Jag tycker att det låter som ett bra upplägg...
För dom som åkt SBC så blir det ju en aning dyrare, men man får ju å andra sidan lite mer för pengarna dom helgerna som man väl kör tillsammans med STCC.
Fredags-/torsdagsträning so mär inbakat i anälningavgiften är något som jag efterlyst länge. Så det är ju bra!
Det enda "nackdelen" jag kan tänka mig är att OM det t.ex blir 9 tävlingshelger (x2 race /helg = 18 race) så kan det bli en hel del förare som inte har råd att köra hela serien. Dels för att det går 36.000:- i anmälningasvgifter, men också på grund av enhetsdäcken (3set x 9 helger = 27 set). Vi är många som har bra deal på däck genom andra sponsorer, däcksfabrikat, eller leverentörer. Och för oss blir det smärtsamt dyrt med enhetsdäcken. Dessutom försvårar det för förare att köra med beggade däck för att hålla nere kostnaden. Jag förstår att Greven skjuter till pengar för TV-produktionen, och att det är "ett nödvändigt ont" med enhetsdäcken. Frågan är ju om man inte kan hitta en annan klassponsor som skjuter till dom TV-pengarna istället, så man kan få köra med vilka däck man vill.
För dom som tidigare kämpat för att ha råd en säsong i SBC med 5 helger kanske, så blir 9 helger ganska mustigt att orka med rent ekonomiskt (och ledighet från jobb/familj). Eftersom alla helger kostar lika mycket så lär man ju då välja dom helgerna som går tillsammans med STCC (mycket publik och direktsänd TV) i första hand. Vilket gör att det kanske blir tunnt med folk i dom sista helgerna i slutet på säsongen som INTE går med STCC. (Precis som nu)
Jag tror att man kommer tappa några förare från SBC (kanske till NSB, eller till nån annan klass). Dom som bara kört några race för skojs skull eller har för lite pengar. Men missförstå mig rätt nu, ett visst "svinn" får man nog räkna med.
I slutändan så kommer man ändå se ett ökat antal startande förare både i STCC och på SM-helgerna.
För dom som åkt SBC så blir det ju en aning dyrare, men man får ju å andra sidan lite mer för pengarna dom helgerna som man väl kör tillsammans med STCC.
Fredags-/torsdagsträning so mär inbakat i anälningavgiften är något som jag efterlyst länge. Så det är ju bra!
Det enda "nackdelen" jag kan tänka mig är att OM det t.ex blir 9 tävlingshelger (x2 race /helg = 18 race) så kan det bli en hel del förare som inte har råd att köra hela serien. Dels för att det går 36.000:- i anmälningasvgifter, men också på grund av enhetsdäcken (3set x 9 helger = 27 set). Vi är många som har bra deal på däck genom andra sponsorer, däcksfabrikat, eller leverentörer. Och för oss blir det smärtsamt dyrt med enhetsdäcken. Dessutom försvårar det för förare att köra med beggade däck för att hålla nere kostnaden. Jag förstår att Greven skjuter till pengar för TV-produktionen, och att det är "ett nödvändigt ont" med enhetsdäcken. Frågan är ju om man inte kan hitta en annan klassponsor som skjuter till dom TV-pengarna istället, så man kan få köra med vilka däck man vill.
För dom som tidigare kämpat för att ha råd en säsong i SBC med 5 helger kanske, så blir 9 helger ganska mustigt att orka med rent ekonomiskt (och ledighet från jobb/familj). Eftersom alla helger kostar lika mycket så lär man ju då välja dom helgerna som går tillsammans med STCC (mycket publik och direktsänd TV) i första hand. Vilket gör att det kanske blir tunnt med folk i dom sista helgerna i slutet på säsongen som INTE går med STCC. (Precis som nu)
Jag tror att man kommer tappa några förare från SBC (kanske till NSB, eller till nån annan klass). Dom som bara kört några race för skojs skull eller har för lite pengar. Men missförstå mig rätt nu, ett visst "svinn" får man nog räkna med.
I slutändan så kommer man ändå se ett ökat antal startande förare både i STCC och på SM-helgerna.