Känner igen mycket av det som är skrivet i tråden. Har tidigare levt i uppfattningen att TH är ett bra bolag, bättre än t.ex If där jag har flertalet vänner som haft problem att ens få ut de mest självklara ersättningar.
Har Trygg Hansa på alla hojar i familjen då de är ett av få bolag som har avställningsbara försäkringar och på ett par av hojarna var dessutom premien mindre än hälften av vad andra bolag krävde.
Min positiva bild av TH solkades dock en hel del efter att jag totalhavererade min R1:a in i sidan på en bil (en olycka som jag för övrigt inte var vållande till och som bilisten erkände på plats)
Hade en felaktigt positiv bild av att jag nog skulle få pengarna tillbaka som jag lagt på hojen förra hösten och att man skulle ta hänsyn till de låga milen och alla dyra extra prylarna som satt på men istället fick jag ett inlösenbud som låg 15-20 tusen under snittpriset för liknande hojar på blocket. Orkade inte bråka genom ett anlita en oberoende värderingsman utan tjatade ett tag till och skickade bilder, de höjde då värderingen med 3000 vilket jag med stor tvekan accepterade.
I stort känns det som att all handläggning går extremt långsamt och att inget händer förrän man ringer och tjatar. Alla ersättningssummor hamnar i absolut lägsta laget.
För utrustningen betalar de 50% av värdet på allt som är äldre än ett år. Har svårt att se att värdet sjunkit så snabbt på mitt rätt nya helställ till exempel och jag var ju tvungen att köpa allt nytt då all utrustningen totalförstördes eller klipptes upp i kraschen. Blev dyrt och man vill inte ha sämre grejer än de som just räddat ens liv.
Ersättning för sveda och värk, där man varit medvetslös, sen varit ett par dagar på sjukhus och fortfarande ett par månader senare är uppe och travar på nätterna med värk i axlar och knän hamnade på 2600:-
( kanske är en standard summa och kanske omvärderas om man får kvarstående men men ändå, det känns som en struntsumma)
Kom inte heller ihåg att ställa av hojen efter olyckan och samtidigt hade min premie höjts till det dubbla över månadsskiftet (från 21k helår till 42k) så fick en helt onödig autogiro-dragning på nästan 4000.- som var omöjlig att reversera, och det på en hoj som hela tiden legat okörbar på en lastpall på en verkstad. Handläggaren menade att det var helt och hållit mitt fel och inget de kunde göra något åt.
Hela ärendet har tagit runt två månader att få ett slut i och som ett sista stör-moment fick jag bara ut hälften av den struntsumma man ska få för tiden utan hoj. Fick hela summan först efter ytterligare ett samtal. Har nog blivit ett tjugotal samtal minst och det känns som att man försöker undvika att betala varje krona.
Har en helt motsatt och super-positiv bild av Länsförsäkringar efter en brand för länge sedan, tyvärr har de så ofördelaktiga och dyra försäkringar på hojar.