Coolt bygge!
Det är ju modernt med CAD.
Duckman är mästaren.
Vanligtvis skapar han bara en virtuell hojj.
Någon annan får bygga irl.
http://74.54.120.132/dbbp/index.html
Det är ju modernt med CAD.
Duckman är mästaren.
Vanligtvis skapar han bara en virtuell hojj.
Någon annan får bygga irl.
http://74.54.120.132/dbbp/index.html
Det är ju modernt med CAD.
Duckman är mästaren.
Vanligtvis skapar han bara en virtuell hojj.
Någon annan får bygga irl.
http://74.54.120.132/dbbp/index.html
Luftkylda Tatravåttor är manliga.http://www.youtube.com/watch?v=WEFJ9kkFGN0
Den där intar nog en topp tre position gällande coolaste motorcykel jag sett !!
(sorry OT )
Luftkylda Tatravåttor är manliga.
När jag blir miljonär skall jag tjöpa en 613.
Och en liten sportbil till hustrun.
En Skoda rapid:
Hur gör man bäst för att borra i en härdad axel ?
Jag provade lite med en hårdmetall roterande fil i svarven och det går men bara nätt och jämnt. Det går hyfsat enkelt att svarva i den med hårdmetallplatta.
Skall du använda denna axel ohärdad?
Den risk jag ser är att sexkantfattningen arbetas upp och inte ger det stöd som krävs. Varvid hela upplaget hamnar på det tunna urborrade insticket som då lätt kan smälla av i kälen eftersom där är både anvisning samt teckenskifte på spänningstillståndet 2 ggr per varv. Det är ju väldigt höga moment på denna "primär" eftersom den ligger efter lådan. Turligt i sammanhaget är i iofs att det sitter en ryckutjämnare längre in på axeln.
Vad gäller kedjesträckaren så ska man nog dimensionera denna för stora belastningar av samma orsak.
Det borde fungera med en två/treskärig Ändfräspinne i Hårdmetall i svarven.
/KentW
Jäklar så bra dä blir.
Sponsra mig med en fräs+svarv är du snäll
Hur löste du problemet med platsbriseten för sekundär/primärdrivningen?
Axeln jag svarvat är i höghålfast axelstål, det är därför inte ytan blir hundra i min lilla Blomqvist svarv.
Den andra änden av axeln kommer även den vara kullagrad så jag är inte så orolig för sexkantfattningen eller själva axeln. Det som blir den svaga punkten är drevsplinesen, kärna 15 och topp 20 jag har räknat på axel 25 skjut på dreven och borra axielt med 8 borr med centum i skarven mellan drev och axel och sen använda ett par CP ø8 som "kilar".
På grund av dom nedrans lätthålen i dreven (hur många gram på hojens totalvikt sparar man på det ?) så är jag låst vid orginal splinesen.
Men hur den andra ände av axeln är lagrad hjälper ju inte det statisk obestämda upplaget i andra änden. Halva dragkraften kommer ju att hamna på den klena urborrade instuckna axeländen så fort det blir några hundradelars glapp i sexkantsfattningen.
.......
Ur den synpunkten var det ju skitbra att sexkanten var konisk, det gör ju att när man drar ihop det hela så blir det rejäla klämkrafter. Jag test klappade ihop axlarna med en gummiklubba för att kunna kolla ev kast och jag hade ett h-vete att få isär skiten igen.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |