Jag jobbar med försäkringsbolag - de är våra kunder. I princip alla bolag har extremt slimmad skadereglering för "småskador" - i princip alla skador under en miljon på lösöre. Samma för företag som privat.
Några tips från mig som har daglig kontakt med f-bolag:
* Ha allt dokumenterat - servicear, kvitton, fotografier. Desto mer av dina påståenden du kan leda i bevis, desto bättre. Plus att du anses som en noggrann ägare. Den där pärmen med alla kvitton jag hade på min 15 år gamla Toyota gav mig enkelt flera tusen mer i inlösen då jag kunde visa allt jag gjort på bilen de senaste åren.
* Ta aldrig första budet - såvida du inte är väldigt nöjd med det. Många skaderegleringar går automatiserat idag. När du protesterar börjar den manuella handläggningen. När du lämnar motbud eller inte godtar budet, använd din dokumentation ovan för att styrka ditt motbud eller icke-accept.
* Kill them with kindness - var så trevlig du bara kan. Bli inte arg. Eskalera vänligt men bestämt till en senior skadereglerare om du inte är nöjd. Det finns gott om goodwill och förmåga att lösa problem för sina kunder om man har en professionell ton. Just Trygg-Hansa kan titta på hur länge man varit kund i fall som är svåra att reglera.
* Var saklig - inte känslosam. Spela inte på dina känslor. Fakta fakta fakta, och bara det.
* Läs åtminstone villkorssammanfattningen, men helst hela villkoret innan du tecknar en försäkring - och jämför! Du kan inte göra något åt det när skadan väl skett - utan då får du vackert vänta till efter skaderegleringen och byta bolag då.
* Läs absolut villkoren och vad som täcks i hemförsäkringen - oftast MYCKET mer än vad du tror ingår.
Anekdot:
Jag har själv jobbat på ett case alldeles nyligen åt just T-H. Mitt arbete var att utreda hurvida försäkringstagaren hade uppfyllt de aktsamhetskrav som ställdes på dem, så att T-H kunde göra en rättvis reglering. T-H tog alltså in mig som konsult för att få ett underlag som stöd i skaderegleringen.I detta fall hade kunden inte uppfyllt aktsamhetskraven alls, men T-H ersatte dem delvis ändå på grund av att försäkringstagaren varit kund i många år. Enligt villkorstolkningen kontra kundens agerande fanns ingen ersättningsgrund alls, vilket jag förmedlade i min rapport, men T-H valde ändå att ersätta sin kund delvis.
Försäkringsbolag ÄR inte omöjliga - däremot vill de inte betala ut mer än de behöver (vem vill det?). Villkoren ÄR snåriga - men har du läst villkoren så vet du vad du kan förvänta dig.