Ang. fusk...
Jag tror att fusket är mycket mindre utbrett än vad folk vill göra sken av. Det är så jäkla lätt att bara slänga ur sig en kommentar som "faan vad hans hoj går bra på rakan då... *blink-blink*" eller "Jaja, vi vet ju alla vad som gjorts med hans hoj...." Faktum är att kurvhastigheten och den fart man får med sig ut på rakan har större betydelse än vad folk tror. Det vore ju skitlätt för mig att säga att t.ex Lukas hoj måste vara fultrimmad, för han blåste minsann förbi mig på rakan på Karlskoga så det vara dammade om det... Fast i verkligheten så hade han typ 8km/h högre kurvhastighet än mig i depåkurvan, och slog på 15 meter tidigare, så i början på rakan hade han säkert 15km/h upp på mig.... Han hade kunnat ha 10hk mindre än mig, och ändå blåst om mig på rakan...
Om man tar 50st nya hojar av samma märke och modell, och ställer dom i bänken. Så kommer det att skilja upp emot 10-15hk mellan den sämsta och den bästa hojen. Det skiljer otroligt mycket från hoj till hoj, även om dom är exakt likadana. Och självklart så kommer det att skilja i effekt mellan två exakt likadana cyklar även efter dom då byggts om efter gällande reglemente.
En intressant iaktagelse är min egen hoj t.ex. Det är Andreas Mårtenssons gamla hoj, och den VERKAR går skapligt på rakan. Jag vet inte hur många som har kommit fram till mig i depån och sagt något i stil med "Faan vad din hoj går bra rakt fram då.. Men det är klart, det är ju Mårtenssons gamla hoj, den är säkert fultrimmad..."
Jag brukar bara skratta åt en sån kommentar, för i verkligheten så hade jag två motorhaverier under första säsongen på den motorn som satt i hojen när jag köpte den (vevaxeln och växellådsras), vilket till slut resulterade i att jag köpte en helt standard motor från en MC-skrot i USA och satte in i hojen. Så min hoj är HELT standard i motorn... Märkligt va?
Att plocka isär och kolla en hoj efter ett race är i princip omöjligt. Vem besitter kompetensen? Vad kan man kräva av en teknisk funktionär? Vad kan man kräva av en förare/ett team? Vem ska klara av att riva en motor om en protest läggs in? Jag vet i alla fall att jag själv inte besitter kunskapen att kunna plocka isär min motor ifall nån skulle lägga in en protest. Och vem ansvarar för att motorn blir korrekt ihopsatt eftersåt i så fall? Om besiktningen river min motor för att kolla den, så skulle jag behöva boka tid på en verksad för att få ihop den igen, alternativt lita på att besiktningspersonalen skruvar ihop den korrekt. Om den rasar racet efteråt, vem bär ansvaret då?
Jag tycker att SVEMO var inne på en bra grej när man efter SO på Karlskoga förra året ställde upp ett gäng hojar i bänk efter racet. Då ser man svart på vitt hur mycket effekt hojen har, och om det är misstänksamt mycket så kanske man kan kolla upp den hojen.... Det är inte så svårt. Ha en bänk på plats och efter avslutat race så kan man bänka alla hojar... Det tar typ 5 minuter per hoj, och med dagens startfält så lär det inte ta så lång tid...