Pro på Knutstop i helgen!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Äpplen och päron?
Sturessons BMW är en begagnad.
En ny Porsche kostar ca 1,4 miljoner men den är ny, direkt ifrån fabrik och race-klar.
http://www.automotorsport.se/news/19136/porsche-911-gt3-cup--redo-för-race/
Visserligen skiljer en hel del ifrån gatbilen men trimningsgrad etc. inte så mycket så de håller väldigt bra och har ett högt andrahandsvärde. Tror inte så många av bilarna är av 2010 års modell. Inte ens alla toppförarna ifjor körde en ny bil.
Vart har du hört att en Porsche Cup-bil kostar 3 miljoner? För det får du väl en GT2 RSR, men de kör de inte med i Carrera Cup.

De BMW som Westcoast körde ifjor lät sig inte ens startas utan en tysk ingenjör närvarande, och krävde rejäla genomgångar. I jämförelse så har väl de flesta STCC-bilar inte så bra andrahandsvärde då de flesta inte dyker upp igen. Vart är de Audi, Honda etc. som kördes med innan?
Sturesson är redan inne på sin andra motor i sin "nya" bil och missade tredje racet.

Jag är helt övertygad om att ett STCC-team måste ha mycket större budget än ett Porsche-team - och ändå är de inte snabbare. Inte är de några standardbilar heller, det är bara ett sätt för fler fabrikat att få synas, eller betala för, racing.
STCC bilarna har bara 280-290 (NA) hästkrafter, säger min granne som jobbar inom STCC depån, men väger då bara runt 1000 kilo. Medan Porsche har 420 standard och väger lite mer. Porsche kan ju sin sak med chassi och Porscharna kommer då såklart köra snabbare än STCC.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Någon som har koll på hur stor/liten publiksiffran var på Knutstorp
i Helgen? Tyckte det såg tomt ut på backen när man kollade racet
på tvn nämligen...
Parkering som var full ifjor var knappt fylld till en 1/4 del i lördags. Rätt lätt att få bra platser i backen.

STCC bilarna har bara 280-290 (NA) hästkrafter, säger min granne som jobbar inom STCC depån, men väger då bara runt 1000 kilo. Medan Porsche har 420 standard och väger lite mer. Porsche kan ju sin sak med chassi och Porscharna kommer då såklart köra snabbare än STCC.
Exakt, Porsche:arna är överlägsna STCC-bilarna. Porsche är snabbare, jämnare, billigare och inte alls så mycket skruvande. En standard GT3RS har serviceintervall på 2500km, och även gatbilen kan fås med de där 30 extra hästarna som Cup-bilen har mot pristillägg.
Jämför det med den uppskrämda 280-290 hästars lilla fyran som sitter i en STCC. Jag föreställer mig att de är väldigt mycket mer underhållskrävande.

Porschen köps direkt ifrån fabrik, klar för racing. De som inte kan bygga en STCC bil själva får leta upp en beg WTCC bil, Alfa, BMW, Cheva eller Seat.
 
Last edited:

P Igelhammar

Depåhora, fotograf och slapptask
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Rostig röd damcykel
Tycker att de kan stryka Formel Renault i stcc cirkusen, och stoppa in 600cc. Det vore att jämnka hyggligt. Precis som Stcc har Jtcc.

Camaro och Porsche bjuder på underhållande rejs med sköna ljud :yoparty Riktigt publikfrieri.

Senast på Knutan när 36 Camaro rulla rundor, lät det underbart!!!
Dessutom är de suveräna på att plöja upp fållorna, till potatisodlarna från Bjäre´s stora glädje :D

Stora tummen för arrangörerna på Knutan som verkligen städa av rejält innan rejset för hojarna.
Det var allt annat än rent efter jänkebilarna. Se på bilden hur det såg ut i första böjen... och då var det dessutom ena jänken som drog olja i hela böjen upptill. Jag bevittna hur de körde dubbla sopmaskiner samt hade ett helt arbetslag till att sanera. Hela procesduren tog 10min :banana

Mina kompisar som kikar på rejs utan någon större inblick i sporten, brukar alltid vara mest imponerade av hur hojarna åker. Galet snabbt! :tummenupp
 

Bifogat

  • _98J5261-2_resize.jpg
    _98J5261-2_resize.jpg
    89.7 KB · Visningar: 76
  • _98J5289vs_resize.jpg
    _98J5289vs_resize.jpg
    150.4 KB · Visningar: 63
  • _98J5294lj_resize.jpg
    _98J5294lj_resize.jpg
    125.7 KB · Visningar: 85
  • _98J5349_resize.jpg
    _98J5349_resize.jpg
    87.2 KB · Visningar: 76

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
var det bara jag som tyckte att det såg riktigt långsamt ut på Knutstorp? Jag är iof inte jätteinsatt i de svenska banorna men den verkar långsammare än tex. Mantorp. Har jag rätt eller har jag fel?

visst gör vädret att det går långsammare men som sagt såg ut som snigelfart ibland. Kan det vara vinklarna som de filmar i på Viasat Motor? :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
var det bara jag som tyckte att det såg riktigt långsamt ut på Knutstorp? Jag är iof inte jätteinsatt i de svenska banorna men den verkar långsammare än tex. Mantorp. Har jag rätt eller har jag fel?

visst gör vädret att det går långsammare men som sagt såg ut som snigelfart ibland. Kan det vara vinklarna som de filmar i på Viasat Motor? :va
Pro står ju för pensionärsförbundet så! Nå men blött underlag gör att det kan se sakta ut, speciellt på ej bana som knutstorp dom inte här så hög snitthastighet.
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Parkering som var full ifjor var knappt fylld till en 1/4 del i lördags. Rätt lätt att få bra platser i backen.

Exakt, Porsche:arna är överlägsna STCC-bilarna. Porsche är snabbare, jämnare, billigare och inte alls så mycket skruvande. En standard GT3RS har serviceintervall på 2500km, och även gatbilen kan fås med de där 30 extra hästarna som Cup-bilen har mot pristillägg.
Jämför det med den uppskrämda 280-290 hästars lilla fyran som sitter i en STCC. Jag föreställer mig att de är väldigt mycket mer underhållskrävande.

Porschen köps direkt ifrån fabrik, klar för racing. De som inte kan bygga en STCC bil själva får leta upp en beg WTCC bil, Alfa, BMW, Cheva eller Seat.

BMWs STCC-bil kan du köpa "över disk" med art.nr.. sen får du köpa till geometri och logging.. visst sen får du plocka ihop den :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
BMWs STCC-bil kan du köpa "över disk" med art.nr.. sen får du köpa till geometri och logging.. visst sen får du plocka ihop den :)
Ok, pris?

EDIT: Hittade det. €200,000 exklusive moms. Det är ju inte så farligt då, bara dubbelt mot vad Porschen kostar. Skillnaden består kanske mest i underhåll då. En standard BMW 320 har 170 hästar och en WTCC har 275. Rätt hård trimning jämfört med Porschen som är likvärdig med gatbilen. Andrahandsvärdet är kanske inte det bästa? Visst är Sturessons bil Rudholms fjorårskärra som då var ny?
 
Last edited:

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Ok, pris?

EDIT: Hittade det. €200,000 exklusive moms. Det är ju inte så farligt då, bara dubbelt mot vad Porschen kostar. Skillnaden består kanske mest i underhåll då. En standard BMW 320 har 170 hästar och en WTCC har 275. Rätt hård trimning jämfört med Porschen som är likvärdig med gatbilen. Andrahandsvärdet är kanske inte det bästa? Visst är Sturessons bil Rudholms fjorårskärra som då var ny?

sant så sant.. du kommer för exempel ingenstans utan en ingenjör vid tangentbordet och han kostar cirkus en 150-200k om året.. svårt att sätta ett finger på ett "andrahandsvärde" på en räserbil.. vi säljer en -05 E46 för runt en 500k men då följer ju en hel bil med i reservdelar nästan + 40st fälgar så man kan nästan kalla det att man säljer ett begagnat team mer än en bil :3freak
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
STCC bilarna har bara 280-290 (NA) hästkrafter, säger min granne som jobbar inom STCC depån, men väger då bara runt 1000 kilo. Medan Porsche har 420 standard och väger lite mer. Porsche kan ju sin sak med chassi och Porscharna kommer då såklart köra snabbare än STCC.

Njae, stämmer inte riktigt.
"The minimum weight of the car, including the driver and his full
equipment, is :
- 1140 kg for a front-wheel drive car the gearbox of which is
original and homologated in Group N,
- 1170 kg for a front-wheel drive car the gearbox of which is
homologated in VK Super 2000,
- 1170 kg for a rear-wheel drive car the gearbox of which is original
and homologated in Group N,
- 1200 kg for a rear-wheel drive car the gearbox of which is
homologated in VK Super 2000."

Sedan tillkommer straffvikter för de bilmodeller som placerar sig högst. Straffa de som är bäst känns något orättvist. Tack och lov har inte mc-sporten det problemet, det går att köra om i mc utan att man behöver tynga ner varandras ekipage..

Åter till Pro Superbike:

Angående 35 startande 2009 och 19 startande 2010: Det var 35 förare som körde under hela säsongen 2009. Alltså inklusive alla wildcards. I år kanske den siffran blir 23-25 inklusive wildcards. Men självklart är det en enorm minskning ändå!
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Njae, stämmer inte riktigt.
"The minimum weight of the car, including the driver and his full
equipment, is :
- 1140 kg for a front-wheel drive car the gearbox of which is
original and homologated in Group N,
- 1170 kg for a front-wheel drive car the gearbox of which is
homologated in VK Super 2000,
- 1170 kg for a rear-wheel drive car the gearbox of which is original
and homologated in Group N,
- 1200 kg for a rear-wheel drive car the gearbox of which is
homologated in VK Super 2000."

Sedan tillkommer straffvikter för de bilmodeller som placerar sig högst. Straffa de som är bäst känns något orättvist. Tack och lov har inte mc-sporten det problemet, det går att köra om i mc utan att man behöver tynga ner varandras ekipage..

Åter till Pro Superbike:

Angående 35 startande 2009 och 19 startande 2010: Det var 35 förare som körde under hela säsongen 2009. Alltså inklusive alla wildcards. I år kanske den siffran blir 23-25 inklusive wildcards. Men självklart är det en enorm minskning ändå!



Trist..:crash
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det var 35 förare som körde under hela säsongen 2009.
För att förtydliga, det var 35 förare som körde någon gång under säsongen. Sex av dem tog aldrig några poäng, och WC kör bara några enstaka lopp. Sett till mästerskapet så spelar det inte så stor roll, men det är klart att publiken som ser det live har fler maskiner/förare att titta på.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top