Pro Superbike 2012

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
2 fel blir inte heller rätt :banana (speciellt inte när det är samma organisation som gör felet, när det 3 felet kommer till är det ju åtminstone fler organisationer iblandade )

Att det blev som det blev med STCC Knutstorp och SM på Falken har sina förklaringar, och det var i stor del utanför SVEMO's kontroll. När det blev som det blev så fick man göra det bästa av situationen och låta PRO SBK köra både Knutstorp och Falken samma helg.

Det som hänt i turerna mellan SO/SVEMO/DMK/NMK är ju mera idioti och prestige i sandlådenivå, och jävligt onödigt... Det drabbar sporten rätt hårt när man inte lyckas komma överrens i såna här frågor...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det som hänt i turerna mellan SO/SVEMO/DMK/NMK är ju mera idioti och prestige i sandlådenivå, och jävligt onödigt...

jag har inte hängt med alls vad som hänt där så, i mina ögon ser det ut som en stor sandlåda alltihopa :)

jag vill inte/orkar inte/skiter i det vem som gjort rätt eller fel eller vem som pinkat i vems sandlåda när det gäller nm/sm/dm/nm whatever det heter.
Personligen tycker jag det var roligt att det var en tävling man kunde köra 5 minuter hemifrån :fyllisar
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Trimkammar alltså tillåtna enligt årets PSBK/IDM-reglemente? [@ 24:40-26:25]

 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ni som kört årets första tävlingar i ProSBK... hur har det varit med publik? Då startfältet i STCC är pinsamt litet,
så gissar jag på att det även syns på antalet i publiken? (TTA har antagligen tagit en hel del).
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Såg kanske 5 minuter av STCC på SVT och på läktaren man har till vänster när man går över "hoppet" på Knutstorp satt det lite folk på de översta raderna. Såg ut som en RR SM-tävling ungefär :3freak
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Såg kanske 5 minuter av STCC på SVT och på läktaren man har till vänster när man går över "hoppet" på Knutstorp satt det lite folk på de översta raderna. Såg ut som en RR SM-tävling ungefär :3freak

Om det var som på en "vanlig" RR-tävling så var det ungefär 500 pers; det var vad de hade på Falken i helgen! Rätt ok tyckte de. Och det tycker jag också var helt ok!:tummenupp Mer folk på lördag än söndag dessutom!
 

2WeelGuy

inga problem!
Gick med
16 Feb 2007
Ort
göteborg
Hoj
R6 -08(race) R6-03(gata) CRF250 -05
Trimkammar alltså tillåtna enligt årets PSBK/IDM-reglemente? [@ 24:40-26:25]
[/video]

Nej det är det inte. Förarna ansåg att det bara skulle bli onödigt dyrt. Det talades om det på mötet under På två hjul i januari i GBG.//Rachid
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dyrt o dyrt, vad fasen tror du en semidemolerad Aprilia kostar att fixa till bara för att man knappt hänger med i suget bakom en "helt standard" GSX-R på Mantorps långraka?
Yoshimura anyone?!:rolleyes:
Jag gillar dig, Big Red, men istället för att insinuera att alla andra fuskar, hur vore det med lite bevis?

Eller är det så enkelt att alla fuskar i Pro Superbike och därför inte vågar anmäla någon annan av rädsla för att själva bli avslöjade?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En annan fråga: Hur lång tid tar det för 1-2 erfarna MC-mekaniker att titta igenom motorn på en standardhoj för att se om några delar som inte får bytas har bytts och sen skruva tillbaka allting?
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
En annan fråga: Hur lång tid tar det för 1-2 erfarna MC-mekaniker att titta igenom motorn på en standardhoj för att se om några delar som inte får bytas har bytts och sen skruva tillbaka allting?

Omöjligt att säga Perra.
Har man byggt hojen så vet man ju själv vilka verktyg som behövs för att ta bort alla kåpor, bakdel, tank m.m. , har man inte det så är man ju mkt mer försiktigt för att inte sabba något och allt tar längre tid.
Finns nog ingen mekaniker som kan Suzuki, Yamaha, Kawa, BMW, Honda utan och innan.
Alla hojar har olika trix för hur tanken sitter fast, bak cutsen m.m.

Det som ska kollas främst är väl insugskanaler, kamaxlar och det kan vara nog så bökigt med all elektronik och att det är trångt att få loss det som behövs.

Tror faktiskt ingen fuskar idag, för några år sen tror jag det var så men inte idag. Kostar för mkt och man tjänar för lite på det.

/Nitrous
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En annan fråga: Hur lång tid tar det för 1-2 erfarna MC-mekaniker att titta igenom motorn på en standardhoj för att se om några delar som inte får bytas har bytts och sen skruva tillbaka allting?

Den stora kuggfrågan är väl om föraren vill ha tillbaka en motor som någon annan plockat ihop. Och sen är det löjligt tidsödande att ex mäta upp kammar och kolla att lyft+duration stämmer med originalspecen etc.....

Det är väl klart att där finns gott om cyklar som befinner sig en avsevärd bit in i den gråa delen av reglementet. Så är det i alla racingserier inkl WSBK / WSS och ingen protesterar i onödan. När det väl protesteras så utbryter kalabalik i depån när alla skall byta tillbaka till originaldelarna för kommande motprotester....
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Jag gillar dig, Big Red...

Dom gjorde ju om reglementet i IDM till i år för att det skulle bli racing på lika vilkor, då BMW o även KTM med lätthet körde ifrån just den trötta Yamahan. Tycker personligen att det var en jäkligt bra regeländring, o heter det Pro Superbike så borde det rimligen vara fri trimning enligt WSBK-reglementet, annars är det SST1000...:krama
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det som ska kollas främst är väl insugskanaler, kamaxlar och det kan vara nog så bökigt med all elektronik och att det är trångt att få loss det som behövs.

Tror faktiskt ingen fuskar idag, för några år sen tror jag det var så men inte idag. Kostar för mkt och man tjänar för lite på det.

/Nitrous

Skönt att alla inte är lika cyniska som jag.

Så länge jag sysslat med racing har det alltid funnits gott om folk som utnyttjar reglementet till det yttersta och dem som går långt över gränsen för vad som är ok. Jag har ganska svårt att tro att det har upphört även om dagens cyklar är bättre från fabrik. Jag skulle säga att kostnaden för att trimma lite utanför reglementet är minimal om man jämför med att få ut det där lilla sista ur en motor men inom reglementet.

Där genomförs ju aldrig några ordentliga inspektioner av cyklarna och skulle det väl utföras finns där ingen kompetens hos besiktningspersonalen för att skilja en original kolv från en icke original, helt enkelt därför att ingen kan kunna alla motorer utan och innan.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dyrt o dyrt, vad fasen tror du en semidemolerad Aprilia kostar att fixa till bara för att man knappt hänger med i suget bakom en "helt standard" GSX-R på Mantorps långraka?
Yoshimura anyone?!:rolleyes:


Aaaah.. OK, så Lukas har fultrimmat sin hoj och det var anledningen till att David kraschade????

Jävligt risigt inlägg tycker jag...och sjukt onödigt.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ang. fusk...

Jag tror att fusket är mycket mindre utbrett än vad folk vill göra sken av. Det är så jäkla lätt att bara slänga ur sig en kommentar som "faan vad hans hoj går bra på rakan då... *blink-blink*" eller "Jaja, vi vet ju alla vad som gjorts med hans hoj...." Faktum är att kurvhastigheten och den fart man får med sig ut på rakan har större betydelse än vad folk tror. Det vore ju skitlätt för mig att säga att t.ex Lukas hoj måste vara fultrimmad, för han blåste minsann förbi mig på rakan på Karlskoga så det vara dammade om det... Fast i verkligheten så hade han typ 8km/h högre kurvhastighet än mig i depåkurvan, och slog på 15 meter tidigare, så i början på rakan hade han säkert 15km/h upp på mig.... Han hade kunnat ha 10hk mindre än mig, och ändå blåst om mig på rakan...

Om man tar 50st nya hojar av samma märke och modell, och ställer dom i bänken. Så kommer det att skilja upp emot 10-15hk mellan den sämsta och den bästa hojen. Det skiljer otroligt mycket från hoj till hoj, även om dom är exakt likadana. Och självklart så kommer det att skilja i effekt mellan två exakt likadana cyklar även efter dom då byggts om efter gällande reglemente.

En intressant iaktagelse är min egen hoj t.ex. Det är Andreas Mårtenssons gamla hoj, och den VERKAR går skapligt på rakan. Jag vet inte hur många som har kommit fram till mig i depån och sagt något i stil med "Faan vad din hoj går bra rakt fram då.. Men det är klart, det är ju Mårtenssons gamla hoj, den är säkert fultrimmad..."
Jag brukar bara skratta åt en sån kommentar, för i verkligheten så hade jag två motorhaverier under första säsongen på den motorn som satt i hojen när jag köpte den (vevaxeln och växellådsras), vilket till slut resulterade i att jag köpte en helt standard motor från en MC-skrot i USA och satte in i hojen. Så min hoj är HELT standard i motorn... Märkligt va?

Att plocka isär och kolla en hoj efter ett race är i princip omöjligt. Vem besitter kompetensen? Vad kan man kräva av en teknisk funktionär? Vad kan man kräva av en förare/ett team? Vem ska klara av att riva en motor om en protest läggs in? Jag vet i alla fall att jag själv inte besitter kunskapen att kunna plocka isär min motor ifall nån skulle lägga in en protest. Och vem ansvarar för att motorn blir korrekt ihopsatt eftersåt i så fall? Om besiktningen river min motor för att kolla den, så skulle jag behöva boka tid på en verksad för att få ihop den igen, alternativt lita på att besiktningspersonalen skruvar ihop den korrekt. Om den rasar racet efteråt, vem bär ansvaret då?

Jag tycker att SVEMO var inne på en bra grej när man efter SO på Karlskoga förra året ställde upp ett gäng hojar i bänk efter racet. Då ser man svart på vitt hur mycket effekt hojen har, och om det är misstänksamt mycket så kanske man kan kolla upp den hojen.... Det är inte så svårt. Ha en bänk på plats och efter avslutat race så kan man bänka alla hojar... Det tar typ 5 minuter per hoj, och med dagens startfält så lär det inte ta så lång tid...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ni som kört årets första tävlingar i ProSBK... hur har det varit med publik? Då startfältet i STCC är pinsamt litet,
så gissar jag på att det även syns på antalet i publiken? (TTA har antagligen tagit en hel del).

På Mantorp var det katastrof, på Knutstorp lite bättre...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top