Hej !
Den här tråden börjar bli fantastiskt underhållande.
Finns inget så charmigt som totalt nörderi. Oavsett om det gäller
starwars, bilbatteridrivna rullbandspelare eller motorcyklar.
Jag hänger mig oftast åt brittiska och australiensiska mekar forum
för att mentaliteten ofta är så fantastiskt urspårad och nördig.
Min favorit är en aussie som byggde en cross hoj av en zx10r.
Helt oanvändbar men han var tvungen att testa hur det kändes och för att han kände för det.
Ok, måste nog hejda mig lite nu innan mitt inlägg spårar ur också.
För mkt kaffe, red bull och jetlag har den effekten ibland.
Håller med de flesta skribenter som förordar dig hydrauldrift.
Vore riktigt kul att följa det projektet.
Några stilla frågor om hydraul drivningen från en som kan extremt lite om ämnet ifråga.
Kommer du att ha ngt "lagg" med den här drivningen ?
Har verkligen svårt att föreställa mig hur den här sekundär drivningen kommer upplevas rent subjektivt.
Kommer du att få en direkt trottel respons och vad kommer hända med kardanens säregna hiss känsla ? Försvinner den helt på din hoj om du kör med hydraul drivning ?
Hur ändrar du utväxling (om du nu vill det) med hydraul driften ?
Kan du labba med olika tryck för att på så sätt hitta en bra set up för relationen mellan gashandtag>bakdäck ?
Transmissionförluster ? + eller - med hydraul driften ?
Ok, ett gäng rookiefrågor till herrarna.
Hoppas de blir bemötta med ett uns ödmjukhet för detta är verkligen
ett intressant ämne och jag är verkligen nyfiken på det här.
Och tack för underhållningen !
Mvh
Lagg -> Nej, inte om systemet är ordentligt avluftat och tank + BDA är utformade så luft/gas löst i oljan avskiljs ordentligt.
Upplevelse -> Distinkt utan metalliskt klonk och vill man blinga till det kan man enkelt greja saker som antispinn och ställbar "slirkoppling" vid motorbroms/nerväxling.
Trottel respons -> Påverkas inte mycket av hydrauliken om man har pump och motor med fast deplacement. Skulle man skrota hojens mekaniska växellåda helt och ersätta den med en pump med variabelt deplacement så börjar vi tala om extremstyrbarhet och en oändlig mängd balla features.
Kardan hiss -> har att göra med konstruktionen baserad på hypoidväxlar i hop med sving lagring att göra så "hisset" lär försvinna så fort jag får bort axel som passerar singlagringen oavsett om det är med kedja eller hydraulik.
Utväxling -> Ändras genom val av deplacement på pump respektive motor. Har man en variabel pumo och en fast motor får man en riktigt cool automatväxellåda om man vill det.
Olika tryck -> Japp och har man en variabel pump så kan man labba med ruggigt mycket mer det finns en uppsjö av olika bolt-on regulatorer tex
Konstant trycks = konstant moment
Konstant effekt = tex man håller konstant gas och pumpen matar ut effekten i form av tryck (= högt moment) i starten men ändrar succesivt till att leverera flöde (= fart) ju fortare det går. De blir en steglös automatlåda
Konstant flöde =
osv.
Verkningsgrad = Förluster -> Se inlägg tidigare, Här kommer en liten nackdel med hydraul transmission och det är att man inte alltid kan få hög verkningsgrad i hela det möjliga arbetsområdet utan man måste bestämma sig för i vilket område den skall vara hög. Väljer man den pump/motor jag talat om tidigare (Parker F11/12) så kan man nog få en totalverkningsgrad på över 90% i ett hyfsat stort område.
Om ni vill veta varför just denna typ har hög verkningsgrad och tål kraftig överbelastning så kan jag berätta det men det känns lite väl nördigt
Anledningen till ryktet om hydrauliken dåliga verkningsgrad härstammar troligen från konstruktioner som verkningsgradsmässigt konstruerats för ett arbetsområde men körs i ett annat. (Ett lite finare sätt att säga att en klåpare utan kunskap konstruerat systemet)
Det finns (möjligen fanns) en person som var lite som gostbusters i Sverige när det gäller hydraulik (Who do you call .......?). Jag hade förmånen att träffa honom och få del av lite av hans kunskap och erfarenhet. Han hade 2 devicer (fritt ur minnet )
"En kugghjulpump/motor är inte värd att sätta in i ett system ens om man får den gratis"
och
"Det finns två typer av filter i hydraulsystem. Den ena typen är den som sitter där för att man skall kunna säga, där sitter filtret. Den andra typen förhindrar systemet från att stå på verkstan."
Fipplade ihop en Excelkalkyl där man kan leka med olika data.
Det blir ganska små grejer.