Projekt Trajja Fukkupp MarkII

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jag hade nog satsat på att svarva om R1 stolpen. Kan du inte gå till en mekanisk verkstad som fixar det?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det går säkert att lösa, mem jag måste först lösa hur den skall svarvas :)
Riktigt där är jag inte än. Gäller ju att få rätt stigning på gäng, rätt diameter på stolpen etc.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
styrstoppet är ju bara o göra som du säger men alltså de är bara övre krona med lager som e problemet?

är stolparna samma material? kanske kapa och svetsa samman?
är de riktigt gjort skulle jag lita på det.

men de går inte o svarva till så lagret från R1 passar övre utan att ta bort gängen el går inte lagret över gängen alltså?
jag fatta inte riktigt :va

varför inte använda orginalstolpen som sitter där nu?
är de samma diameter så är de ju bara o köra. :)

Last edited:

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Yes!

Endast övre kronan som jag har upplevt det som är problemet.
Den undre har samma lika lagerbana.

Originalstolpen är i stål, R1-stoplen i aluminium tyvärr.
R1 lagret är på tok för stort, det passar inte alls i infästningen mot ramen i styrhuvudet, diffar 7-8 mm. Måste få dit ett originallager på ngt sätt.

Originalstoplen går förmodligen att pressa ur och ersätta R1-stolpen med.
Problemet är ju om det blir en jävla massa tjafs på besiktningen (som jag har haft med min andra hoj). Blir jag tvungen att sätta dit originalgaffeln är det ju ett hästjobb att byta styrstolpar igen. Får jag tag i en till undre krona är det ju bara att sno den stolpen, men dylika verkar inte växa på träd :(

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Börja leta lager med Triumphs ytterdiameter och innerdiameter som R1 stolpen. Så gjorde jag när jag satt R1 gaffel på min RD 350 men när jag satt R1 gaffel på min Sv 650 så kunde jag inte hitta lager så då pressa jag ur org stolpen och satt den i R1 kronan..Hittar du lager så är ju det :tummenupp. Prova ring Mc-proffsen,Lelle, han har lista på massa lagerstorlekar, för det är skit krångligt när man inte har ett lagernummer att ringa typ SKF, dessutom kör japanerna med annan standard är i europa.
Larzon

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Problemet är ju om det blir en jävla massa tjafs på besiktningen (som jag har haft med min andra hoj). Blir jag tvungen att sätta dit originalgaffeln är det ju ett hästjobb att byta styrstolpar igen. Får jag tag i en till undre krona är det ju bara att sno den stolpen, men dylika verkar inte växa på träd :(

Varför skulle du inte få byta gaffel på hojen?:va
Har de med helfordonsgodkännandegrejen att göra?

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Varför skulle du inte få byta gaffel på hojen?:va
Har de med helfordonsgodkännandegrejen att göra?

Iom gaffelbyte så skiftar du hjul, bromsar etc. vilket innebär nybesiktning?

Börja leta lager med Triumphs ytterdiameter och innerdiameter som R1 stolpen. Så gjorde jag när jag satt R1 gaffel på min RD 350 men när jag satt R1 gaffel på min Sv 650 så kunde jag inte hitta lager så då pressa jag ur org stolpen och satt den i R1 kronan..Hittar du lager så är ju det :tummenupp. Prova ring Mc-proffsen,Lelle, han har lista på massa lagerstorlekar, för det är skit krångligt när man inte har ett lagernummer att ringa typ SKF, dessutom kör japanerna med annan standard är i europa.
Larzon

Frågan är om det finns så små lager?
Måste ju även ersätta övrelagerbanan isf.

Hur mäter man ett lager korrekt?
Har du ngt bra tips? :confused:

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Finns ju hur mycket lagerstorlekar som helst... Som sagt innan, hitta ett lager som har yamahans original innerdiameter, samt triumphens original ytterdiameter... Ring någon mc-firma så får du säkert måtten på original.

(Ex: Tittade snabbt på touring.se, yamaha r1 har inner 18mm. Thruxton hade dom så klart inte men google verkar peka på ytterdiameter 47mm eller 55mm om jag förstod det rätt.

Sen in på nå'n google sida om lager, tex: http://www.kml-bearing.com/products...r_bearing_catalogue.jsp?cat_id0=0701&pageNo=6 tex så har kml 30303 inner 17mm och ytter 47mm som exempel. MEN lättast är ju att kolla med butik i riket, välsorterad järnhandlare borde ha kataloger...

När man hittat nåt så får man väl dubbelkolla höjdmått oxå.)

My 50 cents... har säkert missat en del av problematiken... ;)

edit: skf är ju en lättare sida att kika på: http://www.skf.com/skf/productcatal....jsp?tableName=1_14_1&maincatalogue=1&lang=en

Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Äldre hojar har ofa mindre lager. tex på min RD350 från 83 är stolpen samma som en R1,RD förståss i stål och R1 alu.Det blev lager från en kawa 900 från typ 73!
Mät ytter och inner diameter och hur högt lagret är .

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Tufft! Men den måste ju ha ekerfälgar! Blir lite som en Honda XR motard med FZR-fälgar annars.

Ekerfälgar går tyvärr bort. Tungt, klumpigt m.m.
Är ute efter att lätta så mkt som möjligt. Ekerfälgar är skitsnyggt! Men funkar tyvärr inte i detta fall.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Inget av de du rabblar upp kräver ombesiktning vad jag vet.

När jag byggde Betty kollade jag upp en massa fakta gällande vad man "fick" och inte "fick" göra. Minns inte direkt vart fasen jag hittade det (någon annan kanske kan upplysa?), men enligt det reglementet fick du i princip inte ens byta backspeglar på en helfordonsgodkänd hoj, än mindre byta framgaffel och bromssystem. Sen är det ju en helt annan femma hur det implementeras i praktiken :va

Finns ju hur mycket lagerstorlekar som helst... Som sagt innan, hitta ett lager som har yamahans original innerdiameter, samt triumphens original ytterdiameter... Ring någon mc-firma så får du säkert måtten på original.

(Ex: Tittade snabbt på touring.se, yamaha r1 har inner 18mm. Thruxton hade dom så klart inte men google verkar peka på ytterdiameter 47mm eller 55mm om jag förstod det rätt.

Sen in på nå'n google sida om lager, tex: http://www.kml-bearing.com/products...r_bearing_catalogue.jsp?cat_id0=0701&pageNo=6 tex så har kml 30303 inner 17mm och ytter 47mm som exempel. MEN lättast är ju att kolla med butik i riket, välsorterad järnhandlare borde ha kataloger...

När man hittat nåt så får man väl dubbelkolla höjdmått oxå.)

My 50 cents... har säkert missat en del av problematiken... ;)

edit: skf är ju en lättare sida att kika på: http://www.skf.com/skf/productcatal....jsp?tableName=1_14_1&maincatalogue=1&lang=en

Cheers!

Får dra ut och mäta när jag har fått mat i maggen.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ekerfälgar går tyvärr bort. Tungt, klumpigt m.m.
Är ute efter att lätta så mkt som möjligt. Ekerfälgar är skitsnyggt! Men funkar tyvärr inte i detta fall.

Ekerfälgar med akront/morad/borrani-banor i polerad alu är lätt och snyggt. Har akront-banor på min jonne. Men nackdelen är ju priset. Mycket billigare med beggade sporthojshjul vad gäller viktminskning per krona.

Last edited:

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Helt sant!

Fälgbanorna original är ju i alu, men de väger fortfarande en hel del.
Att fälgen bak bara tillåter ett 140-150 däck gör ju inte saken roligare. Bak sitter idag en gammal CBR 600 fälg, lutar åt en nyare 04-05 R1 fram :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helt sant!

Fälgbanorna original är ju i alu, men de väger fortfarande en hel del.
Att fälgen bak bara tillåter ett 140-150 däck gör ju inte saken roligare. Bak sitter idag en gammal CBR 600 fälg, lutar åt en nyare 04-05 R1 fram :)

Javisst ja! Thruxton har ju alu-banor. Mindes de kromade stålbanorna på hinkley-Bonnevillen

Du kan ju glädja dig med att ekerhjulen med alubanor sannolikt är värda mer pengar än sporthojshjul, så ekerhjulen kan ju säljas för att finansiera gjutna fälgar om man vill ha det. Själv skulle jag dock ekra om till bredare banor om det är önskemålet, det är ju enkelt.
Själv tycker jag det är snyggt att bygga på befintlig konstruktion men ändra förhållandena lite. Hottroddin sas. Men det är ju tycke och smak. Är själv lite förtjust i ekerhjul så jag är ju partisk i frågan

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA