Viktor L
Moderator
Svetsat lite mer förstärkningar samt gjort nya styrstoppar som matchar nya gaffelkronorna.
Påminnelse till mig själv nästa gång jag gör styrstoppar: Kolla vad det är för kvalité på metallbiten jag använder.
Denna gång gjorde jag det enkelt för mig och tog en slumpmässig metallbit ur skrotbingen vid stora plåtsaxen på jobbet (jobbar på SSAB). 10mm tjockt, perfekt att kapa ut två klackar av och svetsa fast tänkte jag. Jo tjena...
Troligen lyckades jag hitta något väldigt höghållfast stål, så pass hårt att bågfilen hade problem att såga ut två små 15x10mm bitar. Svetsbarheten är hur bra som helst dock så att få dom på plats var inga problem. Däremot när jag skulle få lite roligare form på dom med en lamelltrissa på vinkelslipen... mja... blev lite jobbigare då.
Att slipa klackarna runda dödade en helt ny trissa på vinkelslipen. Tror aldrig jag kapat i något som varit så hårt, fast samtidigt vet jag att man ibland på jobbet hittar tunna flagor av stål som stänkt på olika platser runt om i fabriken. En flaga på några tiondelar är ibland så hård att man knappt orkar böja dom på mitten...
Nåja, det gick i alla fall och stopparna gör sitt jobb.
Svetsade även två förstärkningar vid svinginfästningen klart. Inga konstigheter alls där.
Lyckades bränna hål i ramröret under ena förstärkningen när jag skulle svetsa inne i vecket under den. Svetsade ifrån dålig vinkel så att jag knappt såg vad jag gjorde så jag får skylla mig själv. Lyckades lappa ihop det dock när jag inte svetsade under-upp uppochner som en idiot så ingen skada skedd.
Ska svetsa insidan av förstärkningarna vid styrhuvudet idag tänkte jag samt svetsa ett profilrör tvärs mellan ramrören där luftboxen suttit tidigare, bilder på detta dyker nog upp i afton.
Påminnelse till mig själv nästa gång jag gör styrstoppar: Kolla vad det är för kvalité på metallbiten jag använder.
Denna gång gjorde jag det enkelt för mig och tog en slumpmässig metallbit ur skrotbingen vid stora plåtsaxen på jobbet (jobbar på SSAB). 10mm tjockt, perfekt att kapa ut två klackar av och svetsa fast tänkte jag. Jo tjena...
Troligen lyckades jag hitta något väldigt höghållfast stål, så pass hårt att bågfilen hade problem att såga ut två små 15x10mm bitar. Svetsbarheten är hur bra som helst dock så att få dom på plats var inga problem. Däremot när jag skulle få lite roligare form på dom med en lamelltrissa på vinkelslipen... mja... blev lite jobbigare då.
Att slipa klackarna runda dödade en helt ny trissa på vinkelslipen. Tror aldrig jag kapat i något som varit så hårt, fast samtidigt vet jag att man ibland på jobbet hittar tunna flagor av stål som stänkt på olika platser runt om i fabriken. En flaga på några tiondelar är ibland så hård att man knappt orkar böja dom på mitten...
Nåja, det gick i alla fall och stopparna gör sitt jobb.
Svetsade även två förstärkningar vid svinginfästningen klart. Inga konstigheter alls där.
Lyckades bränna hål i ramröret under ena förstärkningen när jag skulle svetsa inne i vecket under den. Svetsade ifrån dålig vinkel så att jag knappt såg vad jag gjorde så jag får skylla mig själv. Lyckades lappa ihop det dock när jag inte svetsade under-upp uppochner som en idiot så ingen skada skedd.
Ska svetsa insidan av förstärkningarna vid styrhuvudet idag tänkte jag samt svetsa ett profilrör tvärs mellan ramrören där luftboxen suttit tidigare, bilder på detta dyker nog upp i afton.