Projekt Trajja Fukkupp MarkII

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snyggt jobbat! Blev riktigt bra finish på dämparna! :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Är åt helvete för trött för att skriva ngt fyndigt nu.
Slitit som en jävla rallare oavbrutet i 2 dagar.. Fingrarna blöder å röven glöder.
Snart så!
 

Bifogat

  • panzaa_HH18.JPG
    panzaa_HH18.JPG
    51.8 KB · Visningar: 172
  • panzaa_HH19.JPG
    panzaa_HH19.JPG
    46.1 KB · Visningar: 166

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skitt påre dåre :D

Jobbar jag snabbare kommer fingerhelveterna trilla av. Fick ingen jävla sömn inatt heller för att jag höll på för länge. Skall börja snida trägubbar istället, smörja in mig i valfett och röka en holk.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Får ingen gnista i hojen

Har gnuggat geniknölarna en hel del, men jag kommer fasiken inte på vad det kan vara.
Har ju i princip dragit om hela elsystemet, så något kan säkerligen ha blivit fel. De enda jag glömde att kolla i vintras var om jag hade gnista eller ej, självklart funkar inte detta.

Har kikat i elschemat, men blir inte riktigt klok... Röd kabel från tändspolen som sitter på vänster sida (?) blir svart/vit i tändboxen när jag mäter, men ser ut att vara grön/röd om man kollar kopplingsschemat. Har konstant spänning på ena kabeln, men inget på den andra.

Svarar på mitt eget inlägg.. har på något mystiskt sätt lyckats koppla vevstakspositionssensorn med tändspolen. Fråga mig inte hur
Begriper inte om det skall vara så eller ej?

Nu börjar felsökningen deluxe..
 

Bifogat

  • panzaa_kabel.JPG
    panzaa_kabel.JPG
    51 KB · Visningar: 73
  • panzaa_kabel2.JPG
    panzaa_kabel2.JPG
    52.6 KB · Visningar: 78

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur fan börjar man felsöka?
Har testat att byta tändstift. Felkälla 1.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Om jag har fattat det rätt så är det kopplat enligt den blå streckade linjen idag, dvs röd kabel från tändspolen är kopplad till vit/svart kabel. Borde det funka om jag kopplade förbi direkt ifrån TDI-enheten direkt till spolen, dvs kopplar på den grön/röda?

När jag mäter i den röda kabeln på spolen har jag konstant batterispänning när jag vrider på tändningsnyckeln, men ingen spänning alls på den gul/svarta. Är det bara + som går till spolarna, dvs röd och /guls/svart kabel till spolarna, jorden sker genom tändkablarna via tändstiftet ned i cylindern?
 

Bifogat

  • panzaa_kabel3.JPG
    panzaa_kabel3.JPG
    40.9 KB · Visningar: 59

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fungerar all övrig elektronik (mätare, blinkers, bromsljus, osv) så skulle jag börja kolla tändsystemet och om du kopplat något fel där.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Yes allt annat funkar. Det som är kopplat direkt till tändningen, dvs vevstakspositionssensor m.m. kan jag inte kolla då dessa inte påverkar ngt annat system än just tändningen.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Om jag har fattat det rätt så är det kopplat enligt den blå streckade linjen idag, dvs röd kabel från tändspolen är kopplad till vit/svart kabel. Borde det funka om jag kopplade förbi direkt ifrån TDI-enheten direkt till spolen, dvs kopplar på den grön/röda?

När jag mäter i den röda kabeln på spolen har jag konstant batterispänning när jag vrider på tändningsnyckeln, men ingen spänning alls på den gul/svarta. Är det bara + som går till spolarna, dvs röd och /guls/svart kabel till spolarna, jorden sker genom tändkablarna via tändstiftet ned i cylindern?

Vanligt är plusmatning till spolen och jordningen av den sker genom tändmodulen (det som förr var brytare).
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ok

Vi felsökta ytterligare 6 timmar igår, men kan inte hitta källan till felet.
+ sidan verkar fungera då tändspolen har konstant matning, den andra kabeln som skall jordas genom tändboxen jordas däremot inte. Om jag har förstått det rätt så skickas en impuls (spänning) från pickupen till tändboxen som sluter kretsen till tändspolarna = gnista uppstår. Vi testade att kortsluta kablarna från pickupen igår i ett försök att få gnista. Problemet är ju dock att tändboxen behöver en strömstöt från pickupen för att jorda den andra kabeln till tändspolen. Att kortsluta kablarna gör ju egentligen ingenting.

Testade även att voltmäta (batterispänning) i kontakten från pickupen, men nada.
Om jag har fattat det rätt så måste jag mäta växelström ifrån pickupen?

Det enda som är kvar nu som kan vara kajko är:
- Fel avstånd mellan svänghjul och pickup (trots att jag inte rört givaren).
- Fel i tändboxen
- Ngn kopplingspunkt från antingen sidostödet, kopplingshandtaget eller larmkontakterna som nu är borttagna. Problemet är ju att jag har spänning till allt, startmotor etc drar ju runt. Å andra sidan så borde ju larmkontakten (larmet) bryta både startmotor och jordning till tändspolarna då hojen annars skulle gå att rulla igång genom att tjuvkoppla via startnyckeln? Det skall bryggkopplas 4 kablar när man tar bort larmkontakten, vilket jag vill minnas att jag gjorde. Kan dock fasen inte härleda vilka kablar det är och vars de har tatt vägen.. FAN!

Rövsmör, pungskägg och testikelgegga. Jag skaffar mig snart en Skeppshult och cyklar vättern runt.
 

Bifogat

  • panza_koppling1.JPG
    panza_koppling1.JPG
    180.7 KB · Visningar: 50
Last edited:

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Ut med den i solen, jag vil se lacken! Sweet.
Ser bra ut, lider med dig med elen. Jag gör vad som helst bara jag slipper det.

Bara bryta ihop å komma igen.

Mvh Peter
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag är lessen att jag inte kan ge dig konkret hjälp men du har väl kollat handtaget och stödkontakten ordentligt?
Pickupen har fallerat på flera hojar, har beskrivits på TRAT ganska många ggr. Oftast föregås det felet av flera stopp där hojen dör plötsligt, brukar gå att starta efter ett tag för att senare dö igen. Du har väl inte haft sådana symptom i höstas ??
Ecu:n däremot är ganska "robust" men några har ju pajjat genom åren. Inte så vanligt dock.
En tröst kan vara att det finns "pirat" att få tag på.
http://www.triumphrat.net/twins-tec...l-crank-position-sensor-nerdy-and-boring.html
http://www.triumphrat.net/twins-talk/120945-warning-check-your-seats-igniter-unit.html
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ingen fara Erich, jag är ytterst tacksam för all hjälp som ni kan bistå med!
Stödkontakten är borttagen i sin helhet, men denna var avklippt av tidigare ägare. Det enda jag har gjort är att ta bort kablarna, detsamma gäller kontakten för kopplingen.
Kan det vara detta som spökar?

Dessa 2 borde väl gå att kortsluta om jag hittar kablarna?
Men är det verkligen relaterat till detta när jag funderar.. inte fan borde startmotorn gå runt då?

Vet du om kontakterna är slutande, eller öppnande?
Dvs ligger spänning på hela tiden, kontakten bryter sedan, eller tvärt om?
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vart jäkligt snyggt med instrumenten, kudos!

Tacka sig!

Skall byta ut glödlamporna mot dito blåa diod i varvräknaren sen.
Först måste jag få igång skrotet :brinnerup
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
du har inte förbigått den röda knappen på styret va :gnissla
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen boys! Problemet löste sig sent igår.
Jag fukkomuppen hade glömt en kabel inne i en kabelstrumpa av någon anledning.
Kabeln var isolerad med krympslang så jag vette fan vad jag tänkte.

Hur som havet så var det en av kablarna från pickupen, därav ingen signal till TDI.boxen.
Nu lever besten!

Har försökt ladda upp en film på youtube, men det vill sig inte.
Får muppa vidare. Tack för hjälpen med problemlösningen :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top