Mer än bara Motorsport
Få mer publik & ökat intresse
Funderat mycket på det där, i flera omgångar under lång tid. Det jag oftast kommer fram till är att det för merparten av publiken (när man frågar dem på plats) är nästintill ointressant/okänt vad för klass som kör på banan, vad förarna ens heter, än mindre hur de ser ut & låter (personligheten).
Lejonparten kommer för att det ”är en kul happening” att se och lyssna på racing och kika på vad som försegår i depåtälten och de är ofta inbjudna av ngn aktiv förre/team.
En annan sak som lockade ganska mycket publik förr var olika "happenings" runt omkring.
Det skulle väl inte vara så svårt för arrangören att kasta iväg ett mail och bjuda in tex Bike, Lelles, handelsboden eller vad som helst egentligen och ordna en typ marknadsgata nånstans i depåområdet.
En annan grej är ju med att ta kontakt med en lokal mc-klubb och fråga om dom kunde ha en fest eller nåt i samband med racehelgen, lite livemusik, öltält, tävlingar och sånt som oftast mc klubbarna är bra på att fixa.
Mera sånt tack, det ligger i arrangörens intresse lite att visa sin vilja till det med tycker jag.
Ja & jo,
Men detta finns ju redan idag och lockar nog inte mer publik som förr. Det är helt enkelt en helt annan spelplan idag mot för bara 10 talet år sen att få Svensson att ta sig tid/ork att åka på nåt som de oftast har noll igenkänningsfaktor för. Skall man lyckas få fler NYA besökare i sin publik så måste man som förare göra mer på hemmaplan så du får lokalintresse, dessutom behöver arrangören erbjuda betydligt mer ”än bara racing”.
Utövare, Arrangör & Serieägare
Här ligger ju pusselbitarna som på nåt vis måste bli enklare att få ihop och främst att dra åt samma håll.
1, Förarna/Teamen (som ändå är grundförutsättningen för resten) har utgifter i tid & ekonomi som emellanåt är enorma för att ens delta. Deras intäkter byggs på event/catering & sponsring runt sitt egna namn.
2, Arrangörens intäkter idag är snudd på bara publik + föraravgifter samt viss platshyra för kommersiella ändamål. (Notera att de även har den klart största kostnaden för att driva evenemanget)
3, Seriearrangör som t ex STCC har inget direkt incitament att locka med folk förutom det mediamässiga värdet då. Deras intäkter är sponsorer och adm/serieavg från utövarna.
Dessa tre delar samma (ekonomiska)intressen men gemensamt görs i stor sett inget för att ÖKA publik och intresset till sin sport, namn, aktiviteter eller arena… Historiskt har varje part med mkt få undantag bara sett till sin egen plånbok & risken att ev. förlora pengar på samarbete.
Så min bedömning är att racingen kommer fortsätta leva med minskat intresse oavsett serie om man inte kostar på sig att arbeta gemensamt för att erbjuda mer än vad man gör idag. Vem som ska ta första steget till förändring? Ja, enl. mig startar det nog hos varje enskild part/utövare att först inse att man behöver samarbeta för att bli starkare.
Vidare bör våra förbund SBF resp. SVEMO faktiskt tänka längre än vad de gör idag och aktivt verka för att gemensamt öka motorsportvärdet i landet. Och redan här lär nog de flesta inse att det slutar med att ”någon annan” får ta tag i detta… - jag har ju fullt upp med mitt…
Kör min gamla slitna (och snodda) devis igen
Ingen kan göra allt - men alla kan göra något. Viktigaste är nog ändå svaret på om du själv är villig att göra nåt?
Jo - aningens OT från tråden men nog så viktigt inför framtiden
/E