Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lagt in vad som behöver tas bort (rött) men det blir inte så bra vid röda ringen.
FA.jpg

Jag har en radie 4mm fräs, vi provar med den.
SA.jpg

Mycket bättre så nu tar vi bort.
Done.jpg

Och så lägger vi in instrumenthållare, gummiupphängningen, en bricka och kupolmutter M6.
MH.jpg

Ser helt ok ut tycker jag.

Dags att få in det i sammanställningsritningen.
Hoj_NE.jpg

Hur ser hojen ut nu i realistic shaded render med material, belysning och perspektiv?

Hoj_RRG.jpg

Är jag nöjd ? - :nicka

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Lite lekstuga

Gjorde en liten animation

[YOUTUBE-ID]mUOKTpxxKFQ[/YOUTUBE-ID]

Men varför laggar den så, gillar inte YT .mpg filer ?

När jag kör filen på min dator flyter det på fint utan lagg

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sista 3d bilden = :tummenupp:tummenupp

Mycket bättre med instrumenten nu! Schysst med lyktfästet, ska du ha det där i under kronan?

Om jag skulle prova någon variant så skulle jag tilta instrumenten så att dom kommer i samma vinkel som övre kronan... Förstår att innebär än mer jobb med fästena så att det blir tajt nog. Och kanske sänka lyktan lite, så att den kommer i höjd med övre kant på övre kronan...

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj

Mycket bättre med instrumenten nu! Schysst med lyktfästet, ska du ha det där i under kronan?

Om jag skulle prova någon variant så skulle jag tilta instrumenten så att dom kommer i samma vinkel som övre kronan... Förstår att innebär än mer jobb med fästena så att det blir tajt nog. Och kanske sänka lyktan lite, så att den kommer i höjd med övre kant på övre kronan...

Att ändra vinkeln på fästet är inte så svårt. Det är i stål så man kan säkert bocka det. Jag har själv tänkt lite i samma banor men det får vänta tills hojen står på hjulen så jag kan sitta på den.

Jag tackar dig än en gång för skivlänkarna, det gjorde ju så jag kom så här långt.:tummenupp

Jag funderar faktiskt att slå till på ett par nya skivor från den siten, priserna var ju ganska bra.

Wave eller inte ? Tja det är en gammal hoj så just nu känns vanliga rätt. Får suga på det ett tag.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
No worries :)

Kan nog vara klokt att vänta med småpill & design tills man har dom stora sakerna på plats. Man ändrar sig ändå med tiden...

"Vanliga" skivor röstar jag på (dvs inte wave)!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot

Om jag skulle prova någon variant så skulle jag tilta instrumenten så att dom kommer i samma vinkel som övre kronan...
Hmmnja, ..jag röstar nog på att få klockorna så vinkelrätt mot tänkt linje mot förarens ögon som möjligt. Funktionell estetik går före i det fallet tycker jag.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Najs med modeller! Är det ett jobb eller hobby att cadda? Är allt egenritat eller du har lånat färdiga delar? :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Hmmnja, ..jag röstar nog på att få klockorna så vinkelrätt mot tänkt linje mot förarens ögon som möjligt. Funktionell estetik går före i det fallet tycker jag.
¨

Får jag bara mina clipons från Alienmoto så kan jag "provsitta" lite och se hur det käns.

Najs med modeller! Är det ett jobb eller hobby att cadda? Är allt egenritat eller du har lånat färdiga delar? :)

En del av jobbet och kul att använda kunskapen på en hobby.

Allt egenritat, uppmätt från hojen eller konstruerat. Framskivorna ritade från mått och bild från websida.

Utom hydraul motorerna tidigare i tråden.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Dagens pass i fräsmaskinen.

Fixa till övre kronan så jag kan sätta dit instrumenthållaren även från undersidan.

1. Fräsa av kanten som går tvärs kronan C-C mellan fästena är 125mm så +/- 62.5 från centrum med 6mm offset skall jag fräsa. Jag hittade både en R4 och en R5 pinnfräs. Jag valde R5, större radie = bättre.

Rikta upp kronan i fräsen med en klocka.
Riktad_1.jpg

2. Fräsfrån centrum skall fräsens centrum ut 12,5mm.

3. Upp med rundmatningsbordet och centrera det
Centrering.jpg

4. Häng dit kronan på centreringstappen och dra fast den. Sätt i en rak rundstång i chucken och veva sen bordet 125mm så att stången hamnar vid det andra fästhålet och vrid rundmatningsbordet så stången centrerar i hålet. Nolla rundmatningsbordets skala.
Nolla_RMB.jpg

5. Veva tillbaka bordet till centrum av rundmatningsbordet. Börja fräs.
FR_2.jpg

När rundfräsningen är klar ställ rundmatningsbordet på 30° och fräs lutningen. Första sidan klar.
FR_2K.jpg

6. Gör från 4. igen fast andra fästet. Klart
Done.jpg

Grada och fixa till med filar och smärgelduk.

Det blir inte lika bra som med CNC maskinen men det duger. Lite pilligt att köra med en pinfräs som inte har skär som är lika långa som skärhöjden jag måste köra. När man dessutom kör med en rätt tunn radiefräs med bara en kort bit i chucken så blir det lätt lite oljud :). Man kan se att jag kom några tiondelar djupt på ett ställe, fräsdjäveln "vibrerade" ut lite ur chucken.:huvet

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Ser riktigt bra ut! :)

Thanks. Blev lite svettig i pannan när fräsen vibrerade ut men stället där det tog lite för mycket kommer ändå inte synas när det är monterat.

Hoppas det inte blir några mer avancerade bearbetningar nu.:rolleyes:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Als schlangen in den Gretchen :)

Montering efter modifiering.

Så här ser det ut orginal men jag vill ha skruvarna åt andra hållet.
org.jpg

Raskt plockar man fram sin 11tons vedklyv och sätter dit pressmodden. (se tidigare i tråden)
Press.jpg

En lång NV15 hylsa som anhåll och en lång NV7 som stos. Och så pressar vi..........jämrans båda skruvarna krokiga utan att ha rört sig ens en tiondel. Set-back......fram med körnare och borrmaskin....så där ja.
AjFaen.jpg

På plats med lösa skruvar (inte handlat kromade kupolmuttrar ännu)

Side.jpgSB.jpg

Så får det bli :tungan

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Klart imponerad av allt du kan..En annan sågar ju först och tänker sen..ler

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Håller med, mätarna ser bra ut, speciellt på sista fotot. :tummenupp

Angående tank... prova med en "rundare" och om du har möjlighet. Personligen är jag sugen på en CM 400 honda tank eller dyl... Såg en sån på ett yamahabygge = :tummenupp Men tanken du har funkar oxå fint efter lite fix.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Hördu, ..den där tanken känns mer & mer som en permanent del av bygget. Eller är det bara jag ? :va

Jo den är inte så dum men lite för stor och sen är dessa detaljer inte så bra/snygga tycker jag. Inringat blått.
Nja_1.JPGNja_2.jpg

För att dölja detta kunde man göra så här.
Ide_1.jpg

eller så här.
Ide_2.jpg

Eller lite radikalare kapning av tanken.
Ide_3.jpg

eller hitta en lite mindre tank med liknande utseende.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
håller med, mätarna ser bra ut, speciellt på sista fotot. :tummenupp

angående tank... Prova med en "rundare" och om du har möjlighet. Personligen är jag sugen på en cm 400 honda tank eller dyl... Såg en sån på ett yamahabygge = :tummenupp men tanken du har funkar oxå fint efter lite fix.

CM400.jpg

Kan va något.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Man måste ha varit ett snällt moppefucko under året. Tomten borstade av sina turborenar och levererade julens första klapp.

Paket.jpg

Inget rim på den dock vi får väl öppna.

Content.jpg

Yessss, precis vad jag önskade mig !