Projekt Trajja Fukkupp MarkII

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
BTW letar efter en vettig hastighetsmätare med separat givare för ex.vis framhjulet (inga cykeldatorer). Min nuvarande mätare opereras ju genom en vajer från framhjulet som ryker nu i vinter. Motogadget har ju, men de införskaffas ju till fantasipengar!
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Tråden ligger än så länge nere p.g.a. en jävla flunsa som däckat mig under en hel vecka..
2 förkylningar på rad suger kaktusballe!

För att underhålla mig själv insuper jag brittisk pilsner och surfar på snuskiga anglofilsidor.
Senaste fyndet:

Riktigt cleant med blinkers i handtagen! Nån som ser var bakblinkarna sitter?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
En halvkåpa?
Eller kommer det att se tajkon ut?
http://www.blocket.se/vi/29405411.htm

Kan funka med den övre delen, men å andra sidan så kommer din hoj se jävligt musklig och bredaxlad ut framtill. Tänkte på R1 gaffel och dubbla skivor fram. Då vettifan om det kommer passa lika bra... Jag får för mig att den kåpan ska sitta på en långsmal hoj, men jag kan ju ha fel. Finns bara ett sätt att ta reda på om det passar;-) Få plånboken att gå ner i split!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kan ligga ngt i det du säger.
Kommer kanske se lite puckat ut med den kåpan.. Jävligt svårt att säga innan man har provat.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Den här tycker jag är skaplig men dyr.
 

Bifogat

  • IMG_3978-1.jpg
    IMG_3978-1.jpg
    11.1 KB · Visningar: 1,775
  • IMG_3973.jpg
    IMG_3973.jpg
    62.3 KB · Visningar: 272

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
den är inte bara skapligt den är fi fan så snygg! Hur dyr?

690€.

Olackad, inkl. alla fästen i rostfritt, alla "skruvar o muttrar", "kåpglas" och ny mindre strålkastare.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Är det ngt jag inte har så är det stålar :)
Tack för tipset boys!

Får väl lugna mig med kåpan till finanser finns.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Någon som vet om en R1 04-07 fälg passar på en R1-03 gaffel?
Fälgarna ser väldigt olika ut, osäker på offset till skivor, axel etc.

Tänkte matcha min bakfälg med en framfälg som iaf liknar den bakre.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gjut en egen.
hur man skulle kunna göra en plugg.
en stor rund skål från ikea typ potta. en tunn plåt som du virrar runt kanten på skålen så de ser cigarrformat ut, gjut. sedan snajda till den som man vill ha den,, vet inte om de funkar el om nån fattar vad jag menar men :D
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Inte en helt galen idé!
Den formen du gjorde åt mig till Betty blev ju kanoners!

Får gnudda geniknölarna lite :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fick ett fint bidrag från delägaren till hojen (farsan) så nu finns det hopp för projektet igen :)

Hittat en tank som skulle sitta som en smäck på hojen. Var hemma hos "Stånka-Lasse" och kikade på en nytillverkad glasfibertank som jag blev sjukt sugen på, inte den utan en likadan. Frågan är bara hur pass bra en glasfibertank håller för vardagsbruk?
 

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Kungsholmen
Hoj
VORbergare, kz400B2
BTW letar efter en vettig hastighetsmätare med separat givare för ex.vis framhjulet (inga cykeldatorer). Min nuvarande mätare opereras ju genom en vajer från framhjulet som ryker nu i vinter. Motogadget har ju, men de införskaffas ju till fantasipengar!

Jag har en acewell (enbart provmonterad) om du är intresserad.
 

Bifogat

  • ace-2803.jpg
    ace-2803.jpg
    14.7 KB · Visningar: 116

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Dra iväg ett PM med prisförslag :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Igår togs första steget i trajja projektet.
Rev luftbox och tillhörande skit.

Var ett helvete att få ur aset, men nu känns det redan luftigare :)
Kameran är skit jag vet :glömdet
 

Bifogat

  • IMAG0155.jpg
    IMAG0155.jpg
    229.5 KB · Visningar: 142
  • IMAG0157.jpg
    IMAG0157.jpg
    231 KB · Visningar: 136
  • IMAG0161.jpg
    IMAG0161.jpg
    227.5 KB · Visningar: 145
  • IMAG0158.jpg
    IMAG0158.jpg
    238.8 KB · Visningar: 167

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Liten uppdatering på kvällens jobb:
Rivit framgaffeln med lykta och allt annat bös.
1-0 till Trajjan som vann med att nya R1 kronan inte passade rakt av (precis som med
mitt gamla bygge). Det undre lagret med lagerbanan ser förvisso helt olika ut på tajja original kontra R1, men båda har samma ytterdiameter (om man mäter utsida kula) på 55 mm. Passar som en smäck i ramen.

Nu till problemet där det hela börjar bli kemiskt för min del:
Det övre lagret passar inte alls med styrstolpen på R1 kronan. Längden på stolpen är bra, men stolpen är för tjock och kommer inte in i lagret.

R1 stolpe:
- Ytterdiameter 28mm (utsida gänga)
- Innerdiameter 17 mm.

Trajja lager:
- Ytterdiameter 41mm
- Innerdiameter 27 (inser precis att jag har mätt fel, då det diffar mer).

Hur som haver så är lagret för litet för att stolpen skall passera fritt igenom, dessutom blir stolpen grövre längre ned.

Mina alternativ är som följer:
1. Få tag i en till undre krona till en Thruxton, pressa ur stolpen och ersätta R1 originalstolpen med den. Gjorde samma sak med mitt andra bygge med bra resultat. r

2. Svarva om R1-stolpen så att den passar med original topp lagret i trajjan.

Då jag inte har en svarv, eller kompetenserna att fixa om axeln vette tusan om jag grejjar det. Alternativ 1 kan också bli problematiskt då jag inte hittar någon beggad krona, varken i Sverige eller utomlands. Anledningen till att jag vill behålla stolpen i Trajja-original kronan är att jag vill kunna återställa vid ev. fitteri vid exvis besiktning.

Ett ytterligare problem är att styrstoppen sitter för tajt på kronan:
55 mm mot originalkronan på 70. Detta går ev. att lösa genom att kapa i ramen (tajta ihop stoppet där lite).

Någon som har tips på hur fasen jag skall lösa detta?
 

Bifogat

  • Fakkupp1 Lykthus1.jpg
    Fakkupp1 Lykthus1.jpg
    231.8 KB · Visningar: 127
  • Fakkupp2 Ormbo.jpg
    Fakkupp2 Ormbo.jpg
    243.9 KB · Visningar: 117
  • Fakkupp1 Krona R1.jpg
    Fakkupp1 Krona R1.jpg
    232.7 KB · Visningar: 134
  • Fakkupp1 Lager.jpg
    Fakkupp1 Lager.jpg
    221.1 KB · Visningar: 129
  • Fakkupp1  Styrstopp.jpg
    Fakkupp1 Styrstopp.jpg
    240.8 KB · Visningar: 117
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top