Pro Superbike 2012

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker det verkar skitbra! Vilka mer än jag är på?
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Det framgår inte någonstans om Superbike Challenge kommer finnas kvar?
Frågan är om det finns något alternativ till PRO SBK för dom som vill åka 1000cc när Nordic Superbike försvunnit?

Är avgifterna domsamma för en "SM-helg", och en "STCC-helg"?

Kul att "billigt" används som motivering till varför man har kvar Aspen, när det är typ 10 spänn dyrare per liter än pumpsoppa (för det är väl 19:- + moms per liter?).... Det borde kanske stått "för att Aspen betalar x-antal tusen kronor till STCC ab".

Men men...

Bästa lösningen för PRO SBK när läget ser ut som det gör i alla fall, och för dom förarna som har råd med det...


Sluta för fan gnälla det skiljer 3000:- ink moms mellan aspen och vanlig V Power för 8 tävlingar skippa ursäkterna och använd energin från tangentbords gnället till att skaffa en 3000:- bränsle sponsor och kör. Detta upplägg är det bästa sen starten av Veidec Trophy 2001, Hoppas ni som är aktiva ännu fattar det.

Synd bara att det inte kom ut tidigare (jag har kvar ett skinnställ :))
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Sluta för fan gnälla det skiljer 3000:- ink moms mellan aspen och vanlig V Power för 8 tävlingar skippa ursäkterna och använd energin från tangentbords gnället till att skaffa en 3000:- bränsle sponsor och kör. Detta upplägg är det bästa sen starten av Veidec Trophy 2001, Hoppas ni som är aktiva ännu fattar det.

Synd bara att det inte kom ut tidigare (jag har kvar ett skinnställ :))

Vänta lite nu Steny, lugna ner dig!

- Det första är en regelrätt fråga om SBC
- Det andra är en regelrätt fråga om avgifterna
- Kommentaren om Aspen är bara en observation som jag tycker är lustig. Att man använder argumentet "billigt" om någon som är dyrare. Sen om det är 3000:- eller 30.000:- skiter jag i.

Jag avslutar dessutom med att säga att jag tycker att det är den bästa lösningen som går att få till för PRO SBK i dagsläget...

Det ser jag verkligen inte som något gnäll...


Sen är det klart att OM nu SBC och NSB försvinner, som båda är/var mycket billigare för oss förare att köra, och detta är det ENDA alternativet så kommer det att bli dyrare för oss förare. Och för oss få som inte hur enkelt som helst drar in 350-400.000:- från våra sponsorer så är det klart att det är jobbigt... Särskilt när det kommer fram nu, mindre än 3 månader innan första racet.

Men jag upprepar än en gång, för PRO SUPERBIKE så är detta jättebra. Dom som kört den serien förut har tidigare betalat mycket mera och fått mindre körtid. Och när man nu sänker avgifterna och tar bort dom konkurrerande serierna så kommer givetvis startfältet att öka också. Win-win-win! Och får jag ihop pengarna så kommer jag givetvis att köra!!!
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Superbike challenge kommer finnas kvar i nuvarande form med fria däck, bensin, och sitt eget mästerskap. Det kommer bara att köras samtidigt som PRO. DVS att det blir 6 helger i SBC. Avlägger man inte serieavgiften får man ej reducerade däckspriser och kan inte ta del av svemos subvention.

Ang enhetsdäck och enhetsbränsle:

Skulle det släppas fritt skulle kostnaden för de som vill vinna öka. Hur? Om tex 1an i mästerskapet har fri bensin (eller mycket pengar) väljer han då att köra på tex ELF bensin. Kostnaden per liter är då ca 57:-/litern. Har då 2an i mästerskapet "råd" att inte köra på samma bränsle? Vill man köra på ett bränsle så man har ca 5hk mindre? Jag har ivf inte råd att ge bort det. Då skulle jag i princip bli tvungen att också punga ut med mycket stålar bara på bensin.

99okt, 12x50x8.. 4800:-
Aspen R, 19x50x8.. 7600:-
ELF, 57x50x8... *22800:-

Här ser vi då att om man väljer att köra med 99okt sparar man alltså 2800:- jämfört med Aspen. Vill man inte förlora 5hk så kostar det 15200:- till minst.

Hittills det som gjorts är att göra allt billigare så att fler kan delraga, på bekostad av prispengar osv. Även fast man vinner hela skiten betyder inte det per automatik att man har en bra ekonomi. Någonstans måste gränsen gå hur mycket man ska subventionera kostnaderna till de "nya" förarna.

Samma resonemang har jag när det gäller däcksfrågan om märke och antal.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Detta verkar ju riktigt bra faktiskt :tummenupp.... synd bara man fattas dom däringa 400 lakan för att köra :(

Stort beröm till Mårtensson och David Andersson och övriga som dragit ihop detta!!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Rockers att SBC och PRO kör ihop! Detta kommer bli fint! Ring era sponsorer och be om ett par tusen till, så löser sig alla "extrakostnader"! Önskar ju att jag hade haft råd, men jag klassar mig nog nu som avdankad RR-förare. :D Kör så det ryker och visa att det är en TV-sport även för Sverige!
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Kortsiktigt är det ju en bra lösning för att rädda den här säsongen (bra jobbat David, Måstrensson m.fl.!) men långsiktigt tycker jag att vi måste titta på det ur en annan synvinkel. Nämnligen publikens.

Alla skriker om för dyra avgifter, för få sponsorer och för lite publik. Det är ju konsekvenserna av att det är för komplicerat för folk att förstå och hänga med. Tydliga klasser i separata race där man kan få ut en tabell i lokalpressen efter varje race så kanske folk börjar slänga ett öga åt vårt håll också. Jag ser hellre ett race med 10-12 man som fightas än 30 st där det är varvningar efter 7 varv och 3 olika mästerskap som körs samtidigt.

Får man upp intresset hos allmänheten så kommer sponsorerna också och det kommer göra att man inte måste lägga hela racebudgeten ur egen ficka och kanske få lite mer bantid. Bra racing där folk fattar vem som är först och sist kan dom flesta uppskatta och då kan vi slåss med andra sporter om publiken.

Vi måste göra sporten intressant för andra än utövarna själva om vi ska komma dit vi vill.

Har jag helt fel????

// johan åberg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Edit: detta är ett svar på inlägget ovan.


Så som roadracing ser ut idag funkar det tyvärr inte. Måste till fler startande först och med tanke på de allt färre deltagarna de senaste åren i samtliga klasser så ser det inte ljust ut för svensk roadracing för tillfället.

Det är alltid någon som inte är nöjd. Men nu när det är billigare än någonsin att köra pro, de som många efterfrågad, hoppas jag att många tar chansen. Sen förstår jag om man inte har tid pga tuffa tider. Men billigare än så här blir det inte. Iallafall inte förän intresset är enormt stort från sponsorer så att de startande kan få ersättning för starter istället för att betala. I princip i hela Europa, vad jag vet om iallafall, får man betala idag för att köra.

Blev själv förvånad att det är så pass vettiga priser.

//rachid som inte längre är PRO SBK ambassadör.
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Kanon om SBC kommer att finnas kvar och samköras med PSBK! Kommer SBC att betala samma startavgift som övriga SM-klasser eller måste de också betala STCC-avgift?
 

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Lerum
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Kanon om SBC kommer att finnas kvar och samköras med PSBK! Kommer SBC att betala samma startavgift som övriga SM-klasser eller måste de också betala STCC-avgift?

nä om jag förstod dom rätt igår så kan du fortsätta att köra SBC som vanligt. Dock skall det tilläggas att pro och privatcupen kan ta pallen från sbc och tvärt om OM man kör efter deras reglimente med aspen och enhetsdäck.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Superbike challenge kommer finnas kvar i nuvarande form med fria däck, bensin, och sitt eget mästerskap. Det kommer bara att köras samtidigt som PRO. DVS att det blir 6 helger i SBC. Avlägger man inte serieavgiften får man ej reducerade däckspriser och kan inte ta del av svemos subvention.

Ang enhetsdäck och enhetsbränsle:

Skulle det släppas fritt skulle kostnaden för de som vill vinna öka. Hur? Om tex 1an i mästerskapet har fri bensin (eller mycket pengar) väljer han då att köra på tex ELF bensin. Kostnaden per liter är då ca 57:-/litern. Har då 2an i mästerskapet "råd" att inte köra på samma bränsle? Vill man köra på ett bränsle så man har ca 5hk mindre? Jag har ivf inte råd att ge bort det. Då skulle jag i princip bli tvungen att också punga ut med mycket stålar bara på bensin.

99okt, 12x50x8.. 4800:-
Aspen R, 19x50x8.. 7600:-
ELF, 57x50x8... *22800:-

Här ser vi då att om man väljer att köra med 99okt sparar man alltså 2800:- jämfört med Aspen. Vill man inte förlora 5hk så kostar det 15200:- till minst.

Hittills det som gjorts är att göra allt billigare så att fler kan delraga, på bekostad av prispengar osv. Även fast man vinner hela skiten betyder inte det per automatik att man har en bra ekonomi. Någonstans måste gränsen gå hur mycket man ska subventionera kostnaderna till de "nya" förarna.

Samma resonemang har jag när det gäller däcksfrågan om märke och antal.


Tack Andreas!
Min kommentar ang. bränslet var pumpsoppa kontra Aspen, inte fritt bränsle kontra Aspen.

En fråga ang. SBC kontra PRO SBK.
På de sk. "MC-helgerna" där PRO SBK och SBC kör ihop, kommer det då vara separata resultatlistor för PRO SBK och SBC? Dvs. kommer förarna i PRO SBK att kunna ta poäng i både SBC och PRO SBK, som det var på Anderstorp 2011? Eller blir det som det "borde vara" att det är två separata klasser?

Vet du hur tanken är kring dom två tävlingarna som körs samma helg? Ska nån av dom flyttas eller?

Jag tycker att ni har gjort ett grymt bra jobb! Det har ALDRIG varit så här billigt att köra PRO SBK!!!! :tummenupp
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kortsiktigt är det ju en bra lösning för att rädda den här säsongen (bra jobbat David, Måstrensson m.fl.!) men långsiktigt tycker jag att vi måste titta på det ur en annan synvinkel. Nämnligen publikens.

Alla skriker om för dyra avgifter, för få sponsorer och för lite publik. Det är ju konsekvenserna av att det är för komplicerat för folk att förstå och hänga med. Tydliga klasser i separata race där man kan få ut en tabell i lokalpressen efter varje race så kanske folk börjar slänga ett öga åt vårt håll också. Jag ser hellre ett race med 10-12 man som fightas än 30 st där det är varvningar efter 7 varv och 3 olika mästerskap som körs samtidigt.

Får man upp intresset hos allmänheten så kommer sponsorerna också och det kommer göra att man inte måste lägga hela racebudgeten ur egen ficka och kanske få lite mer bantid. Bra racing där folk fattar vem som är först och sist kan dom flesta uppskatta och då kan vi slåss med andra sporter om publiken.

Vi måste göra sporten intressant för andra än utövarna själva om vi ska komma dit vi vill.

Har jag helt fel????

// johan åberg

Jag tycker att detta är en bra lösning både kortsiktigt, och långsiktigt!!

Jag tror att alla behöver bli lite realistiska och inse att roadracing som sport faktiskt aldrig kommer att locka så här mycket publik, få till såna här TV-produktioner, och så här mycket mediatid som man gör tillsammans med STCC. Det kommer aldrig att ske i ett sånt här litet land, med så här litet motorcykelintresse. Och därför är någon form av lösning tillsammans med en bilserie enda alternativet att få köra roadracing inför fyllda läktare med direktsänd TV.
Och att ta bort en serie (i det här falletblev det ju Nordic Superbike på grund av andra orsaker, vilket kanske tyvärr inte är det bästa alternativet) och sänka avgifterna för att vara med och köra är ju det bästa sättet att fylla upp startfälten i PRO SBK. Större startfält ökar intresset för klassen, och gör att den kan lyfta sig lite ytterligare.

När en klass försvunnit så är det ju lite enklare för publiken att förstå också. Jag tycker iofs att det optimala vore om SBC försvunnit, eller kanske blivit den nya privatcupen i PRO SBK medans NSB funnits kvar. Då hade man haft två Superbikeserier att köra. Antingen körde man PRO SBK (där den svenska mästaren utses), eller det nordiska mästerskapet. Enkelt..

Jag tror att för dom allra flesta som jagar sponsorer, så spelar det ingen större roll hur serierna ser ut. Det enda är att om man kan nämna STCC och TV i sammanhanget så kanske intresset ökar lite grann. Hur intresset sen ser ut i media, eller om det nämns i Sportnytt tror jag egentligen bara påverkar dom större sponsorerna som lägger större summor till nån av toppförarna. Så för oss "vanliga dödliga" spelare andra saker större roll. Som hur mycket man syns i LOKAL media, på LOKALA mässor och arrangemang. Och hur pass väl man tar hand om sina sponsorer genom att bjuda på träffar, fester, ge dom prylar, löpande information, glatt bemötande osv...

Det var ett ganska talande exempel när jag gick ut till smatliga mina sponsorer som jag har idag, och frågade hur många som kunde tänka sig att lägga en extra slant för att jag skulle köra PRO SBK/STCC, och det endast var 2st av 25 som kunde tänka sig det. Dom allra flesta sponsrar för att det är en rolig grej, och för att dom gillar dig som person.

Men det är nog lite annorlunda om man har stora nationella företag som kanske lägger upp ett par hundra tusen eller mer, dom vill nog gärna räkna hem sin "investering" på något sätt i form av mediatid osv. Men hur många är det egentligen av oss som har den typen av sponsorer?

Nu blev det mycket svammel, och en hel del OT, men kort sagt så tycker jag att den här lösningen är bra både kortsiktigt OCH långsiktigt!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag kommer åtminstone köra alla race som går ihop med STCC. Sedan blir det efter vad plånboken säger!
Tycker ni gjort ett fantastiskt bra jobb alla inblandade!
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Det här ser ju kanon ut, det var länge sedan jag såg så mycket positiva kommentarer på denna sida, nu är det bara en grej kvar....

Se till att göra riktigt bra publikpaket åtminstone de två första tävlingarna så att ni drar mycket publik. Varför minst de två första? Inte många från Stockholmsregionen åker ända ner till Anderstorp...

Gör ett bra erbjudande för oss här på sporthoj också. Jag och mina två söner kommer direCKT!

Glöm inte att få lite mediaträning så att det blir mer artiklar i edra lokala tidningar också, jag menar, nu när det är "billigare" att köra så kan det vara värt att lägga lite mer pengar på att få upp intresset utav just ditt team.
Detta leder i sin tur att du förhoppningsvis får lättare att få sponsorer.

Återigen, kul att det ser så bra ut!

Hälsningar

En vanlig person med brinnande MC intresse
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bästa lösningen för PRO-SBK på länge tycker jag. Kostnaderna är rimliga och framförallt kommer de snabbaste köra SBK på SM vilket är ett lyft för de arrangemangen.
Bra jobbat av alla inblandade men mest Mortenzoni och David.
 

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Det här är nog det bästa som hänt vår sport på länge.
Nu borde det bli större startfält i Pro, OCH det höjer statusen på SM-helgerna när hela PRO-startfältet oxå är med.
Nackdelen är väl att det blir svårt för publiken att förstå upplägget när PRO/privatförarcupen och SBK ska köra samtidigt. Men om det blir 45 anmälda (inte orimligt) på tex falkenberg eller Gelleråsen så borde det ju bli delat i två iaf.

Love Gillberg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top