Det framgår inte någonstans om Superbike Challenge kommer finnas kvar?
Frågan är om det finns något alternativ till PRO SBK för dom som vill åka 1000cc när Nordic Superbike försvunnit?
Är avgifterna domsamma för en "SM-helg", och en "STCC-helg"?
Kul att "billigt" används som motivering till varför man har kvar Aspen, när det är typ 10 spänn dyrare per liter än pumpsoppa (för det är väl 19:- + moms per liter?).... Det borde kanske stått "för att Aspen betalar x-antal tusen kronor till STCC ab".
Men men...
Bästa lösningen för PRO SBK när läget ser ut som det gör i alla fall, och för dom förarna som har råd med det...
Sluta för fan gnälla det skiljer 3000:- ink moms mellan aspen och vanlig V Power för 8 tävlingar skippa ursäkterna och använd energin från tangentbords gnället till att skaffa en 3000:- bränsle sponsor och kör. Detta upplägg är det bästa sen starten av Veidec Trophy 2001, Hoppas ni som är aktiva ännu fattar det.
Synd bara att det inte kom ut tidigare (jag har kvar ett skinnställ )
Äh det är ju bara 20 mil emellan
Kanon om SBC kommer att finnas kvar och samköras med PSBK! Kommer SBC att betala samma startavgift som övriga SM-klasser eller måste de också betala STCC-avgift?
Superbike challenge kommer finnas kvar i nuvarande form med fria däck, bensin, och sitt eget mästerskap. Det kommer bara att köras samtidigt som PRO. DVS att det blir 6 helger i SBC. Avlägger man inte serieavgiften får man ej reducerade däckspriser och kan inte ta del av svemos subvention.
Ang enhetsdäck och enhetsbränsle:
Skulle det släppas fritt skulle kostnaden för de som vill vinna öka. Hur? Om tex 1an i mästerskapet har fri bensin (eller mycket pengar) väljer han då att köra på tex ELF bensin. Kostnaden per liter är då ca 57:-/litern. Har då 2an i mästerskapet "råd" att inte köra på samma bränsle? Vill man köra på ett bränsle så man har ca 5hk mindre? Jag har ivf inte råd att ge bort det. Då skulle jag i princip bli tvungen att också punga ut med mycket stålar bara på bensin.
99okt, 12x50x8.. 4800:-
Aspen R, 19x50x8.. 7600:-
ELF, 57x50x8... *22800:-
Här ser vi då att om man väljer att köra med 99okt sparar man alltså 2800:- jämfört med Aspen. Vill man inte förlora 5hk så kostar det 15200:- till minst.
Hittills det som gjorts är att göra allt billigare så att fler kan delraga, på bekostad av prispengar osv. Även fast man vinner hela skiten betyder inte det per automatik att man har en bra ekonomi. Någonstans måste gränsen gå hur mycket man ska subventionera kostnaderna till de "nya" förarna.
Samma resonemang har jag när det gäller däcksfrågan om märke och antal.
Kortsiktigt är det ju en bra lösning för att rädda den här säsongen (bra jobbat David, Måstrensson m.fl.!) men långsiktigt tycker jag att vi måste titta på det ur en annan synvinkel. Nämnligen publikens.
Alla skriker om för dyra avgifter, för få sponsorer och för lite publik. Det är ju konsekvenserna av att det är för komplicerat för folk att förstå och hänga med. Tydliga klasser i separata race där man kan få ut en tabell i lokalpressen efter varje race så kanske folk börjar slänga ett öga åt vårt håll också. Jag ser hellre ett race med 10-12 man som fightas än 30 st där det är varvningar efter 7 varv och 3 olika mästerskap som körs samtidigt.
Får man upp intresset hos allmänheten så kommer sponsorerna också och det kommer göra att man inte måste lägga hela racebudgeten ur egen ficka och kanske få lite mer bantid. Bra racing där folk fattar vem som är först och sist kan dom flesta uppskatta och då kan vi slåss med andra sporter om publiken.
Vi måste göra sporten intressant för andra än utövarna själva om vi ska komma dit vi vill.
Har jag helt fel????
// johan åberg
Jag tycker det verkar skitbra! Vilka mer än jag är på?
Jag kommer åtminstone köra alla race som går ihop med STCC. Sedan blir det efter vad plånboken säger!
Tycker ni gjort ett fantastiskt bra jobb alla inblandade!
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |