Grymt upplägg! Helt rätt väg att gå, detta är precis vad svensk roadracing behöver! Fett med kred till david och andreas. Jag kan direkt säga att för mig som potentiell publik blev det mycket mer intressant att åka och kolla på tävlingar nu.
Där tog du upp en intressant sak. Många banor har dryga 30 förare som max på sina race pga banlicensen och frågan är om det har diskuterats hur man ska göra då?Men om det blir 45 anmälda (inte orimligt) på tex falkenberg eller Gelleråsen så borde det ju bli delat i två iaf.
Jag tycker att detta är en bra lösning både kortsiktigt, och långsiktigt!!
Jag tror att alla behöver bli lite realistiska och inse att roadracing som sport faktiskt aldrig kommer att locka så här mycket publik, få till såna här TV-produktioner, och så här mycket mediatid som man gör tillsammans med STCC. Det kommer aldrig att ske i ett sånt här litet land, med så här litet motorcykelintresse. Och därför är någon form av lösning tillsammans med en bilserie enda alternativet att få köra roadracing inför fyllda läktare med direktsänd TV.
Och att ta bort en serie (i det här falletblev det ju Nordic Superbike på grund av andra orsaker, vilket kanske tyvärr inte är det bästa alternativet) och sänka avgifterna för att vara med och köra är ju det bästa sättet att fylla upp startfälten i PRO SBK. Större startfält ökar intresset för klassen, och gör att den kan lyfta sig lite ytterligare.
När en klass försvunnit så är det ju lite enklare för publiken att förstå också. Jag tycker iofs att det optimala vore om SBC försvunnit, eller kanske blivit den nya privatcupen i PRO SBK medans NSB funnits kvar. Då hade man haft två Superbikeserier att köra. Antingen körde man PRO SBK (där den svenska mästaren utses), eller det nordiska mästerskapet. Enkelt..
Jag tror att för dom allra flesta som jagar sponsorer, så spelar det ingen större roll hur serierna ser ut. Det enda är att om man kan nämna STCC och TV i sammanhanget så kanske intresset ökar lite grann. Hur intresset sen ser ut i media, eller om det nämns i Sportnytt tror jag egentligen bara påverkar dom större sponsorerna som lägger större summor till nån av toppförarna. Så för oss "vanliga dödliga" spelare andra saker större roll. Som hur mycket man syns i LOKAL media, på LOKALA mässor och arrangemang. Och hur pass väl man tar hand om sina sponsorer genom att bjuda på träffar, fester, ge dom prylar, löpande information, glatt bemötande osv...
Det var ett ganska talande exempel när jag gick ut till smatliga mina sponsorer som jag har idag, och frågade hur många som kunde tänka sig att lägga en extra slant för att jag skulle köra PRO SBK/STCC, och det endast var 2st av 25 som kunde tänka sig det. Dom allra flesta sponsrar för att det är en rolig grej, och för att dom gillar dig som person.
Men det är nog lite annorlunda om man har stora nationella företag som kanske lägger upp ett par hundra tusen eller mer, dom vill nog gärna räkna hem sin "investering" på något sätt i form av mediatid osv. Men hur många är det egentligen av oss som har den typen av sponsorer?
Nu blev det mycket svammel, och en hel del OT, men kort sagt så tycker jag att den här lösningen är bra både kortsiktigt OCH långsiktigt!
Tack Andreas!
Min kommentar ang. bränslet var pumpsoppa kontra Aspen, inte fritt bränsle kontra Aspen.
En fråga ang. SBC kontra PRO SBK.
På de sk. "MC-helgerna" där PRO SBK och SBC kör ihop, kommer det då vara separata resultatlistor för PRO SBK och SBC? Dvs. kommer förarna i PRO SBK att kunna ta poäng i både SBC och PRO SBK, som det var på Anderstorp 2011? Eller blir det som det "borde vara" att det är två separata klasser?
Vet du hur tanken är kring dom två tävlingarna som körs samma helg? Ska nån av dom flyttas eller?
Jag tycker att ni har gjort ett grymt bra jobb! Det har ALDRIG varit så här billigt att köra PRO SBK!!!!
Vad är aspen röd? Hittar ingen info om det på aspens sida. Vad åkte ni på för soppa förra året?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Problemet är hur man ska "hålla koll" på att alla kör pumpsoppa. Har man ett och samma bränsle som håller relativt hög kvalité och som inte diffar mellan dunk till dunk är det mycket lättare att göra bränsleprov och man slipper göra ett "riktigt" bränsleprov som kostar runt 10.000:-. Dessutom får man bränslet levererat till banan.
Hur poängberäkningen ska göras har jag ingen koll på. Info om det kommer snarast möjligt.
Som det ser ut nu så ska PRO SBK köras på Knutstorp fre-lör och sen är det packa som gäller för att kvala på sön fm på Falkenberg.
Problemet är hur man ska "hålla koll" på att alla kör pumpsoppa. Har man ett och samma bränsle som håller relativt hög kvalité och som inte diffar mellan dunk till dunk är det mycket lättare att göra bränsleprov och man slipper göra ett "riktigt" bränsleprov som kostar runt 10.000:-. Dessutom får man bränslet levererat till banan.
Tycker fasen ni gjort ett riktigt bra jobb allihopa som jobbat fram detta med EN stor SM-serie!Äntligen lite rättning i leden, det var på tiden!
Kacklades det nåt ang. nya lägre ljudnivåer för 2012-2013 på mötet i Gbg?
Kan någon sammanfatta allt detta i 4/5 meningar?
-Oskar Lawner (vem är det) o vilket team/märke ska han köra för?
The list goes on...
Enligt Rachid ska jag köra Pro Superbike. Så jag väntar också med spänning för att få veta vilket märke jag ska åka på. Men en sak är säkert, blir det åka av blir det för Highsider som står för allt......
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |