Problem med minimotos?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
...den svenska avundsjukan slår till!!

Vad hade hänt om folk hade betalat själva till leverantören? Då blir omsättningen helt plötsligt bara 3000:- .... Kan det vara så enkelt?? Jag menar då sitter ju ingen ensam person på nån mille och för över den summan, alla betalar sitt. Kanske lite krångligare med folk som hoppar av/betalar sent osv. Men det borde väl gå att lösa.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Men jag fattar inte hur sam har fixat de nya grupp köpen? Eller kör han på tills det skiter sig :va
 
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Vafan vilken jävla lirare.. Undrar om han är insatt i hela konceptet, verkar som han tror att de som håller i gruppköpen går i vinst med flera tusen. Och om dom nu skulle göra det: vem fan bryr sig!! Låt dom tjäna en hacka på eländet!!!

Tänk er honom som granne....


Om det inte blir fler gruppköp pga den där jäveln kommer jag personligen nita honom om tillfälle ges... :4skrika
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Vafan, nu ångrar jag mig verkligen att jag tvingades dra mig ur gruppköpet :gråta


Vill ju ha en minimoto!


haha villken jävla idiot som har anmält gruppköpen!
Hoppas ingen åker på skattesmäll, för sams´s del blir det ju ungefär 250-300 loppor :död i sånna fall =(
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
jonasjacobson skrev:
någon som vet vilket märke det är på förgasaren på 14e?

kina modell?? det är nog inget "märke" på den utan det är helt enkelt en förgasare, skaffa nåt annat å kläm på.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
jonasjacobson skrev:
någon som vet vilket märke det är på förgasaren på 14e?

Det står "ruiXing" på min vid loclet till trotteln.... Nu ska vi se vad det ger för resultat när man varit i den och "pillat" lita :)
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Lite irriterad man är då. Har pillat på det där fula jävla klistermärket på tanken nu ett tag.. Jävlar va det sitter.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Clifton skrev:
Lite irriterad man är då. Har pillat på det där fula jävla klistermärket på tanken nu ett tag.. Jävlar va det sitter.
Brukar funka att lösa limmet med lacknafta, värt ett försök iaf.
Dra lacknafta på en trasa och "torka" in det under kanten på märket.
Ett annat alternativ kan vara att värma med hårfön, borde väl inte bli så varmt att det är ngn fara?
Jag har inte provat detta på en minimoto men andra dekaler har jag lossat så.
//Tobbe
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Clifton skrev:
Lite irriterad man är då. Har pillat på det där fula jävla klistermärket på tanken nu ett tag.. Jävlar va det sitter.

Jag tog bensin som jag råkade spilla ut när jag skulle tanka hojen, allt lossnade när jag tog det genomsura pappret o gned lite. :tummenupp
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mark skrev:
Jag tog bensin som jag råkade spilla ut när jag skulle tanka hojen, allt lossnade när jag tog det genomsura pappret o gned lite. :tummenupp
Det var ju, hmm.....mindre omständigt än min lösning :)
//Tobbe
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Coola Ola skrev:
Tydligen är det så att om den totala omsättningen för en import/försäljning överstiger 30.000 SEK (i Sams fall så handlade det om c:a 1,5 miljoner...) så måste totalsumman momsbeläggas (hittils har gruppköpen betalat tull och skatt). Att det är en privatperson som adminstrerar köpen har tydligen ingen betydelse när summan är så här stor. Vinstskatt måste även betalas på överskottet av adminstrativa avgifter.

Anmälaren kallade sig JohanAndersson på gruppkop.se och sade sig göra anmälan på uppdrag av en bekant. Tråden på gruppkop.se: http://www.gruppkop.se/forum/viewtopic.php?t=116

Det här har aktualiserats när svenska konsumenter handlat elektronik från tyska webshoper. När denna omsättning ett år överstiger 300.000:- skall försäljningen därefter belastas med svensk moms istället för tysk moms. Det kanske är det här siffran 30.000:- härstammar från?

Som privatperson skall man ju alltid betala moms, förutom på den låga beloppsgränsen som gäller när man kommer efter en utlandsresa.

Mitt intryck var att moms ingick i det gruppköp som Sam&Co genomförde?

Vad gäller vinst är det ju alltid så att det skall man skatta för, och det lär ju inte vara något nytt för de som tar hem hojar. En affär utan vinst ger heller ingen skatt.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
Coola Ola skrev:
Tydligen är det så att om den totala omsättningen för en import/försäljning överstiger 30.000 SEK (i Sams fall så handlade det om c:a 1,5 miljoner...) så måste totalsumman momsbeläggas (hittils har gruppköpen betalat tull och skatt). Att det är en privatperson som adminstrerar köpen har tydligen ingen betydelse när summan är så här stor. Vinstskatt måste även betalas på överskottet av adminstrativa avgifter.

Anmälaren kallade sig JohanAndersson på gruppkop.se och sade sig göra anmälan på uppdrag av en bekant. Tråden på gruppkop.se: http://www.gruppkop.se/forum/viewtopic.php?t=116

Detta borde ju inte vara något jätteproblem. Förutsatt att varorna är förtullade på riktigt vis och att prispåslaget ut mot slutkund är minimalt borde det inte handla om många kronor som ska in i moms.

I importavgifterna som man betalar vid förtullning ingår väl moms? Den momsen får man ju sedan lyfta.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
sweborn skrev:
Det här har aktualiserats när svenska konsumenter handlat elektronik från tyska webshoper. När denna omsättning ett år överstiger 300.000:- skall försäljningen därefter belastas med svensk moms istället för tysk moms. Det kanske är det här siffran 30.000:- härstammar från?

Som privatperson skall man ju alltid betala moms, förutom på den låga beloppsgränsen som gäller när man kommer efter en utlandsresa.

Mitt intryck var att moms ingick i det gruppköp som Sam&Co genomförde?

Vad gäller vinst är det ju alltid så att det skall man skatta för, och det lär ju inte vara något nytt för de som tar hem hojar. En affär utan vinst ger heller ingen skatt.

Njä. Det där handlar väl om att man satt en gräns när det gäller import från annat EU-land?
Siffran 30.000:- handlar helt enkelt om att man satt en gräns för vad som får räknas som hobby. Har inte något att göra med om det är import eller inte.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Gixxer-Anders skrev:
Njä. Det där handlar väl om att man satt en gräns när det gäller import från annat EU-land?
Siffran 30.000:- handlar helt enkelt om att man satt en gräns för vad som får räknas som hobby. Har inte något att göra med om det är import eller inte.

OK, tänkte inte klart. Kina är ju inte EU direkt.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Fan va trist att nån mupp håller på och anmäler och grejjer jag som börjar bli redigt sugen på å hänga på ett gruppköp o skaffa en minimoto! :mad:
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Är inte helt insatt i hur det funkar med moms med företag eller så, men om Sam fixar så att det är ett företag som har tagit hem grejerna så borde väl momsen kunna lyftas och att den tas ut av kunden. Visserligen så hamnar det ändå pengar i svenska statens kassa. Vore fruktansvärt trist ifall de som ansvarade för gruppköpen torksa.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
red_ninja skrev:
NEEJ, vad är det för vattenskallar som föds i detta land?
ps ska ha en metallicröd ds


Fyfan va sur jag blir! Undra om det är samma nisse som sabbade FYM hojsköpet.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top