återkomma i debatten senare:tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Now we are talking....
Pay peanuts get peanuts brukar jag säga..
Köp en Audi eller skoda av samma handlare, det är skillnad.
Jag lägger nog ett par hundringar om året extra på min kära och ser till att den håller.Men jag har hört bekanta säga att " jag ska ju inte ha den för alltid, så det drabbar ju inte mig"....Han kör på Biltemaolja....

Dessutom kan man ju då börja undra över mångas däckval när det gäller en sån billig sak som olja.Bakelitdäck från Taiwan el dyl som heter Machelin Palot Pawer eller så???
Toppluva istället för hjälm eftersom toppluvan inte går sönder när den släpps från 10k m höjd.:rofl
Vad är ett ras gentemot en röding extra på olja per år?

Jag håller inte riktigt med dig om att du kan jämföra däckval eller bilmärkesval med olika oljor.
Oljor är kvalitetsklassade. En olja som är märkt med en viss kvalitetsklass uppfyller en mängd fastställda krav med avseende på oljefilmens bärighet, slitagestyrka, temperaturstabilitet och en mängd andra egenskaper.
Om däck vore kvalitetsklassade med klasser som talade om att däcket uppfyllde vissa krav som exempelvis max nedläggningsvinkel, elasticitetsindex, optimal arbetstemperatur, våtgrepp, slitagebeständighet osv så skulle jämförelsen möjligtvis kunna göras.

Dock är det två fundamentalt olika saker.
Köper man en högre klassad olja så resulterar det inte i några andra följder än att man blir lite fattigare. En högt klassad olja uppfyller allt som en lågt klassad olja uppfyller plus lite till.
så är inte fallet med däck.
Om man köper slicks för banracing och sedan ger sig ut på söndagstur så är dom däcken avsevärt sämre för den användningen än valfritt lågprisdäck då dom aldrig kommer upp i temperatur och kalla slicks är inte direkt direkt sinnebilden av pålitliga med massor av grepp om jag förstått saken rätt.

Vad gäller val av olja så har min hoj OK/Q8 SBK 15-50 för närvarande men när jag själv byter olja blir det biltemas racing helsyntet. Båda dom oljorna är klassade skyhögt över vad min hoj kräver. Dessutom upplever jag min växellåda som betydligt mindre "klonkig" med dom än den gör med exempelvis Castrol GPS som många verkstäder hävdar att man ska hälla i.
Vad gäller olja så kan man stoppa i valfri olja som är av minst den klassning som din cykel kräver förutsatt att du sköter oljebyten enligt rekommendationerna. I frågan om oljor så är det inte så att man får exakt vad man betalar för. På samma sätt som att ett luftfilter som är tillverkat av Mann inte blir dubbelt så bra för att jag köper det hos Audi istället för på OK.

Det är tyvärr inte alltid tillverkare och försäljare ger oss valuta för alla våra pengar. För det mesta vill dom bara tjäna så mycket pengar som möjligt.

I bilen har jag inte en djäkla aning om vad det är för olja och jag bryr mig inte. Mer än att det är helsyntet då för något annat är olämpligt i den motorn. Och hittills har inte turbon skurit i den.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top