För er som undrar över efterkontroller av hojar så sker de normalt bara efter inlämnad protest vilket är extremt ovanligt. Det är normalt erfarna mekaniker som skruvar i hojarna för besiktningspersonalen får INTE skruva i förarnas hojar då Svemo kan bli ersättningsskyldiga om något händer. Det är i stället teamet själva som under uppsikt får öppna vad som behöver kontrolleras och sedan sätta ihop det själva igen, besiktningspersonalen gör enbart själva kontrollen. Om teamet inte klarar av att skruva med sin egen cykel kan cykeln plomberas och transporteras under uppsikt till auktoriserad serviceverkstad vilket är ännu ovanligare.
Svemo lämnar till besiktningscheferna ut uppgifter om samtliga cyklar som de i sin tur får från UEM/FIM, det handlar framför allt om mätvärden på diverse motordelar.
Under de år jag besiktat har vi i ProSBK inspekterat insug, tagit bränsleprov i 250GP och öppnat någon juniorhoj bland annat men det är i allmänhet väldigt få kontroller. Särskilt i förhållande till hur mycket snack det är om fusk. Det är dock inte Svemos uppgift att hitta på kontroller för att folk snackar.
Notera också att protesten måste vara specifik, det går inte att protestera mot att en hoj är "för snabb".
/besiktningschef