Pro Superbike 2012

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Bra input Macke!
Fråga från okunnig: hur mkt effekt/bra register kan kit-härvan göra? Har hört en del om tex Kawasakis/Freddys kit dem arbetade fram, HRC har säkert liknande osv. Kan ett sådant kit på en bra inställd motor vara anledning att misstänka fusk?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bra input Macke!
Fråga från okunnig: hur mkt effekt/bra register kan kit-härvan göra? Har hört en del om tex Kawasakis/Freddys kit dem arbetade fram, HRC har säkert liknande osv. Kan ett sådant kit på en bra inställd motor vara anledning att misstänka fusk?

Kittel väger något mindre och ger möjlighet till lite mer inställningar. Något revolutionerande effektmässigt är det inte.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En intressant iaktagelse är min egen hoj t.ex. Det är Andreas Mårtenssons gamla hoj... ...för i verkligheten så hade jag två motorhaverier under första säsongen på den motorn som satt i hojen när jag köpte den (vevaxeln och växellådsras)...
Känner/vet en hel del folk som köpt hojar som gått i Pro Superbike och nästan undantagslöst har de haft problem med dem. Det har fått iaf mig att fundera lite på vad de egentligen gör med hojarna med tanke på att man inte får göra några större ingrepp i motorn.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Känner/vet en hel del folk som köpt hojar som gått i Pro Superbike och nästan undantagslöst har de haft problem med dem. Det har fått iaf mig att fundera lite på vad de egentligen gör med hojarna med tanke på att man inte får göra några större ingrepp i motorn.

Jag kan bara svara för mig hoj givetvis, och den var helt standard även den motorn som rasade...
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Är det några specifika problem som dom har haft på dom sk fd Pro bikarna som du kan nämna eller är det bara "handhavande fel"?
Det vore intressant att veta om det verkligen oftast är skräp kvar. Man kan kanske tänka sig att det inte är bästa mappningen som fortfarande finns i.
Hur många kunniga mekar finns det här, som klarar av att maxa en motor?
 

2WeelGuy

inga problem!
Gick med
16 Feb 2007
Ort
göteborg
Hoj
R6 -08(race) R6-03(gata) CRF250 -05
Kan nån i förarföreningen svara på varför inte Pro Superbike får ha organiserade pressintervjuer som sen ligger uppladdade på STCC-TV? STCC är ju även PSBK's promotor...eller:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=HwQrvruHsPU&feature=BFa&list=UUVu2txsXfFnJ5VVlrtYvFRA

Edit: Gött att en tjock avslappnad dansk slog superseriösa Rydell!

Senast på Ring Knutstorp så försvann Pro SBK förarna väl fort efter prisutdelningen. Informationsansvarige, Joakim Tärnström på STCC, undrade var de var och frågade mig. De körde ju med presskonferens på Mantorp Park.

http://www.youtube.com/watch?v=891Le2ObZSo
 

2WeelGuy

inga problem!
Gick med
16 Feb 2007
Ort
göteborg
Hoj
R6 -08(race) R6-03(gata) CRF250 -05
Edit: Skrivet av Rachid, inloggad på kollegans konto. Vågar inte logga ut då han inte minns sitt lösenord;)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är det några specifika problem som dom har haft på dom sk fd Pro bikarna som du kan nämna eller är det bara "handhavande fel"? Det vore intressant att veta om det verkligen oftast är skräp kvar. Man kan kanske tänka sig att det inte är bästa mappningen som fortfarande finns i. Hur många kunniga mekar finns det här, som klarar av att maxa en motor?
Utan att gå in i detalj på vad som hänt, vilket jag inte vill av flera skäl, så kan jag garantera att det inte rör sig om några handhavandefel från de nya ägarna. Det är ju i princip standardhojar vi pratar om som borde hålla mycket längre än vad de har gjort i de aktuella fallen. Jag TROR att en stor del av felen beror på att den tidigare ägaren varit inne i motorerna och pillat, därmed inte sagt att man har fuskat. Låter man motorn vara som den är från fabrik ska det mycket till för att den ska gå sönder.

@Macke: Hur vet du att motorn som gick sönder var original?
(Frågar en som inte kan se skillnad på en kolv och en vevaxel :crash )
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag tycker att SVEMO var inne på en bra grej när man efter SO på Karlskoga förra året ställde upp ett gäng hojar i bänk efter racet. Då ser man svart på vitt hur mycket effekt hojen har, och om det är misstänksamt mycket så kanske man kan kolla upp den hojen.... Det är inte så svårt. Ha en bänk på plats och efter avslutat race så kan man bänka alla hojar... Det tar typ 5 minuter per hoj, och med dagens startfält så lär det inte ta så lång tid...

Är det inte relativt enkelt att ta sig runt det genom att byta till en "skitmapp" direkt efter mållinjen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där finns gott om subtila trimmsaker som dödar motorer när de sedan hamnar hos vanligt folk. Ex höjt maxvarv vilket är vanligt och inom reglementet dödar både ventiler och vevlager vilket är det som ofta rasar. Har man sen optimerat lagerspelet för 0w20 olja för att inte tappa effekt och sedan häller i vanlig 10w40 riskerar man oljefilmen.

Toppåkarna byter motorer betydligt oftare än vad som skulle behövas med en helt standard cykel. Och det vore tjänstefel att om man är toppåkare och lägger all tid och pengar på racingen att inte optimera sin motor.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
För er som undrar över efterkontroller av hojar så sker de normalt bara efter inlämnad protest vilket är extremt ovanligt. Det är normalt erfarna mekaniker som skruvar i hojarna för besiktningspersonalen får INTE skruva i förarnas hojar då Svemo kan bli ersättningsskyldiga om något händer. Det är i stället teamet själva som under uppsikt får öppna vad som behöver kontrolleras och sedan sätta ihop det själva igen, besiktningspersonalen gör enbart själva kontrollen. Om teamet inte klarar av att skruva med sin egen cykel kan cykeln plomberas och transporteras under uppsikt till auktoriserad serviceverkstad vilket är ännu ovanligare.

Svemo lämnar till besiktningscheferna ut uppgifter om samtliga cyklar som de i sin tur får från UEM/FIM, det handlar framför allt om mätvärden på diverse motordelar.

Under de år jag besiktat har vi i ProSBK inspekterat insug, tagit bränsleprov i 250GP och öppnat någon juniorhoj bland annat men det är i allmänhet väldigt få kontroller. Särskilt i förhållande till hur mycket snack det är om fusk. Det är dock inte Svemos uppgift att hitta på kontroller för att folk snackar.

Notera också att protesten måste vara specifik, det går inte att protestera mot att en hoj är "för snabb".

/besiktningschef
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte relativt enkelt att ta sig runt det genom att byta till en "skitmapp" direkt efter mållinjen?

Jo men givetvis. Det är ungefär som att sänka varvstoppet, trimma varvräknaren och sänka tändningen för att klara 2m max mätningen.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ok. Som jag befarade med andra ord. Då kan man inte använda det argumentet längre när man diskuterar
med sponsorer om ProSBK körning.... synd.

Njaaoo... Det är ju fortfarande en jäkla skillnad på en STCC helg och en SM-helg... Och många av sponsorerna är BRA mycket mer intresserade av att komma på en STCC helg eftersom det är blandat med bilar. Så argumentet finns fortfarande, om än kanske lite svagare om det ska ligga på 2000-3000 betalande i prubliken istället för strax under 20.000 som det varit... Sen är det ju andra faktorer som gör det bättre och mer attraktivt också. Möjligheten att sälja sponsorpaket med VIP paket från STCC, Catering (3 rätters + öl/vin och fika), entrébiljetter, och sittplatser... Det är ett bra sätt för oss team att dra in lite extra pengar, och den möjligheten finns inte på en "vanlig" SM helg... Dessutom är det lättare att få sponsorer att komma till en STCC tävling med ordning och reda i depån, där STCC-teamen (och även en del andra team) ställer upp sina feta trailers, och allt är snyggt och prydligt... Och sen är ju även direktsänd TV ett plus... Så jag tycker fortfarande att PRO Superbike/STCC har mycket att erbjuda...

Sen får vi väl se vad som händer mellan STCC/TTA i framtiden... Klart som korvspad är det ju att det inte finns plats för två stora motorsportsarrangemang i lilla sverige...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top