Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det borde bli bättre än med kardan eftersom momentet i hypoidväxeln i motorns växellåda försvinner men antagligen måste jag ha någon form av momentstag som Jörgen påpekade.

Jag har laddad ner step filer från Parker men när jag klickar på Step import i mitt AutoCad fattar den inte vad jag vill :mad: lite typiskt AutoCad. Är det någon som känner till en bra freeware som kan konvertera step (.stp) till .dwg eller asic

Lite irriterande att kunna ladda ner pumpar, motorer och ventiler i 3D men inte kunna lägga till dom i min Cad hoj.

Jag tror inte Autocad fixar .step-filer. Det är .wmf/.sat/.3ds/.dgn som gäller. Det är åtminstonde de filer jag får upp som jag kan importera med Autocad Mechanical -10.

Om det skiter sig kan jag dra ner .step filerna, öppna dom i Inventor och spara ned dom i .sat-filer och skicka till dig om du vill?

Helt koolt projekt annars! :tummenupp

Mvh J
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tror inte Autocad fixar .step-filer. Det är .wmf/.sat/.3ds/.dgn som gäller. Det är åtminstonde de filer jag får upp som jag kan importera med Autocad Mechanical -10.

Om det skiter sig kan jag dra ner .step filerna, öppna dom i Inventor och spara ned dom i .sat-filer och skicka till dig om du vill?

Helt koolt projekt annars! :tummenupp

Mvh J

Jag talademed vår cadleverantör och jo mycket riktigt AutoCad kunde både exportera och importera Step filer till och med version 14. Sen skulle man till och förbättra för användarna så dom fick mer för sina pengar så.

Man släppte 2k....,höjde priset och tog bort Step stödet :huvet. Anledningen till att jag har en StepImport knapp i verktygsmenyn på min 2k9 är att jag kört 14 ända tills i somras och när jag då installerade 2k9 så hittade den step stödet i min 14 och la till knappen. Men eftersom AutoCad sällan är kompatibel med sig själva ens så funkar det givetvis inte.:huvet:mad::huvet

Om jag inte hittar någon annan lösning (fiska i viken kanske) som inte kostar skjortan så kanske jag hör av mig lite längrefram. Tack för erbjudandet.
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag talademed vår cadleverantör och jo mycket riktigt AutoCad kunde både exportera och importera Step filer till och med version 14. Sen skulle man till och förbättra för användarna så dom fick mer för sina pengar så.

Man släppte 2k....,höjde priset och tog bort Step stödet :huvet. Anledningen till att jag har en StepImport knapp i verktygsmenyn på min 2k9 är att jag kört 14 ända tills i somras och när jag då installerade 2k9 så hittade den step stödet i min 14 och la till knappen. Men eftersom AutoCad sällan är kompatibel med sig själva ens så funkar det givetvis inte.:huvet:mad::huvet

Om jag inte hittar någon annan lösning (fiska i viken kanske) som inte kostar skjortan så kanske jag hör av mig lite längrefram. Tack för erbjudandet.

Ja, visst är det fantastiskt!
Mer och mer funktioner som sällan är särskilt nödvändiga, men ser flashigt ut. :hihi

Bara dra ett PM isf.

Mvh J
 

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Oljefilter o.d

En första mekstund avslutad.

Ladda batteri, nope. Det var i det närmaste snustort. Kopplade bort det och anslöt ett bilbatteri. Efter lite trixande med 556 i diverse nyckelhål och kontakter så visar det sig att allt utom blinkers verkar fungera :tummenupp. Motorn går runt fint på startmotorn, jag gjorde ett mycket kort test.

Tanken borttagen och tömd, ingen rost i den och kranen fungerar fint.:yoparty Nån som behöver 12L förhistorisk bensin ?:tungan
View attachment 285720

En första ansiktslyftning genomförd

Före
View attachment 285712

Efter
View attachment 285713

Stor och ganska cool lampa dök upp.
View attachment 285715

FlyScreen anyone ? - Komplett med miniblinkers :rolleyes: och alla fästen.

Den är utrustad med raceiga Öhlinare bak
View attachment 285714


Som jag misstänkte, inte mycket utrymme för ett fetare bakdäck.
View attachment 285716

Jag har letat lite på internet efter en servicemanual men hittills bara hittat en Owners manual ....... på spanska :huvet

Lyckades lossa på stiften men dom kärvar en del så jag drog på 556 i "springan" som uppstod, hoppas det letar sig ner i gängan.

Nästa steg blir att tappa ur oljan men hittar ingen plugg :va. Den har oljekylare som via slangar är kopplad till "en burk" som pekar framåt snett nedåt mellan avgasrören.

View attachment 285721

Är det måhända ett filter (ser inte ut som det) som man skall ta bort för att tömma ur oljan ?

Tjena :)

Jag gjorde ett halvt omfattande arbete på en XJ400 -82 och visst finns det en oljeplugg under motorn. Dessutom så sitter ju oljefiltret där fram under utblåset, ett insatsfilter om du inte redan kollat och upptäckt detta själv :banana

Lycka till i fortsättningen// Anders
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja, visst är det fantastiskt!
Mer och mer funktioner som sällan är särskilt nödvändiga, men ser flashigt ut. :hihi

Bara dra ett PM isf.

Mvh J

Vill do.

Visst älskar man :rolleyes: den fantastiska animeringen när man zoomar fram och tillbaka:huvet.Under en hel dags caddade har man säker kollat på animering i en halvtimme istället för att åstadkomma något. :huvet

Eller "autopreselect" bara man kommer i närheten av en linje i en avanserad solid eller sammanställningsritning. Jag har en workstaion PC och ändå tappar man kontrollen om linjerna ligger tätt.:mad:

Lyckligtvis går alla tempoförstörande gismos att stänga av om man bara hittar var/hur. Men mycke lsp blir det eftersom flera av dessa inställning inte sparas till nästa gång.

Man kan ju ställa sig frågan. Om du har 14 med step stöd kvar i datorn varför inte imortera stepfilerna i 14 och spara i dwg och sen öppna dom i 2K.... ? Svaret på det är att 14 inte längre går att köra funktionellt i XP varför vet jag inte. Jag har prövat att ominstallera på flera olika datorer utan att få det att fungera. Jag orka inte installera XPBC eller Win98E och det är bättre att hitta en STEP converter så problemet är löst mer permanent.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har grunnat och räknat lite på pump nu. Mina funderingar just nu leder duktigt mot "point of no return".

Om man mäter lite på hojens växellåda och jämför med en lämplig variabel pump så verkar det som om pumpen skulle kunna få plats inuti växellådan om man tömmer den på dess innehåll. Antagligen måste man fräsa bort en massa också.

Om man kollar lite så verkar överföringen mellan vevaxeln och växellådan ske med "motorkedja" undras om man kan köpa olika stora drev till en sådan ?

Anledningen är att motorn varvar lite mer än vad en hydraulpump gillar så en utväxling på 2:1 vore kanon.

Jag måste nog ha utväxling på ca 3:1 mellan hydraulmotorn och bakhjulet och för att göra det enkelt med bra verkningsgrad blir "tyvärr" kedja bäst. Hydraulmotorn kan då placeras i svingaxelcentrum (enklast) eller "i" bakhjulet med en kort kedja.

När man ändå är igång så skulle man kunna konvertera till enkeldämpare bak där ramfästet kan flyttas med en hydraulcylinder och få variabel ride hight.

Jag börjar närma mig den tråkiga delen. Vad skulle det kosta att genomföra detta ? Att hitta hydraulpump och motor/motorer som passar detta begagnade är inte lätt. Och nytt kostar en del.

Begagnade hydraulmotor(er) kan jag kanske få tag på billigt men lämplig variabel pump är riktigt knepigt.

