Pro på Knutstop i helgen!

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
kul race att titta på iaf. klart det var värt 290 spänn även om jag kunde fått biljett av någon. dock gynnar jag ju min egen klubb såklart :) Konstigt nog blev det bara en vurpa, men Lukas ska ha cred för stark vilja å ett tappert försök iaf. Bra kört av David med original bakstötdämpare å 25kg org avgassystem :) Det är ju fortfarande lärotid för alla med de nya däcken. speciellt i regn.
Sen hade jag naturligtvis mycket hellre sett ren mc racing en hel helg med alla samlade på samma gång. men det handlar ju om ekonomi, publik, reklamvärde å exponering. STCC drar ju publik trots allt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Synd att de inte visade lite från race 1. Lite utdraget i race 2, men OK! :) Nästa race hoppas vi är torrt!

@ngel

Guest
Bra kört av David med original bakstötdämpare å 25kg org avgassystem :) Det är ju fortfarande lärotid för alla med de nya däcken. speciellt i regn.

Hade du en finger med i spelet när det gällde bygga hoj klart till David? :) För de som gjorde detta ska verkligen ha ett extra jätteberöm.. Flitens lampa måste verkligen ha lyst i Svenskens tält :)

I övrigt var det som sagt kallt och blött och jefligt.. men så länge racet pågick glömde man all kyla och blöta och för övrigt var det en enda klassen utöver Pro S att titta på och det var camaro, de andra kan ta och köra hem ;)

Freddy, David och Steny ska ha ett stort grattis :banana

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag ska komma ihåg att ett riktigt sprintrace går över 13 varv på knudan när jag kollar WBSK eller MotoGP nästa gång. I dina ögon är ju deras racing endurance...

Jag besökte 4 race i pro superbike förra året. 2 av dom avgjordes bakom en VW Safetycar. Kul! Jag besökte och tittade samtidigt på nästan samtliga race i soopabajk under SM/SO och det är inte svårt att se vart mina pengar till biljetter ska gå. SM/SO är trots att det är en underhuggarklass faktiskt proffsigare arrangerat i MC-momentet, och det är ju MC vi är ute efter på sporthoj.com...

/Jens

Oavsätt vart dina pengar går så är det ingen tvekan vilket arragemang som ger störst PR för Sporten RR i sverige.

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Hade du en finger med i spelet när det gällde bygga hoj klart till David? :) För de som gjorde detta ska verkligen ha ett extra jätteberöm.. Flitens lampa måste verkligen ha lyst i Svenskens tält :)

I övrigt var det som sagt kallt och blött och jefligt.. men så länge racet pågick glömde man all kyla och blöta och för övrigt var det en enda klassen utöver Pro S att titta på och det var camaro, de andra kan ta och köra hem ;)

Freddy, David och Steny ska ha ett stort grattis :banana

Ja ramen gick ju åt skogen så det blev en del mek. Alla var duktiga å flitiga å David förvaltade det hela väl.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Lite synd med tv-sändningen bara.
Förstår inte varför producenten väljer att visa en ensam ledare som åker själv i 20 minuter, hur kul tv är det lixom. I stället för att visa dom roliga fajter som fans längre ner i startfältet.

Produktionsbolaget har lite att lära sig av sändningarna från WSS och WSB.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Lite synd med tv-sändningen bara.
Förstår inte varför producenten väljer att visa en ensam ledare som åker själv i 20 minuter, hur kul tv är det lixom. I stället för att visa dom roliga fajter som fans längre ner i startfältet.

Produktionsbolaget har lite att lära sig av sändningarna från WSS och WSB.

Håller med, var inte mycket annat än en ensam Freddy i bild! Men Backlund skötte sig bra som kommentator tyckte jag...

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Stort tack till mitt team i helgen! Att bygga ihop en godkänd superbike från en helt ny hoj som inte ens var startad på under 3 timmar är jävligt bra.
Extra tack till Eslöv och Per på Bröderna Hörberg som såg till att vi fick ihop den i tid (ja, förutom bakbromsen då..)

