Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo hydraulik har jag också funderat på, det skulle ju funka men ge dålig verkningsgrad. Den försämrade verkningsgraden skulle man ju då kunna ursäkta med att man gjort ngn radikalt. Estetiskt vore det ju rätt snyggt och lite robotfilms-techno med tre stålspunna slangar till hjulnavet.

Sämsta drivningsexemplet jag sett är de customhojar som började köra med drivrulle mot hjulet ett tag, jämfört med sånt är ju hydrauldrift ballare menar jag.

Om man inte ska vara radikal och rensa och dela av hela lådan för att inrymma hydraulpump och hydraulolja så kanske ett transmissionssystem vore bästa hydraullösningen, då slipper man ju så stor tank, öven om man förstås måste ha en kylare. Annars bygga sving som kombinerad oljetank förstås.

Att verkningsgraden skulle bli så dålig anser jag vara en myt som uppkommit på grund av amatörer som kåpat ihop hydraulsystem i källaren.

Om man tar den gamla klassiska Volvo Flygmotor hydraulmotorn sedan tillverkades av VOAC och som numer tillverkas av Parker så har jag gjort musseldiagram på sådana innan dom monterades på sågen till skogsmaskiner och sen gjorde jag musseldiagram på samma motorer ett år senare. Man kunde lägga diagrammmen ovanpå varandra och det såg ut som ett trots mycket hård drift med kraftig överbelastning. totalerkningsgraden inom arbetsområdet låg på 92-96 %. Där totalverkningsgraden är nhm x nv.

I en transmission blir ju totalverkningsgraden då säg 0,95x0,95 = 0,9 = 90 % + lite strömningsförluster men dom påverkar bara nhm.

Så en bra gissning är att man borde kunna få kanske 85-90% istället för en kedjas ca 93-97% eller en dubbelkardans 82-87%.

Dock blir vikten högre men man skulle kunna få grym styrbarhet allt mellan extremt startmoment till extremt varvtal. Pumpen på maxdeplacement och motorn på "0" deplacement, håll i hatten.

Inte dykare på mina utombordare rasar sådan saker som axeln motorn fälls upp omkring, totalt utslitna förgasare, länkage, elkablar, bortkoroderade kavitationsplattor, fryssprängda vattenkanaler, uppeldade vattenpumpar, och liknande småsaker. Växelhusen eller åtminståne innehållet brukar bli över.:D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att verkningsgraden skulle bli så dålig anser jag vara en myt som uppkommit på grund av amatörer som kåpat ihop hydraulsystem i källaren.

Om man tar den gamla klassiska Volvo Flygmotor hydraulmotorn sedan tillverkades av VOAC och som numer tillverkas av Parker så har jag gjort musseldiagram på sådana innan dom monterades på sågen till skogsmaskiner och sen gjorde jag musseldiagram på samma motorer ett år senare. Man kunde lägga diagrammmen ovanpå varandra och det såg ut som ett trots mycket hård drift med kraftig överbelastning. totalerkningsgraden inom arbetsområdet låg på 92-96 %. Där totalverkningsgraden är nhm x nv.

I en transmission blir ju totalverkningsgraden då säg 0,95x0,95 = 0,9 = 90 % + lite strömningsförluster men dom påverkar bara nhm.

Så en bra gissning är att man borde kunna få kanske 85-90% istället för en kedjas ca 93-97% eller en dubbelkardans 82-87%.

Dock blir vikten högre men man skulle kunna få grym styrbarhet allt mellan extremt startmoment till extremt varvtal. Pumpen på maxdeplacement och motorn på "0" deplacement, håll i hatten.

Ja det låter ju inte så dåligt! Man kan ju även satsa på ngn av de syntetiska hydraulvästskor som kommit idag? Kanske iofs mest ger förbättrad livslängd och inte verkningsgrad? :va

Ja det är ett jäkla initialmoment man kan få ur en hydraulmotor helt klart. När jag jobbade på belos-tractor innan lumpen minns jag att vi kunde få upp deras midjestyrda helt hydraul/4wd-drivna åkklippare på bakhjulen med den starttekniken på asfalt. Och det var en tung maskin jämfört med din hoj och hade en Kubota-diesel på säg max 30 hk

Aha, det låter ju som lite mer skillad navigation än många utbordarägare :D
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har dessutom inga som helst planer på att hojen skall vara klar i år. Mitt mål är att få ihop något som går att köra på helst i år. Våren kommer snabbare än man tror och då vill jag ut och gasa med triplen inte stå i svarven.

När jag har kunnat provköra och det befunnits fungera väl så skall allt rivas i atomer och renoveras och fixas lite finish på.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kör på hydraul-alternativet.
Tycker hela idén låter smått galen, men jävligt ball :)

Satsa på 2 hjulsdrift som Dakar cyklarna var inne på ett tag.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Go for it! Hydrauldrift menar jag! :tummenupp Vore riktigt ballt om du har möjlighet att fullfölja. Själv skulle jag inte ha en chans...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det verkar onekligen som om hydrauldrift vore ett populärt val. Jo jag tycker också det vore kul.

Man bygger ju dessutom inte om en duktigt risig XJ650 -81 för att det skall vara praktiskt, bra, säkert, billigt utan man gör det för att man kan och vill en utmaning.

Jag får ta fram räknestickan och ladda ner lite hydraulikkomponent kataloger.

Som teaser kommer strax ett preliminärt kopplingsschema.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det verkar onekligen som om hydrauldrift vore ett populärt val. Jo jag tycker också det vore kul.

Man bygger ju dessutom inte om en duktigt risig XJ650 -81 för att det skall vara praktiskt, bra, säkert, billigt utan man gör det för att man kan och vill en utmaning.

Jag får ta fram räknestickan och ladda ner lite hydraulikkomponent kataloger.

Som teaser kommer strax ett preliminärt kopplingsschema.

Då spikar vi det beslutet ! :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det har ju funnits tvåhjulsdrivna motorcyklar med hydrauldrift på framhjulet.
Tror att upplevelsen kan bli rätt intressant med en liten ackumulator som ryckutjämnare..

BTW:
Hur låter en hydrostat i "ton up speed"?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så här ungefär.

MCHyd.jpg

Closed Loop ger liten tank. Jag kan tänka mig att en kylare som rymmer ca 2-3 liter kan räcka och sen en "BDA" (Parker) istället för matarpump så spar man massor av vikt och jag tror inte jag skall satsa på servostyrning eller hydraulspel.

De är ju klart ett hydraulspel kunde vara bra till krondiket vid transformatorkurvan på Bogan :D.

Jag har konstruerat ungefär detta till en annan sak och det funkar kanon med liten tank och BDAn.

Och denna modell som pump och motor

Parker F12 Hydraulic pump/motors

TjaTjing-Finns i 3D cad modell på Parkers hemsida

F12.jpg

Eller möjligen F1 (F2) som är i aluminium, kanske passar bättre på en hoj.
F1.jpg

Jag får väl plussa på med bromsenergiåtervinning också. Det blir cool vid rosenhill.

Man bromsar in lite coolt och parkerar. När man skall åka iväg mot Bulten wheelar man runt kurvan och försvinner utan att ha startat motorn :tummenupp
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det har ju funnits tvåhjulsdrivna motorcyklar med hydrauldrift på framhjulet.
Tror att upplevelsen kan bli rätt intressant med en liten ackumulator som ryckutjämnare..

BTW:
Hur låter en hydrostat i "ton up speed"?

Inte mycke om man använder bra axialkolvsmaskiner.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
som de sägs.. fy fan vad coolt med nåra slangar till fälgen bak bara!
hur löser man de med bakfälgen? måste de svarvas nå special centrum?

U CAN DO IT! :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
som de sägs.. fy fan vad coolt med nåra slangar till fälgen bak bara!
hur löser man de med bakfälgen? måste de svarvas nå special centrum?

U CAN DO IT! :banana
Borde väl bli ungefär samma som med kardanen.
En klump i svingen med en axel som driver hjulet.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
som de sägs.. fy fan vad coolt med nåra slangar till fälgen bak bara!
hur löser man de med bakfälgen? måste de svarvas nå special centrum?

U CAN DO IT! :banana

När man beställer hydraulmotorn beställer man i utförande som klarar stora radial och axialkrafter sen bultar man motorn i svingen och fälgen på axeln, klart.

Tyvärr är det tveksamt om man kan ha direktdrift om man vill ha bra verkningsgrad från stillastående till toppfart och samtidigt få juste ax.

Om man gjorde detta korrekt det vill säga kapade bort hela växellådan från motorn och sen hade en variabel pump så skulle nog inte viktsskillnaden bli stor, kan nog bli lättare till och med.

Borde väl bli ungefär samma som med kardanen.
En klump i svingen med en axel som driver hjulet.

Man vill nog inte ha kardan egentligen eftersom det sänker verkningsgraden.

Om jag bestämer mig för hydrauldrift så börjar jag nog trots det med att ha kvar hypoidväxeln i motorn och låter standardaxeln med sin knut driva pumpen. Och bakhjulet skulle jag antinge ha direktdrift om beräkningarna säger att det funkar annars så skulle jag nog gå på en planetväxel eller innerkuggväxel i fälgcentrum.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte mycke om man använder bra axialkolvsmaskiner.

Håller med.
På örlogsfartgen använder vi därtill alltid pulsationsdämpare för att få ned stomljudbullret och därmed hydroakustiken.

Om du ordnar med tvåhjulsdrift så kan du ju sätta en party-ventil på kretsen till endera hjulet, så att du kan köra hjulen åt varsitt håll. Då kan du resa världen runt och livnära dig på att vinna Burn Out Contests
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Håller med.
På örlogsfartgen använder vi därtill alltid pulsationsdämpare för att få ned stomljudbullret och därmed hydroakustiken.

Om du ordnar med tvåhjulsdrift så kan du ju sätta en party-ventil på kretsen till endera hjulet, så att du kan köra hjulen åt varsitt håll. Då kan du resa världen runt och livnära dig på att vinna Burn Out Contests

Det sista projektet jag genomförde inom forskning på hydraulik var en magnetostriktiv servoventil med en gränsfrekvens på ungefär 1200Hz.
Det projektet var delfinansierat finansierat av en grupp företag som ville ha dylik ventil för att totalt dämpa ut kolvbruset från en axialkolvpump.

Tanke var att ha en tryckgivare som återkoppling och ge motpulser med servoventilen. jag utvecklade en prototyp til ventil som fungerade riktigt bra.

En annan applikation där en sån ventil är bra är när man vill tex koppla in eller ur New York till/från kraftnätet. Det är ju inga biltemabrytare direkt så det behövs rätt stora krafter när manövern skall hinna göras precis i spänningens "0" passage.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hej !

Den här tråden börjar bli fantastiskt underhållande.
Finns inget så charmigt som totalt nörderi. Oavsett om det gäller
starwars, bilbatteridrivna rullbandspelare eller motorcyklar.

Jag hänger mig oftast åt brittiska och australiensiska mekar forum
för att mentaliteten ofta är så fantastiskt urspårad och nördig.

Min favorit är en aussie som byggde en cross hoj av en zx10r.
Helt oanvändbar men han var tvungen att testa hur det kändes och för att han kände för det.

Ok, måste nog hejda mig lite nu innan mitt inlägg spårar ur också.
För mkt kaffe, red bull och jetlag har den effekten ibland.

Håller med de flesta skribenter som förordar dig hydrauldrift.
Vore riktigt kul att följa det projektet.

Några stilla frågor om hydraul drivningen från en som kan extremt lite om ämnet ifråga.

Kommer du att ha ngt "lagg" med den här drivningen ?

Har verkligen svårt att föreställa mig hur den här sekundär drivningen kommer upplevas rent subjektivt.

Kommer du att få en direkt trottel respons och vad kommer hända med kardanens säregna hiss känsla ? Försvinner den helt på din hoj om du kör med hydraul drivning ?

Hur ändrar du utväxling (om du nu vill det) med hydraul driften ?

Kan du labba med olika tryck för att på så sätt hitta en bra set up för relationen mellan gashandtag>bakdäck ?

Transmissionförluster ? + eller - med hydraul driften ?

Ok, ett gäng rookiefrågor till herrarna.

Hoppas de blir bemötta med ett uns ödmjukhet för detta är verkligen
ett intressant ämne och jag är verkligen nyfiken på det här.

Och tack för underhållningen !

Mvh
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej !

Den här tråden börjar bli fantastiskt underhållande.
Finns inget så charmigt som totalt nörderi. Oavsett om det gäller
starwars, bilbatteridrivna rullbandspelare eller motorcyklar.

Jag hänger mig oftast åt brittiska och australiensiska mekar forum
för att mentaliteten ofta är så fantastiskt urspårad och nördig.

Min favorit är en aussie som byggde en cross hoj av en zx10r.
Helt oanvändbar men han var tvungen att testa hur det kändes och för att han kände för det.

Ok, måste nog hejda mig lite nu innan mitt inlägg spårar ur också.
För mkt kaffe, red bull och jetlag har den effekten ibland.

Håller med de flesta skribenter som förordar dig hydrauldrift.
Vore riktigt kul att följa det projektet.

Några stilla frågor om hydraul drivningen från en som kan extremt lite om ämnet ifråga.

Kommer du att ha ngt "lagg" med den här drivningen ?

Har verkligen svårt att föreställa mig hur den här sekundär drivningen kommer upplevas rent subjektivt.

Kommer du att få en direkt trottel respons och vad kommer hända med kardanens säregna hiss känsla ? Försvinner den helt på din hoj om du kör med hydraul drivning ?

Hur ändrar du utväxling (om du nu vill det) med hydraul driften ?

Kan du labba med olika tryck för att på så sätt hitta en bra set up för relationen mellan gashandtag>bakdäck ?

Transmissionförluster ? + eller - med hydraul driften ?

Ok, ett gäng rookiefrågor till herrarna.

Hoppas de blir bemötta med ett uns ödmjukhet för detta är verkligen
ett intressant ämne och jag är verkligen nyfiken på det här.

Och tack för underhållningen !

Mvh


Lagg -> Nej, inte om systemet är ordentligt avluftat och tank + BDA är utformade så luft/gas löst i oljan avskiljs ordentligt.

Upplevelse -> Distinkt utan metalliskt klonk och vill man blinga till det kan man enkelt greja saker som antispinn och ställbar "slirkoppling" vid motorbroms/nerväxling.

Trottel respons -> Påverkas inte mycket av hydrauliken om man har pump och motor med fast deplacement. Skulle man skrota hojens mekaniska växellåda helt och ersätta den med en pump med variabelt deplacement så börjar vi tala om extremstyrbarhet och en oändlig mängd balla features.

Kardan hiss -> har att göra med konstruktionen baserad på hypoidväxlar i hop med sving lagring att göra så "hisset" lär försvinna så fort jag får bort axel som passerar singlagringen oavsett om det är med kedja eller hydraulik.

Utväxling -> Ändras genom val av deplacement på pump respektive motor. Har man en variabel pumo och en fast motor får man en riktigt cool automatväxellåda om man vill det.

Olika tryck -> Japp och har man en variabel pump så kan man labba med ruggigt mycket mer det finns en uppsjö av olika bolt-on regulatorer tex

Konstant trycks = konstant moment

Konstant effekt = tex man håller konstant gas och pumpen matar ut effekten i form av tryck (= högt moment) i starten men ändrar succesivt till att leverera flöde (= fart) ju fortare det går. De blir en steglös automatlåda

Konstant flöde =

osv.

Verkningsgrad = Förluster -> Se inlägg tidigare, Här kommer en liten nackdel med hydraul transmission och det är att man inte alltid kan få hög verkningsgrad i hela det möjliga arbetsområdet utan man måste bestämma sig för i vilket område den skall vara hög. Väljer man den pump/motor jag talat om tidigare (Parker F11/12) så kan man nog få en totalverkningsgrad på över 90% i ett hyfsat stort område.

Om ni vill veta varför just denna typ har hög verkningsgrad och tål kraftig överbelastning så kan jag berätta det men det känns lite väl nördigt :rolleyes:

Anledningen till ryktet om hydrauliken dåliga verkningsgrad härstammar troligen från konstruktioner som verkningsgradsmässigt konstruerats för ett arbetsområde men körs i ett annat. (Ett lite finare sätt att säga att en klåpare utan kunskap konstruerat systemet)


Det finns (möjligen fanns) en person som var lite som gostbusters i Sverige när det gäller hydraulik (Who do you call .......?). Jag hade förmånen att träffa honom och få del av lite av hans kunskap och erfarenhet. Han hade 2 devicer (fritt ur minnet )

"En kugghjulpump/motor är inte värd att sätta in i ett system ens om man får den gratis"

och

"Det finns två typer av filter i hydraulsystem. Den ena typen är den som sitter där för att man skall kunna säga, där sitter filtret. Den andra typen förhindrar systemet från att stå på verkstan."


Fipplade ihop en Excelkalkyl där man kan leka med olika data.

Kalkyl.jpg

Det blir ganska små grejer.:tummenupp
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kan bara instämma, detta börjar bli riktigt intressant!
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hej !

Tackar tackar för utförligt svar. Mkt grekiska men man får ändå en förståelse för hur det kan komma att bli.

Jag antar att det närmaste jag har kommit den upplevelse du beskriver med hydrauldrivning är en audi R8 V10 med DSG låda.

Hade förmånen att jobba som testförare för Audi ett par år så jag fick smiska bana med den. Körde jag med DSG lådan i aut läge kändes det
ungefär som en elmotor. Helt steglöst och det drog hejdlöst från början till slut. Som en rem-johan som någon NASA ingenjör byggt om ungefär.

Detta låter ju oerhört spännande. Egentligen borde du ju bygga den här typen av drivning på en modern literhoj med insprutning mm mm.
Kan ju bli ngt i hästväg. Och så lär du bli världsberömd i hojbyggar kretsar med.

Mvh
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top