F11-19 två stycken :tummenupp

Ny aldrig monterad, jo tjena :rolleyes:

Det börjar kännas som om premiärtur denna säsong inte blir aktuellt :såjaponken
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag börjar närma mig den tråkiga delen. Vad skulle det kosta att genomföra detta ? Att hitta hydraulpump och motor/motorer som passar detta begagnade är inte lätt. Och nytt kostar en del.

Begagnade hydraulmotor(er) kan jag kanske få tag på billigt men lämplig variabel pump är riktigt knepigt.

Det börjar dock kännas som om premiärtur denna säsong inte blir aktuellt :såjaponken


Allting dyker upp till "rätt pris". Problemet är att man ofta måste leta hårt och länge efter vissa prylar, tyvärr krockar det alltid med viljan att genomföra något NU!. Därför upplever man alltid att saker dyker upp till bättre pris precis efter att man köpt den vara man letade efter......

Have patience my friend...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Allting dyker upp till "rätt pris". Problemet är att man ofta måste leta hårt och länge efter vissa prylar, tyvärr krockar det alltid med viljan att genomföra något NU!. Därför upplever man alltid att saker dyker upp till bättre pris precis efter att man köpt den vara man letade efter......

Have patience my friend...

True True. Jag har ju egentligen inte panikbrådska eftersom jag har en hoj att åka på.

Det var lättare att skriva än att stå ut med.:)
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har grunnat och räknat lite på pump nu. Mina funderingar just nu leder duktigt mot "point of no return".

Om man mäter lite på hojens växellåda och jämför med en lämplig variabel pump så verkar det som om pumpen skulle kunna få plats inuti växellådan om man tömmer den på dess innehåll. Antagligen måste man fräsa bort en massa också.

Om man kollar lite så verkar överföringen mellan vevaxeln och växellådan ske med "motorkedja" undras om man kan köpa olika stora drev till en sådan ?

Anledningen är att motorn varvar lite mer än vad en hydraulpump gillar så en utväxling på 2:1 vore kanon.

Jag måste nog ha utväxling på ca 3:1 mellan hydraulmotorn och bakhjulet och för att göra det enkelt med bra verkningsgrad blir "tyvärr" kedja bäst. Hydraulmotorn kan då placeras i svingaxelcentrum (enklast) eller "i" bakhjulet med en kort kedja.

När man ändå är igång så skulle man kunna konvertera till enkeldämpare bak där ramfästet kan flyttas med en hydraulcylinder och få variabel ride hight.

Jag börjar närma mig den tråkiga delen. Vad skulle det kosta att genomföra detta ? Att hitta hydraulpump och motor/motorer som passar detta begagnade är inte lätt. Och nytt kostar en del.

Begagnade hydraulmotor(er) kan jag kanske få tag på billigt men lämplig variabel pump är riktigt knepigt.

F11-19 två stycken :tummenupp

Ny aldrig monterad, jo tjena :rolleyes:

Det börjar kännas som om premiärtur denna säsong inte blir aktuellt :såjaponken

Hur mycket väger hydraulmotorn? Är det mer eller mindre än kardan?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Glöm inte att kolla av marknaden utomlands också, mycket skit finns på ebay och går att få hem hyfsat billigt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hur mycket väger hydraulmotorn? Är det mer eller mindre än kardan?

I samma storleksrdning - något kg mer men det är av ringa betydelse för mitt projekt. Däremot kan kostnaden för en komplett hydrostatisk transmision känas lite ovekill i detta projekt. Men som sagt för en hydraultekniker finns det en hel del andra glädjeämnen med en hydrostatisk transmission än det rent praktiska.:D

Jag gissar att med nya grejer och ställbar pump landar man någonstans kring 25-35k. Hittar man det man behöver begagnat kanske man kan klara sig på 10-15k. Jag jobbar vidare med mekanisk lösning parallelt med ett hydrostatiskt alternativ så får vi se var det landar.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ok storlek och pris men tyvärr inte ställbar.

Hydraulpump


Kollade Ebay också och dom hade en F11 motor fast 128cm3/varv och jag behöver 14 -20 cirkus. Sen är det mest Vickers och liknande lågtrycksprylar.

