Protest mot bensinpriset - blockera Essingeleden

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om Norrland skulle få behålla inkomsterna helt och hållet från deras tillgångar skulle dom som bor där leva och må lika gott som Norrmännen.

Så, fundera innan du skiter ur dig dravel...
Vaddå, du menar att det är norrlänningar som äger skogs-, vatten- och gruvföretagen i Norrland!? Varför ger de i så fall bort inkomsterna till bokstavsbarnen? Är norrlänningarna dumma i huvudet? Fast du menar kanske att norrlänningarna äger marken och älvarna som allt det goda kommer från?

Verkar knasigt det hela. Hade jag ägt de företagen så inte fan hade jag skänkt en krona till jonen i Stockholm.

Hur är det förresten med Volvofabrikerna i Holland, vem äger dem? Holländarna för att fabrikerna ligger i Holland, amerikanerna för att Volvo PV ingår i fordkoncernen eller kanske göteborgarna för att Volvo liksom tillhör göteborg på nåt sätt. Norrlänningarna kan de ivf inte tillhöra, det är jag säker på.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Varför kan ni inte tanka era bilar med järnmalm då?

Nä för att någon måste sälja malmen, någon måste importera soppan, några måste driva industrier, några måste sköta den ganska avancerade apparaten som kallas samhälle och det kanske inte måste skötas från exakt den plats där malmen bryts? Så istället sköts detta från en vacker plats vid kusten istället för på en mosse med massa mygg.

Självklart är skog och malm stora exportvaror som generarar mycket pengar men det innebär inte att det är stockholmares fel att bensinen är dyr.

/Fredde
Vacker plats vid kusten?
Ja, smaken är som baken. :)

Men jag ser inga hinder med att sköta Sverige, eller Norrland kanske vi ska kalla det hädanefter ;) , härifrån. Så kan ju ni få leva som ni behagar.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Wow, 8km!!


Och dom som pendlar 10mil enkel varje dag. Det gör dom ingenting at bensin priset går upp. Och en tågbiljett kostar ännu mer än vad soppan kostar.

Stockholmare skulle fan skjutas.

Kanske göra avdrag för sina mil i delklarationen så att det inte kostar dig något?
10mil x 18,50 = 185kr (det är den skattefria)
10mil x 0,6l / mil ) 6 liter x 14kr = 84kr
185 - 84kr = 101kr

Så varje gång du kör till och från jobbet så tjänar du 202kr.
Vad är problemet?

Nä, det är för mycket jante och gnällande barktoffle mentalitet i det här landet.
- bhu,bhu kan vi inte träffas och virka oss en kofta i bark och sedan hålla hand och sjunga kumba ja.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Nä, jag kan inte förstå det. Jag själv har 12km till jobbet i sommar, pluggar annar.

Pallar du inte cykla 12 km kan du gott dega skatten.

Jag förstår att det kan vara svårt att förstå, men tänk såhär om väldigt många vill ha något så är det enklare att höja priset (skatten) än att höja priset på något som väldigt få vill ha.

/fredde
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Vacker plats vid kusten?
Ja, smaken är som baken. :)

Men jag ser inga hinder med att sköta Sverige, eller Norrland kanske vi ska kalla det hädanefter ;) , härifrån. Så kan ju ni få leva som ni behagar.

Mmm... om det var bättre skulle fler arbeten ligga där, fler skulle flytta dit och städer skulle bli större...

tänk lite längre än näsan räcker...

/fredde
 

Kia

Guest
Ja, det är säkert lösningen på just det här problemet...

Absolut ingen lösning. Det sa jag aldrig. Glömde att "ironi-märka" just den delen av mitt inlägg, ber så hemskt mycket om ursäkt för det.
För det här problemet med skyhöga skatter kommer inte att lösas med vare sig tysta eller högljudda protester. Det kommer inte heller att lösas med protestlistor långa som dassrullar till våra politiker. De som beslutar om sånt här skiter väl fullständigt om det står några idioter och blockerar essingeleden i Stockholm. Finns väl andra vägar att välja, ska vi spärra allihop?? :va
Enda lösningen skulle väl vara att byta ut hela jävla regeringen mot några med huvud på men det är ju att hoppas på för mycket helt klart.
Så det enda vi tyvärr kan göra är att som svensken brukar göra: protestsvära och muttra när vi tankar in halva lönen i tanken på sitt vrålåk. För att sen rycka på axlarna och tänka "....det kunde ju vara värre..." :yoparty
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Pallar du inte cykla 12 km kan du gott dega skatten.

Jag förstår att det kan vara svårt att förstå, men tänk såhär om väldigt många vill ha något så är det enklare att höja priset (skatten) än att höja priset på något som väldigt få vill ha.

/fredde
Det är inte jag som får problem med pendlingen. Uppenbart. Det är som som har ~10mil o pendla, enkel.
 

Squier

.......
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Yamaha R6 99, Derbi GPR 125cc och en Masai 125cc som behöver ny motor
Pallar du inte cykla 12 km kan du gott dega skatten.

Jag förstår att det kan vara svårt att förstå, men tänk såhär om väldigt många vill ha något så är det enklare att höja priset (skatten) än att höja priset på något som väldigt få vill ha.

/fredde

Du vet handlar ju inte bara om att palla heller.. tid är pengar :pannkyss

EDIT: lika med att åka t ex buss kostar ungefär lika mkt som att åka mc/bil till skolan för mig dock tar det typ 45 min mer att åka buss och dom 10 spännen jag tjäna på att åka buss förlora jag på att det tar längre tid ;P:gnissla
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Varför är det stockholmarnas fel då? För det är det, det är jag säker på.

Precis. För att inte bara de som verkligen behöver bilen använder bilen utan en massa stadsbor som inte måste åka bil bekvämlighetsåker med den.

Och precis som jag skriver så genom att inte bekävlighetsåka gynnar jag de som måste ha en bil.

Men detta har inget med norrlands järnmalm att göra.

/Fredde

Det är inte jag som får problem med pendlingen. Uppenbart. Det är som som har ~10mil o pendla, enkel.

Har jag skrivit något annat?

/Fredde

Du vet handlar ju inte bara om att palla heller.. tid är pengar :pannkyss

Cykel och kollektivtrafik går ungefär lika snabbt genom en stad.

/fredde
 
Last edited:

Squier

.......
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Yamaha R6 99, Derbi GPR 125cc och en Masai 125cc som behöver ny motor
Cykel och kollektivtrafik går ungefär lika snabbt genom en stad.

/fredde


går fortare att åka bil här än att cykla iaf... men vist för dom som bor i sthlm går det nog snabbare att cykla så då är det en helt annan sak
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Äh, snickelesnack.
Det är bara okunniga bönder som försöker lura ännu dummare inflyttade bönder att det förhåller sig så.
jomenvisst; skogsindustrin står för 4% av totala BNP och sysselsätter direkt och indirekt 275 000st personer.
2005 omsatte skogsindustrin 114 miljarder kronor och gruvnäringen 97 miljarder.

Elkraften som konsumeras söderut är till 50% producerad i norrländska vattenkraftverk.

Men för fan, blockera essingeleden. Hoppas detta beslut baseras på kunskap om att det är en metod som fungerar. Stockholmare har ju sin egen syn på kunskap oftast...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Visst är väl bensin dyrt men det är ju den billigaste kostnaden för att ha ett fordon, det är något man kan påverka själv, arbetsresor får man ju göra avdrag för, nöjesåkning får väl kosta:tummenupp
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Nån mer än jag pendlar som räknat lite på hur mycket soppan får kosta ungefär innan man tjänar på att sjukskriva sig?
För mig och frugan blir det vid ca 27kr/mil skulle vara intressant se reaktionen om alla som pendlar helt plötsligt vart jätte sjuka :näsblod

Tänk er senariot:
Alla sjukskriver sig efter ett tag får dessa mäniskor sparken och måste börja gå på bidrag ,staten får inga mer pengar från bensinskatten och lönen + att staten måste betala ut bidrag..
Har staten inte bitit sig själva i baken då :va
:D


Edit så Min kompis blir nöjd oxå :)
 
Last edited:

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Typiskt svar från en äkta Stockholmjävel som tror att han bor i universums mitt och skapelsens krona...
:skrattaåt :machinegu :arsele

Jag tror jag förstår varför norrländska tjejer drar till stockholm såfort de fyllt 18...
jomenvisst; skogsindustrin står för 4% av totala BNP och sysselsätter direkt och indirekt 275 000st personer.
2005 omsatte skogsindustrin 114 miljarder kronor och gruvnäringen 97 miljarder.

Elkraften som konsumeras söderut är till 50% producerad i norrländska vattenkraftverk.
/bort/...
Det är knappast ni norrlänningar som skapat dessa anläggningar, bara för att ni bor i samma område så betyder det inte att det är "tack vare er" som vi har det... Det skulle vara som att säga att tack vare stockholmare så finns det mobiltelefoni...
Skogen? är väl ett minne blott - norrland består väl mest av kalhyggen och sly?
Kolla istället upp hur mycket föroreningar som släpps ut per person i norrland jämfört med stockholm - gör därefter samma jämförelse med energiförbrukning...
Vilka mål i livet skulle ni ha om ni inte hade stockholm att skylla allt på?
 
Last edited:

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
En för var stund
Jag förstår inte riktigt tanken bakom dethär...

Varför ska vi blockera vägen så tusentals stockholmare kommer för sent, slösar bensin, förlorar arbetsinkomst etc.
Vad hjälper det?
De vill väl sänka priserna lika mycket som oss?

Det vore väl isåfall vettigare att blockera riksdagen, men då räknas man väl som terrorist :rolleyes:
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Men vad är det här för j-v kommunistdravel? Blockera vägar och leka tonåring... phff

"Med dagens bensinpris är det inte många som kör bil för att det är kul, åtminstonne inte i de delar av Sverige där kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det kan kanske därför verka ironiskt att en protest utförs av motorcyklar, som ofta nöjeskörs, i Stockholm, där kollektivtrafik finns. Tyvärr ger det förmodligen föga uppmärksamhet att blockera en öde väg i norrland, och med bil är risken för att bli identifierad och råka ut för problem betydligt större."

Varför ska jag bry mig för ett par nissar som inte har vett att bo nära jobbet eller där det finns utbyggd kommunaltrafik? Min bensinförbrukning är mest nöjeskörning så jag skiter fullkommligt i vad det kostar.

;)

men alla kan fan inte bo i sthlm å de är långt ifrån alla som vill bo i sthlm, jobba är ett måste, men att bo i sthlm nej fy fan för de asså. btw: de är ändå billigare att bo utanför sthlm än att köpa en svindyr bostad till överspriser om man räknar med bensin beloppet på boendekostnaden utanför sthlm.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Och jag som knappt tycker att jag berörs.:rolleyes:
När jag skaffa kärran kostade bränslet 8,90:-/L, nu 14:-/L. På bara 1,5år. Diesel är bra härligt att köra på.

Men skillnaden är inte så stor.
12:-/L * 0,58/L/mil *4500mil= 31 320:-/år.
14:-/L * 0,58/l/mil * 4500mil= 36 540:-/år.

Ca 5000:- per år skiljer mellan 12 eller 14 kr litern. Jag erkänner, jag slösar bort mer varje år. Och då kör endå jag mycket bil med mina 4500 per år. Det flesta kör 1500-2000 gissar jag, för några år sedan körde medel svensson 1500mil per år. och då är skillnaden mindre än 2000:-/år. Så ansträngd kan ingens ekonomi vara om bilen nu är livsnödvändig för ens existens.

Och vad gäller hojen och dess bensin så skiter jag i vilket. Det är den minsta kostnaden på den med mina 600mil per år.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top