Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
OK. Annars är ebay.de ett bra alternativ, sök på tex "fireblade bremsscheiben" eller nå't... Har handlat en del där utan problem.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ring och kolla med s-racing. Jag köpte skivor där till bra pris. Iof ISR men det svider ju inte med sådana på Triplen:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Monterade inköpta bromsoken. Passade som dom skulle.
Ok.jpg

Och kunde inte låta bli lite riggning och foto

side.jpg

FrontSide.jpg

Ju mer jag tittar på den desto mer lutar det åt att inte "trycka ner" bakhjulet så mycke för att få markfrigång utan istället göra den så låg som möjlig med bibehållen körbarhet.

Kladdade lite i PhotoPaint på hur jag tänkt mig aktern.

Sketching1.jpg

Även om jag nu tagit bakre delen av tanken och morfat ihop den med tailen så tycker jag att det ser lite kantigt ut.

Så här blev hydraulcylinden jag konstruerat och tillverkat.
Hydraulcylinder.jpg

Den skall sitta på denna

Vedklyv.jpg

En lite kul grej jag gjorde när jag byggde klyven var att jag satte dit en tandempump och snickrade till en automatisk "växelventil".

Det funkar så här

Elmotorn orkar driva en av pumparna vid 350 bar och båda vid 175 bar. Växelventilen gör så att båda pumparna driver hydraulcylindern ända tills trycket blir över 175 bar då avlastas den ena pumpen till tank och cylinderns fart halveras men kraften kan dubbleras. Växelventilens växlingstryck kan jag ställa in med en ställskruv.

Funkar skitbra. Snabb när det går lätt och den lilla arean på cylinderns kolvstångssida gör att returen blir mycket snabb. Men lägre fart och stor kraft när det går trögt.

Vid 350/175 bar ger den (ηhm nära 1) 13/6 "ton"

Normalt kör jag den inställd på 200/100 och får då 7,6/3,8 "ton"

Ton är ju en felaktig enhet den rätta är ju N eller kN. 1 ton motsvarar g kN så då blir det ungefär 76/38 kN.



Så här tycker jag blir lite bättre

Sketching2.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser bra ut! :tummenupp

Angående baken, tycker att bilden utan paint ser bättre ut. Jag röstar på att följa linjen från tankens underkant... I alla fall följa vinkeln på den linjen.

Edit: Ser nu att ramen syns på den bilden så det går ju inte... :gnissla om man inte justerar bakramen :)

attachment.php
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om ramen syns eller inte med kåpan är ett ickeproblem då jag kommer att laminera upp en helt ny kåpa. Kåpan på bilderna är orginalkåpan och passar mycket dåligt så den tjänar bara som en utgångspunkt för designande.

Att jag nog vill ha ner kåpan lite och in under tanken beror på att det där finns ett lämpligt fäste och att man då följer orginaltankens linjer.

Jag är inte alls säker på att jag kommer att ha kvar orginaltanken.

Dessutom ser ju kåpan ut att ligga "innanför" tanken på mina meckade bilder. I verkligheten har jag ju tänkt mig att den skall ligga på samma nivå som tankens ytterkanter men mina photoPaint skills fixar inte det.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I dag ägnade jag mig åt att montera hydraulcylindern på vedklyven.

Eftersom den nya cylindern är grövre än den gamla så måste hålet bli större.

Steg 1, borra en massa hål.
Borr.jpg

Här märker man en stor skillnad på borr och borr. En Biltema borr för cirkus 15:- klarar ca 5 hål med handmaskin.

Borren jag använde köpte jag på Sifverts för cirkus 150:- och innan dessa hål så har jag borrat en 200 hål i rostfritt med den.:tummenupp

Steg 2, (Såga bort så mycket det går)
Såg.jpg

Här visar sig skillnaden mellan såg och såg samt blad och blad. Här har jag kört med favvo sågen (den har fått göra rätt för sig) och ett Bosch BIM fintandat blad. Här gäller det att köra med lägsta pendlingen och låg fart på sågen.

Steg 3. (Fila bort kvarvarande "toppar")
RoterandeFil.jpg

Till detta funkar Biltemas tryckluftmaskiner utmärkt. Den som jag använder här (typ 219:) har använts flitigt vid allehanda glasfiber och metall jobb innan detta job men funkar fortfarande bra. Däremot ångrar jag inte en sekund att jag för en massa år sen brände ett par K på ett set roterande full-hårdmetall filar. Det är en sann fröjd att se stålet försvinna i en rasande fart.

Steg 4, (uppriktning och loppning)
PåPlats.jpg

Här funkar en 20 år gammal Clas i sjön MIG alldeles utmärkt.



Återstår färdigsvetsning och lite längre hydraulrör så kan man klyva ved.

I veckan skall jag titta in hos Söderströms och leta upp en lämplig U-balk bit så jag kan tillverka ett löstagbart anhåll. Med detta anhåll i så kan jag använda vedklyven som press,bock, fals,......etc.:yoparty
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Projekt Vedklyv/Press/Bock klart.:tummenupp

(Fotade med Mobil)

Vedklyv
Vedklyv.jpg


Dit med anhåll och så är det en Press/Bock
Press.jpg

Projekt vedklyvfix, check.


Första jobbet blir att platta till bakänden på rostfria vinkeljärn till nya medar på min hydrokopter.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Instrumentering

Jag har köpt hem lite lysdioder eftersom jag har tänkt rodda in indikatorlamporna i instrumenten istället för i en megaful plastblaffa mellan instumenten.

Här är ett smakprov

ELFA
75-101-88 ø5 GRÖN 3300-4600 mcd
75-066-58 ø5 BLÅ 3200-9300 mcd
75-036-42 ø5 RÖD 3780 mcd
75-034-36 ø5 Gul-Orange 3760 mcd

"vanliga" LEDar ligger på typ 50 mcd

12VDC och 2kohm som förkopplingsmotstånd för var och en

Lysdioder_fat.jpg

I mörker
Lysdioder_dark.jpg

Pissigt foto, mobiltelefon och kraftigt ljus från dioderna.

Summa ström för alla fyra 20 mA :yoparty

Shit vad det lyser. Färgerna är toppen men det lyckas inte kameran i min mobil återge,

Den blå, gul-oranga och röda ser man att dom är av en typ den gröna en annan. Funkar men vore bra att hitta en grön av samma typ som dom andra.

Genom att labba lite med förkopplingsmotstånd för var och en kan man balancera ljuset så att dom upplevs som lika starka och eftersom dom drar så lite ström kan man ha en enkel trimpot som dimmer.

Det blir bakgrundsbelysning med dioder också :banana

Nu skall vi bara rita och tillverka 10 hållare som passar i instrumenten.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Blir så najs det där! Du hade funderingar på att byta tank? Till vad? Tycker den där kan funka jäkla bra som du har. Ganska smärt med enkla linjer.
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Fiiiint killen! :tummenupp Det var ett tag sen jag kikade hur det går för dej. Det där blir ju kalas! :)
Håller med Pepparn om att tanken funkar hur bra som helst! :tummenupp

Blir ju bra om den går framåt på 1:an sen också... :D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Bara så ni som är intresserade.

Projectet går bara lite på sparlåga just nu. Massor av jobb, komunen hasslar om avlopp och jag har några fastigheter för vilka dom vill ha in ansökningar och sen är det ju hojsäsong ovanpå det.

Jag har fortfarande inte fått något napp på en lämplig pump och min övre krona har inte verkstan tid med just nu. :huvet.

Just nu känns det som att det får bli kugghjul inte hydraulik. :gråta
 
Last edited:

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Projectet går bara lite på sparlåga just nu. Massor av jobb, komunen hasslar om avlopp och jag har några fastigheter för vilka dom vill ha in ansökningar och sen är det ju hojsäsong ovanpå det.

Jag har fortfarande inte fått något napp på en lämplig pump och min övre krona har inte verkstan tid med just nu. :huvet.

Just nu känns det som att det får bli kugghjul inte hydraulik. :gråta

Och sen har det varit bryggbygge också under semestern, jag vet, men nu har det snart gått 3 månader sen du skrev det där...

Dags att sätta fart nu, eller komma med nya bortförklaringar till läsarna! :fakta :D
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Haha vilket jäkla bygge då! Imponerande. Hyser dock en enorm hatkärlek till "framhjulet", men men, whatever floats your boat. Och faktiskt så är det kul med lite konstiga idéer. ;) Aja lycka till iaf, kommer följa tråden. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hurra :rolleyes: vintern närmar sig och jag har sett min övre krona nästan färdig. Låt nu snö och is komma snart så man kan bygga vidare.:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har installerat AutoCad 2011 och efter ett djävla klickande och svärande så börjar det gå att använda.

Labbade lite med att använda kugghjul (för att få skiten att gå åt rätt håll :rolleyes:) i min transmission och det ser ut att kunna få plats.

Verkar omöjligt att hitta en lämplig hydraulpump till rimligt pris.

Det är ingen barmhärtig själ som har lite rakskurna kugghjul som ligger och skräpar ?

Jag behöver 2 st sisådär 65 -75 mm i diameter och cirkus 15 mm breda.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Jag är inte alls säker på att jag kommer att ha kvar orginaltanken.

Tjena paPsen, hur går projektet?

Jag har en fräsch svart Street Triple/Daytona-tank i källaren, och du vill testa med en sådan? Instinktivt känns det som "fel design", men man vet ju inte förrän man testat. För att få lite mer Triumph-känsla lixom... :)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top