Projekt: Hojkörning på Rörberg, Gävle

Status
Ej öppen för fler svar.

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Gunsan skrev:
2329532 Den här banan var ju rent underbart rolig.:yoparty
Nu måste jag ju upp till Gävle fler gånger.
Om jag inte provat hade jag inte vetat vad jag missar...
På tredje varvet svor jag till för då skrapade den dumma fotpinnen för första gången... så då var det dax att klättra ännu mer.

Snälla en blyg önskan finns det någon möjlighet till helgkörningar?

Jag kom faktiskt hem i princip samma tid som efter en Rörken-måndag.
Men då struntade vi mjuka frågor som fika på vägen.

Nu är Benny BMW ren och Maria trött

Kram på er så ska vi se vad man kan göra med en kalender.


Kul att du ville komma och ännu roligare att du tyckte det var kul! :tummenupp

Vi har snackat lite om att kanske försöka få till en tjejkörning likt tjejavrostningen, så håll ögonen öppna!
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Kul att du gillade banan ! härliga nedlägg ! hittat några fler ställen som tog i ? :) Förhoppningsvis så kommer ett snack med banägaren under kommande offseason att öppna möjligheter till mer bantid och kanske då Lördagar.. Tänk va många banskisser vi behöver hjälp med då ;) välkommen igen !
Gunsan skrev:
2329532 Den här banan var ju rent underbart rolig.:yoparty
Nu måste jag ju upp till Gävle fler gånger.
Om jag inte provat hade jag inte vetat vad jag missar...
På tredje varvet svor jag till för då skrapade den dumma fotpinnen för första gången... så då var det dax att klättra ännu mer.

Snälla en blyg önskan finns det någon möjlighet till helgkörningar?

Jag kom faktiskt hem i princip samma tid som efter en Rörken-måndag.
Men då struntade vi mjuka frågor som fika på vägen.

Nu är Benny BMW ren och Maria trött

Kram på er så ska vi se vad man kan göra med en kalender.
 

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Forsberg skrev:
2329566 Vi har snackat lite om att kanske försöka få till en tjejkörning likt tjejavrostningen, så håll ögonen öppna!

För min del spelar det ingen roll om det bara är tjejer eller blandat.
Men det är väl den fördelen man har av att vara tjej, fler tillfällen bjuds.:banana

Så jag bugar och, nej nu blev det fel jag niger och blinkar med ögonfransarna.
Skrik till när ni fixar så kommer jag.
Så vet ni att det finns minst en som tänker sträcka ut sin hoj.

Det viktigaste är faktist att få dit de med kornflacs kort dvs de som fick A när de tog B-kortet.

/Maria som äntligen fått dit den nya bromspedalen... efter Midlanda 3:e juni
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
MrRoadSnail skrev:
Häng mer, det är knät som ska ta i. :7peta :tummenupp ;)

Äh, lyssna inte på han, det är bara fjolligt att skrapa knät å känna efter hur långt det är kvar till marken :7peta
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Forsberg skrev:
2331456 Äh, lyssna inte på han, det är bara fjolligt att skrapa knät å känna efter hur långt det är kvar till marken :7peta

Du kanske vill följa med på knäskrapsskola på Monzta? :lol
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
Bilderna nurå!
:tuttar sacha var ju en riktigt trevlig tjej, när hon väl lugnat ner sig:pannkyss

Ni såg ut som snälla polisen och elaka polisen efter första körpasset:D

Jag missa de dock vad utskällningen gick ut på då jag kom lite sent till mötet...

Det skulle vara kul att prova köra åt ''rätt'' håll någon gång bara för att prova.

Det här var 4:e gången jag var med på rörberg, men jag har fortfarande inte fått någon ''personlig kommentar'' efter avslutat pass, typ: du lutar för litet eller bromsar för tidigt osv. vad beror det på?
Är inte meningen som kritik från min sida på någe sätt, Ni gör ett toppenjobb!
MEN det vore kul att få någon liten mer personlig komentar.
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Dirtfighter skrev:
2331679 Bilderna nurå!
:tuttar sacha var ju en riktigt trevlig tjej, när hon väl lugnat ner sig:pannkyss

Ni såg ut som snälla polisen och elaka polisen efter första körpasset:D

Jag missa de dock vad utskällningen gick ut på då jag kom lite sent till mötet...

Det skulle vara kul att prova köra åt ''rätt'' håll någon gång bara för att prova.

Det här var 4:e gången jag var med på rörberg, men jag har fortfarande inte fått någon ''personlig kommentar'' efter avslutat pass, typ: du lutar för litet eller bromsar för tidigt osv. vad beror det på?
Är inte meningen som kritik från min sida på någe sätt, Ni gör ett toppenjobb!
MEN det vore kul att få någon liten mer personlig komentar.

