Pro Superbike 2012

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Grymt upplägg! Helt rätt väg att gå, detta är precis vad svensk roadracing behöver! Fett med kred till david och andreas. Jag kan direkt säga att för mig som potentiell publik blev det mycket mer intressant att åka och kolla på tävlingar nu.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men om det blir 45 anmälda (inte orimligt) på tex falkenberg eller Gelleråsen så borde det ju bli delat i två iaf.
Där tog du upp en intressant sak. Många banor har dryga 30 förare som max på sina race pga banlicensen och frågan är om det har diskuterats hur man ska göra då?

Tidigare år har det ju varit en hel del "gnäll" när PSBK-förarna varit med i SO och folk blivit utkvalade.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag tycker att detta är en bra lösning både kortsiktigt, och långsiktigt!!

Jag tror att alla behöver bli lite realistiska och inse att roadracing som sport faktiskt aldrig kommer att locka så här mycket publik, få till såna här TV-produktioner, och så här mycket mediatid som man gör tillsammans med STCC. Det kommer aldrig att ske i ett sånt här litet land, med så här litet motorcykelintresse. Och därför är någon form av lösning tillsammans med en bilserie enda alternativet att få köra roadracing inför fyllda läktare med direktsänd TV.
Och att ta bort en serie (i det här falletblev det ju Nordic Superbike på grund av andra orsaker, vilket kanske tyvärr inte är det bästa alternativet) och sänka avgifterna för att vara med och köra är ju det bästa sättet att fylla upp startfälten i PRO SBK. Större startfält ökar intresset för klassen, och gör att den kan lyfta sig lite ytterligare.

Håller med dig helt, med undantag för om det blir FÖR stor spridning i startfältet. Då är det dåligt för alla. Det gör att många stannar i lägre klasser, inte vågar prova tävla alls eller lägger av när det blir uppklassningsdags.

När en klass försvunnit så är det ju lite enklare för publiken att förstå också. Jag tycker iofs att det optimala vore om SBC försvunnit, eller kanske blivit den nya privatcupen i PRO SBK medans NSB funnits kvar. Då hade man haft två Superbikeserier att köra. Antingen körde man PRO SBK (där den svenska mästaren utses), eller det nordiska mästerskapet. Enkelt..

Ju enklare desto bättre. Håller med där också. 2 nationella Superbikeklasser borde väl räcka. Sen kanske man kunna köra en av dom klasserna med ett reglemente som stämmer med övriga nordiska länders. Då kan man ha ett kombinerat Nordiskt mästerskap (cup) där man får välja dom 8 bästa resultaten varav minst 2 st måste vara i FIN och NOR. Då kan vi locka hit lite norrmän och finnar också.

Jag tror att för dom allra flesta som jagar sponsorer, så spelar det ingen större roll hur serierna ser ut. Det enda är att om man kan nämna STCC och TV i sammanhanget så kanske intresset ökar lite grann. Hur intresset sen ser ut i media, eller om det nämns i Sportnytt tror jag egentligen bara påverkar dom större sponsorerna som lägger större summor till nån av toppförarna. Så för oss "vanliga dödliga" spelare andra saker större roll. Som hur mycket man syns i LOKAL media, på LOKALA mässor och arrangemang. Och hur pass väl man tar hand om sina sponsorer genom att bjuda på träffar, fester, ge dom prylar, löpande information, glatt bemötande osv...

Det var ett ganska talande exempel när jag gick ut till smatliga mina sponsorer som jag har idag, och frågade hur många som kunde tänka sig att lägga en extra slant för att jag skulle köra PRO SBK/STCC, och det endast var 2st av 25 som kunde tänka sig det. Dom allra flesta sponsrar för att det är en rolig grej, och för att dom gillar dig som person.

Jag tror du redan fått vad dom kunde ge dig och man märker skillnaden när man går till nya sponsorer. Som du säger själv är det kanske inte sponsring utan "välgörenhet" för att du är du och då spelar inte motprestation så stor roll.

Men det är nog lite annorlunda om man har stora nationella företag som kanske lägger upp ett par hundra tusen eller mer, dom vill nog gärna räkna hem sin "investering" på något sätt i form av mediatid osv. Men hur många är det egentligen av oss som har den typen av sponsorer?

När man kliver in hos ett företag och försöker sälja in sig för första gången skulle det vara rätt skönt att ha STCC och TV-tid i bakfickan. Oavsett hur stort företaget är. Av mina enstaka sponsorer förra året hade jag en som bidrog med 5k om jag lyckades synas lite i lokala tidningarna. Hade jag haft TV-tid och STCC i bakfickan då hade jag nog fått 10k till och ökat min sponsorsinkomst med VÄLDIGT många %.

Nu blev det mycket svammel, och en hel del OT, men kort sagt så tycker jag att den här lösningen är bra både kortsiktigt OCH långsiktigt!

Det är ju ganska lätt att missförstå varandra på ett forum som det här och jag är ganska säker på att vi vill samma saker men ser på det ur lite olika synvinkel. Jag tycker fortfarande att det är bra kortsiktigt men det måste göras mycket enklare för publik och nybörjare att ta till sig sporten långsiktigt.

Men som sagt jag tror det är en bra lösning för i år och en bra utgångspunkt för att fortsätta förändra så vi blir mer attraktiva för publik/sponsorer/nybörjare.
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Tack Andreas!
Min kommentar ang. bränslet var pumpsoppa kontra Aspen, inte fritt bränsle kontra Aspen.

En fråga ang. SBC kontra PRO SBK.
På de sk. "MC-helgerna" där PRO SBK och SBC kör ihop, kommer det då vara separata resultatlistor för PRO SBK och SBC? Dvs. kommer förarna i PRO SBK att kunna ta poäng i både SBC och PRO SBK, som det var på Anderstorp 2011? Eller blir det som det "borde vara" att det är två separata klasser?

Vet du hur tanken är kring dom två tävlingarna som körs samma helg? Ska nån av dom flyttas eller?

Jag tycker att ni har gjort ett grymt bra jobb! Det har ALDRIG varit så här billigt att köra PRO SBK!!!! :tummenupp



Problemet är hur man ska "hålla koll" på att alla kör pumpsoppa. Har man ett och samma bränsle som håller relativt hög kvalité och som inte diffar mellan dunk till dunk är det mycket lättare att göra bränsleprov och man slipper göra ett "riktigt" bränsleprov som kostar runt 10.000:-. Dessutom får man bränslet levererat till banan.

Hur poängberäkningen ska göras har jag ingen koll på. Info om det kommer snarast möjligt. :)

Som det ser ut nu så ska PRO SBK köras på Knutstorp fre-lör och sen är det packa som gäller för att kvala på sön fm på Falkenberg.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Vad är aspen röd? Hittar ingen info om det på aspens sida. Vad åkte ni på för soppa förra året?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Problemet är hur man ska "hålla koll" på att alla kör pumpsoppa. Har man ett och samma bränsle som håller relativt hög kvalité och som inte diffar mellan dunk till dunk är det mycket lättare att göra bränsleprov och man slipper göra ett "riktigt" bränsleprov som kostar runt 10.000:-. Dessutom får man bränslet levererat till banan.

Hur poängberäkningen ska göras har jag ingen koll på. Info om det kommer snarast möjligt. :)

Som det ser ut nu så ska PRO SBK köras på Knutstorp fre-lör och sen är det packa som gäller för att kvala på sön fm på Falkenberg.

Ang Knutstorp fre- lör och sedan falken, så skall du vara glad att du kör hoj och inte 2 st bilar med trailer o tält:)
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Tack alla som säger tack till mig och Mårtensson. Men det är fler inblandade i detta som förtjänar ett tack!
Det roliga i det här tycker jag är att roadracing Sverige har enats och lyckats hitta en lösning som funkar för dom flesta.

Vi kommer aldrig kunna tillfredsställa alla men med detta förslag så tycker i alla fall jag att vi har kommit nästan ända fram.

Jag kommer att fortsätta att jobba aktivt för att det ska kunna bli ännu bättre redan i år, men framförallt kommer jag med flera redan nu börja planera 2012 och framåt!

/ Svensken
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Problemet är hur man ska "hålla koll" på att alla kör pumpsoppa. Har man ett och samma bränsle som håller relativt hög kvalité och som inte diffar mellan dunk till dunk är det mycket lättare att göra bränsleprov och man slipper göra ett "riktigt" bränsleprov som kostar runt 10.000:-. Dessutom får man bränslet levererat till banan.

Behöver man verkligen ha råkoll på precis allt o alla nu detta allra första året klasserna är sammanslagna? BoTT kör väl ju 16.5tums WSBK-fälgar/BST-carbonfälgar + WSBK-Pirellis + ELF hur gör man då då, va va?? :semi-ironi

Tycker inte det här med racingsoppan är nåt jätteproblem, om inte nån rackare har 20-30hk mer än redan snabbaste hojen o trycker på sin lilla boost-button vid omkörningar med Nitro/dragracingsoppa i tanken, lr?

Enkelt: Man får väl succesivt arbeta fram bättre o tightare regelverk under hela detta året inför 2013 istället. Som med allt "här på klotet" som behöver finslipas o spetsas till för att bli riktigt framgångsrikt = fixa inte det som redan funkar/inte är trasigt från början, jobba stenhårt på att fixa till de allra svagaste "länkarna i kedjan", ständig kontinuerlig förbättring/utveckling av serien gemensamt i en arbetsgrupp/förarförening, the rest will follow...typ.

Viktigast av allt är väl att man kommunicerar ut reglementen, tävlingsdatum etc. o vara lyhörda, alltid jobba för sportens bästa, mao. ett förbund som pekar med hela handen, i god tid före o helst innan det sista racet är kört nu 2012 o dessutom inte ställer några omöjliga ljudkrav på oss i onödan här i lilla glesbefolkade Swe, speciellt om nu alla grannar/myndigheter var tillfreds med de nivåer som gällt o uppfyllts under den gångna säsongen!!

Tycker fasen ni gjort ett riktigt bra jobb allihopa som jobbat fram detta med EN stor SM-serie inom SBK! Äntligen lite rättning i leden, det var på tiden!

Edit: Jäkla seg uppdatering här, först NU såg jag Davids inlägg...:4skrika
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Tycker fasen ni gjort ett riktigt bra jobb allihopa som jobbat fram detta med EN stor SM-serie!Äntligen lite rättning i leden, det var på tiden!

Kacklades det nåt ang. nya lägre ljudnivåer för 2012-2013 på mötet i Gbg? ;)

Tycker också det är bra jobbat av inblandade att få fram denna lösning. Nu finns en grund att arbeta med till 2013 som kanske kan vara klar att presenteras redan under sena hösten för dom som vill arbeta fram en budget i god tid.

Inget om ljud nämndes!

//Nitrous
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
I BoTT får du i princip köra med vad du vill så länge det inte är överladdat och är en 2 cylindrig fyrtaktare mellan 748-1247cc. Bromsskivor av kolfiber är inte tillåtet heller tror jag.......men keramik är. ;)

Du kan i princip ställa upp med Checas vm-hoj, det finns inga däckbegränsingar, fri motortrimning förutom överladdning, fri elektronik......precis som det ska vara ;)

/J
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Ni har gjort ett kanonjobb!Det kommer bli bra det här.Vill passa på att gratulera på födelsedagen ochså.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Helt jäkla stendött här i tråden ju!! Nån som snappat upp nåt av det allra senaste racing-skvallret nere på mc-mässan o mötet lr? Rash uppohoppa! :7peta

-Vilka serier o märke kommer Papunen köra 2012?
-I vilket team ska Andreas Bergman köra nu då?
-Vad ska Robban Gull göra?
-Oskar Lawner (vem är det) o vilket team/märke ska han köra för?
-Sköld JR till Kawa-CaWalli?
-Cajback??
-Kommer KTM Team Nylund tillbaka igen?
-Mårtensson på nya CBR 2012:an?
-Kommer BMW o Ducati satsa nåt i varsitt storteam här hemma i SM?
-Micke Nilsson på Suzuki igen?
-Christer Miinin byter upp sig från BoTT till PSBK o BMW S1000RR?
-Hampus Johansson ändrar sig o satsar åter på RR med R1:an? (nu när det blev beslutat om riktigt racebränsle = så motorn håller ihop o går som den ska)

The list goes on...:näsblod
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vilka kör för DART?
Kommer Steny tillbaks?
Kommer dem som körde privatcupen satsa vidare?
Yamaha?
Lukas och vem mer i Suzuki?
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Kan någon sammanfatta allt detta i 4/5 meningar?

"Allt" finns ju att läsa om på highsider.se

@Goffe: Eftersom det är helomvändningarnas år i år, så gissar jag på att det blir Mårtensson på en RSV4'a i det nya sammanslagna värstingteamet "Aprilia Cresto Guide Racing by DART"...;)
 
Last edited:

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Gull kör superstock 600:)Robin E.Cawalli support kör eget regi i år,fortsätter i pro.Pappunen är en gåta.Vet inte vad han ska köra.
Cajback gästspelar någon gång under året den som kommer på tävlingarna får se när...
Sköld ska försöka få till en satsning i Pro,men det är inget helt klart.Han försöker sälja sina hojar allafall.Kör han Pro så blir det i eget regi tror jag.
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
-Oskar Lawner (vem är det) o vilket team/märke ska han köra för?
The list goes on...:näsblod

Enligt Rachid ska jag köra Pro Superbike. Så jag väntar också med spänning för att få veta vilket märke jag ska åka på. Men en sak är säkert, blir det åka av blir det för Highsider som står för allt......
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Enligt Rachid ska jag köra Pro Superbike. Så jag väntar också med spänning för att få veta vilket märke jag ska åka på. Men en sak är säkert, blir det åka av blir det för Highsider som står för allt......

Haha. Du sa faktiskt att du skulle köra. Även om du sa senare att du bara drev, så var det ingen lögn jag skrev på Twitter;) Eftersom du faktiskt sa det. Hoppas du får sålt din hoj så du får prova på lite pro.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top