Det är ju så med hydraulik att ju högre arbetstryck desto mindre blir grejerna och det är ju bra i detta fall.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej-hopp

Årets premiär tur avklarad. Passade på att hämta den nedre kronan som är klar. Bilder kommer i morgon.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Här kommer lite bilder på gaffel med nedre krona och 190 däck.

1.jpg
2.jpg
3.jpg

Gaffelben och krona passade perfekt däremot får jag putsa lite på styraxel och hålet i kronan för den. Hålet är gjort med någon tiondel undermått för att jag skall kunna få till presspassning så det inte blir något glapp.

Nu väntar jag med spänning på den över kronan så jag kan göra färdigt och montera gaffeln som den skall sitta. Då kan jag montera lysen, instrument, och fixa till framfälg, skivor och bromsok.

Projektet har stått lite still på grund av massor med jobb och is men nu skall jag försöka ta tag i det igen.

Om det är någon som har ett par bromsok och skivor till en fireblade som passar på min gaffel så PMa gärna. Är osäker på årsmodell men kan vara -00 - -04 sådär.

-05 och senare verkar ha radialmonterade ok och före 00 ser det inte likadant ut om man kollar på blocket.


Okfästen.jpg
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Styraxel inpassad, gänga slagen och bricka svarvad.

Monterat på hojen, sorry mobilkamera och dåligt ljus
1.jpg

2.jpg

Lite mycke grejer i bakgrunden. :rolleyes:

Det blir lågt, fett och antagligen opraktiskt men man kan ana stuket jag vill ha när den är klar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser fett ut! :tummenupp Gillar skarpt det överdimensionerade framhjulet :)

Ser lite brett ut mellan gafflarna, någon anledning till att du har så "mycket" utrymme mellan gafflar och däck? Hur som så ser det nog mer balanserat ut när övriga pryttlar kommer på plats... En über-stor framlampa skulle sitta fint :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Styraxel inpassad, gänga slagen och bricka svarvad.

Monterat på hojen, sorry mobilkamera och dåligt ljus
View attachment 305727

View attachment 305728

Lite mycke grejer i bakgrunden. :rolleyes:

Det blir lågt, fett och antagligen opraktiskt men man kan ana stuket jag vill ha när den är klar.

Gillar stuket, kommer nog bli riktigt bra till slut!
Ska du köra enkelskiva fram eller bygga nån adapter för drevsidan?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ser fett ut! :tummenupp Gillar skarpt det överdimensionerade framhjulet :)

Ser lite brett ut mellan gafflarna, någon anledning till att du har så "mycket" utrymme mellan gafflar och däck? Hur som så ser det nog mer balanserat ut när övriga pryttlar kommer på plats... En über-stor framlampa skulle sitta fint :)

Det är cirkus 15mm mellan däck och gaffelben på varje sida, ungefär som på min S3a. När man fått dit stänka skivor och ok ser det nog inte lika brett ut.

Gillar stuket, kommer nog bli riktigt bra till slut!
Ska du köra enkelskiva fram eller bygga nån adapter för drevsidan?

Dubbla skivor och ok blir det. jag tänktesvarva till en "adapter" till respektive sida och svetsa dit. Efter svets skall det upp i svarv och svarvas nya lagerlägen och skivstyrningar.

För att detta skall passa så bra som möjligt behöver jag ok och gärna skivor till en fireblade 00-04. Nu när vägarna torkar upp tänkte ja ta en sväng till spinning wheel och kolla om dom har något i gömmorna.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tittade in hos Spinnin Wheel idag. Första gången jag varit där. Fy faen vad grejer dom har och bra koll hade dom och trevligt bemötande fick man. :tummenupp

Ännu bättre var det att dom hade framok till min gaffel så nu är det problemet löst.

Ok.jpg

Och i guld var dom :yoparty

Tyvärr så hade dom inga skivor. Dom hade massor av olika skivor men inga ø330mm som det skall vara på Fireblade 00-04.:gråta

Lelles har wave för 2595:-/st
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du kollat skivor på laga.se & mctorget.se?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top