Yasha är en riktigt trevlig filur som dessutom kör rätt bra också :) Vad jag förstått så var den "lilla" tillsägelsen inte speciellt omotiverad, men Yasha kan nog svara på frågor om den om det behövs.

Du har väl visst fått en personlig kommentar? Inte för inte man slänger ut en svart flagga ;) Skämt åsido... Vi försöker titta på så många som möjligt, men tyvärr är det svårt att hinna med och komma ihåg hur alla kört när vi väl står i depån. Som instruktör(slärling iallafall :rolleyes:) försöker jag koncentrera mig mest på det som kanske ser lite tokigt ut, typ broms i kurva, "fel" spår, blick, fotpinnar etc.

Vill du ha en lite mer personlig feedback kan du helt enkelt be en instruktör köra bakom dig några varv, så kan ni ta ett litet samtal efteråt. Jag tror inte någon instruktör ser det som en "belastning".

Bra att du kommer med feedback på verksamheten, fortsätt så :tummenupp
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Dirtfighter skrev:
2331679 Bilderna nurå!
:tuttar sacha var ju en riktigt trevlig tjej, när hon väl lugnat ner sig:pannkyss

Ni såg ut som snälla polisen och elaka polisen efter första körpasset:D

Jag missa de dock vad utskällningen gick ut på då jag kom lite sent till mötet...

Det skulle vara kul att prova köra åt ''rätt'' håll någon gång bara för att prova.

Det här var 4:e gången jag var med på rörberg, men jag har fortfarande inte fått någon ''personlig kommentar'' efter avslutat pass, typ: du lutar för litet eller bromsar för tidigt osv. vad beror det på?
Är inte meningen som kritik från min sida på någe sätt, Ni gör ett toppenjobb!
MEN det vore kul att få någon liten mer personlig komentar.

Ha ha snäll polis och elak polis :fyllisar

Måste nog tyvärr lite tråkigt säja att det är inte speciellt kul att köra banan åt "rätt" håll.. vi har förståss provat och ett par kurvor nyper riktigt illa mot slutet, går lixom inge bra att få nåt flyt alls. Men visst, lika som att medvetet köra "fel" spår -övning så skulle man ju kunna köra banan åt fel (rätt) håll -övning oxå.. Får väl bli när övningsförrådet och övningsinspirationen sinat :D

Håller med Forsberg att det är jätte tacksamt att du (personligen :) ) ger feedback.. vi är ovana på det här och suger i oss för att lära och utveckla verksamheten, du kör med så bra flyt att du inte blir uppmärksammad för nån speciell brist (även om vi hade/har lite åsikter om en speciell del i körsättet :rolleyes: ) Var inte alls rädd för att hojta till på nån och be om en närmare koll av din teknik, likväl som vi "hojtar" på dej när vi vill ha din uppmärksamhet (he he)

Förhoppningsvis så tränar vi upp oss efterhand oxå och får mer och mer "blick" för att hinna med feedback till fler..
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Dirtfighter skrev:
2331679 Bilderna nurå!
:tuttar sacha var ju en riktigt trevlig tjej, när hon väl lugnat ner sig:pannkyss

Ni såg ut som snälla polisen och elaka polisen efter första körpasset:D

Jag missa de dock vad utskällningen gick ut på då jag kom lite sent till mötet...

Den handlade om att man ska vara i tid till mötet .. ;)

Men jo, det blev väl så. Elak och snäll. Snäll är min roll. Blyg, men snäll. :)

Dirtfighter skrev:
Det här var 4:e gången jag var med på rörberg, men jag har fortfarande inte fått någon ''personlig kommentar'' efter avslutat pass, typ: du lutar för litet eller bromsar för tidigt osv. vad beror det på?
Är inte meningen som kritik från min sida på någe sätt, Ni gör ett toppenjobb!
MEN det vore kul att få någon liten mer personlig komentar.

Som de andra säkert skrivit redan så är det bara att haffa en av oss och be oss ligga bakom. Det man noterar är saker som "sticker ut" och som ingår i det aktuella momentet (typ innerkantslick med sporthoj på spårval ..). Hade vi haft större bana hade vi säkert kunna köra CSS-style och skriva anteckningar på tanken men nu har man ju fullt upp att hålla sig på hjulen. Så, var inte blyg utan kom fram och fråga. Vi är där för er skull. :)

// Snälla polisen

PS.
Nu finns bilder från i måndags uppe .. Fler bilder sökes!! PM/messa/ring. :)
DS.
 
Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Dirtfighter skrev:
2331679 Bilderna nurå!
:tuttar sacha var ju en riktigt trevlig tjej, när hon väl lugnat ner sig:pannkyss

Ni såg ut som snälla polisen och elaka polisen efter första körpasset:D

Jag missa de dock vad utskällningen gick ut på då jag kom lite sent till mötet...
:hihi Jo du... du skulle bara veta hur elak jag kan vara och arg som ett bi var jag helt klart. Utskällningen handlade om att köra över sin förmåga och att inte använda huvudet när man kör... Att ge sig ut, första körpasset, kanske på en ny bana och tokgasa så att man får tokbromsa och missar allt vad vettiga svängpunkter och spår heter vare sig man är en erfaren banräv eller inte är helt förkastligt och i vissa fall direkt farligt.

I det ena fallet låg jag bakom lääänge och såg hur körningen tack och lov förbättrades vartefter passet förlöpte, så jag valde bort min första tanke att svartflagga och ta mig ett snack enskilt.

I det andra fallet var föraren en fara för sig själv och andra genom att tokgasa på rakan och knappt ha styrfart när det svängde vilket skapade förvirring och farliga situationer då omkörning endast var tillåten efter rakan och det var speciellt i kurvan efter den som det blev svårt för bakomliggande att veta vart de skulle ta vägen... detta åtgärdades dock i nästa körpass, då denna förare uppenbart inte kände sig träffad av den allmänna åthutningen.

Vi hade en diskussion om det här med att man kan tycka att någon har taskiga broms- och svängpunkter och luras för att hojen bär sig åt på ett sätt som man kanske inte är van vid, men faktum är att det finns många sätt att bedöma kontroll och hur hojen bär sig åt är inte viktigast utan hur föraren hanterar och tar sig ur situationen. Men detaljer kan man ju diskutera enskilt/via annat forum. *L*

Jag hade kul, jag tyckte inte det var kul att skälla och jag hoppas jag slipper något dylikt igen. Dock bangar jag inte om det behövs för att hålla alla smådjävlars horn stångna en liten stund. Jag vet ju hur kul det är att köra och hur gärna man vill tokgasa för att få känna när det killar i magen, men frågan är om man befinner sig på rätt plats om man på en B&K pressar så att man ligger så nära gränsen till ens egen förmåga och riskerar att skada både sig själv och andra? Hur mycket kan man ta till sig då?

Fundera på det ni... :krama

Vad gäller personlig feedback så är det som instruktör beroende på erfarenhet hur många man kan hålla reda på och ge individuell respons. En ny/oerfaren instruktör kanske mäktar med att hålla reda på 2, medan en som är gammal i gamet kanske enkelt håller reda på 5-6? Vill du ha personlig hjälp, som sagt säg till! Det är det bästa sättet, med 3 körpass på 15 min vardera och så få instruktörer, kan det bli lite tufft att ha koll annars.
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
MrRoadSnail skrev:
2331439 Det kommer dyka upp på http://rorberg.self.se/gallery under kvällen.

Han glömde knäppa kort på den oranga gruppen. :gnissla
Eller så körde han också i den. :va
Det skulle vara kul att se om man lutar lika mycket i kurvorna som man tror att man gör. :hihi

Det blev iaf en rolig och lärorik kväll. Nya hjälmen invigdes och nacken fungerade ganska bra efter förra veckans fågelkrock på 67:an. :huvet
Och med de nya kurvgaskontrollkunskaperna så kommer man nog snart våga åka mindre långsamt runt banan. :Bugar

Angående antalet deltagare i grupperna så tyckte jag att det fungerade väldigt bra när ni släppte ut oss i mindre klungor på banan. Ett tag började jag nästan tro att jag missat den rutiga flaggan. Tyckte det var så ensamt på banan och fick titta både långt framåt och långt bakåt för att se några andra motorcyklar. :)

Det som däremot skulle kunna förbättras är att man kanske går iväg en bit från banan under genomgångarna så att inte bullret blir så störande. Instruktörerna säger allt som oftast bra saker och det är synd att det ibland blir svårt att uppfatta vad som sägs.

Håller med Gunsan om att det vore bra att få dit de med "gratiskörkort" men tycker också att ni borde göra mer reklam för det på trafikskolorna. Den första kvällen man körde på Rörberg var nästan mer givande än hela mc-utbildningen på trafikskola. Det är på trafikskolan man tar mc-kortet och det är på banan man blir mc-förare. :tummenupp

Försök gärna få tidningarna att skriva om det också. Så att vi motorcyklister också får lite god publicitet som motvikt till rapporteringen om buskörandet och olyckorna.
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Swedecat skrev:
2332105
Angående antalet deltagare i grupperna så tyckte jag att det fungerade väldigt bra när ni släppte ut oss i mindre klungor på banan. Ett tag började jag nästan tro att jag missat den rutiga flaggan. Tyckte det var så ensamt på banan och fick titta både långt framåt och långt bakåt för att se några andra motorcyklar. :)

Vår förhoppning är att det inte ska bli några klungor utan att alla ska sprida ut sig jämnt och fint. Tyvärr blir det ju inte alltid så och vi ska inför nästa år fundera hur vi bäst disponerar banan vid varje pass. Ni får se det här första året som en prövotid där vi trimmar in oss. :)

Swedecat skrev:
Det som däremot skulle kunna förbättras är att man kanske går iväg en bit från banan under genomgångarna så att inte bullret blir så störande. Instruktörerna säger allt som oftast bra saker och det är synd att det ibland blir svårt att uppfatta vad som sägs.

Ja, speciellt när motarderna har kommit in i svängen. I grön grupp gick vi bort bakom garaget och jag upplevde i alla fall att det gick bättre. Ska ta upp det med de andra grupperna och se om vi inte kan ordna något "längre bort".

Swedecat skrev:
Håller med Gunsan om att det vore bra att få dit de med "gratiskörkort" men tycker också att ni borde göra mer reklam för det på trafikskolorna. Den första kvällen man körde på Rörberg var nästan mer givande än hela mc-utbildningen på trafikskola. Det är på trafikskolan man tar mc-kortet och det är på banan man blir mc-förare. :tummenupp

Försök gärna få tidningarna att skriva om det också. Så att vi motorcyklister också får lite god publicitet som motvikt till rapporteringen om buskörandet och olyckorna.

Vi har medvetet försökt hålla det i ganska "liten" skala det här året eftersom de flesta av oss är nya och färska. :) Däremot har jag tipsat AB men de verkar hellre skriva om bollsporter. :4skrika

Kanonkul med feedback!! Tveka inte att ge mer. :)
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Jag var där i måndags för första gången och körde med min gamla "veteranhoj" (GSXR1100-86)
Jag tyckte det var SKITKUL
(trots att jag kände mig liiite utanför i rosa gruppen 1:a passet ;))

Jag kommer med största sannolikhet nästa gång också :tummenupp
(ska vara där i tid och hoppas på en grön tröja...)
(får jag köra i gröna om jag lovar att bromsa lite tidigare efter rakan) ;)


MKT bra ordnat, eloge till alla instruktörer :tummenupp:tummenupp :tummenupp
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
MrRoadSnail skrev:
2332222
Vi har medvetet försökt hålla det i ganska "liten" skala det här året eftersom de flesta av oss är nya och färska. :) Däremot har jag tipsat AB men de verkar hellre skriva om bollsporter. :4skrika

GD borde väl dock inte vara hopplösa att få dit. De avsätter ju ett helsidesuppslag i veckan om att skriva om att det bara är typ en miljon dagar kvar tills nya E4:an invigs. :3freak

Men jag håller med er lite, det är ju inte kul för oss som är där heller om det blir för mycket folk som besöker måndagarna. Det ultimata för en som besökare är ju när det precis kommer tillräckligt med folk så att det precis går runt ekonomiskt. Man får då gott om plats och fortlevnaden garanteras. :banana

Å andra sidan vore det kul om det kom så pass mycket folk att det blir möjligt att köra en gång i veckan nästa säsong. :yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
MrRoadSnail skrev:
Däremot har jag tipsat AB men de verkar hellre skriva om bollsporter. :4skrika

Helt omöjligt är det iaf inte. Både SR P4 Gävleborg och Eliasson på AB har i sommar fått reda på att det körs dragrace med motorcykel. Bara det finns ett nyhetsvärde skriver man om det.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Tack och bock för din positiva respons ! Det betyder mycke för oss att du talar om vad du tycker ! Iaf om det är positivt :D (oavsett om det är positivt eller negativt -det är ju endast så vi kan försöka förbättra och trimma in oss alla)

Du får köra i vilken grupp du vill om du håller högra hantaget på "veteranhojens" styre i lite stramare tyglar i slutet av rakan :tummenupp (vet att det kan vara svårt att lära gammla hojar att slacka :cdevil)

Är rädd för att vi, allmänt, kommer att trycka på hårdare om gasandet på rakan - He he det är inga 60 fots tider som vi ska träna på att bränna av på den här kursen ! B & K handlar lixom om att få till kurvtekniken och öka flytet genom kurvan Ok ? :pannkyss

Du är varmt välkommen nästa gång !


anDURRs skrev:
2332259 Jag var där i måndags för första gången och körde med min gamla "veteranhoj" (GSXR1100-86)
Jag tyckte det var SKITKUL
(trots att jag kände mig liiite utanför i rosa gruppen 1:a passet ;))

Jag kommer med största sannolikhet nästa gång också :tummenupp
(ska vara där i tid och hoppas på en grön tröja...)
(får jag köra i gröna om jag lovar att bromsa lite tidigare efter rakan) ;)


MKT bra ordnat, eloge till alla instruktörer :tummenupp:tummenupp :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top