Jag tror inte att dagens reglemente är anledningen till att det är litet startfält just nu... Det finns många andra faktorer som påverkar detta... Och jag tror inte att ett mer standardbetonat reglemente skulle locka fler förare...
En anledning (om vi nu pratar PRO SBK vilket tråden handlar om) är okunskap. Jag vet inte hur många jag hört som klagar på att det är för dyrt... Men bena ut siffrorna lite och räkna på det...
Till i år så har det blivit MYCKET billigare att köra PRO SBK.
Serieanmälan till PRO SBK kostar 5.000:-, och om du betalar den så får du 400:- i rabatt per set slicks. Med tre set per tävling i däcksbegränsning och 7 tävlingshelger (räknar inte Falken) så blir det 7x3x400=8.400:- i rabatt. Dessutom så fick man en jättestor låda från Ejendals med 135 par arbetsandskar, samt arbetsskor till samtliga i teamet. Dessutom fick man en jättestor låda från Veidec med massor av kedjesmörj, bromsrengöring, universalsmörj, fiberdukar, torkdukar, mm. Så jag törs påstå att man går rätt bra i vinst på dom där 5.000:- man betalat i serieanmälan...
Sen kostar det 3.000:- i avgift till tävlingarna, jämfört med SBC som kostar vaddå? 2.600:- om jag minns rätt? Kommer inte ihåg, så nån får gärna rätta mig... Det är 400 spänn per tävling för att få tillgång till större publik, direktsänd TV, stå i en depå som inte ser ut som ett flyktingläger, och möjligheter till sponsorlösningar som inte går att få i t.ex Superbike Challenge.
Jaaa men det är ju så lite bantid i PRO Superbike...
På en STCC helg har vi ett träningspass, ett kval, och ett race på fredagen. Och en warmup och ett race på lörsdgen. På Anderstorp var det ett kvar och ett race på lördagen, och ett kval och ett race på söndagen... Om man inte räknar in en ev. fredagsträning som inte ingår i tävlingshelgen och inte ingår i anmälningsavgiften förståss... Det brukar vara två pass.. För typ 700:-?
OM det nu vore så att det är så mycket fel på PRO SBK/STCC, så hade det väl varit smockfullt med förare i SBC i år? Eller? Hur många var det till start på Falkenberg på lördagen? FEM stycken...
Det är fel på reglementet!!!
Vi har väl kört med i stort sett samma reglemente i NSB/SBC/PRO SBK dom senaste 5-6 åren? Det har alltid varit nån form av Superstock reglemente med vissa mindre tillägg. Det är dessutom samma reglemente i SBC som PRO SBK så man kan inte skylla på det heller... Man kan idag köpa en begagnad konkurrenskraftig hoj till PRO SBK för någonstans mellan 100-120.000:-. Detta skulle inte ändras något nämnvärt för att man ändrade till ett STK1000 reglemente...
Dom flesta av dom här argumenten är nåt man bara kastar ur sig. Och faktum är att dom som skyller på något av dessa argument för att dom inte står på startlinjen idag, inte skulle stått på startlingen även om detta hade ändrats...
Så var beror det då på att det inte är mer än mellan 13-18 till start i PRO SBK?
Jag tror dels att det beror på eknomi. Många har svårare att få ihop en racebudget idag. Många företag bromsar sina utgifter allt mer, och något av det första man drar in på är ren sponsring. Jag ser det själv när jag är ute på företag och gör presentationer och jobbar. Och dom som inte idag får ihop 150-200.000:- (vilket är typ minimum som krävs för att köra en säsong) skulle inte ha råd att köra även om vi hade mera bantid, körde efter ett annat reglemente, etc...
Sen har det under åren gått väldigt mycket upp och ner i antalet förare på startlinjen i alla klasser. Och just nu är det en svacka. På Falkenberg var det t.ex bara 23st i SKT600 (som historiskt sett är en av dom största klasserna), och i Rookie1000 var det bara 12st. Det är inte bara i PRO SBK det är lite folk....
Hade det varit ett så stort fel på PRO SBK så hade vi väl sett förare från PRO SBK som byter klass i större utsträckning. Men såhär på rak arm så kan jag bara komma på en, och det är Robban som kör STK600 nu.
Men hey... Jag klagar inte... Det blir bara lättare för mig att ta poäng... Så håll er borta...
Skämt åsido så vill jag självklart (som dom flesta andra) att både klassen PRO Superbike, och hela roadracingsporten ska växa och blomstra. Men just nu verkar det vara ett "mellanår" för hela sporten, och man kan inte göra annat än att sätta sig ner och fundera på vad man kan förbättra och förenkla för att locka till sig flera deltagare...
Personligen kan jag inte se att det någonsin vartit billigare och lättare att köra PRO Superbike...
Edit: Här är en hoj som är tillräckligt bra för att ta segrar både i privatcupen och totalt, för bara 50.000:- (
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=63589 ). Så reglementet är det ingen större fel på...