Pro Superbike 2012

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är forumen, spekulationerna, hetset och ögonglimtad pajkastning som gör sådana som mig intresserade. Hänger förarna inte här och passerar Stefan Edbergs sportinlevelse kan man lika gärna spela xbox360 som att kolla liverace.

Bara lite åsikter. Håller du inte med så gör du inte. Du har säkert rätt också.
Mossberg är roligare i depån än på banan :)

Men jag tycker att du har en viktig poäng i ditt resonemang: Förarna måste synas mer och oftare där den eventuella publiken finns. Att driva sin egen sajt med nyheter osv funkade kanske för några år sedan men nuförtiden är ju Twitter och Facebook två perfekta kanaler för att skapa en "relation" med sina "fans". Att förare som lägger hundratusentals kronor per år på att åka hoj inte mäktar med att hålla sina fans uppdaterade ett par gånger per dag under racehelger är riktigt svagt.

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
På rätt spåR!

Förarna måste synas mer och oftare där den eventuella publiken finns. Att driva sin egen sajt med nyheter osv funkade kanske för några år sedan men nuförtiden är ju Twitter och Facebook två perfekta kanaler för att skapa en "relation" med sina "fans".

Att förare som lägger hundratusentals kronor per år på att åka hoj inte mäktar med att hålla sina fans uppdaterade ett par gånger per dag under racehelger är riktigt svagt.

Jo, är väl precis så alltför många (o)agerar.
För vem/varför skall man visa upp sig om man redan "betalt allt själv", och inte arbetar för/med ngr sponsorer? Det räcker väl med en egen backspegel här egentligen för att visa sig.

Det är ett fundamentalt & rejält omtag som måste till för att få aktiva idag överhuvud taget skall:
A: Förstå varför man behöver, och hur man kan sälja sig själv & sporten
B: För VEM/vilka man i så fall skulle göra det..
C: Vad man har att vinna på att faktiskt göra ovanstående...

Med dagens hjälpmedel är det ju i det närmaste sorgligt att inte fler anammar/utnyttjar modern teknologi. Du som läser förstår nog mitt rensonemang här: Att finns inte behovet/förståelsen att "göra mera" för att nå ut - så syns heller inte resultatet.

/Eric

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Över till det positiva: ska jag kolla på RR (vilket var planen för 2011 men sket sig pga helgarbete utan undantag) ska jag kolla ett race där Mossberg kör. Han är den enda chaufför som meddelar sig med omvärlden och har en personlighet.

Ojojoj, nu börjar vi snacka så man rodnar!!!!!!!!!!:tummenupp Vem är du? Du har just snackat till dig en T-shirt! Adressen???

Mossberg är roligare i depån än på banan :)

Absolut. Hade jag vara bättre på banan än i vad jag är rolig i depån, så hade Rossi inte tagit ett VM-guld än!

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
En person som faktiskt är sponsrad på riktigt och FÅR pengar, kommer känna ett behov att visa upp sig så ens sponsor blir glad.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En person som faktiskt är sponsrad på riktigt och FÅR pengar, kommer känna ett behov att visa upp sig så ens sponsor blir glad.

...kanske på ett för politiskt korrekt sätt vilket kanske inte direkt skapar någon fan-skara?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
...kanske på ett för politiskt korrekt sätt vilket kanske inte direkt skapar någon fan-skara?

Jo... och samtidigt som killar som du, fans som gillar en (TACK för det FINA du skrev tidigare), är guld värt, så är det inte fansen som betalar räkningarna. Det är det samarbetspartners som gör, och då spelar det mindre roll att vara hjälte på Sporthoj. Eller i depån.
Däremot, att ha skapat sig ett namn i lokalpressen, att ha synts på torget och på föreningar, gör att när jag nu ringer runt till företag så vet de ibland vem jag är. Och det hjälper MYCKET om man vill snacka in sig och sin sport.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Med dagens hjälpmedel är det ju i det närmaste sorgligt att inte fler anammar/utnyttjar modern teknologi. Du som läser förstår nog mitt rensonemang här: Att finns inte behovet/förståelsen att "göra mera" för att nå ut - så syns heller inte resultatet.
/E

Lugn bara lugn Mr.E (jag blivit inhyrd för att sköta denna biten åt DART) 1.Kommer köra med regelbunden Twitterfeed o kortare nyheter på hemsidan under helgerna. 2.Youtube-videos + längre huvudnyheter/sammandrag/intervjuer efter varje racehelg.

Vad mer kan man begära i Pro Sbk? Med detta "mediapaket" slår vi t.o.m. det svenska VM-teamet i SSP på fingrarna ju!

Hjärtligt välkommna att besöka den utökade hospitalityn till 2012...med förstklassigt entertainmentsystem o live sändningar från STCC o Canal+ på storbildsskärm...oxå :)

Facebook astöntigt o går fetbort, det för kärringar o rookies...;)

Om det finns budget kvar till Grande Finalen funderar vi även på att hyra in AC/DC för en liten konsert...JODÅ! :hihi

Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Bra där!

Lugn bara lugn Mr.E

Vad mer kan man begära i Pro Sbk? Med detta "mediapaket" slår vi ju t.o.m. det svenska VM-teamet i SSP på fingrarna ju!

Om det finns budget kvar till Grande Finalen funderar vi även på att hyra in AC/DC för en liten konsert...JODÅ! :hihi

Som sagt förr,
Detta är helrätt och det är inte spec svårt att framstå som "best in class" utav mediapaket inom RR.... konkurrensen är idag lite väl i underkant.

Hoppas att fler tar efter här men först - att fler förstår varför

/E

*BigRed*

Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Som sagt förr,
Detta är helrätt och det är inte spec svårt att framstå som "best in class" utav mediapaket inom RR.... konkurrensen är idag lite väl i underkant.

Hoppas att fler tar efter här men först - att fler förstår varför

/E

Har man ambitionen att vara best in class så har man, även om det gäller Special Olympics...;)

Tror faktiskt de flesta andra inte orkar bry sig längre, då dom blir varken snabbare, vackrare lr ens kan få med sig fler sponsorer från hemmaplan (tror dom) av egen bra mediabevakning o lite pigg uppstyrning.

Okänd filosof: "Det får faan duga med tjock-TeVe, highsider.se, snabba varvtider o SM-guld...pungckt" *semi-ironi*

Kollar man i WSS/WSBK är det ofta förarna själva som har egna hemsidor o är mest mån att hålla igång intresset/värdet uppe på sig själva inför nästa års förhandlingar med sponsorer o plats i teamen osv. för det är deras heltidsjobb o levebröd!!
På teamens egna hemsidor händer inte mkt. om dom inte blir världsmästare då förståss:tummenupp

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Jo... och samtidigt som killar som du, fans som gillar en (TACK för det FINA du skrev tidigare), är guld värt, så är det inte fansen som betalar räkningarna. Det är det samarbetspartners som gör, och då spelar det mindre roll att vara hjälte på Sporthoj. Eller i depån.
Däremot, att ha skapat sig ett namn i lokalpressen, att ha synts på torget och på föreningar, gör att när jag nu ringer runt till företag så vet de ibland vem jag är. Och det hjälper MYCKET om man vill snacka in sig och sin sport.

Förståelsen för detta är god.
Jag menar att saker här måste gå i takt: ska sponsordealarna upp måste publiksiffrorna upp, ska de siffrorna upp (tror jag att) förarna måste finnas t.ex här som du gör.

Det är säkert en svår balansgång men som det är nu är det för tråkigt.
Alla bara tackar sina partners för en bra säsong och ska ta nya tag för 2012.

Det bara MÅSTE gå att göra väsen av sig utan att skrämma sponsorerna.

Dessutom kanske du skulle öppna ett Farmer Lips-konto som PG Lundmark gjorde? Det kommer säkert in några hundringar.

*BigRed*

Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Förståelsen för detta är god.
Jag menar att saker här måste gå i takt: ska sponsordealarna upp måste publiksiffrorna upp, ska de siffrorna upp (tror jag att) förarna måste finnas t.ex här som du gör.

Det är säkert en svår balansgång men som det är nu är det för tråkigt.
Alla bara tackar sina partners för en bra säsong och ska ta nya tag för 2012.

Det bara MÅSTE gå att göra väsen av sig utan att skrämma sponsorerna.

Dessutom kanske du skulle öppna ett Farmer Lips-konto som PG Lundmark gjorde? Det kommer säkert in några hundringar.

Haha, ja du MartinB o alla andra, vi i DART skulle kunna gå på som Flash Engineering i media, men det blir ju bara patetiskt, smått desperat o jävligt enerverande i längden när det inte händer så jäkla mkt o man måste hitta på o forcera fram nyheterna (jo det är det F.E. gör då dom inte presterar nåt vidare i racen/sportsligt längre ärligt talat, med tanke på mängden pengar som går in i verksamheten). Men visst dom bombar in med events o aktiviteter för sponsorerna nu innan snön faller iaf. Vad verkar ProSbk-kollektivet göra at the moment i ren jämförelse, inte mkt va? Ett par hundringar in på farmerlipskontot du menar alltså 100.000-200.000SEK?:rolleyes:

Varför inga nyheter om Bergmans styrningar i BWG Kawasaki SST1000 EM ihop med WSBK på STCC.se samt hur det går i IDM för de andra svenskarna, "kanske"? Backlund snart dags för Endurance VM Qatar. Har han testat för nåt Moto2/WSS/IDM SS/British SS-team ännu? Stand-in rider i något team ännu, det knäpptyst vad händer egentligen? Brösta upp er o ta upp kampen medialt vs. bilmupparna för faan, det gäller precis allihopa i PSBK! Varför kör inga svenskar inhopp i British Superbike "på sin fritid" i Superstock klassen lr EVO-klassen, chicken or what?

