Zoidberg
*58*
Är det för B att svetsa igen hålen och sedan slipa plant ?På grund av dom nedrans lätthålen i dreven (hur många gram på hojens totalvikt sparar man på det ?) så är jag låst vid orginal splinesen.
Är det för B att svetsa igen hålen och sedan slipa plant ?På grund av dom nedrans lätthålen i dreven (hur många gram på hojens totalvikt sparar man på det ?) så är jag låst vid orginal splinesen.
Är det för B att svetsa igen hålen och sedan slipa plant ?
Coolt bygge!
MEN, en liten undran... Eftersom den ursprungliga kardanlösningen förutsatte att den utgående axeln snurrade "baklänges" (för att kompensera för det faktum att kardanaxeln byter rotationsriktning på bak- respektive framdrev) jämfört med om det hade varit tala om kedjedrift, så skulle ju detta, om jag inte uppfattat skisserna fel, betyda att motorcykeln kommer att gå baklänges!!
Coolt bygge!
MEN, en liten undran... Eftersom den ursprungliga kardanlösningen förutsatte att den utgående axeln snurrade "baklänges" (för att kompensera för det faktum att kardanaxeln byter rotationsriktning på bak- respektive framdrev) jämfört med om det hade varit tala om kedjedrift, så skulle ju detta, om jag inte uppfattat skisserna fel, betyda att motorcykeln kommer att gå baklänges!!
Idag var det snöskottning som gällde.
View attachment 301861
Tyvärr hade några takstolar knäckts. Som tur är inte hanbjälkarna. Ganska festligt egentligen att det klarat sig tills nu. Båthuset byggdes 1950 och takstolarna är gjorda av 2"4 och 1"4 med C-C 2,5m endast ihopspikade ute vid väggen och i nocken. I nocken är det en stolpe ner till hanbjälken. Eftersom spännvidden är ca 8m så är det skarvat här och där.
Trots 60år och ruggigt klena takstolar klarade det ca 80cm blötsnö med endast ett par knäckta överliggare lätta att fixa till sommaren.
Efter att ha skottat hela båthustaket utan att ramla ner mer än en gång, okey nästan hela skyffeln pajade, kollade jag mycket noga (den här gången ) hur utgående axel snurrar på hojen.
Feck, majo1972 har rätt . Det snurrar åt fel håll. Men skam den som ger sig.
Jag citerar Antony Hopkins i en känd film.
Well, this is not mission difficult it is mission impossible.
Låt mig dricka en bamse whiskey, en kopp kaffe och återfå rörligheten i vänster armen och ryggen så skall jag gå ut till hojen och klura ut en lösning.
Det finns som tur är saker på uppsidan. Den nedre kronan är klar
Kuggväxel i stället för kedjedrift till mellanaxeln.
Coolt bygge!
MEN, en liten undran... Eftersom den ursprungliga kardanlösningen förutsatte att den utgående axeln snurrade "baklänges" (för att kompensera för det faktum att kardanaxeln byter rotationsriktning på bak- respektive framdrev) jämfört med om det hade varit tala om kedjedrift, så skulle ju detta, om jag inte uppfattat skisserna fel, betyda att motorcykeln kommer att gå baklänges!!
Mao, så fanns det en tanke med lösningen jag nämnde tidigare, att anända originalbaknavet som mellanaxel.Jo grunnat på det men det finns en bättre/enklare lösning.
Så här ser orginalsvingen ut med fälgen borta.
View attachment 301874
Och så här med hypoidväxeln öppen. Observera skruvarna/muttrarna vid dom röda pilarna.
View attachment 301875
Om man kollar på växellådan ser det ut så här. Notera även här skruvarna vid dom röda pilarna.
View attachment 301876
Tro det eller ej men skruvdelningen är samma. Tjoho man kan skruva fast orginalkardaneriet direkt på växellädan och ha det som primär transmission där det snurrar åt rätt håll
Inget primärhus måste fräsas fram men det blir en point of no return när man sätter upp orginal huset i fräsen.
Blir kul med samma drev i båda ändar av kedjan
Sissådärja.I MCM var det med ett chopperbygge på en Ural sidventilare för ett tag sedan.
Han hade använt baknavet som mellanaxel.
Kör man ofjädrat, så är det inte dumt alls.
Skall man ha fjädring så blir cykeln lång, ety mellanaxeln bör sitta vid svingaxeln.
På en tjoppermoppe tycker jag att det blir snyggt med bakhjul utan broms (sitter ju i mellanaxeln).
Din lösning blir bättre.
Om man har tillgång till fabrikationutrustningen.
Kardanporr:
Mao, så fanns det en tanke med lösningen jag nämnde tidigare, att anända originalbaknavet som mellanaxel.
Sissådärja.
Okeyrå...
Nu blir alla nöjda, kardan och kedja
Hur pass "enormt" bakdäck skall du smacka på?
Ett alternativ kan ju vara att skaffa kardanbakhjul från exvis en Dragstar eller ngn annan Yamma glidare?
.........."Project rescue" i detta läget borde nu vara att få till en snygg och enkel lösning av drivningen...........................
Okeyrå...
Nu blir alla nöjda, kardan och kedja
Varför inte skojja till det ordentligt, ...hydrauldrift !!
Borde vara hyfsade förutsättningar att "plugga" på hydraulpump på ut- & ingående kardanväxel.
Sen är det bara att slanga runt slangen så att säga.
Jag är i grunden hydraultekniker och har jobbat en hel del med avancerad hydrauldrift/teknik så det är en lösning jag allvarligt funderar på. Om inte annat vore det ruggiogt kul att ha en hoj med hydrauldrift när man är hydraultekniker.
Då behöver man ju inte heller besväret med turbo för att steka dom flesta vid rödljuset.
Man klämmer bara dit en ackumulator på ett par liter som pumpas upp. sen har man en sicken där röd knapp med lock på (finns på Biltema) och vippar ner den när man vill ha en frewheeeeeeeliiiiiiiiiiii!
Vi tar ett litet räkne exempel.
Effekttillskott = Tryckfallet x Flödet
Säg
Ack = 5L
Dp = 35 Mpa
Knuff under 0,5 s
Effekttillskott = 35*1000000*5x0,001/0,5 = 350 kW
Visst sen blir det lite verkningsgrad att ta med i beräkningen men kul vore det.
Jag har ett knippe utombordarväxelhus av olika storlek och skick så en annan mölighet är ju att använda drev och utgånde axel från ett sådant.
Att (som skrotnisse föreslog) sätta ett kugghjul på den fina axeln jag lyckades få till och ett till likadant till för att få det att gå åt rätt håll är en annan kompakt lösning. Ett billigt sätt att gör detta är att ta ett par kugghjul från en bilväxellåda.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |