Sicken "projektering" innan du sätter stålet i svarven, mäkta impad!
Hade helt missat detta.
CAD är sjukt underskattat för oss hemmapulare.
Själv är jag mest bevandrad i AutoCADn samt ADT, tyvärr inte så användbara när det gäller hojbyggen. Kanontips det där med inscanning av kåpor m.m.
Trist att skalan skiter sig i CAD dock.
Hade som sagt själv tankar att kedjekonvertera mitt bygge, men besitter än så länge inte kunskaperna. Kör så det ryker!
Började skissa lite på själva huset för första kedjan och det går enkelt och jag har redan material som funkar men...........View attachment 300725
Det blir liiiite trångt.
View attachment 300723
View attachment 300724
Jag har tre möjligheter som jag ser det just nu.
- Flytta svinlagringen till utsidan.
- Flytta ut Singarmsfästet ett par centimeter.
- Ha sekundär kedjan på högersidan istället.
Kanske en dum fråga - varför dubbla kedjor?
Med 428 kedja blir dreven mycke mindre än med 530 men 428 används för 125or.
Allt är ritat i AutoCad så det är bara att kavla upp ärmarna.
Eller är AutoCadn något annat ?
Allt är ritat i AutoCad så det är bara att kavla upp ärmarna.
Eller är AutoCadn något annat ?
Inte duplexkedja utan varför 2st kedjetransmissioner?
Skall vara AutoCad.
Har dock inte 3D verktygen, om du nu ritar 3D delen i AutoCad?
Undrade även jag över "dubbeldrivningen"?
Vad är det för fel med att måtta lite i luften med skjutmåttet, Kladda ner några siffror på en lapp åka bort till jobbet svarva/fräsa en halv lördag. komma hem, kasta skiten o sen göra en bit som faktiskt passar på söndagen
Annars måste kedjan gå igenom bakdäcket.
Det funkar om det bara är en enkel bit man måste tillverka. Men knappast om det är en hel drös som dess utom skall både passa på hojen och ihop. Om man inte vill bo hos en materialleverantör.
Det funkar om det bara är en enkel bit man måste tillverka. Men knappast om det är en hel drös som dess utom skall både passa på hojen och ihop. Om man inte vill bo hos en materialleverantör.
Kardan?
I MCM var det med ett chopperbygge på en Ural sidventilare för ett tag sedan.Jo, jag funderade ett tag på att flytta ut den i sidled men gav upp det ganska snabbt. Ett 190 däck är ganska mycket bredare än orginal.
Den första kedjan med sina drev börjar ta form.
Med 11 kuggars drev så får det plats med 530 kedja, fett
Så här någonting blir det.
View attachment 300303
Fattas "Splines", en mutter som håller fast drevet och ett lager i änden på den nya axeln.
Börjar grunna på om inte första kedjan skall få vara helkapslad och då
oljesmord. Det finns ju fyra bra skruvar att fästa ett "hus" i.
I MCM var det med ett chopperbygge på en Ural sidventilare för ett tag sedan.
Han hade använt baknavet som mellanaxel.
Kör man ofjädrat, så är det inte dumt alls.
Skall man ha fjädring så blir cykeln lång, ety mellanaxeln bör sitta vid svingaxeln.
På en tjoppermoppe tycker jag att det blir snyggt med bakhjul utan broms (sitter ju i mellanaxeln).
Din lösning blir bättre.
Om man har tillgång till fabrikationutrustningen.
Kardanporr:
Med tanke på att det blev trångt... Kan du inte återgå till ursprunglig plan med en 530 till första kedjan? Eller var det förslaget redan avhandlat kanske...
I MCM
Kardanporr:
...
Ett 11 kuggars 530 drev med kedja blir cirka 72 mm diameter, då blir det bara 10 mm spel mellan kedja och växellådans "uthål" och dessutom kan det bli lite ryckig gång.
Ett 12 kuggars 428 drev med kedja blir bara 60 mm och jag får 16 mm spel och ingen risk för ryckig gång.
Coolt bygge!
OK. Ryckigheten antar jag kommer ifrån att den grövre kedjan kröks för mycket från 11 till 11 drev, jämfört med tex 11 till 40 drev eller något...
Det kallas för polygonfel och blir allvarligt vid kedjetransmissioner med för litet kuggantal. Vid litet kuggantal börjar kedjan alltmer betrakta drevet som en månghörning isf för ett hjul sas. Det gör att transmissionen får en varians i vinkelhastighet.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |