Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag hade en kompis/kollega som tyvärr dog alldeles för ung. han var från Kiruna och en gång frågade en annan kollega honom om det handlades någon sprit på Bolaget där.

- Nä dom har bara en kassa för bögjuice och sen ett gäng kassor för öl.

Kollegan frågade -Bögjuice ?

Han svarade -Sånt där rött och vitt skit i flaskor med fjolliga etiketter.

Ja med dom där "gardinerna" i fönstret är det nog risk att grannarna har sin bild av läggningen rätt klar för sig :D

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=323785&d=1291563691

Förlåt OT, men hur undgår man att det råa köttet inte börjar ruttna innan det torkad ut tillräckligt? Mycket salt?

Det är därför dom måste hänga under ett trätak, eller iallafal en yta av trä. Jag har aldrig råkat ut för att det ruttnar eller möglar men så har jag trätak.

Innan man gjort salami tror man görna att det är en massa salt för att det skall hålla sig men det är förvånansvärt lite salt som behövs. Ungefär 1dl per 10kg kött.

Fjälstret håller också bort bakterier.

Tyvärr går det bara att få tag i krokfjälster dom senaste åren. Det verkar vara amerikaner och asiater som betalar bättre och köper upp allt rakfjälster.

PS hade inte du funderingar på en USD på din grymma HD ? Som du ser så går det med "lite" aluminium. :)

Gillar mixen med bögdricka, salami och cad-ritningar, underbar cp-mix !
Sen blir ju bygget jävligt fint också...

Öhhh......Tack.... tror jag :D

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Det är därför dom måste hänga under ett trätak, eller iallafal en yta av trä. Jag har aldrig råkat ut för att det ruttnar eller möglar men så har jag trätak.

Innan man gjort salami tror man görna att det är en massa salt för att det skall hålla sig men det är förvånansvärt lite salt som behövs. Ungefär 1dl per 10kg kött.

Fjälstret håller också bort bakterier.

Tyvärr går det bara att få tag i krokfjälster dom senaste åren. Det verkar vara amerikaner och asiater som betalar bättre och köper upp allt rakfjälster.

PS hade inte du funderingar på en USD på din grymma HD ? Som du ser så går det med "lite" aluminium. :)

Ok, då är jag med.

Ang USD så flummade jag på det, men jag valde sedan att skicka min sportster 1200S-gaffel till Kumlins för kittning med linjära hårdare fjädrar mm. Så nu håller den upp lite bättre. Men har inte utvärderat det klart än, vart ju inte så mycket köra i sommar pga den långa väntetiden på cylindrar.

Min hoj är ju mer klassisk, med trådekrade hjul etc, så då är det ju lite coolt att ha kvar originalgaffeln, i synnerhet som jag har den sällsynta sportgaffeln, med ställbar kompressions- och returdämpning samt ställbar fjäderförspänning. Dessutom kompletterad med forkbrace och styrdämpare. Så nu är målet att få den att funka så bra det går och sedan känna efter om det räcker för mina behov sas.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Ok, då är jag med.

Ang USD så flummade jag på det, men jag valde sedan att skicka min sportster 1200S-gaffel till Kumlins för kittning med linjära hårdare fjädrar mm. Så nu håller den upp lite bättre. Men har inte utvärderat det klart än, vart ju inte så mycket köra i sommar pga den långa väntetiden på cylindrar.

Min hoj är ju mer klassisk, med trådekrade hjul etc, så då är det ju lite coolt att ha kvar originalgaffeln, i synnerhet som jag har den sällsynta sportgaffeln, med ställbar kompressions- och returdämpning samt ställbar fjäderförspänning. Dessutom kompletterad med forkbrace och styrdämpare. Så nu är målet att få den att funka så bra det går och sedan känna efter om det räcker för mina behov sas.

Helt rätt en grym HD är alltid bäst att hålla HD stilen på :rock. En XJ650 har ingen stil så den kan man göra vad som helst med:D

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Korvfest!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Träbitar :mad:

Det är min skärbräda som jag hänger upp på en spik så den torkar efter man sköljt av den. Gunnebo galvad 4" är klart underskattat som torkställ.:)

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Har gjort om min animation till wmv format istället. Få se om YT gillar det bättre än mpg.

