Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tjena paPsen, hur går projektet?

Jag har en fräsch svart Street Triple/Daytona-tank i källaren, och du vill testa med en sådan? Instinktivt känns det som "fel design", men man vet ju inte förrän man testat. För att få lite mer Triumph-känsla lixom... :)

Projektet börjar så sakta dra igång igen. Har precis beställt ett par WoodCraft clipon och fått reda på att den övre kronan i princip är klar, fattas ett par slitsar och några gängade hål bara.

En modern tank passar inte riktigt in även om det är Triumph tank, om jag byter blir det nog snarare en mindre. Tex en moppetank.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Bakgrundsbelysning

Jag bestämde mig för att ha grön bakgrundsbelysning på instrumenten.

Steg 1, löd ihop en ljusstark grön diod med ett seriemotstånd och kablar
1.JPG

Jag valde 1kOhm som vid 12V ger 12mA

Steg 2, använd krympslang
2.jpg

Steg 3, skjut i dioderna i hylsorna du svarvat
3.jpg

Jag svarvade i PAS-LX. Mycket kemitålig, låg friktion och spånbrytande.

Steg 4, skjut i hylsorna i instumentet
4.jpg

Steg 5, koppla inpå 12V
5.jpg

Lyser bra och drar bara 24mA => 12x0,024 = 0,29W

:yoparty

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag bestämde mig för att ha grön bakgrundsbelysning på instrumenten.

Steg 1, löd ihop en ljusstark grön diod med ett seriemotstånd och kablar
View attachment 322302

Jag valde 1kOhm som vid 12V ger 12mA

Steg 2, använd krympslang
View attachment 322303

Steg 3, skjut i dioderna i hylsorna du svarvat
View attachment 322304

Jag svarvade i PAS-LX. Mycket kemitålig, låg friktion och spånbrytande.

Steg 4, skjut i hylsorna i instumentet
View attachment 322305

Steg 5, koppla inpå 12V
View attachment 322306

Lyser bra och drar bara 24mA => 12x0,024 = 0,29W

:yoparty

Det blev la sket bra det där:tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Nu vet jag höjden på hylsan så ska jag svarva fram 9 st likadana. Dom ska även ha ett O-ringspår med en O-ring i så dom sitter kvar. ø11x2 N70 blir nog bra. Sen gäller det att balansera dom olika färgerna med seriemotstånd så att det blir bra. 1kOhm blev bra fö den gröna bakgrundsbelysningen, tror den oranga blir svårast.

Gröna, 4st bakgrund, 2 i varje instrument
Grön, blinkersindikator
Grön, neutralindikator
Blå, helljusindikator
Orange, oljenivå (jo XJ650 har nivå inte tryck)
Röd, laddningslampa

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Otroligt coolt projekt! Har nu streckläst hela tråden, mycket underhållande läsning, en kul bi effekt med cad ritningarna är att det blir mycket intressantare att läsa.

Lycka till och fortsätt leta hydl komponenter det hade varigt svincoolt!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Otroligt coolt projekt! Har nu streckläst hela tråden, mycket underhållande läsning, en kul bi effekt med cad ritningarna är att det blir mycket intressantare att läsa.

Lycka till och fortsätt leta hydl komponenter det hade varigt svincoolt!

Thanks ! 3D-cad är precis lika roligt som vilket dataspel som helst och sen kan man ju göra dom värsta mistagen i sajberpejs istället för i verkstan.

Bygget är vinterjobb så det börjar dra igång igen så smått.

Jag her inte gett upp hydrauldriften men har börjat cadda lite på kugghjul som nödutgång. Man kan ju faktiskt rodda dit kugghjul och sen byta till hydrauldrift när man hittat komponenterna till ett vettigt pris. Vore ju kul att köra den till sommarn som kommer.:)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Gott att du är igång igen med bygget, följer tråden med spänning!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Thanks ! 3D-cad är precis lika roligt som vilket dataspel som helst och sen kan man ju göra dom värsta mistagen i sajberpejs istället för i verkstan.

Bygget är vinterjobb så det börjar dra igång igen så smått.

Jag her inte gett upp hydrauldriften men har börjat cadda lite på kugghjul som nödutgång. Man kan ju faktiskt rodda dit kugghjul och sen byta till hydrauldrift när man hittat komponenterna till ett vettigt pris. Vore ju kul att köra den till sommarn som kommer.:)
Höll på lite med cad i gymnasiet och anser att autocad inte är det användarvänligaste programmet, så med kombon slö skoldator kass lärare va det inte allt för kul.

Men är fashinerad över vad man kan åstad komma med det när man vet vad man gör så lär bli riktigt intressant att läsa det på högskole nivå :)

Låter ju som ett perfekt sätt att få ut mer ur projektet, bygga med kedja nu i vinter och konvertera till hydral nästa vinter.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Höll på lite med cad i gymnasiet och anser att autocad inte är det användarvänligaste programmet, så med kombon slö skoldator kass lärare va det inte allt för kul.

Men är fashinerad över vad man kan åstad komma med det när man vet vad man gör så lär bli riktigt intressant att läsa det på högskole nivå :)

Låter ju som ett perfekt sätt att få ut mer ur projektet, bygga med kedja nu i vinter och konvertera till hydral nästa vinter.
Jag pillade först lite med Autocad med, sen nu på Chalmers fick man en studentlicens av ProEngineer. På den grundnivån jag knappar runt upplever iaf jag ProE som lättare och mer intuitivt. Så du kanske ska testa det?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag pillade först lite med Autocad med, sen nu på Chalmers fick man en studentlicens av ProEngineer. På den grundnivån jag knappar runt upplever iaf jag ProE som lättare och mer intuitivt. Så du kanske ska testa det?

Jupp det finns CAD program som är betydligt bättre än AutoCAD men tyvärr är det så att AutoCAD verkar vara det i särklass mest använda för 2D ritning och mitt jobb måste jag kunna rita in saker i byggnadsritningar.

Dessutom har jag använt classic AutoCAD i större delen av mitt liv så att rita i AutoCAD går lite med ryggmärgen.

Tyvärr har ju samma designvansinne som för i stort sätt alla andra produkter även drabbat AutoCAD. I stället för att använda allt bättre prestanda på hårdvaran till att få progammen att flyta på bättre så slösar man bort den på meningslösa grafiska effekter och för att man skall tro att man utvecklat något flyttar man runt funktioner så man måste använda hjärnan till att leta efter triviala funktioner istället för att konstruera/utveckla.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så har jag meckat lite till.

Har knypplat ihop alla dioderna för ena mätaren.
Diodes.jpg

Mitt grottande i datablad för dioder visade ge utdelning. Alla lyste ungefär lika starkt med samma seriemotstånd (1kOhm). Som misstänkt blev den gul-orange lite väl röd för oljelampa så jag får grotta vidare.

Sen har jag svarvat vidare på min hållare och lagt in en O-ring.

Och så CADade jag en ritning efter prototypen
DiodeHolderA.jpg

Dax att kavla upp ärmarna och slå på svarven.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Varvräknaren klar
RevInstr.jpg

Den drar 45 mA vilket ger 12x0,045 = 0,54 W

Så här ser det ut på baksidan.
Baksidan.jpg

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Coolt med egeninstallation av dioder i mätaren! Blir snyggt det där! :tummenupp

(Själv var jag nöjd över att få en fabriksbyggd mätare med dioder att funka, men min tumme är nog lite mer centralt placerad :D)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Fick ett meddelande om att den övre kronan är klar. Försöker hämta den i morgon. Det ska blir riktigt kul att montera den. Hoppas bara att jag fär mina clipons från AlienMoto snart.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så här blev den övre kronan.

Front.jpg Top.jpg

Back.jpg Bottom.jpg

Skall bara tillverka distanser för tändningslåset och borra och gänga fästhål för det. Så här skall det bli.

Key.jpg

Inlägg 140 är ritningarna.

Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Den kronan var maffig! Kul att se den tillverkad i förhållande till skisserna tidigare.

Diodhållaren gör att jag har fler CADfrågor till dig:
Hur kommer du fram till de olika radierna när du gör en cadritning efter prototypen?
Och hur kommer man fram till användbara radier överhuvudtaget?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...