Projekt: Hojkörning på Rörberg, Gävle

Status
Ej öppen för fler svar.

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Aha :) Välkommen i tråden Anders ! Förstår att du inte är så sugen på att åka med oss men kanske vi ska satsa på en utvidgning med raktframåka på fältet ? :) Då kan folk gasa som dom vill på den rakan åtminstone :D förstår att det måste ha varit på tal förr men inte gått att få till !? Samarbeta ? // Mats Hille - blå Bandit
andersbrink skrev:
2332366 Helt omöjligt är det iaf inte. Både SR P4 Gävleborg och Eliasson på AB har i sommar fått reda på att det körs dragrace med motorcykel. Bara det finns ett nyhetsvärde skriver man om det.
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Swedecat skrev:
2332357 GD borde väl dock inte vara hopplösa att få dit. De avsätter ju ett helsidesuppslag i veckan om att skriva om att det bara är typ en miljon dagar kvar tills nya E4:an invigs. :3freak

Vi har haft det på tal, men tyvärr så lyckas vi glömma bort att ringa varje gång :huvet Men tills nästa gång skaaaaa vi ringa :)


Det är riktigt kul att det kommer så mycket folk, vi är nu uppe i 112 unika besökare! Tyvärr kan vi inte erbjuda plats till alla som kommer, och det svider lite att neka folk, speciellt om dom åkt en bit.
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Yasha skrev:
2332085 :hihi Jo du... du skulle bara veta hur elak jag kan vara och arg som ett bi var jag helt klart. Utskällningen handlade om att köra över sin förmåga och att inte använda huvudet när man kör... Att ge sig ut, första körpasset, kanske på en ny bana och tokgasa så att man får tokbromsa och missar allt vad vettiga svängpunkter och spår heter vare sig man är en erfaren banräv eller inte är helt förkastligt och i vissa fall direkt farligt.

I det ena fallet låg jag bakom lääänge och såg hur körningen tack och lov förbättrades vartefter passet förlöpte, så jag valde bort min första tanke att svartflagga och ta mig ett snack enskilt.

I det andra fallet var föraren en fara för sig själv och andra genom att tokgasa på rakan och knappt ha styrfart när det svängde vilket skapade förvirring och farliga situationer då omkörning endast var tillåten efter rakan och det var speciellt i kurvan efter den som det blev svårt för bakomliggande att veta vart de skulle ta vägen... detta åtgärdades dock i nästa körpass, då denna förare uppenbart inte kände sig träffad av den allmänna åthutningen.

Vi hade en diskussion om det här med att man kan tycka att någon har taskiga broms- och svängpunkter och luras för att hojen bär sig åt på ett sätt som man kanske inte är van vid, men faktum är att det finns många sätt att bedöma kontroll och hur hojen bär sig åt är inte viktigast utan hur föraren hanterar och tar sig ur situationen. Men detaljer kan man ju diskutera enskilt/via annat forum. *L*

Jag hade kul, jag tyckte inte det var kul att skälla och jag hoppas jag slipper något dylikt igen. Dock bangar jag inte om det behövs för att hålla alla smådjävlars horn stångna en liten stund. Jag vet ju hur kul det är att köra och hur gärna man vill tokgasa för att få känna när det killar i magen, men frågan är om man befinner sig på rätt plats om man på en B&K pressar så att man ligger så nära gränsen till ens egen förmåga och riskerar att skada både sig själv och andra? Hur mycket kan man ta till sig då?
Fundera på det ni... :krama

.



:tummenupp Håller med dig till 100% !
MEN (och nu pratar jag enbart för mig själv) så har jag så himla svårt att hålla igen på gasen när jag känner att jag har ett bra flyt i körningen, ibland känns det ju som att man inte KAN vurpa bara för att det är sånt superfäste i däcken även om fotpinnarna tar i ibland:gnissla
Så därför har jag en tendens till att ''glömma'' att det faktiskt är en B&K körnings kurs jag är på och inte en roadracingbana.....my bad.
(men om ni la märke till det så ''hoppade'' min hoj bara 2 gånger nu efter rakan vilket bör ses som ett framsteg iaf:D )

Men som jag sagt så många gånger tidigare: KEEP UP THE GOD WORK!
p.s så att det skulle bli 2 ggr till:banana
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Noterade det att det såg mer sansat ut med "hoppandet" :tummenupp Har oxå full förståelse för att känna inspirationen i flytet, är ju så jäkla härlig känsla och så lätt att glömma sej där.. tyvärr så vet jag vad som händer när man glömmer sej för mycket.. har testat det och det är inget att rekomendera. Man KAN vurpa och det sätter sej i huvet ett tag sedan oxå.. Säjer samma till dej som du säjer till oss : Keep up the god work !
Dirtfighter skrev:
2333169 :tummenupp Håller med dig till 100% !
MEN (och nu pratar jag enbart för mig själv) så har jag så himla svårt att hålla igen på gasen när jag känner att jag har ett bra flyt i körningen, ibland känns det ju som att man inte KAN vurpa bara för att det är sånt superfäste i däcken även om fotpinnarna tar i ibland:gnissla
Så därför har jag en tendens till att ''glömma'' att det faktiskt är en B&K körnings kurs jag är på och inte en roadracingbana.....my bad.
(men om ni la märke till det så ''hoppade'' min hoj bara 2 gånger nu efter rakan vilket bör ses som ett framsteg iaf:D )

Men som jag sagt så många gånger tidigare: KEEP UP THE GOD WORK!
p.s så att det skulle bli 2 ggr till:banana
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Jo jag antar att man får en ruggig ågren av att gå i backen, jag har dock aldrig fått något riktigt ''toksläpp'' så jag känner gränsen än, så jag har nog en liten marginal kvar att köra på:rolleyes: :tungan

Kom på en annan sak, GRUSKÖRNING verkar vara rena mardrömmen för många mc-åkare har jag noterat, hur är det med såna kurser? är det något som SMC anordnar eller är intresserad av?

Jag har under några år år kört med ongrus ( www.ongrus.se ) där finns massor av duktiga ''grusbusar'' som säkert inte bangar för att ha några ''grusåkarkurser'' med vanliga dödliga mc åkare, såväl med offroad och vanliga hojjar.

finns det någe intresse för det så skicka pm eller mail.
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Dirtfighter skrev:
fotpinnarna tar i ibland:gnissla

Jaha...Är det lika för dig alltså...
min vänstra fotpinne skrapade i i dom första 2 vä kurvorna efter start/mål
Då var det inte mej det var fel på då utan hojjen ;):D

Dirtfighter skrev:
Kom på en annan sak, GRUSKÖRNING verkar vara rena mardrömmen för många mc-åkare har jag noterat, hur är det med såna kurser? är det något som SMC anordnar eller är intresserad av?

Jag har under några år år kört med ongrus ( www.ongrus.se ) där finns massor av duktiga ''grusbusar'' som säkert inte bangar för att ha några ''grusåkarkurser'' med vanliga dödliga mc åkare, såväl med offroad och vanliga hojjar.

finns det någe intresse för det så skicka pm eller mail.

Lite B&K på grus för landsvägshojjar borde vara väldigt nyttigt
(särskilt för dom som kör på våren innan vägarna blivit sopade)

Men Danne, hur f-n lär man ut något som sitter i ryggmärgen? :D

Sen tänkte jag på det där med att köra på gränsen, du har nog inte förstått det där med gränserna på asfalten....det är bara för du är van att åka med sladd för jämnan ;):D :D :D
 
Last edited:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Ja det slog mig också om hur själva utlärningen skall gå till...:va det är ju som du säger, det sitter i ryggmärgen:)

Men faktum kvarstår dock, många motorcyklister blir som förstelnade när dom skall köra grusväg, helt i onödan då det går att ''nästan'' köra lika fort som på asfalt, bara man har rätt teknik.
 

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
Teorifråga!

Teorin är specifik för Rörberg va? Det spelar ingen roll om man har gjort teorin på Rörken?

/Lotta
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Lotta skrev:
2333302 Teorin är specifik för Rörberg va? Det spelar ingen roll om man har gjort teorin på Rörken?

/Lotta

Den är specifik, men vi har gått ifrån Rörkenupplägget lite, vilket innebär att du får en väst även om du inte gått teorin, först till kvarn (inskrivningskuren :rolleyes:). Vet själv hur kul det har varit att kryssa till uppsala för att få gå teorin, å sen inte få någon väst...
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Dirtfighter skrev:
Kom på en annan sak, GRUSKÖRNING verkar vara rena mardrömmen för många mc-åkare har jag noterat, hur är det med såna kurser? är det något som SMC anordnar eller är intresserad av?
SMC Sthlm arrangerar sedan några år tillbaka gruskurs för alla typer av hojar, men främst för landsvägshojar i syfte att ta bort allt dramatiskt med gruskörning. Tyvärr ska jag väl säga att det blivit fler och fler grushojar på kursen, men vi flaggar verkligen för landsvägshojarna och försöker ha så många instruktörer som möjligt på den typen av hoj eller åtminstone utan knotterdäck.

Tjejkursen innehåller också några moment på grus, just för att avdramatisera och inspirera.

Dirtfighter skrev:
...MEN (och nu pratar jag enbart för mig själv) så har jag så himla svårt att hålla igen på gasen när jag känner att jag har ett bra flyt i körningen...
Och min följdfråga är då, varför skulle du få slut på flytet bara för att du inte gasar fullt på en raka av 10?!? Det är ingen som begär att du ska slå av på gasen, bara inte slå på fullt så att de som kör snabbare än du i kurvorna ska kunna komma om...

Men vad vet jag?!? Jag är ju bara en tant på en fruttmoppe... :tungan
 
Last edited:

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Yasha skrev:
2334598 SMC Sthlm arrangerar sedan några år tillbaka gruskurs för alla typer av hojar, men främst för landsvägshojar i syfte att ta bort allt dramatiskt med gruskörning. Tyvärr ska jag väl säga att det blivit fler och fler grushojar på kursen, men vi flaggar verkligen för landsvägshojarna och försöker ha så många instruktörer som möjligt på den typen av hoj eller åtminstone utan knotterdäck.

Tjejkursen innehåller också några moment på grus, just för att avdramatisera och inspirera.


Och min följdfråga är då, varför skulle du få slut på flytet bara för att du inte gasar fullt på en raka av 10?!? Det är ingen som begär att du ska slå av på gasen, bara inte slå på fullt så att de som kör snabbare än du i kurvorna ska kunna komma om...
Men vad vet jag?!? Jag är ju bara en tant på en fruttmoppe... :tungan

IRONI:Och vem kör snabbare än mig?:tomten (möjligtvis tanten på fruttmoppen då)
Höll ju faktiskt igen på rakan den här gången, då jag nästan saknade bromsar:gnissla
 
Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Dirtfighter skrev:
2334910 IRONI:Och vem kör snabbare än mig?:tomten (möjligtvis tanten på fruttmoppen då)
Höll ju faktiskt igen på rakan den här gången, då jag nästan saknade bromsar:gnissla
:hihi :pannkyss
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Yasha skrev:



"Tanten"Skulle inte jag ha vågat sagt!! Tjejen med de bruna ögonen... Som säkert vart svarta om ni inte lyssnade på henne!! Ta åt er av kritiken!!!Det är därför Sporthojsinstruktörerna är där för !!!!Att lära oss andra hur vi kör //Stefan som lånade en inst.väst å såg hur dom"Riktiga" instruktörerna körde!!!
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
R.Stefan skrev:
2336409 "Tanten"Skulle inte jag ha vågat sagt!! Tjejen med de bruna ögonen... Som säkert vart svarta om ni inte lyssnade på henne!! Ta åt er av kritiken!!!Det är därför Sporthojsinstruktörerna är där för !!!!Att lära oss andra hur vi kör //Stefan som lånade en inst.väst å såg hur dom"Riktiga" instruktörerna körde!!!


Jaha! va bra! då vill jag åxå låna en instruktörsväst och köra lite extra!
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Dirtfighter skrev:
2340814 [/COLOR]

Jaha! va bra! då vill jag åxå låna en instruktörsväst och köra lite extra!


Det kanske du får göra nästa år om du,hjälper till på alla avrostningar och är med på alla sammankomster då nästa år!!!!(jag håller på att utbilda mej till instruktör så det var därför jag fick"låna" en väst å köra två pass!!!Sen flaggade jag resten av kvällen!!) Mvh Stefan
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top