Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Även jag gillar detta. Vad kul att det spårade ur litet nu, det är så storverk skapas.
Undrar litet -(trots utförligt svar tidigare)
1. Du kopplar pumpen på växellådans utaxel.
2. Pumpen följer axelns varvtal.
3. Pumpen stäms av med bakhjulets hydraulmotor.
Har jag förstått det rätt nu?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har dålig erfarenhet av hydrauldrivning i högre hastigheter.
Därför var jag skeptisk.
Sen insåg jag att det handlar ju bara om sisådär 150 varv/minuten.
Det tror jag på!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Även jag gillar detta. Vad kul att det spårade ur litet nu, det är så storverk skapas.
Undrar litet -(trots utförligt svar tidigare)
1. Du kopplar pumpen på växellådans utaxel.
2. Pumpen följer axelns varvtal.
3. Pumpen stäms av med bakhjulets hydraulmotor.
Har jag förstått det rätt nu?

Ja, först dimensionerar jag en hydraulmotor så att den klarar maxeffekten sen väljer jag som du säger en lämplig pump.

Jag kommer i helgen uppdatera mitt excelark så att hela transmissionen är med inklusive verkningsgrader. Då kan man labba med olika kombinatoner av komponenter.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, först dimensionerar jag en hydraulmotor så att den klarar maxeffekten sen väljer jag som du säger en lämplig pump.

Jag kommer i helgen uppdatera mitt excelark så att hela transmissionen är med inklusive verkningsgrader. Då kan man labba med olika kombinatoner av komponenter.

Man ska kanske även basera konstruktionen av hjulmotorns infästning så att den har ett momentstag till underkant på ramen och inte i svingen. Annars kanske det hissar som en gammal BMW när man ställer ut pumpen. :gnissla

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Man ska kanske även basera konstruktionen av hjulmotorns infästning så att den har ett momentstag till underkant på ramen och inte i svingen. Annars kanske det hissar som en gammal BMW när man ställer ut pumpen. :gnissla
Beror inte kardaners hisseffekt på att där är moment på båda sidor av axeln? Så detta borde väl inte bli ett problem med denna konstruktion? Hydraulen borde väl ge mindre påverkan från drivlinan än t.om. kedjedrift?

Men nu till det viktigaste: Grymt rolig tråd att följa, dina detaljerade cad-"skisser" har verkligen gjort sitt för den saken och denna vändning om ev. hydrauldrift gör det hela ännu bättre! STOR tumme upp :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Beror inte kardaners hisseffekt på att där är moment på båda sidor av axeln? Så detta borde väl inte bli ett problem med denna konstruktion? Hydraulen borde väl ge mindre påverkan från drivlinan än t.om. kedjedrift?

Men nu till det viktigaste: Grymt rolig tråd att följa, dina detaljerade cad-"skisser" har verkligen gjort sitt för den saken och denna vändning om ev. hydrauldrift gör det hela ännu bättre! STOR tumme upp :tummenupp
Hydraulmotorn vrider svingen med samma kraft som den snurrar hjulet.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
När vi ändå snackar hydraulik så har jag nu kommit så här långt med min vedklyv special cylinder som syns i delar i ett tidigare inlägg.

HCyl.jpg

Att jag tillverkar en själv beror på att det är kul och att jag kan göra en med mycket tjock kolvstång i förhållande till kolven. Det ger snabbt returslag och stor kraft när man skall klyva.

Den kommer ge över 110 kN (riktiga inte pappers) till den har jag en 2-växlad pump. 150 bar tills det börjar ta emot då växlar den ner och elmotorns effekt används till tryck i stället för flöde.

Dessutom skall jag tillverka ett "bord" man kan hänga i framför kniven så att man kan använda den som press också.

Det första jobbet för pressen blir att platta ut dom rostfria 40x40x4 vinkeljärnen som skall bli medar på en hydrokopter. Järnen måsta succesivt övergå från 90° till platt i aktern på hydrokoptern.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Ah.... nu när jag fick tänkt en stund trillade poletten ner, hydraulmotorn har ju sitt "mothåll" i svingen ja, men skillnad mot kardan borde det väl bli ändå?:va

edit:felstavat

Det borde bli bättre än med kardan eftersom momentet i hypoidväxeln i motorns växellåda försvinner men antagligen måste jag ha någon form av momentstag som Jörgen påpekade.

Jag har laddad ner step filer från Parker men när jag klickar på Step import i mitt AutoCad fattar den inte vad jag vill :mad: lite typiskt AutoCad. Är det någon som känner till en bra freeware som kan konvertera step (.stp) till .dwg eller asic

Lite irriterande att kunna ladda ner pumpar, motorer och ventiler i 3D men inte kunna lägga till dom i min Cad hoj.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det borde bli bättre än med kardan eftersom momentet i hypoidväxeln i motorns växellåda försvinner men antagligen måste jag ha någon form av momentstag som Jörgen påpekade.

Jag har laddad ner step filer från Parker men när jag klickar på Step import i mitt AutoCad fattar den inte vad jag vill :mad: lite typiskt AutoCad. Är det någon som känner till en bra freeware som kan konvertera step (.stp) till .dwg eller asic

Lite irriterande att kunna ladda ner pumpar, motorer och ventiler i 3D men inte kunna lägga till dom i min Cad hoj.

Jag tror att största kraften ligger i bakre drivningen.
Hjulet tar ju spjärn mot asfalten och hydraulmotorn vrider svingen.
Om man ser det från det hållet.
Om du kollar lite på BMWs upphängning, så kan man nog komma ganska nära ett optimalt momentstag.

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.

Hittade en 10dagars trial-version av STEP Import for AutoCAD här. Samla ihop allt du tror dig behöva och installera insticksprogrammet sedan. Kunde inte utläsa om där är några begränsningar under provperioden.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Hittade en 10dagars trial-version av STEP Import for AutoCAD här. Samla ihop allt du tror dig behöva och installera insticksprogrammet sedan. Kunde inte utläsa om där är några begränsningar under provperioden.

Jag väntar tills jag gjort färdigt Excel arket och valt pump och motor. Jag skall kolla med vår AutoCad leverantör hur det förhåller sig med AutoCad 2010 fullversion med 3 års subscription och Step filer. Det verkar ju djävligt underligt om den inte skulle kunna läsa och skapa Step filer. Det är ju ett av dom vanligaste formaten för att utbyta cadade prylar för tillverkning.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag tror att största kraften ligger i bakre drivningen.
Hjulet tar ju spjärn mot asfalten och hydraulmotorn vrider svingen.
Om man ser det från det hållet.
Om du kollar lite på BMWs upphängning, så kan man nog komma ganska nära ett optimalt momentstag.

Jo, största kraften vill man ju ha i bakhjulet men den brukar ju vilja lyfta framjulet :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha, så nu blir det till att cad'a en sving med invändiga hydraulrör istället.

Gör du den tvåhjulsdriven måste du sätta en avstängning till bakhjulsdriften så att du kan rulla fram till rödljuset och lägga en stänkarburnis med framhjulet innan du slår om och drar iväg på bakslangen.

Du vinner flera hundra meter i starten på ren överraskning.! :D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jaha, så nu blir det till att cad'a en sving med invändiga hydraulrör istället.

Gör du den tvåhjulsdriven måste du sätta en avstängning till bakhjulsdriften så att du kan rulla fram till rödljuset och lägga en stänkarburnis med framhjulet innan du slår om och drar iväg på bakslangen.

Du vinner flera hundra meter i starten på ren överraskning.! :D

:D Och med ett bakhjul fram i min WideFork® så finns det ju gott om plats för en hydraulmotor.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
:D Och med ett bakhjul fram i min WideFork® så finns det ju gott om plats för en hydraulmotor.
På mr_rocksters sida www.mustseebikes.com fanns det ju med en R6a med hydraulisk framhjulsdrift:
R6_TAWD_bike_only-5681_500px.jpg

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
hahaha. obegränsade möjligheter. Framhjulsburnis skulle man vilja se !

Bygg bygg bygg

Mvh

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...