iceice
Gudomlig sporthojare
Varför bakbroms?Lättade fästet till bromsoket bak...
Varför bakbroms?Lättade fästet till bromsoket bak...
Varför bakbroms?
Lite felsökning av oljeläckaget, det var ju givetvis tätningen till kopplings pinnen som läckte. Den måste bytas inifrån...
Ett set kolfiberhjul från BST hade ju varit trevligt dock har dom en allt för väl tilltagen prislapp för detta bygge tyvärr. Dock ska det finnas lättare hjul från nyare maskiner inom GSXR serien. Får se vad man kan hitta. Hade varit trevligt att kunna spara in 0,5-1kg per hjul.Har inte plöjt igenom hela tråden men hur ska du göra med fälgar? Där finns mycket vikt att spara som dessutom tydligt märks när man kör.
Ett set kolfiberhjul från BST hade ju varit trevligt dock har dom en allt för väl tilltagen prislapp för detta bygge tyvärr. Dock ska det finnas lättare hjul från nyare maskiner inom GSXR serien. Får se vad man kan hitta. Hade varit trevligt att kunna spara in 0,5-1kg per hjul.
Har noterat detta & lär testa för att se om det finns frigång eller ej.Vet du om det kan fjädra ihop tillräckligt bak utan att gasbehållaren tar i svingen? Det ser tajt ut.
Även skruvandet idag har resulterat i reducerad vikt.
Först bytte jag ut broms & kopplingsgrepp då endast mitt bromsgrepp var justerbart.
Detta aderade dock 11gram
View attachment 454517
Broms & kopplingsgrepp på plats.
View attachment 454522
View attachment 454523
Bytte sen ut original bromsslangar till lite bättre slangar. Original vägde 387g nya vägde 203g besparing på 184g.
View attachment 454518
Sen var det dax för byte till annan stötdämpare som kommer från en GSXR750 K6/K7.
Här skiljde det en del i vikt, den gamla vägde 3123g medan den nyare vägde 2761g besparing 362g
View attachment 454519
Uppallad så att stötdämparen är avlastad.
View attachment 454520
Nya dämparen på plats.
View attachment 454521
Dagen viktbesparing:
Bromsslangar: -184g
Stötdämpare: -362g
Broms & kopplingsgrepp +11g
Summa dagens lättning: -535 gram
Så nu är maskinen nere på 173,165kg (186,295Kg fulltankad) dvs -6,935Kg
- Nu är du bara 1 kilo ifrån min CBR929RR : )
Jag har iof inte börjat lätta den ännu, men ändå.
Går du efter uppmätt vikt eller regbeviset min väger 180Kg tjänstevikt enligt regbeviset
vilket är drygt 13kg från verkligheten dvs dom har vägt cykeln utan bensin.
Följande uppgifter har jag hittat på CBR929 183,7Kg utan bensin(196,9Kg fulltankad)
Vikt fulltankad stämmer ju hyfsat på dom sidorna men torrvikten är ju oftast helt åt pipan
då leverantörerna väger cyklarna utan:
-Motorolja
-Kylvätska
-Bromsvätska
-Batteri
-Däck
-Bromsbelägg
Min cykel har bara torrvik angiven hos motorcyclespecs & den är 166kg
Kika här istället cycleworld har vägt cyklarna med respektive utan bensin.
https://www.cycleworld.com/sport-rider/tech/sportbike-weights-and-measurements/
Honda CBR 929 -2000 Utan bensin 183,7Kg med bensin 196,9Kg
Suzuki GSXR 750 -2000 Utan bensin 180,1Kg med bensin 193,2Kg
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |