Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Lite om mina erfarenheter av luftdremlar.

AirTools.jpg


  1. Biltema Superduty pn 71907 699:- nyköpt inte testad ännu. Jag köpte denna eftersom jag redan provat 3 och 4 och behöver en rak arbetshäst.

    2.
    Biltema pn 15085 419:-. Fantastisk maskin som verkar ”outslitlig”. Huvudet vill dock gärna vrida sig mot luftmotorn så man får rikta upp och dra åt muttern då och då. Det är bra att kunna vrida huvudet så man får leva med detta.

    3.
    Biltema pn 15468 139:-. Mycket billig och fungerar. Den går inte sönder men börjar snabbt läcka internt och tappar orken. Ett utomordentligt köp om man vill ha den på väggen som prydnad och kanske lufta den någon enstaka gång. Prisvärd men trist när man behöver den och den inte orkar längre.

    4.
    Jula ? Misstänkt lik 3 och har även samma egenskaper.

    5.
    Min egentillverkade kapskivehållare. Mycket egendomligt att det inte verkar finnas att köpa och Biltemas 15470 (ser misstänkt likt ut 15468 med tillsats) inte är något för mig.

Hur funkar listfunktionen i denna "fantastiska" nya inläggseditorn ?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan meddela att 3 & 4 är samma maskin. Tillverkas på samma ställe. Samma sak med kompressorerna som säljs på Jula/Biltema.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kan meddela att 3 & 4 är samma maskin. Tillverkas på samma ställe. Samma sak med kompressorerna som säljs på Jula/Biltema.

Misstänkte som sagt det. Helt OK för sitt pris men inte riktigt något för mig.

Ett litet test med min flong nya "SuperDuty" från Biltema med hemmasnickrat skivfäste och 50mm skiva från Biltema.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu har jag provat den nya luftmaskinen och helt klart bättre drag i den än dom billigare.:tummenupp

Högre främre motorfästet på plats så nur står motorn stadigt i ramen.

Dags att börja med avgasrören på allvar och vad dyker upp då ? -Jomenvisst främre ramrören är i vägen för dom yttre rören.
NextIssue.jpg

Iden just nu är att platta till ramrören från utsidan och sen klämma ihop dom lite mot mitten.

En liten front view fick jag på bild också.
Front.jpg

Nu tänker jag laga till en ruccola, lök och rosépeppar marinerad entrecote.
FoodTime.JPG

Ta den, en bira och läsa om den nya Triumph Explorern.:hej
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har jag provat den nya luftmaskinen och helt klart bättre drag i den än dom billigare.:tummenupp

Högre främre motorfästet på plats så nur står motorn stadigt i ramen.

Dags att börja med avgasrören på allvar och vad dyker upp då ? -Jomenvisst främre ramrören är i vägen för dom yttre rören.
View attachment 359264

Iden just nu är att platta till ramrören från utsidan och sen klämma ihop dom lite mot mitten.

En liten front view fick jag på bild också.
View attachment 359265

Nu tänker jag laga till en ruccola, lök och rosépeppar marinerad entrecote.
View attachment 359266

Ta den, en bira och läsa om den nya Triumph Explorern.:hej

Ganska vanligt när det renoveras äldre Laverda att drämre rören riktas eftersom de ser krockskadade ut.
Då får inte avgasrören plats.
De är hammarjusterade från fabrik.

Ergo:
Släggfinnish är räjsigt.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Blir bra det där paPs... Både hojen och köttbiten. Såg du att dom har nån tillställning på TCL på torsdag, mkt bra priser på kläder osv, om du fortfarande e i behov av det? :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ganska vanligt när det renoveras äldre Laverda att drämre rören riktas eftersom de ser krockskadade ut.
Då får inte avgasrören plats.
De är hammarjusterade från fabrik.

Ergo:
Släggfinnish är räjsigt.

Det fick bli både slägg och svetsfinnish :rock

OneSideDone.jpg



Blir bra det där paPs... Både hojen och köttbiten. Såg du att dom har nån tillställning på TCL på torsdag, mkt bra priser på kläder osv, om du fortfarande e i behov av det? :)

Jo jag har sett det. Man skulle vilja testa Explorern men efter att ha läst testet i MC-Folket där den fick ett lysande omdömme så känns den helt fel för mig. Alldeles för mycket elektronik jox, andra får tycka att det är hur bra som helst men jag vill köra hoj inte åka hoj. Åker bekvämt gör jag i bilen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Blev en sväng i svarven innan hemgång idag, kortade och konade avgasstudsarna lite. Sen fick BT sig ett besök också.


Rena rötan att rören blir parallella med ramen:yoparty. Och fett blir det.:)

1.jpgTur.jpg

Slänger med en bild med lite avstånd.

2.jpg
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ser finfint ut :tummenupp
Rören passar ju riktigt bra nu.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Riktigt segt att få igång benet igen men det går ett litet steg framåt varje dag.

Var på biltema på väg hem från jobbet igår och handlade lite mer avgasrör men för att kunna bygga avgasröret måste jag få bort mitt byggstöd. Enklaste sättet att göra det är att få till bakfjädringen så hojen kan stå på hjulen.

Med mina 2 coola öhlinare får jag interferens mellan höger dämpare och bakre bromsok och mellan vänster dämpare och kedja. Inget av dom är ju särskilt knepigt att fixa men man funderar ju igen på monodämparen jag har.

Så här blir det med 2 Öhlinare, nedre fästpunkten måste rejält bakåt för att inte bråka med kedjan och man måste då bygga upp ett öra. Så är det gjort på kardansvingen.
2st.jpg



Eller så här med singeldämpare.
1st.jpg

Här har jag en liten fråga till SH's samlade kunnande.

Varför har man trasslet med hundben och länk på dom flesta hojar med enkeldämpare ?

Är det enkla svaret att man gör så för att få plats med batteri, expansionskärl, förvaring,.... mellan dämpare och sadel ?

Vilka nackdelar skulle en placering som på bilden innebära ?


Jag har kollat och hävarmen för dämparen blir ungefär samma som då sving och dämpare är monterad i donatorramen.
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Länk mm. är väl för att kunna ha en kortare dämpare och få en progressiv fjädringsväg.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Länk mm. är väl för att kunna ha en kortare dämpare och få en progressiv fjädringsväg.

Men kortare dämpare får man ju genom att flytta den närmare svingaxelcentrum.

Progressiv, hmmmm...., jo det skulle kunna vara en anledning. För att listra ut det får man nog rita lite och ta till lite mekanik kunskaper.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Böj två klar på fyra avgasrör, bara loppade. Lättare att justera om det behövs senare.

Klart bekvämt med en bandsåg när man grejar med rör. BI-metallblad is the shit.:tummenupp Fyra st böj 1 och böj 2

Saw.jpg 4Done.jpg


Jag kan bara hänga dit dom mittre och så här ser det ut
Test2.jpg side.jpg


Jag har tänkt mig att dom fyra rören går in i en enkel lite platt ljuddämpare under motorn och sen låta det gå ut ett eller två rör bakåt ur den. Har inte bestämt mig för om jag skall ha en ljuddämpare på varje sida eller bara en på höger sida eller under sadeln.
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Jo men flyttar man dämparen närmare vridcentrum blir det ju en omvänd progressivitet på fjädringsrörelsen pga. vinklarna mellan sving och dämpare om jag nu inte tänker helt tokigt (om vi pratar dämpare utan länkage alltså).

Blir det inte lite låg markfrigång med en burk under motorn?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo men flyttar man dämparen närmare vridcentrum blir det ju en omvänd progressivitet på fjädringsrörelsen pga. vinklarna mellan sving och dämpare om jag nu inte tänker helt tokigt (om vi pratar dämpare utan länkage alltså).

Blir det inte lite låg markfrigång med en burk under motorn?

Progressiviteten beror ju på initialvinkeln mellan dämparen och hävarmen. Är det 90° initialt så blir k mindre varefter det trycks ihop. Är det 90° när det tryckts ihop max så ökar k varefter det trycks ihop.

Jag får nog försöka rita upp med länk och hundben och se hur det blir då. Ett annat sätt är att palla upp dämparen på hojen provisoriskt och sen testa och hoppa lite på den och se om det fungerar.


Rören är ø45 och ligger sådär 20 under motorn. Om man svetsar ihop en burk som är 65 hög så hamnar nedersta punkten bara 10 under rören och det påverkar inte markfrigången nänmvärt.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ser fram emot hur du löser resten av ljuddämparen, går i liknande tankar med att samla ihop rören under motorn.
Kanske göra det som en magspoiler? Såg en hedlundare nyligen som kombinerat magspoiler och oljetank :)
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Känns inte som att den svingen är konstruerad för att ta upp dämparkraften i centrum framför hjulet. Men det går att bygga/stärka upp om det skulle behövas förstås. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Svingen är från samma hoj som singeldämparen så det borde inte vara några problem men förstärkning blir det ju per automatik om jag skall kunna fästa in dämparen utan länk och hundben.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top