Och tack till alla som gratulerar!

/ Svensken

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Ja säger du det, men..?

Jag ska komma ihåg att ett riktigt sprintrace går över 13 varv på knudan när jag kollar WBSK eller MotoGP nästa gång. I dina ögon är ju deras racing endurance...

Jag besökte 4 race i pro superbike förra året. 2 av dom avgjordes bakom en VW Safetycar. Kul! Jag besökte och tittade samtidigt på nästan samtliga race i soopabajk under SM/SO och det är inte svårt att se vart mina pengar till biljetter ska gå. SM/SO är trots att det är en underhuggarklass faktiskt proffsigare arrangerat i MC-momentet, och det är ju MC vi är ute efter på sporthoj.com...

/Jens

Förhoppningsvis!
Är det andra saker du skall komma ihåg när du skriver om ”riktigt” sprintrace a 13 varv är vad jag/vi vill ha…. Dock - håller med dig t 100% att några av fjolårsracen inte sköttes som de skulle, tråkigt för publiken men säkert tristare för förarna!

Tänk om du har rätt?
Att det sporthojsskrivare verkligen vill se är ”riktigare organiserad” racing – skulle det då innebär att de ”alla” bara är 200st som gillar det du tycker är bra? (dvs ungefärlig snittpublik för en SM/SO delt)

Utan att skriva i sten så är det faktiskt först när du har +5000 i publiken som du kan göra anspråk på att du har starten på ett bra marknadsfört arrangemang. En tilldragelse som lockar publik, och inte bara närmaste släkt & mekaniker… Och i detta fallet - med möjligheten att engagera partners till en satsning på sporten.

Bra eller obra?
Visst, tyck plus/minus om STCC/Pro SBK – detta är ju inte ett enbart 2 eller 4-hjulsarrangemang, utan en mix av det som är bäst i Norden idag. Jämfört andra länder är det en bit kvar t 100%. Men det är lätt att glömma att vårt land trots allt bara har invånare som en hyfsad mellaneuropeisk storstad, och med div generellt nedärvda jantelagar om motorsport är det ändå rätt bra med publik. Naturligtvis önskar vi ännu fler hojåkare i publiken, men det är inte alla som upptäckt roadracingen ännu?

För,
Om man vill vara med och öka intresset för RR gör man det (oavsett serie) bäst på plats som publik, eller sluter upp med andra som VILL samma sak. Än bättre bli en ivrig påhejare hos sin lokala nyhetsredaktion för att skriva mer om sporten.

/Eric
DS: Blev aningens off topic här

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Hult,han har ju ändå en poäng där,för att se toppklassen i svensk motorcykel så får man betala 600 kr för att gå dit själv med sambo.
då får han se 15 minuter varmup och sedan 20 minuter race.det blir nästan 600 kr i timmen för att titta på mc per person.
det tycker jag är dyrt oavsett om de har pausunderhållning med stcc och skräp,personligen tycker jag det är lika intressant som curling i paralympic:)

om man på en hel tävlingshelg gör av med mindre än 15 liter bensin så är det knappast valuta i körtid för föraren heller.

att man ska träna före innebär ju inte att det är samma förhållande som racedagen,med den logiken så räcker det ju med 6 minuter kval,resten är ju bara onödigt för då hinner du dina 5 varv du måste ändå.

ett sprintrace på 15 minuter gör ju inga saker till sin rätt,du kan nästa "settupa" hojen hur som helst,däcken håller ändå,är du inte med från start så hinner du inte prestera något heller,vad tycker du själv är den optimala längden på ett race?

so tycker jag har ett bra upplägg tidsmässigt,tycker inte du det?

jag hade fått för mig att du skulle jobba för motorcyklarna och inte bli en av stcc:s lakejer där motorcyklarna bara körs över ggr på ggr.
jag har ju förstått att motorcyklarna är jävligt intressanta från styrelsen sida,så intressanta att de inte vet vilka som kör eller i vilken klass,men vad gör det*:
de har ju ändå inga pokaler ens till sina deltagare.

jag som var på plats kan inte räkna till mer publik där än på anderstorp,var såg du resten någonstans?
flashen bjöd denna helg 90 personer (sponsorer) på inträde och mat för att de skulle komma,eon mfl. gör likadant och utöver de var det väl bara några 100 personer som betalde,pengar som stcc tar och som inte tillfaller banan.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
jag som var på plats kan inte räkna till mer publik där än på anderstorp,var såg du resten någonstans?
flashen bjöd denna helg 90 personer (sponsorer) på inträde och mat för att de skulle komma,eon mfl. gör likadant och utöver de var det väl bara några 100 personer som betalde,pengar som stcc tar och som inte tillfaller banan.
Jag betalade men bara 150 kr, halv familjebiljett. Det var regn och +6 grader, det håller en del publik borta oavsett om det är SM/SO/STCC.

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Ja & nej...

Hult, han har ju ändå en poäng där,för att se toppklassen i svensk motorcykel så får man betala 600 kr för att gå dit själv med sambo.
då får han se 15 minuter varmup och sedan 20 minuter race.det blir nästan 600 kr i timmen för att titta på mc per person.
det tycker jag är dyrt oavsett om de har pausunderhållning med stcc och skräp,personligen tycker jag det är lika intressant som curling i paralympic:)

om man på en hel tävlingshelg gör av med mindre än 15 liter bensin så är det knappast valuta i körtid för föraren heller.

att man ska träna före innebär ju inte att det är samma förhållande som racedagen,med den logiken så räcker det ju med 6 minuter kval,resten är ju bara onödigt för då hinner du dina 5 varv du måste ändå.

ett sprintrace på 15 minuter gör ju inga saker till sin rätt,du kan nästa "settupa" hojen hur som helst,däcken håller ändå,är du inte med från start så hinner du inte prestera något heller,vad tycker du själv är den optimala längden på ett race?

so tycker jag har ett bra upplägg tidsmässigt,tycker inte du det?

jag hade fått för mig att du skulle jobba för motorcyklarna och inte bli en av stcc:s lakejer där motorcyklarna bara körs över ggr på ggr.
jag har ju förstått att motorcyklarna är jävligt intressanta från styrelsen sida,så intressanta att de inte vet vilka som kör eller i vilken klass,men vad gör det*:
de har ju ändå inga pokaler ens till sina deltagare.

Klart att alla har poäng i sitt sammanhang,
Köp biljetterna av förarna – det är oftast bäst & billigast för alla. Och nej, håller med dig - det är för korta race och tidplanen för ett SO är självklart att föredra. Men jämför lite med övriga klasser som t ex, Porsche el Camaro. Pro får mera tid el lika tid i ett bilarrangemang.

Att styrelsen (STCC) tycker om Mc är emellanåt korrekt.
Dock ger klassen ingen ekonomiskt tillskott och det ämnet är i sig en diskussion man kan själv föra m Bob om man visar intresse. Du + alla kan ju själv bedöma vilken support bilsidan ger till evenemangen och jämföra de (med beklämmande FÅ undantag) sömniga generalagenterna visar att tillvarata skyltfönstret som finns inom STCC & Pro SBK.

Klart som FN jag jobbar för hojarna,
Men… det finns en del ”hojar” som verkar göra tvärt om i/för klassen. Detta gör ju att intresset att hjälpa naturligtvis blir mindre från både min sida och några av de partners jag har. Lägger man till det i sammanhanget så ökar ju inte aktiekursen för 2-hjul direkt.

Tycker vi bör ta bort ordval som ”STCC-lakej” – alla som finns i arrangemanget gillar motorsport, på både 2 + 4 hjul – låt oss vara rädda om dem då de är alldeles för få i dagsläget. Var själv inte på plats denna helg men du som van besökare av Pro SBK vet att det är oftast mkt trångt på gridshowen.

