Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Och så en riktigt cool Beamer

NiceBeamer.jpg

Lite hästar

D1.jpgD2.jpg

Nytillverkat retrostuk
S1.jpg

En Smart med hojmotor, turbo och NOS.:yoparty

S-Side.jpgS-HubaHuba.jpgS-Nos.JPG

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Stenspräckarkilar rockar fett :rock

Fick låna ett set av en kompis och har nu prövat på en stor sten jag ville ha mindre bitar som återfyllning under min Grill'n'Pilsner altan.

1-cut.jpg2-cut.jpg
3-cut.jpg
Det tog ca 40minuter. Riktigt kul också.

Så här ser GnP up just nu.
GnP.jpg

Den skall gå ända till berget till höger med en murad grill nere i högra hörnet och en trappa mellan brunnen och berget nere till vänster.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Fick blodad tand så jag slog till på dom här inför helgen :rock

StenKilar.jpg

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Det är en rejäl sten som måste bort. Den ligger precis där jag måste lägga i en fördelningsbrunn.

Första "snittet" med mina nya kilar.

Start.jpgcrack.jpg
1loose.jpg

Jag börjar få ett eget stenbrott :D
1Done.jpg

Slut för denna helg. Skitkul men dammigt
DirtyPhone.jpg

Tur man har en lur som tål det. Diskhon, Yes, ljummet vatten och en diskborste fixade det snabbt.
WashedPhone.jpg

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jepp, nu har jag spöat skiten ur stendjävelen !

Men mycket sten blir det när man spräcker upp en stor en.
MyckeSten1.jpgMyckeSten2.jpgMyckeSten3.jpg

Nu har jag eländet i partär.
NuSa.jpg

Last piece to go.
LastPiece.jpgUpAndAway.jpgLift.jpg

O så var det bara en grop kvar.
Gone.jpg

........och en del finspräckning så man kan kärra upp skiten till Grill'n'Pilsner altanen

Och tro det eller ej min Biltema borrhammare är "still going strong"

Jag skall ta en grupp bild på teamet som spöade bamsestenen.

PS. Jag behöver nog inget gymkort dom närmaste åren heller DS.

Last edited:

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Vilken biltema bh är det?
Behöver skaffa en själv.

Har nåt minne av att du visade massa verktyg tidigare men just nu e ju forat tvärsegt så det är tom snabbare att skriva på in ifån

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Vilken biltema bh är det?
Behöver skaffa en själv.

Har nåt minne av att du visade massa verktyg tidigare men just nu e ju forat tvärsegt så det är tom snabbare att skriva på in ifån

http://biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-RH-1250-MAX-17384/

Se bara till att kolla fettmängden under locket uppepå och att smörja "chucken" då och då. Doppa inte heller ner det av maskinen som sitter under handtaget i vatten, kylfläktens intag sitter där = vattenkyld :)

Ett nytt kolset följer med men trots ett antal hundra hål i urberg diameter 20, 24 och 30 så har jag inte behövt byta ännu.

Till maskinen medföljer 3 borr, en flat och en spets bilmejsel. Allihop fungerar klanderfritt.

Man kan växla mellan bara slag(=bilning) och slag med rotation (=borrning)

Biltemas SDS-MAX borrar har betydigt större sänkhastighet än Julas men betydligt kortare livslängd. Biltemas verkar ha sämre hårdlod eftersom det alltid slutar med att plattan faller bort. Julas blir slöa istället.

Bådas är klart prisvärda men eftersom jag råkade hitta en slipskiva för hårdmetallborrar så väljer jag Julas.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Generelt tips om man kör billiga slit och släng grejer (som man gärna gör hemma) är att köpa märkes borrar och klingor, gör en jävla skilnad, tex blir julas tiger kalas bra med bosch blad (som passar) medans den är ett skämt med dem som följde med.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Generelt tips om man kör billiga slit och släng grejer (som man gärna gör hemma) är att köpa märkes borrar och klingor, gör en jävla skilnad, tex blir julas tiger kalas bra med bosch blad (som passar) medans den är ett skämt med dem som följde med.

Håller med att det ofta är så men en 24mm Bosch betongborr med SDS-MAX fattning hittade jag för 1096:- . Vägg i vägg hos Jula/Biltema får man loss den för 129:-. Jag kan alltså köpa drygt 8st för samma peng som fungerar riktig bra. Det kan aldrig motivera köp av en Bosch borr.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Någon intressent ?

Firman skall flytta så vi har börjat kasta lite grejer. Tycker det är synd att skicka nya grejer i sopen men har ingen möjlighet att härbergera mer grejer hemma :)

Det jag tror kan vara av intresse är

diverse slangar 1/2", 3/4" enståls 60° kona svivelmutter
3/8" 20m hetvatten för högtryckstvätt med gummiskydd över koppling.

Kan inte lova något utan det får tas varefter.
Kan inte skicka så det är typ Stockholmsområdet som gäller.

PMa om intresse finns

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Själv räddade jag dessa ur containerns ginnungagap.

BraAttHa.jpg

Inte bara vi som flyttar :rock

Den svarta till höger är precis vad som behövs för en hydrostatisk hojtransmision.

NMH_Small_White.jpg

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Finspräckningen klar och sista högen uppburen (det blev 7 högar till slut)

LastPile.jpg

Och här kommer laguppställningen som spöade STENEN.

TheTeam.jpg

6 borrar blev skrot och är kastade

Från vänster

Stort spett
Stor slägga
Liten slägga
Kraftigt norgebräck (Ni vet verktyget för att dra ur dom norska spikarna som finns i varje paket)
Huggmejsel
Biltemas fetaste borrhammare
Ett antal ø20, ø24 och ø30 mm borrar
2 st ø30, 1st ø25, 2st ø24 och 3st ø20mm spräckkilar
sTf_paPs (bakom kameran)

Här passar det verkligen med

NMH_VB.jpg

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Fy faen vad sten det blev och himla skönt att det är över. All sten uppkärrad och lagd på plats.

StenDone.jpg

Det är 120cm mellan reglarna

Nu när hösten kommer krypande blir det skönt att krypa in i verkstan och sysselsätta sig med lite minder kroppsansträngande XJ meck.

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Hej
Riktigt kul tråd.
Har sträck läst hela dagen extra roligt med alla andra inlägg och all maskin bearbetning då man har jobbat på verkstadsgolvet större delen av livet.
Ser med spänning fram emot fortsättningen :banana

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Vad händer här då? Måste inte nödvändigtvis vara mc-relaterat men nu börjar man ju undra!

Jag ruttnade på påfundet med en stor djävla reklamskylt som plötsligt öppnade upp över hela inlägget man höll på att redigera.

Jag går alltid ur sådan sidor som håller på med det faenskapet.

Nu har det gått 10s utan att det ploppar upp kan det månne vara borta ? Då kan man ju använda SH igen kanske.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag ruttnade på påfundet med en stor djävla reklamskylt som plötsligt öppnade upp över hela inlägget man höll på att redigera.

Jag går alltid ur sådan sidor som håller på med det faenskapet.

Nu har det gått 10s utan att det ploppar upp kan det månne vara borta ? Då kan man ju använda SH igen kanske.

Pågår en diskussion om fenomenet. Tydligen ska man inte få ha adblock längre. Kan kanske ha med affärstänkande och storleken på forumet att göra?

Har du gjort något åt rörhögen då?

Citerar ditt senaste inlägg:

"Nu när hösten kommer krypande blir det skönt att krypa in i verkstan och sysselsätta sig med lite minder kroppsansträngande XJ meck."

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag har jobbat med jobbet i princip varje vaken timme och även helger dessutom har min vinterbåt legat ivägen så det har inte blivit mycket gjort på hojen.

Strax innan jul blev vinterbåten klar (att knuffa ner den till sjön ca 200m genom 60cm snö var en bra förberedelse för julmaten :tummenupp) och så fick jag i ett fönster i mitt gästrum.

Rum.jpg

Veckan innan julafton så fick jag åka till tyskland på jobb. Systemkonfiguration och utbildning, allt skulle vara monterat och klart, men när vi anlände låg alla prytlar på pall och det fanns ingen el i bygget. Det blev 14 timmar om dagen i 7 dagar med pallyft och skarvsladdar.:gnissla Hade köpt alla grejer för att göra årets korv men sket sig :) på grund av Tysklandsresan.

Förra helgen började jag rensa ur verkstan efter båt- plastningen, slipningen för att kunna börja med hojen. Behövde läggas upp en del plank, rör, mm på vinden. Man lär så länge man lever,

Klättra inte på stegar med träskor !

Så här kan det se ut om man trampar snett, missar ett steg, faller omkull tillsammans med en stege och tar en Suzuki 35hk utombordare "i" 2an. Det satt någon låsanordning på den som trängde in strax under svanskotan. Det kunde varit värre :brynad

2an.jpg

Det sved lite och ett "visst" blodvite uppstod men inget som inte gick att fixa med silvertejp.

Inga blaffor har dykt upp tvärs över inlägget ännu och editorn verkar fungera betydligt bättre. :tummenupp

Återkommer med lite hoj när det finns att rapportera.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...