Projekt CBR600RR 2009 Bandagshoj

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR

Passar på att fråga dig som är Actionpics-general angående bandagshoj. Vad har ni för regler på hojens utrustning för att få köra i de vanliga gatgrupperna? Racedays och Racingworld kräver exempelvis lampor fram + bak plus nummerplåt någonstans på hojen.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Några sådana konstiga regler finns inte hos Actiopics! Du får köra med en fullkittad WSBK-hoj i lugna gruppen om du vill :tummenupp (Rätta mig om jag har fel Mackan men visst är det så?)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Några sådana konstiga regler finns inte hos Actiopics! Du får köra med en fullkittad WSBK-hoj i lugna gruppen om du vill :tummenupp (Rätta mig om jag har fel Mackan men visst är det så?)

Flikar in att Sydskanes emse har samma regler :hej

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man är duktig på att använda bakbromsen så vill man ha en bra, inte en sämre. Det är som att vilja ha en dålig frambroms för man är rädd att låsa den?

Hur tänkte du nu?

Bakhjulet kasar ju bara på motorbroms tom på min ynkliga 600a. Dessutom anlägger man bromsen med en FOT, frambromsen doseras med 2 fingrar (i de flesta fall).

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Hur tänkte du nu?

Bakhjulet kasar ju bara på motorbroms tom på min ynkliga 600a. Dessutom anlägger man bromsen med en FOT, frambromsen doseras med 2 fingrar (i de flesta fall).
Har du dålig motorik i foten? :7peta Inga problem att bromsa med bakbromsen om man bara har lite känsla...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har du dålig motorik i foten? :7peta Inga problem att bromsa med bakbromsen om man bara har lite känsla...

Pratar du gatåka eller racing nu?

Att sträcka ut hojens medelst bakbroms fyller en funktion och är kalas för de som hanterar det. Men bakhjulet väger inte mer än ett par kg vid maxbroms och då är det inte mkt friktion som håller i vilket gör spannet från ingen broms -> låst hjul väääldigt smalt.

Jag brukar ha bakhjulet stundvis i luften under hårda bromsningar, då gör inte bakbromsen nån direkt nytta heller...

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Intressant tråd, blir bra det här!

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

Helt riktigt!
Jämna grupper är viktigare än att alla ska ha tejpade lampor och blinkers m.m. som ändå inte används och bara skräpar ner om en olycka sker. Till hjälp använder vi transponders för att ännu bättre kunna fördela om grupperna så jämna som möjligt.

//Nitrous

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Va ballt med en till från lilla staden lagom som ska köra bana, har du licens med?

Stopp och belägg nu (och jag då menar jag inte bakbroms som många gärna vill diskutera, he he) och låt det stanna vid att bara "köra" bana. Jag har ju passerat 35 så att ens komma på tanken att börja en racingkarriär nu finns inte :hihi

Men man har ju märkt en nedåtgående trend vad gäller sporthojar och bankörning så snart kanske RR-träning är enda alternativet om man vill pyssla med denna hobby. :gråta

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Känns inte som att det är så enormt stora grejer på gång den närmsta tiden. Speglar, blinkers och annat plock sitter kvar än så länge då jag har tänkt att besiktiga hojen så att den kan "ställas på" när som helst åtminstone 2 år framåt.

Kollade dock igenom bilderna i mobilen och hittade några små detaljer som kanske är intressanta att dela med sig av.

1. Framändan är sänkt ett antal mm (gaffelbenen sticker alltså upp mer) och jag antar att Honda har tänkt till lite då det finns en extra markering för maxläget (eller minläget hur man nu vänder på det). Har kört så här med min -07:a sedan den var ny och jag kan lova att man märker skillnad.

2. En liten bild på fjärrmanövreringen till bromshandtaget som är en oerhört viktig detalj... eller? :va

3. Bromsvätskebehållaren bak är ersatt av en slang som jag tyvärr snott från en okänd 90-tals Kawasaki. Det lilla locket på slangen är gjord för ändamålet och är en äkta racingartiklen från HRC :rofl

4. Kraschpuckar till framgaffeln kommer från R&G och gör förhoppningsvis sitt jobb när de väl används.

Bifogat

• 20120714_175957.jpg
    20120714_175957.jpg
    230.2 KB · Visningar: 209
  • 20120714_180031.jpg
    20120714_180031.jpg
    220.6 KB · Visningar: 269
  • 20120714_180546.jpg
    20120714_180546.jpg
    233.5 KB · Visningar: 252
  • 20120714_203636.jpg
    20120714_203636.jpg
    220.1 KB · Visningar: 214

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
Stopp och belägg nu (och jag då menar jag inte bakbroms som många gärna vill diskutera, he he) och låt det stanna vid att bara "köra" bana. Jag har ju passerat 35 så att ens komma på tanken att börja en racingkarriär nu finns inte :hihi

..... :gråta

- Vad snackar du för skit! Är typ 45 och har precis handlat en en sån som du har fast 'ready for race' i Rookie600/SST. Tänkte ta licens snart och vem vet om det inte kan bli nån tävling nästa år :banana

Häng på så bildar vi ett 600RR team vetja :3freak

:D

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
Panigale 899

Men man har ju märkt en nedåtgående trend vad gäller sporthojar och bankörning så snart kanske RR-träning är enda alternativet om man vill pyssla med denna hobby. :gråta

Man är ju Junior i RR tills man fyller 40 detta land!! Ta licensen så kan du träna på alla tränignar ist för de få bandagar som finns.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Genomskinlig slang till bromsvätskan är att föredra :) Biltemas gör jobbet.
Ett annat tips är att efter besiktningen så tar du bort klumpen med reglage på vä styrhalva. Där finns inget som behövs för banåka ändå om du inte tänker tuta på dina fiender ;) Har bestämt för mig att det sitter en kontakt på vä sida under kåpan. Då kan du placera justeringen till bromsen så du kommer åt den också :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
90% av de snabba raceåkarna gör bakbromsen svagare och inte starkare. Stålspunnen slang är kanske trevligt men annars är det vanligt att man filar bort halva beläggets yta, teflonbehandlar bromsskivan (ja det låter åt helvete men det återfinns på en vinnarcykel i PSBK).

En sak du missat är snabbgrejer för hjulbyte. Distanser som inte faller ur hjulen och najjning av bromspadsen så att de ligger på plats när man skall byta hjul. Gratis och racemässigt!

När det kommer till fjädringen så är iof cartidgekit trevligt men ack så dyrt. Där finns dock rätt mycket att göra för att förbättra originalfjädringen för småpengar.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Attans, det gick inte att skylla på åldern för att slippa rejsa :tungan

Men visst, jag får väl erkänna att jag har gått en licenskurs som jag tyvärr aldrig löste ut under de 5 år den var giltig. Så den som lever får se... men just nu finns inte några sådana planer i alla fall.

Det där med snabba hjulbyten är man alltid intresserad av oavsett om det är gat- eller banhoj och jag hade faktiskt glömt av detta så jag tackar för påminnelsen från Boris. Man blir ju förbannad vid varenda däckbyte när man behöver 4 händer för att hålla allt på plats.

Får nog slinka in en sista grej angående bakbroms så slipper vi prata mer om det... Jag köper att det finns två läger angående stålomspunnet, bra eller dålig känsla osv. Tänk bara på att man MÅSTE byta ut originalslangen när man monterar PP-tunings fotpinnar. Orsaken är att bromspumpen hamnar i ett helt annat läge.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Tack vare Boris JR fick jag ju dammsuga hela internet för att hitta bakhjulsdistanser för snabba hjulbyten :7peta

Fanns säkert någon snäll svarvare som kunde gjort dem åt mig här i Sverige men hur som helst så är det ett par "Captive spacers" på väg från andra sidan Atlanten just nu :3freak

Bifogat

• IMG_20120310_173424.jpg
    IMG_20120310_173424.jpg
    29.8 KB · Visningar: 171

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Semester och för en gångs skull bra väder har gjort att jag haft mindre tid "inne" i garaget och därför händer inte så mycket med hojen just nu.

Men lite smågrejer har man ändå gjort...

Dremeln har fått gå loss på broms- och kopplingsgreppet så att de bryts på rätt ställen om jag skulle göra en lättare marksyning. Den skarpsynte ser också att jag plockat av Brembopumpen... men det är bara tillfälligt och jag återkommer till den senare.

Ventilhattar i plåt känns med stabila än de i plast... Och ja, det är en gummipackning på insidan :rofl

Bifogat

• 20120721_232936.jpg
    20120721_232936.jpg
    214.5 KB · Visningar: 142
  • 20120721_233001.jpg
    20120721_233001.jpg
    215.5 KB · Visningar: 141
  • 20120721_233228.jpg
    20120721_233228.jpg
    213.9 KB · Visningar: 149

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Nu är bromspumpen isärplockad och själva huset är bortlämnad till "någon annan". Snart blir det alltså nya fräscha gängor med rätt stigning till banjobulten (förlåt för att jag skrev gänghöjd tidigare).

Helicoil med dimension M10x1.0 is da shit :tuttar

Bifogat

• 20120729_120636.jpg
    20120729_120636.jpg
    234.8 KB · Visningar: 168

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag skulle ju INTE lägga pengar på design hade jag ju sagt... Men jag erkänner, jag ljög för fulla muggar :tungan

Hade en kutskåpa till övers (från min blåa cbr) och efter lite slipning och en tur till Lackman i Uddevalla var det bara att börja kladda med lite rödfärgen. Hoppas att moderatorn inte tolkar det som reklam men ovan nämnda firma kan fixa fram alla mc-färger så länge man har färgkoden. Har ju läst ett antal trådar att det är svårt att få fram mc-färger vilket alltså är fel. :va

Tyvärr, vilket syns på bilderna, så täckte inte grundfärgen som jag önskade. Men jag lever efter devisen "learning by doing" så jag gör helt enkelt om jobbet under vintern. Men så länge det ser OK ut på bild kan jag tillfälligt leva med resultatet.

Bifogat

• 20120729_120723.jpg
    20120729_120723.jpg
    215.7 KB · Visningar: 143
  • 20120730_165231.jpg
    20120730_165231.jpg
    229.2 KB · Visningar: 152
  • 20120730_192036.jpg
    20120730_192036.jpg
    238.2 KB · Visningar: 179
Nyheter
Ducati Multistrada V2