- Ja, tänkte på att det väl är ett jäkla jobb med motorbytet för relativt lite bang for the buck, so to speak.
Eller är det en enkel swap att få in den motorn i GPz:an kanske?
Allt är relativt. Originalmotorn som satt i GPz900R objektet jag köpte hade sett bättre dagar. Uppätna kamaxlar, suspekta missljud, m.m. Bike Trollhättan hade en ZRX1200S motor med alla tillhörande delar samt komplett elsystem till en vettig slant så jag slog till.
Motorn passar rakt av i GPz ramen men kräver lite modifiering för att få på plats ordentligt. Antingen bygger man nya motorfästen i framkant av motorn / toppen eller så köper man ett ramrörskitt från Japan. Jag valde alternativ två. Dyrt men jävligt porrigt. Anodiserat svart och frästa detaljer med tillhörande plattor till svinginfästning och fotpinnar.
Alltså, jag trodde du satt in ett batteripaket och gjort hela hojen till en "Nissan Leaf-hoj"
Insåg sedan att det var ett skåp bakom som lurades. Sicken tur!
Det kommer i Viktors nästa inlägg...jag fick tag på lite delar från en Cake...
Som Alatalo säger så ska vi försöka lösa det här med elkonverteringen så smidigt som möjligt. Åtta-ventils luftkylda fyrtaktare känns så jävla förra seklet. Dags att ta Suzuki GS1000 in i nya årtusendet! Tror en batteripack och liten elmotor kommer se perfekt ut!
Skämt åsido...
Jag gav mig faktiskt i kast med att svetsa stötdämparinfästningarna på svingen idag. Åkte och köpte mig lite vettigare svetshandskar på förmiddan och åkte till garaget efteråt. Jag tänkte att någon gång ska jag börja lära mig svetsa aluminium ordentligt, så varför inte börja nu?
Gjorde lite tester innan för att försöka hitta vettig strömstyrka och få lite bättre känsla för hur smältan betedde sig.
Punktade fast båda fästena först med svingen på plats på hojen, sen plockade jag loss svingen och tog till svetsbänken. Första svetsen blev väl helt OK. Fick laborera lite mer med strömstyrkan och landade runt 160-170 ampere. Tycker inte det ser allt för jävligt ut för att vara första "riktiga" försöket till aluminiumsvetsande på säkert fem år.
Svetsade vidare i maklig takt och tog en kaffepaus för att låta allt svalna sen gick jag på andra fästet. En stund senare var det klart och efter att det fått svalna lite ytterligare smällde jag dit svingen på hojen och hängde på stötdämparna.
Riktigt jäkla nöjd om jag får säga det själv. Helt klart roligare att prova själv än att lämna bort jobbet åt någon annan. Den långa svetsen på utsidan av vänster fäste blev lite ojämn och halvful men det ska på lite grundfärg och lack så jag tror inte man kommer lägga märke till det jättemycket. "Betraktningssidans" svetsar blev dock riktigt bra och det är väl huvudsaken.
Ska se om jag kommer mig för att svetsa förstärkningarna i ramen i helgen eller början av nästa vecka. Började ha dåligt om gas i tuben så måste fylla på.
Mer uppdateringar till veckan. Kan förhoppningsvis ställa ner hojen på golvet då, montera fotpinnar och känna på körställningen då också!