okej då är jag med... men gäller det även när man bygger grenrör till en vanlig sug motor med då... det gör inte så mycket om det inte är lika långa rör??
På en sugmotor är det viktigare med rätt avstämda rörlängder skulle jag vilja säga, för där skall avgaspulsernas avstämning oxå agera "extraktor" d.v.s m.h.a sin egen fart även oxå dra IN insugsgaserna.
Stämmer då inte längderna sinsemellan kommer man få en motor som går ojämnt p.g.a att när en cylinder kommer i harmoni så går en annan sämre osv.
Detta behöver inte en turbomotorkonstruktör tänka på i samma omfattning. De har andra delikata problem istället med värme och tryck i grenröret.
Och om volymen i grenröret är liten kontra ett litet turbinhus så når man snart mättnaden för hur mycket avgaser den turbon kan evakuera.
Turbons moment 22 är ju att du inte kan trycka in mer än du kan evakuera.
Det gäller alltså att balansera in mot ut.
Så på turbosidan måste det dimensioneras rätt i fler avseenden, och de är lika viktiga, men av andra anledningar.