Korts men tänkvärt,
STCC har ingen intäkt alls på entrén – den ägs t 100% av banägaren/arrangörsklubben.

/Eric

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Om publiken väljer att inte inte komma och titta. Så är det fel på evenemanget, inte publiken.

Det måste helt enkelt bli roligare för publiken om vi ska locka dit dom. Dom kommer inte komma och titta bara för att "ge stöd" till Mc-Förarna.
Man kan marknadsföra ett event för att locka ny publik. Men om befintlig publik inte kommer, så är det fel på eventet. Inte publiken.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Om publiken väljer att inte inte komma och titta. Så är det fel på evenemanget, inte publiken.

Det måste helt enkelt bli roligare för publiken om vi ska locka dit dom. Dom kommer inte komma och titta bara för att "ge stöd" till Mc-Förarna.
Man kan marknadsföra ett event för att locka ny publik. Men om befintlig publik inte kommer, så är det fel på eventet. Inte publiken.

Fast i just detta fallet, den gångna helgen, var det kanske mer fel på vädret? Vi var ett rätt stort gäng som skulle dit, men när DMI's radarbilder granskades på fredagskvällen så var det till slut bara jag kvar.

Vad är publiksiffrorna för Knutstorp för STCC respektive SM?

SO körs inte på Knutstorp alls, så det är 0 varv för förare och 0 i publik där.

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Oavsett väder, pris mm så är det ju så att vill man se bilar, show och LITE motorcyklar går man på STCC (kan absolut vara kul det med).

Är man bara ute efter MC finns det andra evenemang där man får betydligt mer MC för pengarna.

Dessutom kunde man ju tex se lika mycket mc på fredagen för 140kr som på lördagen för 240kr...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men jämför lite med övriga klasser som t ex, Porsche el Camaro. Pro får mera tid el lika tid i ett bilarrangemang.

Det är just det som är pudelns kärna. Det är ett bilarrangemang och det gör att det är ointressant för de flesta hojracingintresserade. Jag satt och kollade på F1 idag och även om det är roligare än STCC så är det fortfarande lite som att se färg torka och jag är rätt säker på att jag inte kommer betala för att kolla på F1 någonsin.

Hur gör man, rent konkret, för att säga till STCCs ledning att man är där för att kolla på hojar då? 240 kr betalar jag gärna om de stryker t.ex. Camaro Cup (helst Carrera Cup iofs, V8:eek:rna låter ballare) för STK600 eller annan SM-klass. Två hojklasser och det blir genast intressant—särskilt om båda har SM-status. 15+20 min är helt ointressant för det priset.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

Korts men tänkvärt,
STCC har ingen intäkt alls på entrén – den ägs t 100% av banägaren/arrangörsklubben.

/Eric

Men med tanke på att banägaren BETALAR stcc för att köra sin cirkus på banan så är det väl inte mer än rätt? För om det vore så att STCC hyrde banan som SM/SO får göra så skulle naturligtvis biljettpriset vara mycket lägre.

/Nitrous

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Hur gör man, rent konkret, för att säga till STCCs ledning att man är där för att kolla på hojar då? 240 kr betalar jag gärna om de stryker t.ex. Camaro Cup (helst Carrera Cup iofs, V8:eek:rna låter ballare) för STK600 eller annan SM-klass. Två hojklasser och det blir genast intressant—särskilt om båda har SM-status. 15+20 min är helt ointressant för det priset.
Det är enkelt, om det lockar fler med MC så får MC mer plats. STCC är ett företag. När mc-folket sitter hemma och häckar på sporthoj.com så går pengar och intresset till forumet här. :) Särskillt illa blir det om vi klankar ned på mc-arrangemangen och drömmer om utopier.

Tycker det är bättre att stryka STCC och bara satsa på Porscharna. En Porsche kostar 1/5-del av en STCC bil, köps direkt ifrån fabrik och kan efter något år säljas och fortfarande fungera. Dessutom är de ju snabbare runt banan.

Camaro, är det ens racing? Ovalbane-wannabes :tungan

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...