Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Haha, inte okej uppspänning men inte så stor chans att den skulle lossa, om du använde ordentligt dubbhål.

Kul att skrota med "små" saker.

Jag själv har stått och skällt på en Emco Concept 450 idag, ibland så krånglar det massor när man har utbytbara styrsystem

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Haha, inte okej uppspänning men inte så stor chans att den skulle lossa, om du använde ordentligt dubbhål.

Kul att skrota med "små" saker.

Jag själv har stått och skällt på en Emco Concept 450 idag, ibland så krånglar det massor när man har utbytbara styrsystem

Kan man få upp en fälg i en sådan ? :D

Jag tror jag löst mitt problem med fälgen.

På Deckeln jag har kan man tabort fräshuvudet. Då får man bara en horisontell spindel. Sen har jag en hel drös olika axlar som passar. Faktiskt har jag en moddad axel där det sitter en svarvchuck i änden.

Sen fins det ett fäste med handvevad matning man kan skruva i bordet eller om man tar bort även bordet direkt i "bröstet".

Antingen använder jag chucken och sätter fälgen i den eller tar jag en av axlarna svarvar till ett par konor (en på var sida om fälgen) och kör axeln rakt igenom fälgen och klämmer fast den med konorna.

Sen kör jag med ett svarvstål i fästet med handvevad matning sittande i bordet/bröstet. Eventuellt får jag svetsa ihop någon konsol för att det ska fungera. kan vara vär det för det blir säkert fler fälgar man vill modda.:tummenupp

Får se om jag roddar med detta i morgon kväll.

Det blir spännande, roligt och med ett eventuellt överaskande slut.
BrookenRim.jpg

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Dax att kavla upp ärmarna :tummenupp

Hur ska detta gå till :va
Ruta_1.jpg

Varför har jag slutat snusa just nu ? med en fet Ettan lös under läppen hade det varit en "Piece of Cake".:gnissla

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Detta gick ju enklare än väntat.

[YOUTUBE-ID]bUM9iAvZdQI[/YOUTUBE-ID]

Nu är ju bara frågan. Vad kan man anse vara uppriktat och vad skall det riktas efter. Det verkar inte finnas något som lirar.

Jag gissar att jag borde försöka få fälgens del där däcket sitter att hoppa så lite som möjligt i axiell och radiel ledd.

Men då är inte orginal lagerlägena vidare bra centrerade.:huvet

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot

Nu är ju bara frågan. Vad kan man anse vara uppriktat och vad skall det riktas efter. Det verkar inte finnas något som lirar.

Jag gissar att jag borde försöka få fälgens del där däcket sitter att hoppa så lite som möjligt i axiell och radiel ledd.

Vad handlar det om för storleksordning på "felen" i x- & y-led ? Av vad man kunde se av i filmen att döma gissar jag att det är väl inom marginalen för vad som ej märks & behövs brys sig om IRL.

Kanske skillnad i hur hjulet är uppspänt i fräsen jämfört med i sin gaffel/sving dessutom gör att felen ej är att lita på ?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

Jag skulle definitivt utgå från Lagerlägena.....det är ju runt dom som hjulet snurrar. Har man balanserat ett antal hjul så upptäcker man ganska snart att även hjul som är "lite krokiga, orunda" osv. funkar utan problem efter lite "blydopning".

/KentW

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om mätklockan visar en millimeter på ett varv (varje streck = en hundradel) så rörde det sig ju inte om några större avvikelser på fälgen.

Värt att bry sig om ö.h.t? :va

Är det annan gradering på mätklockan dock så kan det kanske vara idé att rikta den.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Tack för input. Klockan visar 0,01mm per streck så det kastar ungefär +/- 0,25 mm i alla ledder.

Jag bytte till fyrbackschuck
FyrBacks.jpg

Ock klockade in fälgens "däcksytor" så bra som möjligt. Lagerlägen skall jag ju svarva nya efter att ha svetsat dit adapterbitarna.

Så här såg det ut innan jag började svarva.
Innan.jpg

Och så här ser det ut nu.
Stage1.jpg

Jag fick slipa till ett skärstål och använda en stålhållare från svarven istället för T-maxen annars vibrerade det satan.

Nästa moment blir att svarva bort "öronen" för bromsskivan. Först en kopp kaffe och en fet paj...........faen jag har ju slutat. :D

Det blev en lussebulle istället.:tomten

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack för input. Klockan visar 0,01mm per streck så det kastar ungefär +/- 0,25 mm i alla ledder.

Jag bytte till fyrbackschuck
View attachment 324051

Ock klockade in fälgens "däcksytor" så bra som möjligt. Lagerlägen skall jag ju svarva nya efter att ha svetsat dit adapterbitarna.

Så här såg det ut innan jag började svarva.
View attachment 324052

Och så här ser det ut nu.
View attachment 324053

Jag fick slipa till ett skärstål och använda en stålhållare från svarven istället för T-maxen annars vibrerade det satan.

Nästa moment blir att svarva bort "öronen" för bromsskivan. Först en kopp kaffe och en fet paj...........faen jag har ju slutat. :D

Det blev en lussebulle istället.:tomten

:Bugar
Det är bara att inse. man blir aldrig lika klurig om man har "rätt" grejer som de som jobbar efter nöden har ingen lag principen. Imponerad!

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Har gjort om min animation till wmv format istället. Få se om YT gillar det bättre än mpg.

[YOUTUBE-ID]NEbYajzW1oM[/YOUTUBE-ID]

Klart bättre. Då vet man det.:tummenupp

Ahaaa! Nu fattar jag!:fattartil Du bygger en hoj med så där feta hjul för att den ska kunna bära dej över fjärden när isen lagt! Jag trodde att du hade styrning på hydrokoptern...:va
Närå, den där ser ju ut att bli hur läcker som helst! :tummenupp
Jag kan tänka mej att stajla med den där utanför Rosen vilken dag som helst!:Bugar

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så var jag klar med en första sejour med fälgen.

Så här blev Höger sidan (jo det är rätt nu. :D)
HDone.jpg

Här är fälgen uppsatt för Vänstersidan
LUp.jpg

Och här är vänstersidan klar
LDone.jpg

Nu måste jag ändra min fälgmodell i cadden och ändra insidan av mina adaptrar så att dom passar. Sen gäller det att kolla så att det finns gods att svetsa och skruva bromsskivor i.

Antagligen måste fälgen justeras lite.

En sak är säker det är himla bra med en megaindustridamsugare när man skall städa :tummenupp

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
:Bugar
Det är bara att inse. man blir aldrig lika klurig om man har "rätt" grejer som de som jobbar efter nöden har ingen lag principen. Imponerad!

Det skadar inte heller att man hållit på i en sådär 40 år med en massa olika konstruktioner.:), alltid special och alltid med fel verktyg:gnissla

Cyklar, Moppar, Hojar, Bilar, Båtar, Hydrokoptrar, Svävare, Programutveckling, Elektronikutveckling, Mekaniska och pneumatiska konstverk, Diverse olika hydrauliska och pneumatiska system, Hus, ..,
etc.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Unik uppriggning av fälgen må jag säga. :tummenupp

0.25mm i kast försumbart. När vi börjar prata en par millimetrar och uppåt så kan det däremot vara idé att se över.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Helt underbar uppspänning. Normalt så släpper de flesta 2mm från fabrik så,25 är ingenting som märks jag lovar. Fortsätt med de fina produktionsbilderna jag förstår att det blir endel klur...

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag har försökt få kontakt med metal-gear för att köpa ett par bromskivor men dom verkar inte vilja ha kunder.

Så här är det. Om jag beställer via nätet så skickar dom med DHL till min dörr. Inge vidare eftersom jag bor på en egen ö och jag tror inte DHL har någon fjoll-rib i sin flotta.

Jag registrerade mig på deras hemsida och skickade följande meddelande.

Hi

I would like to buy 2 brake discs from you but I live on an island so DHL can not deliver them to my home adress.

If I pay in advance by a bank transfere can you send the brake discs to my work adress ?

Regards

Mikael

Nu har det gått 2 veckor och inte ett ljud. Är det någon söm har erfarenhet av att handla från Metall-gear ?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Om du inte får respons så kolla priser och utbud på maxmc.se... Om du hittar nå't så kolla upp deras återförsäljare i närheten av dig. Brukar vara bra priser + tryggheten av en fysisk återförsäljare.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Snabbsök på ebay england..Fanns några skivor,ca 1400 plus frakt..
Är det en honda gaffel och bromsar du har?

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Om du inte får respons så kolla priser och utbud på maxmc.se... Om du hittar nå't så kolla upp deras återförsäljare i närheten av dig. Brukar vara bra priser + tryggheten av en fysisk återförsäljare.

Ok, kollar där om det behövs men har fått ett napp inom SH. Ska få foton under dagen .

Maxmc faen det var den jobbigaste internet katalog jag någonsin försökt hitta något i.

Snabbsök på ebay england..Fanns några skivor,ca 1400 plus frakt..
Är det en honda gaffel och bromsar du har?

Japp honda Firebird. Kruxet är att skivorna måste vara 330mm och det har, vad jag hittat, 929 00-02 och 954 02-03. SH medlemen som hört av sig har skivor från en 954 -02 och skulle mäta. Jag håller tummarna.

Det största problemet är inte att hitta skivor det har jag hittat på många ställen. Tyvärr har wavepesten spridit sig så till den milda grad att det ända stället som har vanliga är just Metall gear- Jo EBC har det men prislappen även vid köp från utlandet känns överdriven för att få stopp på en XJ650.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
I morse var det dags för vinterns första riktiga snäckrensning. Var väl sisådär 1 cm tjock is hela vägen. Min 20hk :rolleyes: Evinrude -86startade givetvis som en klocka o inget värmenyp som på den nyare.:tummenupp. Rostfri prop is the shit jag kunde hålla stålet hela vägen (ca 25knop isen bromsade lite)

När jag närmar mig jobbet ser jag att klockan är 0810, undras om Spekuma har öppnat.

6205-2RS.jpg

Det hade dom :tummenupp

För er som gillar coola mätinstrument så är det som ligger i kabeltrasslet uppe till vänster i bilden ett Moore&Wright Micro2000. Digital micrometer mätare 0-25mm baserat på laserinterferens i ett glasgitter. Helt outstanding så länge måtten är under 25mm:D

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
För er som gillar coola mätinstrument så är det som ligger i kabeltrasslet uppe till vänster i bilden ett Moore&Wright Micro2000. Digital micrometer mätare 0-25mm baserat på laserinterferens i ett glasgitter. Helt outstanding så länge måtten är under 25mm:D

Man kan aldrig ha för mycket prylar !

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping