Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Båda främre ramrören böjda och bankade så att avgasrören får plats med hyfsat spel.

Lite finsmide
PartFixed.jpg

Biten "fixerad" där den skall sitta.
Fixerad.jpg

Biten loppad och sen en passningskontroll innan svetsning.
LoppadKoll.jpg

Nästa steg är att förändra "byggbordet" så att hojen står på hjulen utan stativ som är i vägen för avgasrörsbygge och så jag kan testa olika bakdämparalternativ.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Hon står på golvet igen :tummenupp

Bred och låg, jämför med stolen :rock

1G.jpg 2G.jpg

Fotat med kameran på en stol. Sittställningen blir inte allför illa.
3G.jpg 4G.jpg

Tung verkar den inte bli heller. Jag lyfter den som den är på bilderna hur lätt som helst.

Last edited:

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Då är du antingen otroligt stark eller så är personen på bilden fylld med helium...

Skämt åsido jag är sjukt impad.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
JCB - Kugghjulsupdate

Äntligen börjar det totalhavererade kugghjulet till min JCB grävare ta form.

Före
Suck.jpg

Nu
AlmostDone.jpg

Min PP Glasfiber tolk passar bra och man kan skjuta i kugghjulet i maskinen. Lite småfix kvar bara.

Grymt svårbearbetat material är det, ungefär som att slipa till ett svarvstål.

Tänkte passa på att fixa nytt lager också, kan inte skada i alla fall. Pressade ur det ur locket med min 11 tons vedklyv/press.

Wear.jpg

Rätt slitet :3freak

Undrar om man måste svarva ett par eller om man kan köpa det någonstans.

ø69,5xø86x45,5 mm men eftersom det är en Engelsk maskin från -63 är det väl antagligen tum så ø2-3/4 x ø3-7/16 x 1-13/16 är kanske närmre sanningen.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Anders Andersson maskin i Värnamo säljer JCB och brukar vara både kunnig och hjälpsam.
Prova.
http://www.anderssonsmaskin.se/

Tackar, ringer dom på Måndag.

Tydligen finns det ø70 x ø85 L60 och L100 som standard. Inte riktigt rätt men skulle säkert gå att använda som ämne.

Sen har jag hittat DE Trading i Tumba och Lagermetall i Örebro. Båda verkar svarva efter ritning.

Sen kan man ju alltid svarva själv om man bara hittar material. Undrar om inte vanlig mässing skulle kunna klara min livstid.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tackar, ringer dom på Måndag.

Tydligen finns det ø70 x ø85 L60 och L100 som standard. Inte riktigt rätt men skulle säkert gå att använda som ämne.

Sen har jag hittat DE Trading i Tumba och Lagermetall i Örebro. Båda verkar svarva efter ritning.

Sen kan man ju alltid svarva själv om man bara hittar material. Undrar om inte vanlig mässing skulle kunna klara min livstid.

Men lagerbrons är väl inte så svåröverkomligt?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yipiiiii.

Brorsans företag har en leverantör som kan leverera ämnesrör i lagerbrons. Man tror inte det är sant lagren jag skall ha är ø69,5xø86x46. Dom hade ämnes rör ø69xø87 :tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Efter skogsröjning i den fina vädret gav jag mig på att få upp hojbygget på ett "operationsbord" tillräckligt stort för att det skall kunna stå på hjulen. Sen snickrade jag om mitt byggstativ till ett "depåstöd" och svetsade dit ett par fästen på hojen.

OnTable.jpg

Nu ser man att man kan ha mina Öhlinare om man svetsar upp ett par fästen från svingen. Besluitsångesten tar fart igen.

Eftersom det nu är helt fritt under ramen kan jag ta itu med resten av avgasröret.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Eftersom jag har kapat bort centralstödsfästena har jag idag meckat till en uppstyvande ersättning.

CAway.jpg

Tack Bosch för en fantastisk sticksåg
StSaw.jpg

Med bimetallblad och rätt fart och pendling sågar den ta mig tusan allt som om det vore smör:yoparty

Att den sen dessutom har hängt med i många år gör ju inte saken sämre.

Det enda jag bytt ut är stödskon. På min årsmodell hade någon idiot på Bosch bytt ut stålskon mot något skit i aluminium och plast, pajade efter några timmar. Som tur var kunde man köpa den gamla i stål som reservdel och den passade.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Lagret ipressat och smörjspår luftfräst.
LubeGroove.jpg

Alla gamla kuggrester och vattenslem bortrensat
Rensat.jpg

Det lagade hugghjulet på plats. För att kolla delning och annat så lyfta jag ur det och satte i det i flera olika lägen och kollade glappet. Sitter som ........Greta
SomGreta.jpg

Har lagt på Kernite fett (blått) på kuggar och lagerytor. Det fettet har mycket bra bärighet, värme och vattentålighet. Dessutom är det i princip omöjligt att få bort,...... även från händerna:gnissla

Locket på plats. Ingen risk att dra för hårt NV28 och skruvarna kan man slå på med hammare utan att det blir märken.
LidOn.jpg

Nu återstår det att lufta vridcylindern och för det måste jag lyckas lossa dom fastrostade luftningsnipplarna. Blir nog mycke blåslampa.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
It is alive :yoparty

Luftat och fint.

Det blir till att köra lite försiktigt i början och nöta bort "högpunkter".

Nu fattas bara en packning så kan jag även dra dit det lilla locket.

Hoppas nu det håller bara.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Synd att det inte är lika bra väder denna helg som då jag fick liv i grävaggregatet igen.

Det måste dock bli färdigt trots regn och rusk. Var lite uppehåll så jag har fått till det ena infiltrationsdiket, ska bara vägas av..
OneDone.jpg

Inte hojbilder , sorry, men jag måste få färdigt avloppet. Inge kul att ha en massa diken där man vill sitta och grilla i eftermiddagssolen på semestern.

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Såg att grävaren blivit rena precisionsinstrumentet! En känslig hand bakom spakarna bara, så blir det kirurgiska snitt i gräsmattan! :tummenupp

Full fart med 2-hjulingen nu, om du inte inser ditt eget bästa och köper en Tiger... :7peta

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Fan vad du kan saker! Och bor fint verkar det som (lite avis då jag bor på söder och blev misshandlad där för 10 dagar sen, kanske borde flytta!)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning