Liten uppdatering på kvällens jobb:
Rivit framgaffeln med lykta och allt annat bös.
1-0 till Trajjan som vann med att nya R1 kronan inte passade rakt av (precis som med
mitt gamla bygge). Det undre lagret med lagerbanan ser förvisso helt olika ut på tajja original kontra R1, men båda har samma ytterdiameter (om man mäter utsida kula) på 55 mm. Passar som en smäck i ramen.
Nu till problemet där det hela börjar bli kemiskt för min del:
Det övre lagret passar inte alls med styrstolpen på R1 kronan. Längden på stolpen är bra, men stolpen är för tjock och kommer inte in i lagret.
R1 stolpe:
- Ytterdiameter 28mm (utsida gänga)
- Innerdiameter 17 mm.
Trajja lager:
- Ytterdiameter 41mm
- Innerdiameter 27 (inser precis att jag har mätt fel, då det diffar mer).
Hur som haver så är lagret för litet för att stolpen skall passera fritt igenom, dessutom blir stolpen grövre längre ned.
Mina alternativ är som följer:
1. Få tag i en till undre krona till en Thruxton, pressa ur stolpen och ersätta R1 originalstolpen med den. Gjorde samma sak med mitt andra bygge med bra resultat. r
2. Svarva om R1-stolpen så att den passar med original topp lagret i trajjan.
Då jag inte har en svarv, eller kompetenserna att fixa om axeln vette tusan om jag grejjar det. Alternativ 1 kan också bli problematiskt då jag inte hittar någon beggad krona, varken i Sverige eller utomlands. Anledningen till att jag vill behålla stolpen i Trajja-original kronan är att jag vill kunna återställa vid ev. fitteri vid exvis besiktning.
Ett ytterligare problem är att styrstoppen sitter för tajt på kronan:
55 mm mot originalkronan på 70. Detta går ev. att lösa genom att kapa i ramen (tajta ihop stoppet där lite).
Någon som har tips på hur fasen jag skall lösa detta?