Hemläxa först före framgång?
Nja,
Var startar man då ProSBK & dess egna framgång?
Kan belysa att oavsett önskelista på tips/tricks, radio & TV eller webbportal, PR-byrå & mediaträning med reportage så finns fortfarande utmaningen kvar hos utövarna (läs förarna). De flesta är/var helt enkelt inte mogna att inse hur enormt viktigt det är att samarbeta! Att RR nu ÄR en individualistsport gör det nog emellanåt till det största hindret för dess egna utveckling(?)
Självklart vore det nog vart en annan 5a om sporten hade den storlek den faktiskt har i andra Europeiska länder + att vår befolkningsmängd var lite mer motorintresserad av 2-hjulingar. Men DU som aktiv (& läsare?) måste kosta på dig att stiga ned från dig egen uppfattning om hur storleken, värdet & intresset nu är för ”Roadracing” i verkligheten. Fluglort el. motsvarande finns i lexikon – slå upp ordet och kanske ser du bilder från ett SM i RR.. (ironi)
Och med den sportsligastorleken av Svensk RR för ögonen påstår jag som tidigare att det väl främst bör ligga i utövarnas eget intresse att försöka påverka sin storlek hos allmänheten & bevakning, och för det behövs betydligt mer än ett fungerande bollplank på ”SH”.
Om man ville så kunde man(?)
Blir lite som en gnällig (grinig?) gubbe emellanåt eftersom jag tycker mig ha hyfsat facit & erfarenhet fr 2009 – 2010 på hur man nu inte bör göra om man vill komma framåt. Dvs. så länge som man inte kan/vill fungera som en grupp förare, kan komma överens, hålla dessa överenskommelser och tala med EN röst så blir det i närmaste ett omöjligt uppdrag att ens presentera/sälja el. förvalta den potential som finns inom sporten/klassen.
Är det å andra sidan så att man nu vill förändra detta behövs först ett rejält omtag och då gärna kopiera upplägget enl. t ex. ”Camaro Cup” och deras (i jämförelse) oerhört professionella samarbete med den klassens framtid. Här finns givetvis interna skärmytslingar emellanåt, men utåt man agerar man fortf som EN grupp vilket gör ett arbete med t ex. sponsorer, mediabyråer, TV Radio & tidningar så ofattbart mycket enklare och framförallt effektivare.
Oavsett vad som sker i racingsverige (STCC/TTA) så kvarstår nog bristen på publik som den största utmaningen, något som fö. delas med nästan alla andra arenasporter. Hur man nu kan vända detta finns det fler än en lösning på, men det blir knappast mindre svårt om man inte ens inser vikten av att samarbeta internt för sin egen el för gruppens skull.
/Eric