Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har ju gummifästena som passar i kronan så man kan ju rätt enkelt köra en smidigare "kopia" av plåten och sätta den underifrån istället som orginal uppifrån.

Jag tänkte återanvända orginalstrålkastaren och den är rätt maffig.

Torsdagkväll tänkte jag svarva hjulaxeln så jag i helgen kan cadda moddningen av framfälgen. Då tänkte jag även rigga upp strålkastaren för att se hur det blir och börja grunna på fästen till den.

Mitt problem just nu är att jag inte har fått tag på några skivor ännu. Problemet är att Honda Fireblade typ 01-03 (?) tydligen har 330mm skivor och dom verkar svåra att hitta för en rimlig peng. Just nu behöver jag egentligen inte skivorna utan behöver bara veta styrningsdiametern, skruvcirkeldiametern och skruvdimension. Det vore även bra att veta om dom är plana eller har en offset.

Någon som har sådan och kan mäta/sälja ? Jo jag vet EBay men jag är inte en EBayare. :D

Jag beställde WoodCraft clipons från Alienmoto för någon vecka sen vore kul att få dom.

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag brukar kolla i katalogen hos metalgear för diverse mått på skivor, vet inte om du hittar vad du söker men kan vara värt ett försök; http://metalgear-shop.com/control/main

Edit: Häggs verkar ha blade skiva(or?) listade iaf.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag brukar kolla i katalogen hos metalgear för diverse mått på skivor, vet inte om du hittar vad du söker men kan vara värt ett försök; http://metalgear-shop.com/control/main

Edit: Häggs verkar ha blade skiva(or?) listade iaf.

Tackar för länkarna.

Häggs har ju till lite olika årsmodeller. Ringer dom i morgon.

Metall gears sida verkar det vara något knyppel med, provar igen senare.

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
...Torsdagkväll tänkte jag svarva hjulaxeln så jag i helgen kan cadda moddningen av framfälgen. Då tänkte jag även rigga upp strålkastaren för att se hur det blir och börja grunna på fästen till den...

Nu jäklar är du igång med bygget! Härligt att se! :)
Bra jobbat mannen!:tummenupp

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar för länkarna.

Häggs har ju till lite olika årsmodeller. Ringer dom i morgon.

Metall gears sida verkar det vara något knyppel med, provar igen senare.

Tror jag länkade till en 01a men dom har nog fler...

Skärmklipp från katalogen på 01-03, om det nu är nå´t värt.

Bifogat

• 2.JPG
    2.JPG
    42.2 KB · Visningar: 86
  • 3.JPG
    3.JPG
    110.4 KB · Visningar: 80

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Det är tex 2002-03 Honda CBR954RR Fireblade som har 330mm skivor

Tror jag länkade till en 01a men dom har nog fler...

Skärmklipp från katalogen på 01-03, om det nu är nå´t värt.

Du är en klippa, precis vad jag behövde. Var det från Metal gear ?

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Kom nu in på Metal gears sida och 929 RR Fireblade 00-01 har samma skivor.

Ska genast uppdatera min köpes annons :tummenupp

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Inte så mycke hojåkande nu så då får man mecka hoj istället :D

Uppdatera hojparken med en enduro kanske...? Då kan du ju åka året om och verkligen släppa loss dina grus-lustar, som vi alla ser hur du brottas med när vi var ute och åkte med Speed Triplarna!:D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Uppdatera hojparken med en enduro kanske...? Då kan du ju åka året om och verkligen släppa loss dina grus-lustar, som vi alla ser hur du brottas med när vi var ute och åkte med Speed Triplarna!:D

Nja en Tripple och en XJ650 paPsSpecial räcker.

Så här blev min skalenliga modellering av en 954RR skiva bild som GalneMax hjälpte mig att hitta. Nu skall jag lägga den som bakgrund i cadden och skapa en 3D modell.:yoparty

BrakeDisc.jpg

Och så här blev det efter import

BD_ACAD.jpg

Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Härligt paPs, blir ju bra det där... lite skillnad mot när du puttrade runt på den på Ön förra året :tummenupp ...följer med spänning! Har någon orken och kunskapen är det nog du! :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Härligt paPs, blir ju bra det där... lite skillnad mot när du puttrade runt på den på Ön förra året :tummenupp ...följer med spänning! Har någon orken och kunskapen är det nog du! :)

Det är skitkul.

Och här är CAD modellen av skivan

BrakeDisc-Model.jpg

och med gaffel och hjul

Framhjul_design-Model.jpg

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Påsatt 'n' ready to rock

Svarven jag har är lite liten för saker som denna men med dubbstöd så funkar det.

Påsatt.jpg

Skrotkörd

Skrotad.jpg

Nu får den svalna lite och så skall jag byta till ett bättre stål till finkörning.

Färdig för den här gången.

Klar.jpg

Jag var lite orolig över hur diametern ø25 skulle hålla sig över hela längden. Svarven är liten, gammal och rätt sliten. Men det skiljer bara 0,008 mm från ena änden till andra.:tummenupp Det är ändå en sträcka på 315mm.

Jag gjorde den 15+ i varje ände så jag kan justera ca 15mm åt varje håll när jag mätt upp skivornas position och caddat klart fälgmodifikationen.

Just det, jag fick ett mail från Alienmoto igår. Tydligen hade WoodCraft skickat fel dimension på clipon så jag får vänta ett tag till.:gnissla

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Inmåttning av skivor

Axeln passade och står ut ca 15mm för långt på varje sida, precis som planerat. Det funkar bra med att sätta dit en vinkelhake med en tving.

Axel.jpg

Först höger sida.

H.jpg

Jag mätte på oket och skarven mellan dom två halvorna ligger i mitten på urtaget för skivan. En bra grej är att skarven inte är slät så det var bara att lägga vinkelhaken mot kanten.

Irriterande att man rundat hörnet på vinkelhaken för svetsjobb men en 10ans sexkantnyckel fick offras. Måttet är 10,2 mm, bladmått mellan nyckel ock gaffelben.

Vänstersidan

V.jpg

Här blev det ett lite större mellanrum och bladmåttet går bara till 1mm. Fram med borrsettet och ø2mm passar precis. Alltså är måttet 12mm.

Det spelar nog ingen roll om det är på tiondelarna så 10 och 12 blir bra.

Efter lite letande i mitt kullagerlager så hittade jag detta.

Kullager.jpg

ø25xø62x17 = 6305-2RS

Rätt axelhål, tätat, bredd ok men onödigt stor ytterdiameter.

Jag skall ha 6205-2RS YD=52mm.

Orginallagren i fälgen är 6204-2RS ø20xø47x14 och ett dynamiskt bärighetstal på 9800N

63005-2RS ø25xø47x16 skulle passa direkt men har ett dynamiskt bärighetstal på 8650N

Eftersom jag måste bredda navet och därför svarva nya lagerlägen så kan jag lika gärna gå upp till 6205-2RS som har ett dynamiskt bärighetstal på 10800N

Liten snabbkoll på detta med axiella krafter. Normalt lutar man ju hojen i kurvor så det blir mest radiella krafter men om man tar vikten av hojen + föraren, låt oss säga 200+100 = 300 och antar g=10 så får man 3000N och sen kollar vi vad det blir på ett lager.

det statiska bärighetstalet är 6950N

Fa/C0 = 3000/6950 = 0,43 ienligt SKF katalogen jag har finns 0,25 och 0,5. 0,5 ligger närmast och då blir e=0,44

Om vi antar att man kan få 3 dubbla lasten radiellt i en kurva så blir det 9000N

Fa/Fr=3000/9000=0,33333.... som är mindre än e

Vilket ger

Ftot=0,56xFr + 1xFa = 0,56x9000 + 3000 = 14040N

Ett lager klarar alltså inte detta men en hoj har fyra lager och sen tror jag inte jag uppnår 3g i en kurva med min XJ650 med en samtidig axialkraft på 3000N :rolleyes:

Inte heller vid inbromsning uppnår jag denna kraftsituation. :rolleyes:

Och skulle jag göra en häftig nedsättning efter en wheeli:yoparty är det nog klockspelet som är det stora problemet inte lagren.:näsblod

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Detaljstudie av hur fälgmoddningen skall gå till

Så här ska det se ut när det är klart

Fälgmod.jpg

H&V adaptrar är färdigcaddade utanpå och lagerlägen. Invändigt och hur fälgen skall svarvas är inte riktigt färdigt ännu.

Framhjul_moddat_expl.jpg

Det är ju inte bara att svarva hur som helst på fälgen eftersom den är rätt ihålig och man vill ju gärna ha lite gods kvar efter svarvning.

Jag har tänkt mig att trycka dit adaptrarna med presspassning i styrningsytor och dra ihop det med en karftig gängstång i mitten och sen svetsa ihop det hela. Man kan även skruva ihop det men om det går att svetsa så är det klart bättre.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så här ser det ut på min hoj-modell

Hoj_LS.jpg

Hoj_SW.jpg

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Efters att ha meckat utombordare och hydrokopter tog riggade jag upp strålkastaren på XJn. Testade lite olika höjder och avstånd till gaffelbenen. Så här tycker jag blir ganska bra.

Front.jpg

FS.jpg

BS.jpg

Här ser man att det går att flytta ner instrumenten en hel del. Om man sätter instrument fästet underifrån sänker man 18 (Fästet i kronan) + 2x4 ( gummiupphängningen) + 4 (instrumentfästet) = ca 30 mm och det kan nog bli rätt bra. Får gå ut i verkstan och prova det. Dessvärre sitter skruvarna "svetsade" i fästet så det blir nog irreversibelt att vända på dom så bäst att klämma fast med tvingar för att kolla.

CU.jpg

Sen är frågan om jag skall sätta strålkastarfästen på gaffelbenen eller i nedre(och eller övre) kronan. Vertikal justeringen blir i nedre kronan, det är den strålkastaren sitter i på bilderna.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Goda nyheter, instrumentfästets skruvar är bara ipressade och går alltså att pressa ur och pressa i igen från andra sidan.

Så här blir det med fästet under fästena i kronan.

DV.jpg
FV.jpg
SV.jpg

Tänk vad mycke man kan använda en tändstiftshylsa till:)
CU1.jpg

För att man skall kunna sätta instrumentfästet under kronans fästen måste kronan upp i fräsen igen:rolleyes:

Det inringade måste bort/vinklas ut.

CU2.jpg

Här är det ju bra att göra det i cadden först, vore inte kul att köra en frihandsvarg :huvet

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping