Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Den kronan var maffig! Kul att se den tillverkad i förhållande till skisserna tidigare.

Diodhållaren gör att jag har fler CADfrågor till dig:
Hur kommer du fram till de olika radierna när du gör en cadritning efter prototypen?
Och hur kommer man fram till användbara radier överhuvudtaget?

- Inkommande "Krafter" styr minsta möjliga användbara radie.

- När det gäller delar som skall bearbetas så styr "möjliga" användbara verktyg val av "minsta" radie.
- Utseende på färdig detalj påverkar i sista hand valet av RADIER både inv och utvändiga.

/KentW
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vilken jaffla krona!!! riktigt cool. vad gick den loss på?

En "vanlig" krona är ju betydligt enklare/mindre men eftersom gamla hojar har betydligt längre styrhuvud än nya så var jag tvungen att köra "buffelhorns" design eftersom jag har moderna USD gaffelben.

Sen måste även kronan vara rejält mycket bredare för att ge plats för framhjulet jag skall ha.

För att inte ta för mycket tid i maskin och programering gjorde jag ingen lättningsfräsning. Vill jag det senare får jag handveva det.

Priset vet jag inte ännu men materialet gick på ca 3500:- för både övre och undre kronan.

Den kronan var maffig! Kul att se den tillverkad i förhållande till skisserna tidigare.

Diodhållaren gör att jag har fler CADfrågor till dig:
Hur kommer du fram till de olika radierna när du gör en cadritning efter prototypen?
Och hur kommer man fram till användbara radier överhuvudtaget?

Som Kent W redan svarat.

Min radier bestäms av att man ur utmattningssynpunkt vill ha så stora radier som möjligt och vilken minsta diameter på fräs man vill jobba med.

Maxradier bestäms mest av utseende och att det geometriskt går.

Sen finns standard radier och faser för olika tätningar att ta hänsyn till.

Ovanpå detta kommer att man vill få till ett tilltalande utseende.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kronan = rock'n roll! :tummenupp Får vi se en provmontering på hojen till kvällen? :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det blev lite sent. Först hjälpa lite kunder sen rodda dit tändningslåset. På vägen hem vart det lite kompissupport på diseltank och datorer.

Som väntat gick det inte att skjuta på kronan på styraxeln eftersom jag med flit gjorde greppassning. Bättre att få putsa lite än att få glapp.

Alla C-C är rätt och inget tar i. Instumenthållaren med dess gummiupphängning passade som en smeck.

TopHoj.jpg Lock.jpg

Fork.jpg

Som sagt den skall ner ca 40mm till. Sorry för att det är lite pryttlar som stör bilderna :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Snygg krona, kul att några gör det själv.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
När jag ritade kronan tyckte jag ibland att den plana ytan uppepå va lite framträdande men jag tycker det funkar. Tanken är ju att man enkelt skall kunna sätta dit ett par risers och ett fatbar styre om det blir jobbigt att köra med clipon.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det var ju så att jag inte fick på den övre kronan på styraxeln, som planerat ca 0,2 mm "fel". När jag började putsa in det så slog det mig, varför inte göra en klämhylsa ?

Sagt och gjort nu är kronan inklockad på rundmatningsbord i fräsmaskinen.
Riggat.jpg

Och jag kom ihåg att veva runt ett varv för att kolla så det inte tar i någonstans.

Jag har bestämt mig för att köra i 25° graders vinkel. Klämmer ihop bra och fastnar inte överdjävligt när man vill ta isär.

Bara att köra nu.

Done
KonaKlar.jpg

Dax att göra klämhylsan och den tänkte jag göra i mässing.

Så här blev den
KlamHylsa.jpg

Lite kul att den blev i brons. Den skulle bli ø36mm som största diameter och jag hittade bara ø30 och ø80 mm i mässing men hade en ø40 i brons.

Halvkul att svarva i brons men spånen blev långa varma med mycket fina färger.:)
Guld.jpg

Man kanske är alkemist. :yoparty

Sen skulle den bli 12,5mm lång men Murphy klev fram och den blev 13mm när jag stack av den, d-a otur :rolleyes:

Och eftersom den är konisk hela vägen är det ju knepigt att få upp den i svarven igen och ta av lite på storänden.

Så här ser det ut när den ligger på plats.
IKrona.jpg
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Injustering av krona

Styraxelns längd injusterad med invändig kona och M16 gänga så nu är det dags att kapa och svetsa lite i hojen så att tändningslåset inte tar i.

Som standard skall tändningslåsets styrlåskolv ta i vid den lila pilen men för att jag skall få det plant uppepå så hamnar läset längre ner och tar i ramen vid den gröna pilen.
TarI.JPG

Fram med vinkelslipen och rensa lite.
Kapat.jpg

Sen svetsar vi dit lite plåt och sprayar på lite rostskydd.
Svetsat.jpg

XJn har ju även ett styrlås i styrhuvet så vi justerar in styraxeln i den nedre kronan så man kan låsa det utan att något tar i tanken. När jag sen provar att låsa tändningslåset så tar dess kolv givetvis i. Med tryckluftsfil gör jag ett urtag.
Urtag.jpg

Sen hänger vi dit den övre kronan. Efter lite av och på och filande så kan jag låsa båda låsen utan att något tar i tanken.:tummenupp
KronaPassar.jpg

Jag har tänkt använda en MF6S M16x40 (Försänkt invändig sexkant skalle). Det är därför kronan har en ø31 2mm djup och sen 45°fas försänkning och axeln en invändig 45° kona. Varför detta ? Jo även här skall det bli plant uppe på.

Nu är frågan om jag skall köpa en svart skruv för att matcha tändningslåset och instrumenten eller om jag skall köpa en rostfri skruv för att slippa rost ?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Instrumenthållaren

Eftersom jag skall ha dioder i instrumenten så ska orginallamporna bort.

InstrH_org.jpg


Det ser ju sådär ut :näsblod Fram med vinkelslipen. (Äntligen lyckades jag stänga av blixten på mobilen)

SaJa.jpg

Nu följer den kronans design. Hålen väntar jag med att göra något åt tills alla saker är på plats.

Så här ser det ut lite mer i detalj.
AlltDar.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer bli riktigt smutt på gaffelkronan det där. Mycket genomtänkt! :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Framaxel

Framaxeln påbörjad

Axeldiametern i en Triumph S3/Sprint pre -05 bakfälg är ø20mm. På mina gaffelben är det ø25mm på ena sidan och ø32mm på andra sidan.

Lämpligt då att gå upp till ø25mm.

Lagren som sitter i Triumph fälgen är 6204-2RS det vill säga ø20xø47x14. Om jag inte vill gå upp i ytterdiameter så kan jag välja 63005-2RS det vill säga ø25xø47x16. Bättre om det finns gods är kanske att gå upp lite och välja ett 6205-2RS det vill säga ø25xø52x15. Vilket jag väljer beror lite på hur bromskivorna ser ut, har inte hittat det ännu men lagt ut en annons på köpes nu.

Det jag kan göra är att rita framaxeln och tillverka den. Så här skall den bli.

Framaxel_A.JPG

och här är ritningen

Framaxel_A_Ritn.jpg


Så nu blir det till att leta upp en bit axelstål ø35x400
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Axelämne inhandlat, check:tummenupp

MF6S M16x50 i 10.9 respektive A4 inhandlat, check:tummenupp

Material.jpg

Sifverts hade bara 50 långa och A4 så det blev 50mm långa på båda. Nu kan jag kolla vad som blir snyggast. Svart eller rostfritt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Styraxelskruven på plats, svart passar bra. Sen provmonterade jag instrumenten. Blev rätt nöjd, möjligen skulle man slimma fästet lite så instrumenten kom närmre kronan. Om man inte slimmar kan man ju i och för sig få dit en röd/grön "Start Engine" knapp från Biltema.

Instrument.JPG
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snyggt jobbat, imponerande arbete!

Instrumentfästet skulle gärna få vara lite tightare i mitt tycke. Eventuellt även sänka mätarna om du ska ha clip-ons, kan bara ana att dom är upphöjda en bra bit över kronan?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Snyggt jobbat, imponerande arbete!

Instrumentfästet skulle gärna få vara lite tightare i mitt tycke. Eventuellt även sänka mätarna om du ska ha clip-ons, kan bara ana att dom är upphöjda en bra bit över kronan?


Håller med :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bara varvräknare rakt in the face racing style?
sen en cykeldator på mindre viktigt ställe?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag gillar mätare som sticker upp ,inte alltid iförsig men det kan bli bra.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top