Projekt Resto-mod GS1000E

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fixade lite småpyssel igår i svarven på jobbet. Tillverkade nya bussningar till sidokåporna så man slipper använda dom fula brickorna som sitter där i normala fall. Har gjort en liknande bussning för bensintanken också men glömt ta bilder på den.

Sen tillverkade jag nya distanser till Keihin FCR förgasarna som jag funderar på att använda. Delningen för insugen var fel då jag hade dom ombyggda för att passa ZRX1200 motorn.

Brickorna blev rätt simpla men det blir ändå en liten förskönande detalj som höjer helhetsintrycket tycker jag.

bricka sidokåpa 2.jpg

Distanserna till förgasarna var rätt straight-forward. 80mm långa, 8mm i diameter och M5 gänga invändigt (gängade dock hemma). Hittade någon lämplig stång med aluminium hemma i garaget bland allt skrot farsgubben samlat på sig genom åren som var ett bra ämne.

distans förgasare 1.jpg

distans förgasare 2.jpg

Efter det var klart så tvättade jag rent med lite T-röd och värmde på lite krympslang på genomföringen på bussningen så det finns lite material som dämpar vibrationer.

distanser 1.jpg

Börjar vara klar med de flesta av småjobben nu så jag har börjat ställa i ordning för att lyfta in motorn i ramen igen, men jag tänkte först modifiera motorlyften jag tillverkade till Z1000 projektet så att det även går att lyfta GS1000 motorn. Blir så mycket enklare att få den på plats när ramen är lackerad och man slipper klämma fingrar när man ska peta in skruvar till motorfästen. Ska måtta lite i afton och försöka tillverka sakerna på jobbet nån dag i veckan om jag får tid. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Stiligt Viktor !
Blir fint det här. :)

Hoppas det! :)

Tänkte lyfta i motorn nu i veckan men då kom snöstormen ifrån helvetet. Snö upp till midjan hela garageuppfarten och runt altanen så det är en bit att skotta. Som det inte vore nog blev det -25 grader också så skottandet är inget vidare behagligt så detta har blivit senarelagt till helgen då det väntas lite mildare temperaturer, bara runt -10.

Kanske lite bilder senare i helgen, annars blir det i slutet på nästa vecka.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hoppas det! :)

Tänkte lyfta i motorn nu i veckan men då kom snöstormen ifrån helvetet. Snö upp till midjan hela garageuppfarten och runt altanen så det är en bit att skotta. Som det inte vore nog blev det -25 grader också så skottandet är inget vidare behagligt så detta har blivit senarelagt till helgen då det väntas lite mildare temperaturer, bara runt -10.

Kanske lite bilder senare i helgen, annars blir det i slutet på nästa vecka.

Bara gnäll här.
Jag ger mig tusan på att du sitter på ett snöskoterforum och skriver hur underbart det är med massor av snö och riktigt kallt :7peta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hoppas det! :)

Tänkte lyfta i motorn nu i veckan men då kom snöstormen ifrån helvetet. Snö upp till midjan hela garageuppfarten och runt altanen så det är en bit att skotta. Som det inte vore nog blev det -25 grader också så skottandet är inget vidare behagligt så detta har blivit senarelagt till helgen då det väntas lite mildare temperaturer, bara runt -10.

Kanske lite bilder senare i helgen, annars blir det i slutet på nästa vecka.

Jag kan intyga att det inte var kul i Piteå på tisdag, var dit till veterinären med hundarna så tycker det är okej att gnälla:D Jag får väl topp med att vi hade -35 i förrgår och -33 på i går morse.

I övrigt kan jag inte säga annat än snyggt:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara gnäll här.
Jag ger mig tusan på att du sitter på ett snöskoterforum och skriver hur underbart det är med massor av snö och riktigt kallt :7peta

Jag tillhör faktiskt skaran Norrlänningar som tycker skoter är helt värdelöst. Det räcker med snöhelvetet man ska skotta på gården, varför skaffa sig extra problem genom att köpa sig ett icke-driftsäkert fordon som är bojsänke lika ofta som det faktiskt fyller sin funktion ovanpå snön? :3freak

Jag kan intyga att det inte var kul i Piteå på tisdag, var dit till veterinären med hundarna så tycker det är okej att gnälla:D Jag får väl topp med att vi hade -35 i förrgår och -33 på i går morse.

I övrigt kan jag inte säga annat än snyggt:tummenupp

Nä det var faktiskt lite intressant. Jag jobbade natt Tisdag -> Onsdag så när jag åkte till jobbet runt 16:30 (6 mil att köra) hade snöstormen i princip just börjat tillta i styrka så det var en del snö som hade kommit men det var mest blåsten som störde då. Luleå var det business as usual dock - blåsigt och eländigt men knappt någon snö.

Det blev en shock när jag kom hem. När jag svängde av E4:an noterade jag att landskapet inte såg ut som det gjorde igår. Plogkarmarna och snöhögarna hade vuxit exponentiellt i storlek och många stod ute förtvivlade och skottade av bilarna som var begravda under en halvmeter snö och inplogade av plogbilen. :näsblod
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev faktiskt lite gjort i garaget idag! Tänkte skotta mig fram men efter några kubikmeter så insåg jag att det är hundra gånger så mycket snö kvar fortfarande så jag gav upp och plumsade genom drygt en halvmeter snö in till garaget.