[YOUTUBE-ID]NEbYajzW1oM[/YOUTUBE-ID]

Klart bättre. Då vet man det.:tummenupp

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Här har det hänt mycket sen sist jag kikade! Skönaste tråden på länge! :tummenupp

Lite besviken över att du inte tärnade köttet i bandsågen (som tidigare föreslaget), eller fräste det i nån rolig form med rundbordet. :hihi

Keep it up!

/J

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Svarvpass

Då har man satt upp ämnet för vänstersidans skiv och lager adapter.
VS_Skrotning.jpg

Och så här skall det bli
View attachment Skivstyrning_V.pdf

Först skrotar jag bort enligt det röda.

Tanken är att jag sen finkör på insidan och finkör utsidan efter det att jag svetsat på bitarna på fälgen.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Liten svarv eller stort ämne? :va

Min 150mm bit ser ju liten ut i den stora kallsågen.

Foto0039.jpg

Ser fram emot bilder på resultatet! :tummenupp

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Härligt ämne!! 250mm? ss4212 lr alumec?
Finkörning efter svets låter klokt.

Nä ø180, det är Blomqvistaren som är liten. Med den ytterdiametern kan jag bara köra 2mm på diametern itaget annars stannar svarven. Spindeln är fast driven med tandrem och sen är det steglöst varvtal. Djävligt praktiskt när man kör finmekanik men inte så bra just nu.:huvet

Den andra biten är ø200mm, hur jag skall få upp den i chucken återstår
att lösa.:)

EN6082/4212-06 581:- för båda bitarna momsat och klart.:tummenupp

Liten svets eller stort ämne? :va

Min 150mm bit ser ju liten ut i den stora kallsågen.

Foto0039.jpg

Ser fram emot bilder på resultatet! :tummenupp

Satan vilken kallsåg :yoparty

Först hål rakt igenom ø23mm är den största borren jag får upp i dubbdockan.
23mm.jpg

Sen körde jag till ø43mm med innersvarvstål, får vara bra så.
Lager yD52mm -2x4 = ø46 3mm kvar för justering efter svets.
44mm.jpg

Sen skrotade jag sidan som skall vara mot gaffeln
YSkrot.jpg

Sen vände jag biten och klockade upp den. och skrotade bort resten.
Skrotning av utsidan klar.
VSkrotKlar.jpg

En fika och lite SH sen är det dags för högerbiten.

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
:D

Misstag är så kul när det är så små bitar :brinnerup
Tur att det inte var något som förstörde för dig.

Mycket intressant att följa :tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så här går det när man försöker köra in för stora saker i en för liten chuck :rolleyes:
Feck.jpg

Skam den som ger sig. Med passare, stålskala och skjutmåt meckade jag till ett körnslag "i mitten" och borrade med en dubbhålsborr i pelarborrmaskinen.

Sen tryckte jag ämnet mot chucken med hjälp av dubbdockan.
Funkar.jpgHmm.jpg

Se på tusan det går :tummenuppmen man får ta det försiktigt och stå så man inte får klumpen i nyllet om den lossnar.:näsblod

Lättnadens suck, yttersidan färdigskrotad.
YVSkrot.jpg

Nu kan jag vända på den och dra fast den i chucken. Ta upp centrumhål och skrota vidare.

Klart
VSkrot.jpg

Det var ett jämrans nötande.

Godnatt.

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vackert! :tummenupp

Hoppas på att få göra ett liknande jobb någon gång i framtiden när allt är mycket större & bättre :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
:D

Misstag är så kul när det är så små bitar :brinnerup
Tur att det inte var något som förstörde för dig.

Mycket intressant att följa :tummenupp

Speciellt när det händer vid sista slicket :huvet

Inget blev fel utom i mitt huvud och namnet på ritningarna smiley-think004.gif

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Ouch! Passa sig så du får ha alla lemmar i behåll tills pensionen. :näsblod

Du får inte i en större chuck? Kanske bättre att köpa en nybegagnad svarv istället iof.

Genom många års empirisk erfarenhet :näsblod:crash :nurse :kryckor så dubbelkollar man allt innan man startar en maskin när man jobbar i gränslandet.

Tex man kollar så att backarna har minst en "tand" i ingrepp innan man startar och när man startar ser man till att inga kroppsdelar finns i "utkastsektorn". På bilden ramlade backen ut när jag vred chucken för hand för att just kolla att inget ramlade ur när jag öppnat den lite mer än vad som behövdes.:tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping