Har inte lyckats hitta någon information om man kan dra ur "final drive" ur växellådan utan att det ramlar ner andra grejer i lådan så nu var det dags för "Friskt vågat-Hoppas hälften vunnet"
Inget ramlade bort inne i lådan.
Så här ser biten ut som jag måste mecka om/tillverka ny för att ha kedja.
Först måste vi släppa på fjädern. Jag använder ett av Biltemas mest använbara verktyg.
Och det verktyget funkar i alla fall
Lite kul att dom redan -81 hade som lite slirkoppling
Kullagret måste bytas från ett öppet till ett helkapslat (2RS)
Lagret som sitter där är ett KOYO 6207 (ø35x72x17) så ett
6207-2RS kommer bli bra, bara att beställa.
Här har jag två möjligheter.
Antingen gör jag en helt ny axel utan hypoiddrev eller moddar jag axeln jag har.
Moddning känns billigast så jag börjar med det. Om man kollar i den ände jag måste modda så ser det ut så här.
Om jag sätter upp axeln med klämhylsa i svarven så kan jag rikta upp hålet i axeln. Om jag sen svarvar moddningen från en sexkantstång med NV27 så kan jag trycka i den och använda sexkanten som medbringare.
Moddningens andra ände lagrar jag med ett kullager i kåpan där finns det ju fyra M6 hål perfekta för att bulta ett lagerfäste i.
Macroläge inget stativ
Både övre och undre krona är nu färdigritade. Så här blir det.
Orginal skruven som håller övre kronan i styraxeln utbytt mot en försänkt M16 (MF6S M16x40 10.9) så att det blir alldeles slätt uppepå övre styrkronan. Synd att tändningslåset står upp. Hmmmm.... ganske går att fixa, får klura lite på det.
Och så en vacker vinterbild tagen precis nu