Projekt Honda BBT

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
MB har en liten fin vattenpump för cirkulation till värmepaketet, precis som Steen säger, busenkel att komma åt också, sitter under expansionskärlet, i allafall på E-klass 86-93.


Får en sån pump från Mercaskroten i morgon !
Tack för tipset.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Japp, då har man vart och tjuvkikat då! :hihi

Mycket trevliga ideér, jag är fullkomligt övertygad om att den kommer bli jävligt bra när den är klar! :tummenupp

MVH
/Leo
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Har nu fått händerna på Mercapumpen, inte en men två!
Ta den som funkar bäst..........Tackar.
Ska kolla imorgon hur mycket den flödar.
 

Bifogat

  • z.JPG
    z.JPG
    50.7 KB · Visningar: 117

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tackar Steen för tipset på Peter North-pumpen !
Testade pumpen i mitt ytbehandlingsrum och det var rena kaskadpumpen.
Inte för få liter per minut på den !
 

Ekerholm

Guest
ser häftigt ut.... kommer nog trycka på bra sen när du gasar.... har bara en allmän fråga... när man bygger gren rör så till turbo byggen är det inte viktigt att alla rör är lika långa? jag menar så det blir ett jämt flöde in i turbon... eller gör det ingen törre skillnad...?
 

Dr.Bike

Guest
ser häftigt ut.... kommer nog trycka på bra sen när du gasar.... har bara en allmän fråga... när man bygger gren rör så till turbo byggen är det inte viktigt att alla rör är lika långa? jag menar så det blir ett jämt flöde in i turbon... eller gör det ingen törre skillnad...?

Det är föstståss bäst.
Men ibland har man inget val av t.ex utrymmesskäl.
Sen bör ju infallsvinkeln gentemot inloppskanalen i turbinhuset vara så flack som möjligt. för att undvika onödigt strömningsmotstånd.
 

Ekerholm

Guest
Det är föstståss bäst.
Men ibland har man inget val av t.ex utrymmesskäl.
Sen bör ju infallsvinkeln gentemot inloppskanalen i turbinhuset vara så flack som möjligt. för att undvika onödigt strömningsmotstånd.

okej då är jag med... men gäller det även när man bygger grenrör till en vanlig sug motor med då... det gör inte så mycket om det inte är lika långa rör??
 

Dr.Bike

Guest
okej då är jag med... men gäller det även när man bygger grenrör till en vanlig sug motor med då... det gör inte så mycket om det inte är lika långa rör??

På en sugmotor är det viktigare med rätt avstämda rörlängder skulle jag vilja säga, för där skall avgaspulsernas avstämning oxå agera "extraktor" d.v.s m.h.a sin egen fart även oxå dra IN insugsgaserna.
Stämmer då inte längderna sinsemellan kommer man få en motor som går ojämnt p.g.a att när en cylinder kommer i harmoni så går en annan sämre osv.
Detta behöver inte en turbomotorkonstruktör tänka på i samma omfattning. De har andra delikata problem istället med värme och tryck i grenröret.
Och om volymen i grenröret är liten kontra ett litet turbinhus så når man snart mättnaden för hur mycket avgaser den turbon kan evakuera.
Turbons moment 22 är ju att du inte kan trycka in mer än du kan evakuera.
Det gäller alltså att balansera in mot ut.
Så på turbosidan måste det dimensioneras rätt i fler avseenden, och de är lika viktiga, men av andra anledningar.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men om man bortser från utrymmesproblemen som är på en hoj så måste det ju ändå vara att föredra att bygga grenröret efter samma tumregler som gäller för en sugmotor vad gäller längderna på rören, förutsatt att laddtrycket ligger på ungefär samma nivå som mottrycket såklart.

Med samma laddtryck som avgasmottryck så jobbar motorn i princip som en sugmotor och då kan man ju köra på vassa sugmotorkammar utan problem, så detsamma borde väl gälla grenrörsutformningen?
 

Dr.Bike

Guest
Men om man bortser från utrymmesproblemen som är på en hoj så måste det ju ändå vara att föredra att bygga grenröret efter samma tumregler som gäller för en sugmotor vad gäller längderna på rören, förutsatt att laddtrycket ligger på ungefär samma nivå som mottrycket såklart.

Med samma laddtryck som avgasmottryck så jobbar motorn i princip som en sugmotor och då kan man ju köra på vassa sugmotorkammar utan problem, så detsamma borde väl gälla grenrörsutformningen?

Absolut!

Men du glömde en liten detalj...
Den att ju längre ifrån avgasventilerna turbon sitter, ju mindre rörelseenergi har avgaserna, och resultatet av det blir effektförluster.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sant, men det verkar finnas två olika filosofier angående grenrörsdesign. Den ena är att köra med så korta rör som möjligt för att varje enskild puls ska ledas mot turbinhjulet med maximalt tryck, och den andra är att bygga med längre rör så det istället är avgasflödet som driver turbon.

På hårdtrimmade Volvofyror med låga avgasmottryck (stora snurror, typ HX40 och uppåt) funkar tydligen grenrör med 55-75cm långa rör bäst.

Valet av grenrörstyp beror nog mycket på vad motorn ska användas till, en banmotor är mer beroende av snabb respons än den sista hästkraften så där lär nog ett grenrör byggt efter pulsmodellen funka bättre än på en strippmotor som har tid att stå och bygga ladd ett par sekunder innan det bär iväg.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Jag antar att korta rör utan onödiga krumelurer rakt ned i turbon är det mest praktiska för hojbruk :hihi

Men om man vill läsa och diskutera grenrörsdesign så kan jag rekommendera:
http://forum.savarturbo.se/viewforum.php?f=11

Mycket matnyttig info och gott om aktivt folk som stötet och blöter det mesta fram och tillbaks. :tummenupp

MVH
/Leo
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Suveränt forum det där, jag och brorsan har ett Galantbygge igång på projektsidan med en K24 snurra och mc-förgasare.

Sorry för OT, ska inte svamla mer i din tråd Pucken.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Suveränt forum det där, jag och brorsan har ett Galantbygge igång på projektsidan med en K24 snurra och mc-förgasare.

Sorry för OT, ska inte svamla mer i din tråd Pucken.

Helt ok.
Som sagt nyttig sida.

I morgon ska jag bli klar med mitt luftintag till ic.
Helt i kolfiber........grrrr......porr
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Väntar på att få tillbaka plenumet och tryckröret från smeden.
Patrik ÖKA !!!:D
Blev klar med luftintager idag.
Vad tycks ?
 

Bifogat

  • e.JPG
    e.JPG
    49.4 KB · Visningar: 155
  • f.JPG
    f.JPG
    76 KB · Visningar: 140

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjusigt, om du målar huggtänder inuti luftintaget och bygger angeleyes i lyktinsatserna så kommer alla mopedister att kissa på sig av skräck när du är ute och gasar på kvällarna! :yoparty
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Väntar på att få tillbaka plenumet och tryckröret från smeden.
Patrik ÖKA !!!:D
Blev klar med luftintager idag.
Vad tycks ?
Snyggt som fan :tummenupp Lite Kawa-inspirerat? Så du ska ta luften i nosen? Då blir det inga utstickande filter och pipor som avslöjar överladdningen?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Väntar på att få tillbaka plenumet och tryckröret från smeden.
Patrik ÖKA !!!:D
Blev klar med luftintager idag.
Vad tycks ?

Snyggt! Är du någon form av kolfibernisse? Har du ugn eller hur gör du?

Schysst lokal också! :tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Snyggt som fan :tummenupp Lite Kawa-inspirerat? Så du ska ta luften i nosen? Då blir det inga utstickande filter och pipor som avslöjar överladdningen?


Tack.
Gillar kawanosen.
Filtret blir nog som på din, tycker det ser rått ut.
Jeg har ju också svarvat bort 23 mm från kompressorhuset för att det inte ska sticka ut såååå mycket !
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top