Skred till verket med att modifiera / bygga på motorlyften med nya fästen för att kunna lyfta GS1000 motorn i insugshalsarna också. Tog inga bilder men det var rätt rakt på. Måtta in ungefärlig centrering av rörstumparna som agerar distanser, punkta fast. Skruva fast plattorna i insugen och spänna fast röret där allt ska svetsas i. Lite svets senare var allt klart för att lyfta in motorn i ramen.

Inga större konstigheter här. Pallade upp ramen lite från arbetsbänken med två stycken 2-tum 4-or sen lyfte vi i motorn. Lite småpillrigt att få in skruvarna för nedre motorfästena på vardera sida då dom skruvas fast i metallklackar som låser mot blocket. Efter lite stök och bök gick det också rätt bra och all var på plats så jag lossade på motorlyften och hängde på tank, sadel och sidokåpor igen samt förgasarna.

Tror det blir bra i slutändan. :tummenupp

motor 2-2.jpg



Två jobbdagar till sen helg. Ska måtta in bakfälgen då så jag kan börja fundera på att lämna av saker på blästring och pulverlack.

EDIT: Lyckades lösa mini-upplösningen på bild. Uppdaterat med ny.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inte hänt något jättestort här tyvärr. Andra bestyr och nödvändigheter har ätit upp tid och pengar senaste tiden.

Kollade däremot upp lite om vad jag skulle kunna använda för avgassystem på hojen. Haft mina aningar om att ett Kawasaki avgassystem borde passa ganska rakt av (finns mycket fler att välja på till Kawasaki and Suzuki som ser trevliga ut). Hade kvar Devil grenrören som satt på Z1000 Mk.II projektet från början och dessa passade rakt av på GS1000 motorn. Detta krävde såklart vidare efterforskning.

Skulle Nitro Racing avgassystemet som nu idag sitter på Z1000 Mk.II:an passa rakt av också? Bara ett sätt att ta reda på det så jag skruvade loss det och hängde på det på Suzuki motorn. Passade hur bra som helst.

Det enda som inte stämmer är delningen mellan skruvarna för att dra fast avgassystemet i toppen. 65mm på Suzuki och 62mm på Kawasaki, men det går att ta upp hålen så det passar.

Lutar starkt åt att köpa ett till Nitro Racing system fram emot sommarn. Då får Kawasakin det nya så monterar jag det begagnade på Suzukin.

Ska se över blästring och lack av diverse här inom en snar framtid. Mer bilder kommer då.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska bli intressant att se hur den blir efter blästring och lack.

Har du koll på avgassystem till gamla Suzuki? Jag är på jakt efter nåt som passar på min GSX750ES eller i alla fall ett grenrör för att sen själv bygga vidare från grenröret och bakåt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska bli intressant att se hur den blir efter blästring och lack.

Har du koll på avgassystem till gamla Suzuki? Jag är på jakt efter nåt som passar på min GSX750ES eller i alla fall ett grenrör för att sen själv bygga vidare från grenröret och bakåt.

Hör med Katana83 här. Han vet det mesta som finns att veta om luftkylda Suzuki men jag tror de flesta avgassystemen är rakt utbytbara mellan GS/GSX modellerna när det gäller 750, 1000 och 1100 kubiks motorerna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var och lämnade en liten plåtbit igår åt pulverlackeraren som skulle ordna ett färgprov åt mig. Förhoppningsvis ser färgen någorlunda ut som jag tänkt mig, annars får det bli svart med halvmatt klarlack.

Även beställt efter bakdrev idag som bör dyka upp till veckan.

Näst på dagordningen står att tillverka täcklock till fälgarna så jag kan skydda ytorna där bromsskivorna ska sitta vid pulverlackeringen. Tänkt försöka göra det på jobbet nån dag i veckan om jag får tid.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Ska du pulverlacka ramen också så var noga att dom (eller du) maskerar ramnumret.. Det glömde de på min Ducati trots påpekande så det blev en vända tillbaks och några ytterligare veckor för att få det rätt.

Precis som Kawan så är ju bygget ruskigt snyggt och välgjort. :bow
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska du pulverlacka ramen också så var noga att dom (eller du) maskerar ramnumret.. Det glömde de på min Ducati trots påpekande så det blev en vända tillbaks och några ytterligare veckor för att få det rätt.

Precis som Kawan så är ju bygget ruskigt snyggt och välgjort. :bow

Jo, den är jag med på. Bra när man blästrar också att maskera det annars är det fort siffrorna "gnuggas" bort.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är väl dags jag uppdaterar med något vettigt här. Åkte och ordnade nya avgastätningar och måttade ut ett fäste för Kawasaki Z1000 avgassystemet. Passar perfekt visar det sig.

avgassystem 1.jpg

avgassystem 2.jpg

avgassystem 3.jpg

Tog ingen bild med fotpinnarna på tyvärr men fästet göms till 90% av fotpinnen. Ska snickra till lite bättre förstärkning runt skruvhålet sen göra en förstärkningsplatta till baksidan men det blir nån dag här framöver, mer bilder kommer då!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vad hände med bygget?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad hände med bygget?

Som vanligt så går intressen och hobbys i vågor, i alla fall för mig. Just nu är det lite lågt intresse för MC, tror jag kört hela fem mil sedan slutet på April och den trenden tror jag fortsätter fram mot hösten.

Vi får se till vintern. Något ska man göra för att inte deppa ihjäl sig under dom mörka vintermånaderna här i norr. :)
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top