Privatinstruktör Gelleråsen 26 eller 27 April

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Helt ok med mig. Kan aldrig bli fel att lära sig hojåka av en kille med humor. :krama

Skämt åsido. Ricken är en av de instruktörer jag haft allra roligast med. Körde med honom i "retardgruppen" på Gelleråsen, två dagar förra året. Han var väldigt pedagogisk och en go kille. Har man kul är det lättare att lära sig och med honom är man garanterad att ha kul även i depån.

När jag tänker efter så har jag fasen aldrig haft tråkigt på en kurs. Inte ens i regn.

BTW, vi lär väl ses på Gröndal när tiden är inne?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Skämt åsido. Ricken är en av de instruktörer jag haft allra roligast med. Körde med honom i "retardgruppen" på Gelleråsen, två dagar förra året. Han var väldigt pedagogisk och en go kille. Har man kul är det lättare att lära sig och med honom är man garanterad att ha kul även i depån.

När jag tänker efter så har jag fasen aldrig haft tråkigt på en kurs. Inte ens i regn.

Tack, det var hyggligt av dig att säga så. :)

Jag brukar säga att min styrka som instr är att folk ska ha en bra magkänsla när dom går därifrån. Det är inte alltid jag lyckas. Men oftast så. :)

Man ska ha kul. Pungkt. :yoparty

Så nu var jag seriös i 2min, det var skitjobbigt.

Vad ska vi hitta på nu?

popcorn.gif

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR

Vi kommer garanterat att ses på Gröndal. Kommer du köra som instruktör eller "brassa satan"?

Nu måste jag ju se till att jag hamnar i Rickens grupp.....förväntningarna stegras....

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vi kommer garanterat att ses på Gröndal. Kommer du köra som instruktör eller "brassa satan"?

Nu måste jag ju se till att jag hamnar i Rickens grupp.....förväntningarna stegras....

...å har du riktig flax så får du mig som destruktör på Gröndal. :hihi Penalism och management by fear är mina ledord. ;) Glass funkar som muta.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack, det var hyggligt av dig att säga så. :)

Jag brukar säga att min styrka som instr är att folk ska ha en bra magkänsla när dom går därifrån. Det är inte alltid jag lyckas. Men oftast så. :)

Man ska ha kul. Pungkt. :yoparty

Så nu var jag seriös i 2min, det var skitjobbigt.

Vad ska vi hitta på nu?

View attachment 377454

Tjae... första gången jag stötte på dig (alltså, intestötte på dig) så höll jag ju på att gå omkull på Gröndal. Men sen lärde jag mig nåt och fortsatte ha kul. Man vet ju inte vart gränsen går förrän man passerat den. :tungan

Nästa gång på bana såg du ju till att jag fick svartflagg. Tänka sig, jag lärde mig nåt den gången också! :tummenupp

Ja, vi kan planera dumheter inför nästa fest som Pippi anordnar. :hihi

Blir mest instruktör skulle jag tro. Men ett och annat pass ska det nog egentränas på.

Psst... Ricken kan nog förväntas visa sitt anlete där.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Lösningen finns ju redan...

Om du vill ha en instruktrör som följer dej och hjälper dig understött av teori så finns ju alltid california superbike school (css) som gör just detta och kommer till Sverige en gång per år för kurser!
Kostar fläsk men ska enligt många vara suveränt!
Så om du verkligen vill ha en instruktör så avboka dina dagar och boka istället steg 1 med css(körs i samarbete med smc)! Tror även att Josef ovan är instruktör där!

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj

Om du vill ha en instruktrör som följer dej och hjälper dig understött av teori så finns ju alltid california superbike school (css) som gör just detta och kommer till Sverige en gång per år för kurser!
Så om du verkligen vill ha en instruktör så avboka dina dagar och boka istället steg 1 med css(körs i samarbete med smc)! Tror även att Josef ovan är instruktör där!

Hade varit kul med det verkar inte bli något med det i år heller. Hittar inte det i kalendern på SMCs hemsida.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj

Hade varit kul med det verkar inte bli något med det i år heller. Hittar inte det i kalendern på SMCs hemsida.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

Tyvärr, får jag väl säga, så kommer inte jag vara instr på gåsen då.
Det är inte helt omöjligt att jag är på plats, men jag har nog ingen hoj som jag kan köra med där.

Men det finns många andra roliga duktigare instruktörer så du kommer definitivt bli väl omhändertagen. :tummenupp

P.S 1: Skulle du se en piratflagga nånstans så vet du att jag är där. ;)

P.S 2: Det heter :panga?

:banana

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
När jag gick steg 4 för några år sedan så var vi två elever på en instruktör!

Det är som det ska vara då, steg 4 kräver lite mer av lekledaren, så då får han/hon bara 2 oduglingar att brottas med. ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tack för inputen. Jag tvivlar inte ett dugg på SMCs instruktörer, jag vet att de är mycket kompetenta. Min tanke var att ha en skugga hela körningen som kan ge feedback baserat på de övningar som ska göras för att ta till sig så mycket som möjligt. Skulle gärna köra fler bandagar med andra men det var ju det här med försäkringen...:gnissla

Men jag litar på ert ord och testar först, det kanske inte alls behövs precis som ni skriver.

Förstår din tanke, men du får mer bang 4 the buck om du sparar de extra tusenlapparna och kör fler dagar istället. Betydligt roligare också ;)

Dessutom missar du en viktig sak. Hojåka är i teorin en fysiklektion av rang, i praktiken handlar det däremot om att hitta en viss känsla, i bästa fall baserat på denna teoretiska grundkunskap. Hur du än vänder röven så är det mängdträning och åter mängdträning som krävs för att du ska kunna omsätta det du "får" under en kursdag i praktiken.

När du är på nivån att du inte känner att du utvecklas varje bandag/kurs, DÅ kan det vara grymt nyttigt att få någon som pinpointar och verkligen skuggar dig för att göra de där små små förändringarna som är skillnaden på ett par tiondelar. Och då pratar vi nog inte trafiksäkerhet längre iaf ;)

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
Förstår din tanke, men du får mer bang 4 the buck om du sparar de extra tusenlapparna och kör fler dagar istället. Betydligt roligare också ;)

Dessutom missar du en viktig sak. Hojåka är i teorin en fysiklektion av rang, i praktiken handlar det däremot om att hitta en viss känsla, i bästa fall baserat på denna teoretiska grundkunskap. Hur du än vänder röven så är det mängdträning och åter mängdträning som krävs för att du ska kunna omsätta det du "får" under en kursdag i praktiken.

När du är på nivån att du inte känner att du utvecklas varje bandag/kurs, DÅ kan det vara grymt nyttigt att få någon som pinpointar och verkligen skuggar dig för att göra de där små små förändringarna som är skillnaden på ett par tiondelar. Och då pratar vi nog inte trafiksäkerhet längre iaf ;)

Du har helt rätt. Skulle jag bestämma över mitt eget liv skulle jag inte göra annat än att åka hoj tror jag. Men nu är det så att jag inte riktigt bestämmer, det gör regeringen, min son och mitt jobb. Nu när jag äntligen lyckats sälja in de här 2 dagarna till regeringen så ville jag kräma ur maximalt. Jag visste inte att det var så stor skillnad mellan storbana och knix som det verkar vara gällande antal deltagare / instruktör.

Jag lever inte i en illusion om att jag plötsligt en dag kommer kliva upp på pallen på IOM, jag är mer ute efter att hitta det där "flytet" och bli av med den där skitnödiga känslan jag kan få om det går liiiiite för fort in i en böj. Precis som du säger är det träning och åter träning som gäller. Jag har redan påbörjat bearbetningen av regeringen för ytterligare bandagar i sommar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mängdträning är bra när man vet:
- VAD man skall göra
- NÄR och
- HUR/HUR mycket

Självinsikt (som inte nämns) är dock EN faktor som krävs för att slippa "skitapåsigkänslan" som omnämns.

Genom att vara lyhörd och open minded under dina 2 kursdagar får du verktygen du behöver för att uppnå det du vill. Mängdträningen kan du få till dig alla andra mil/kilometrar/meter du kör (till/från jobbet/affären, nöjeskörningen på helgen eller bandagen med "whoever".

Lycka till
// Niklas

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Css Europa har dragit ner kraftigt på antalet kurser utanför England pga den ekonomiska krisen så när/om dom kommer till Sverige igen är oklart.
Vill man ha ut det absolut mesta av en dag eller två och pengar inte är något hinder så bokar man in sig hos CSS på någon rolig bana som tex Dubai eller Cadwell Park och hyr Johnny Haynes som privat coach. Hyr man en privat coach så får man köra i alla grupper så mycket man vill och Johnny är den överlägset bästa instruktör jag någonsin träffat (och jag har träffat några hundra). Jag körde en privat dag med honom på Kinnekulle och det var lätt den bästa MC-dagen i mitt liv.

För övrigt har jag lagt CSS-jobbet på hyllan, det blev för mycket resor för att passa in i mitt liv just nu men jag kör fortfarande enstaka dagar åt SMC.

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Vill man ha ut det absolut mesta av en dag eller två och pengar inte är något hinder så bokar man in sig hos CSS på någon rolig bana som tex Dubai eller Cadwell Park och hyr Johnny Haynes som privat coach.

1+ på Johhny, den klart bästa CSS instruktör jag haft med! :yoparty

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Sant Johnny Haynes slår alla andra med hästlängder. Har haft Johnny ett par gånger som coach. Hade jag haft råd hade jag lätt lagt de pengar som krävs för en dag med honom i mitten/slutet av en säsong. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...