Fakta: nyhetsflöde bil-drullarna vs. mc-piloterna senaste månaden på STCC.se 20 - 1...:mad:

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Facebook astöntigt o går fetbort, det för kärringar o rookies...;)

Fast vill man synas är det ju Facebook som gäller, annars är ju Twitter skitbra! ;)

(mindre än 100 000 riktiga användare mot 4 500 000 användare i Sverige talar ju sitt tydliga språk om vilket medium man bör använda)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Haha, ja du MartinB o alla andra, vi i DART skulle kunna gå på som Flash Engineering i media, men det blir ju bara patetiskt, smått desperat o jävligt enerverande i längden när det inte händer så jäkla mkt o man måste hitta på o forcera fram nyheterna (jo det är det F.E. gör då dom inte presterar nåt vidare i racen/sportsligt längre ärligt talat, med tanke på mängden pengar som går in i verksamheten). Men visst dom bombar in med events o aktiviteter för sponsorerna nu innan snön faller iaf. Vad verkar ProSbk-kollektivet göra at the moment i ren jämförelse, inte mkt va? Ett par hundringar in på farmerlipskontot du menar alltså 100.000-200.000SEK?:rolleyes:

Varför inga nyheter om Bergmans styrningar i BWG Kawasaki SST1000 EM ihop med WSBK på STCC.se samt hur det går i IDM för de andra svenskarna, "kanske"? Backlund snart dags för Endurance VM Qatar. Har han testat för nåt Moto2/WSS/IDM SS/British SS-team ännu? Stand-in rider i något team ännu, det knäpptyst vad händer egentligen? Brösta upp er o ta upp kampen medialt vs. bilmupparna för faan, det gäller precis allihopa i PSBK! Varför kör inga svenskar inhopp i British Superbike "på sin fritid" i Superstock klassen lr EVO-klassen, chicken or what?

Fakta: nyhetsflöde bil-drullarna vs. mc-piloterna senaste månaden på STCC.se 20 - 1...:mad:

Aldrig hört talas om vare sig flash eller dart.
De enda som marknadsför sig intressant är mossberg och Mattias Very nice. den sistnämnda marknadsför lms km bättre än vad rr-sverige marknadsför psbk.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
De enda som marknadsför sig intressant är mossberg och Mattias Very nice. den sistnämnda marknadsför lms km bättre än vad rr-sverige marknadsför psbk.

Är det något team som syns i STCC depån så är det DART! Jag gillar att dem satsar :tummenupp

*BigRed*

Gick med
21 Nov 2010
Hoj
STCC-kalendern för 2012 klar [oktober 18, 2011]

STCC presenterar idag sin preliminära tävlingskalender för 2012. Säsongen inleds på Mantorp Park den 4-5 maj och avslutas med den stora finalen på Solvalla den 21-22 september. Däremellan kommer STCC att köra ytterligare sju tävlingar. Kalendern består därmed av samma antal tävlingar som under 2011.

Datum Bana

4-5 maj Mantorp Park

18-19 maj Ring Knutstorp

1-2 juni Göteborg City Race Arena

15-16 juni TBA

6-7 juli Mantorp Park

10-11 augusti TBA

24-25 augusti Jyllandsringen

7-8 september Ring Knutstorp

21-22 september Solvalla

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Är det något team som syns i STCC depån så är det DART! Jag gillar att dem satsar :tummenupp

Absolut, jag håller med.
Det jag trycker på är att de som inte är i STCC-depån (med andra ord: publiken som inte kommer) inte vet ett skit om STCC, DART eller Flash.
Det marknadsförs bara för de redan upplysta.

Jag vill att RR ska satsa på att bli en folkfest (sikta högt) och tänker alltså högt om hur man ska få publiken att VILJA åka dit. Planscher veckan innan duger inte.

Jag tror fortfarande att känslan av relation till ett par förare är silverkulan och då måste de synas någonstans och vara personer, inte floskelreferat.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003

Fast om du inte känner till Flash! och inte Dart heller, men Mossberg...?
Då känns det lite som om du är i din egen bubbla. Till och med min dam har hört talas om Flash och hon skiter fullständigt i bilarna.
Mossberg känner hon till under täcknamnet "han som alltid går runt och skriker" :tummenupp
Håller med dig i sak! Vi måste marknadsföra oss själva bättre utanför banan!

Edit: Jag skall försöka investera i kamera till 2012 så jag kan lägga ut racen på Youtube sen. (Inspiration ifrån de okända...? Dart)

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
STCC-kalendern för 2012 klar [oktober 18, 2011]

STCC presenterar idag sin preliminära tävlingskalender för 2012. Säsongen inleds på Mantorp Park den 4-5 maj och avslutas med den stora finalen på Solvalla den 21-22 september. Däremellan kommer STCC att köra ytterligare sju tävlingar. Kalendern består därmed av samma antal tävlingar som under 2011.

Datum Bana

4-5 maj Mantorp Park

18-19 maj Ring Knutstorp

1-2 juni Göteborg City Race Arena

15-16 juni TBA

6-7 juli Mantorp Park

10-11 augusti TBA

24-25 augusti Jyllandsringen

7-8 september Ring Knutstorp

21-22 september Solvalla

Den kalendern kommer att revideras, var så säker.....

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring